AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Heisann KG. Jeg er pappa til to flotte gutter på 8 og 13 år. De bor primært hos sin biologiske mamma. De kommer hit nesten hver helg (etter eget ønske) og hver ferie. Fungerer fint for både foreldre og barn. Mora bor nærmere skole og fritidsaktiviteter. De har mange kompiser der de leker med, så helhetsbildet der er bra. Her hos meg er det mye mer å gjøre på gården, som er hovedattraksjonen med å være her og grunnen til at de kommer hit så som si hver helg. Men det er langt unna skole og lite barn. Det er noen barn på en gård i nabolaget som de har lekt med siden de var små. Min samboer og jeg er gode venner av foreldrene til disse barna. Vi har sett over de seineste årene at det har eskalert med konflikt mellom ungene. Det er spesielt eldste sønnen deres som går dårlig over ens med yngste gutten vår. Grenser mot det vi opplever som utestenging og erting/mobbing. Likevel vil begge gutta leke med disse to brødrene fordi det er jo de eneste ungene som er her i mils omkrets. Alle fire er i samme aldersgruppe. Vi har forsøkt å snakke med foreldrene men synes ikke helt de ser problemet. Har også snakka med våre gutter, og i lange perioder har ikke barna lekt sammen, men holdt seg mer og mer unna hverandre. Nå er det mange lange dager med fri i påskeferien, og de har begynt å leke sammen igjen. Kjenner jeg sitter med en dårlig følelse i hele kroppen. Den eldste gutten det er snakk om synes vi har begynt å utvikle seg i en dårlig retning. Sist hele familien var her sto gutten å skjelte ut foreldrene midt på stua vår fordi de hadde glemt å ta med mobilen til gutten. (De bor 5 minutter unna i gåavstand) foreldrene reagerte ikke, bare tok imot. Veit at denne gutten ikke vil være her så mye, har omtalt meg som «nazi» til mine gutter fordi jeg er mye strengere enn det gutten er vant med. Så ender opp med at de leker hjemme hos dem, og det er ofte da konfliktene og kranglene oppstår. Jeg har samme regler som barnemor til guttene våre, og veit at dette er uproblematisk for mine barn og barna som mine barn leker med i byen. Hvordan løser vi dette? La barna leke sammen og se hva som skjer? Eller forsøke å holde distanse? Takker på forhånd for Gode råd. Anonymkode: 90da1...c12
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Nei, det gjør vi ikke! Anonymkode: fff95...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Ok, men hvordan gjør vi det da? Skal vi nekte våre gutter å besøke dem når de blir invitert? Anonymkode: 90da1...c12
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, men hvordan gjør vi det da? Skal vi nekte våre gutter å besøke dem når de blir invitert? Anonymkode: 90da1...c12 Si at pga korona vil dere holde avstand? Anonymkode: 59baf...ff8
Jessic_a Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, men hvordan gjør vi det da? Skal vi nekte våre gutter å besøke dem når de blir invitert? Anonymkode: 90da1...c12 Ja!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 Nå høres jeg sikkert litt kynisk ut, men er ikke dette noe guttene dine burde finne ut av selv? Er det ikke sånn man lærer litt om hvordan man forholder seg til ulike mennesker? Anonymkode: 5f5e7...296 3
spegel Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 Tenker at guttene dine er såpass store at de bør kunne finne ut av dette selv. Hold åpen dialog med gutta dine, og støtt og trøst hvis noe skulle skje. Vær tydelig på at de ikke trenger å gå dit hvis de ikke har lyst. Dersom du ser at de blir negativt påvirket, og oppfører seg dårlig, så setter du heller en midlertidig stopper for besøk tenker jeg. Syns du virker som en oppegående og god far ut fra det du skriver. Gjør det som føles rett😊 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, men hvordan gjør vi det da? Skal vi nekte våre gutter å besøke dem når de blir invitert? Anonymkode: 90da1...c12 Da blir dere fort de fæle. Hadde guttene vært mine så ville jeg hatt en prat med dem om naboguttene. Sagt at dette er en familieprat og fortalt dem hva jeg følte og at jeg hadde bekymringer ang adferd. Jeg ville også sagt det at jeg synes at det er dumt om de ikke kan være i lag, spesielt når de er de eneste å være med. Spør dem hva de tenker og hvor og hvordan de synes at grensene bør være. Dere som voksne må jo også ytre hva dere synes at er akseptabelt og ikke, nevn episoden der han skjelte ut foreldrene og spør hva de tenkte. Pga corona så burde jo utelek prioriteres. Tenker at hverken de eller dem omgås med flere med potensiell smittefare slik du foklarer at dere bor. Oppfordre dem til å leke på deres tomt og inne hos dere hvis de skal være inne, på den måten har dere mer kontroll. Vil ikke den eldste naboguttene så frist dem andre til å bli hos dere. Gi ham følelsen av at han går glipp av noe, så kommer han nok. Anonymkode: 630c2...891 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #10 Skrevet 30. mars 2021 spegel skrev (5 minutter siden): Tenker at guttene dine er såpass store at de bør kunne finne ut av dette selv. Hold åpen dialog med gutta dine, og støtt og trøst hvis noe skulle skje. Vær tydelig på at de ikke trenger å gå dit hvis de ikke har lyst. Dersom du ser at de blir negativt påvirket, og oppfører seg dårlig, så setter du heller en midlertidig stopper for besøk tenker jeg. Syns du virker som en oppegående og god far ut fra det du skriver. Gjør det som føles rett😊 Det er dette vi har gjort. Det har hele tida vært litt «skurr» med den eldste gutten; fikk han ikke vilje sin når han var her så truet han med å dra hjem. Guttene mine ville jo ikke ha konflikt så dette pressmidlet resulterte ofte i at den eldste fikk viljen sin via slike trusler. Vi grep inn og sa «takk for idag» når han fortsatte å true med å dra hjem for å få viljen sin, og lærte våre gutter at de ikke skulle gi etter. Men da var de kanskje tre, fire år, og det er egentlig samme greia som går igjen. At den eldste presser gjennom sin vilje på en ugrei måte. Når de ble eldre handla det da mest om å fryse ut vår minste. Men storebroren nekta å akseptere det, og tok med seg lillebroren hjem. Lillebroren tilgir fort og et mest opptatt av å få være med i leken, selv om han blir hakkekylling innimellom. Eldste lar seg påvirke i perioder og blir mer lik den største gutten når de er mye sammen; svarer frekt, mer selvopptatt osv. Så det har ikke bare vært en, men mange samtaler om hva vi synes om denne type oppførsel. Og begge ungene våre har da i lange perioder vært lite interessert i å leke med dem. De har fått tatt med kompiser fra byen også. Men denne påska passa det ikke å ta med noen, også blir dagene fort litt lange uten noen å leke med, og vi rykker tilbake til start..... Anonymkode: 90da1...c12
GammelKaktus Skrevet 30. mars 2021 #11 Skrevet 30. mars 2021 Som regel så blir ikke barn som er trygge så voldsomt påvirket av slike barn så jeg tror jeg ville minimert kontakten så godt det lar seg gjøre men ikke lagt ned forbud. Du har pratet med de om at du ikke liker nabobarnas oppførsel mer enn det tror jeg nok ikke du trenger å gjøre. De har jo selv egentlig liten interesse av nabobarna egentlig men i nøden spiser fanden fluer... Barn er sosiale av seg og liker å være med andre så det er nok det som gjør at de er med de når de ikke har bedre alternativer. Ellers så ville jeg nok slått hardt ned på antydning til dårlig oppførsel som er kopiert fra nabobarna. Synes det er flott at storebror ikke ble påvirket til å være drittsekk mot lillebror, det fortjener han skryt for. Tror det går greit jeg så lenge dere har dialog og prater om at den oppførselen nabobarna utviser er uakseptabel. Høres for øvrig helt merkelig ut at foreldrene satt der som idioter mens eldstebarnet kjeftet fordi de hadde glemt telefonen hans. Er jo ikke rart barna ikke oppfører seg hvis det er de som styrer skuta hjemme.
Drizzt Skrevet 30. mars 2021 #12 Skrevet 30. mars 2021 (endret) Er det mobbing og utfrysing i bildet, så er det klart nei. Jeg vil ikke at mine barn omgås mobbere. Siden du har et godt forhold til foreldrene, så kan du bare ta en prat og lufte en helt legitim bekymring. Er det normale mennesker, kommer de til å ta tak i dette. Kjipt å nekte dem å leke med disse barna, men er du bekymret, vil jeg anbefale at du spiller på den trygge siden. Det høres ikke ut som at de to er noe god innflytelse på dine gutter. Endret 30. mars 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #13 Skrevet 30. mars 2021 Jeg synes ikke du skal gripe inn her. Du virker reflekter, med trygge og omgjengelige barn. Hva er du redd for at skal skje? Det skjer ingenting annet enn litt god livserfaring om de er sammen med disse barna. Tenk, nå er du klar over en litt ugrei oppførsel mot yngstemann og kan snakke med han og veilede om han opplever noe som er leit eller vanskelig. Om ti år møter han også slike personer, men da vet ikke du om det. Det er fint at barna får øvd seg på ulike gode/dårlige vennskap når dere er så tett på. Hvis du bare nekter dem å være sammen, så utvikler de ingen verktøy som de kan bruke i lignende relasjoner senere. Anonymkode: 0aaa9...d56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå