Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i en situasjon der samboer ikke har hatt betalende jobb på et år på grunn av korona. Han er selvstendig næringsdrivende. Han får litt støtte fra staten, og han solgte et hus før korona, så han har nok penger til at utgifter deles helt likt. Jeg er også selvstendig næringsdrivende og er nødt til å jobbe vanlig arbeidsdag hjemmefra for å tjene penger.

Han mener at han skal få like mye tid til å bruke på hobbyene sine som jeg får til å jobbe, og at ansvar og arbeidsfordeling hjemme derfor skal fordeles helt likt.

Jeg er usikker, men jeg blir sliten av å bruke all min alenetid på jobb, og annen tid på husarbeid/felles interesser, mens han får åtte timer med hobby om dagen og annen tid på husarbeid/felles interesser.

Hva mener dere?

Anonymkode: 2b06e...8e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes han er egoistisk. Han burde prioritere felles før seg selv - åtte timer på hobbyer hver dag... kan han ikke kutte ned til sju og gjøre husarbeid den siste, da burde vel det meste bli gjort. 

Anonymkode: 38fa2...f4a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært så sinnsykt uaktuelt at jeg lett hadde droppet hele mannen. 

Anonymkode: 05862...445

• Liker 6
Gjest Smeltemann
Skrevet

Da synes jeg han skulle gjøre mest husarbeid inntil han får en jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke forsørger han, skjønner jeg ikke hvorfor han skal gjøre mer. 

Anonymkode: d0e69...baa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke han bruke 8 timer på å få selskapet sitt opp å gå (om det er mulig), eller bruke store deler av dagen på å skaffe seg en ny jobb frem til han kan drive firmaet sitt igjen? 

8 timer på en hobby er bare helt sykt 😂 

Da jeg var arbeidsledig, var det en selvfølge at jeg tok mesteparten av husarbeidet. Mannen skulle da ikke bruke 8 timer på jobb, for så å rydde og vaske når han kom hjem. 

Anonymkode: 8e12c...c40

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener det er mer rettferdig at han både sjal bruke opp egenkapitalen fra hussalg OG være gratis hushjelp for deg...?

Han lever ikke av deg, og er i en bedriten situasjon uten inntekt.

Hvordan han bedriver tiden sin har du ikke noe med. Men i denne situasjonen synes jeg det er merkelig å fokusere på at du må gjøre din del av husarbeidet.

Selvfølgelig skal dere dele husarbeidet likt.

Det du burde vært bekymret over er hvor hans inntekt skal komme fra over tid. Ville vært sint om han levde på sparepenger uten å gjøre en innsats for å skaffe seg jobb eller inntekt.

Anonymkode: e52c2...d5e

• Liker 3
Skrevet

Det som ødelegger her er at alle kostnader deles likt selv om en er arbeidsledig. Det er ganske gjerrig av den som har inntekt. Normalt sett vil det opplagte svaret være at den som ikke jobber må ordne husarbeidet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den som er hjemme uten arbeid gjør husarbeidet. Den som er på arbeid rydder opp etter seg selv og bruker tid på evt barn, men generelt husarbeid bør da virkelig sidestilles med arbeid. Når begge jobber skal husarbeid deles likt. 

I ditt tilfelle har du nok en mann som ikke evner å se eller forstå noe som helst, og i ditt tilfelle ville jeg dumpet hele fyren. 

Anonymkode: 03b8e...83c

Skrevet

Har en mer fritid virker det naturlig å ta en større belastning på hjemmebane, men jeg tenker da også at den som har inntekt normalt da bør ta en større del av den økonomiske belastningen. Hvis ikke vil det jo bli et "dobbelt tap" for den andre parten. Ellers er jeg usikker på hvor mye husarbeid det kan være snakk om hvis en ikke har barn?

• Liker 3
Skrevet

Så lenge man deler likt på utgiftene så syns jeg ikke at en skal gjøre mer hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Mange ulike meninger her som ikke gjør det så enkelt.

Han får 80% av inntekten av staten nå som han ikke får jobbet, og han har mye høyere formue enn meg. Jeg var student og hadde nettopp begynt å jobbe da korona kom, og hvis jeg skulle tatt meg av alle eller de fleste av utgiftene, måtte vi flyttet til et billigere sted. Vi delte også utgifter 50/50 i de tre årene jeg var student og han var i fast jobb og tjente godt. Da fikk han mulighet til å spare opp en god del penger, så jeg synes egentlig ikke det er urettferdig at vi fortsatt deler ting likt.

Jeg har foreslått at han kan se etter en annen jobb, da det finnes masse man kan drive med nå, men han er ikke interessert i å jobbe med noe annet. Han liker å kunne drive med hobbyen hele dagen, og han sier at han ikke trenger å jobbe nå uansett siden han har såpass med formue.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en selvfølge at den som går arbeidsledig skal ta MEST husarbeie. Hallo. Da får dere mer fritid begge to og forholdet har sikkert godt av det. Skulle bare mangle. Hadde ikke funnet meg i at han lå hjemme og dassa uten å gjøre noe..

Anonymkode: 2e3f3...b3b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en selvfølge at den som går arbeidsledig skal ta MEST husarbeie. Hallo. Da får dere mer fritid begge to og forholdet har sikkert godt av det. Skulle bare mangle. Hadde ikke funnet meg i at han lå hjemme og dassa uten å gjøre noe..

husarbeid*

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen

Helt greit at folk mener man skal dele ting likt altså. Vi har delt både husarbeid og utgifter helt likt siden starten av forholdet uavhengig av inntekt og arbeidspress, noe som egentlig har fungert greit. Den som tjener mer spanderer kanskje en middag eller en ferie, men faste utgifter deles alltid likt.

Jeg var bare interessert i hva andre mente om saken, da vi har lurt litt på hva som er "riktig" selv. Vi har ganske god kommunikasjon rundt det.

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det vel rettferdig å dele alt likt, men jeg personlig ville tatt litt mer av husarbeid (ikke alt da) om jeg ikke hadde jobb (men inntekt) og samboeren min var i full jobb, iallfall om det var litt uventet og snakk om en periode bare. Det tenker jeg er naturlig at man gjør for å være grei, man ønsker jo ikke at partner skal slite seg ut. Samtidig så hadde det kommet litt an på... Si at jeg hadde spart opp penger så jeg kunne ta et år fri for å gjøre et eller annet jeg ønsket, da hadde jeg jo ikke ønsket at det også skulle innebære at jeg ble hovedansvarlig for husarbeid.. 

Anonymkode: 6921d...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Hvor likt deler dere i dag? Er det faktisk likt eller gjør du egentlig litt mer (som de fleste kvinner gjør siden de organiserer, smårydder, planlegger middager og mye sånt som ofte ikke telles med når man skal se på fordeling av husarbeid).

Tenker sånn du beskriver situasjonen at han godt kunne gjort litt mer enn deg, typ 60/40-deling eller noe. Og han burde jo se etter ny jobb eller få firmaet opp å gå igjen... Har han permittert seg selv fra eget firma for så å få 80% lønn av staten? Skjønner ikke helt greia, høres rart ut at det er lov. Hvor lenge skal det vare?

Anonymkode: 6921d...4ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når min var arbeidsledig tok han oppvask, støvsuging og tøyvask når jeg var på jobb. Så delte vi på vasking, matlaging og oppvask etter det. Samt ryddingen. 

Anonymkode: 99876...11e

AnonymBruker
Skrevet

Min holdning til dette er slik : dersom dere deler regninger likt - så fordeler dere husarbeid likt. Dersom den ene tar mer ansvar økonomisk kan den andre ta mer ansvar hjem - slik er det hos oss. Mannen jobber mye mer enn meg og tar større ansvar for økonomi, mens jeg tar større ansvar hjem og på den måten "tilrettelegger" for hans karriere. Vi har også avtale om å dele pensjonspoeng når jeg var i permisjon eller i den perioden jeg jobbet delvis og tok meg mer av barna. Vi er gift :) 

Anonymkode: df50d...fa3

Skrevet

Selv jobber jeg noe redusert, men det er valgfritt og vi tjener likevel omtrent helt likt. Jeg valgte selv å jobbe redusert da jeg ville ha mer tid for meg selv / fritid, ikke for å gjøre mer husarbeid. Men det blir jo selvsagt til at jeg gjør litt mer. Tar meg av litt ekstra ærender, handling, litt mer rengjøring hjemme osv. Men synes likevel ikke det hadde vært ok om jeg skulle gjort absolutt alt. Han kan også velge å jobbe redusert om han vil. Jeg tenker at så lenge begge bidrar likt økonomisk, så fordeler man arbeid likt. Men det er jo likevel lov å være litt raus hvis man har litt mer fri. Det handler jo også om at man da får mer tid sammen uten å måtte tenke på husarbeid på kveldene. Kanskje dere kan fordele litt? Jeg har inntrykk av at menn lett blir "lurt", for de vet ikke alltid hvor krevende eller hvor lite krevende ulikt arbeid er. F.eks har jeg ingen problemer med å alltid vaske og brette klær. Det tar ikke lang tid å sett på en vaskemaskin. Og om man bretter med en gang det er tørt så tar ikke det tid heller. Mens støvsuging av hele huset tar lengre tid. Men for min samboer så er dette en helt ok løsning. Jeg bruker kanskje 10 minutter totalt (ja, jeg hiver omtrent alt i tørketrommelen også), mens han bruker kanskje 30min på støvsuging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...