Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det fortsatt mulig å få jobb som vekter uten å ha gått vekterkurs først mot at man forplikter seg til å ta det innen en viss tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du KAN få,men de tar helst de med kurs. det beste er jo å ha kurs.

Gjest gaja ii
Skrevet

jeg sniker meg inn og kupper spørsmålet;

hvordan er det å jobbe som vekter? hva ligger ei normal årslønn på når man har med alle tillegg osv?

typen vurderer å gå fra en datajobb i byen til en vekterjobb på landet, men vi vet ikke så veldig mye om hvordan den jobben er? er det noen som har noen erfaringer å dele?

er det lett å få jobb? hvilke selskaper finnes?

grunnen til at han vil skifte er at han gjerne vil ha en jobb der man er ferdig med jobben når man går hjem om dagen, og der man kan ta ferie når man vil, og faktisk ha fri når man tar ferie...

Skrevet

Pratet med en vekter fra Vaktservice i dag og han sa at det man minimum måtte ha av kvalifikasjoner for å få jobb hos dem var et 15 timers introduksjonskurs til vekteryrket. Helst bør du ha både det og det ordinære vekterkurset på 50 timer og. Ser at Securitas på sine websider og skriver at de først og fremst ser på de kandidatene som har vekterkurs selv om alle i utgangspunktet kan få jobb forutsatt at de ikke har noe på rullebladet.

Skrevet (endret)

I firmaet jeg jobber i (Falck Norge) må man ha vekterkurs for å bli ansatt. Dette er et krav som er satt for å øke seriøsiteten hos vekterne som blir ansatt hos oss, og for å sikre kompetansen ut mot kunden.

Jeg vet at bl.a. Securitas opererer med at man må ta kurset innen 6 mnd etter ansettelse.

hvordan er det å jobbe som vekter?

Helt ok. Kommer selvsagt veldig ann på hvor du havner, men jeg er iallefall fornøyd med jobben. Man har mulighet til å jobbe med masse forskjellig, eller en fast ting dersom man ønsker det. Det er altså store muligheter for å kunne jobbe ekstra.

hva ligger ei normal årslønn på når man har med alle tillegg osv?
Dette varierer ettersom hvor og når man jobber. Jobber man f.eks 1 uke på og 1 uke av med natt, og samtidig jobber dag den uka man har fri tjener man en god del mer enn om man jobber 8-16 mandag - fredag, bare pga tilleggene. Normal 8 - 16 turnus har vel ca 220 000 - 250 000 i året. Kommer ann på ansuinnitet og objekt (dvs hvor du jobber, noen steder har stort tillegg, andre ingen i det hele tatt).

typen vurderer å gå fra en datajobb i byen til en vekterjobb på landet, men vi vet ikke så veldig mye om hvordan den jobben er? er det noen som har noen erfaringer å dele?
Vil tippe det er snakk om mobilvekter-stilling? Er ikke dumt det, men man være obs på at uken man jobber (de har som regel 1 uke på og 1 uke av turnus) kan det bli lite tid til annet.

er det lett å få jobb? hvilke selskaper finnes?

Forskjellige firmaer

Hvilke som har en stilling på landet er ikke godt å si. ;) Og det kommer veldig ann på typen din egentlig. Om han egner seg som vekter osv. Er ikke alle som gjør det.. ;)

grunnen til at han vil skifte er at han gjerne vil ha en jobb der man er ferdig med jobben når man går hjem om dagen, og der man kan ta ferie når man vil, og faktisk ha fri når man tar ferie...

Man kan få fri når man har fri i vekteryrket, eller man kan spørre om å få jobbe mer. Stor frihet på akkurat det området. Jeg har en ledende stilling og må/burde være tilgjengelig på telefon hele døgnet uansett om jeg har fri eller ikke.

Håper du fikk litt svar her!

Uansett, lykke til!

PS: Anbefaler at du tar en titt på Vekterskolen's hjemmesider.

Endret av Superlammet
Skrevet

hei.

jeg ville skrive litt om hvordan det er å være gift med en vekter.

Mannen min har jobbet som vekter siden -97.

Han er nå operativ leder på et nattskift, mobilvekter.

Han har fri annenhver uke.Den uka han er på jobb jobber han 70 timers uke.

7 dager "på" og 7 dager "av".

Vi har bare annenhver helg sammen.

På ukedagene når han jobber sover han til 16:30.Det er jo håpløst å legge seg med en gang han kommer hjem, så han leser avisa først, spiller litt gitar osv.

Om sommeren når gressklipperen i borettslaget begynner å gå er det vanskelig å sovne (+ at vi har en barnehage i borettslaget)

Han kommer ikke hjem før vi har dratt om morgenen.

Jeg steller barn, leverer i barnehage,henter i barnehagen, gjør innkjøp, lager middag, steller hjemme osv...

Det er som å være alenemor den uka han er på jobb.

Når han har jobbhelg kan vi ikke bli med på noe sosialt.

Fester, konfirmasjoner, fødselsdager osv.

Hvis det er noe helt ekstraordinært kan han ta fri, men går glipp av MYE penger.

Han ser datteren sin ca.2-3 timer pr. dag denne uka.

I friuka har nesten ingen andre fri på dagtid (unntatt skiftet hans da)

Det blir lange dager.

Det er kjempevanskelig å "snu" også.Plutselig skal han begynne å stå opp om morgenen og sove om natta.Ofte blir det til at han ikke klarer det og blir sittende oppe til 5-6 om morgenen å se TV.

Han blir ikke trøtt.Resultatet er at han sover bort halve dagen isteden.

Derimot har han tid til å hente datteren vår tidlig i barnehagen, pusse opp og slike ting.

Det er bare det at uka går så fort ettersom livet står på "vent" den andre uka.

Han har blitt flink til å ta seg av huset den uka han er hjemme...jeg ble utslitt av å jobbe hel stilling (og vel så det) som leder og samtidig være alene om alt hjemme.

Vi spiser aldri frokost sammen som en familie.

Vi vrir hodene våre for å finne en løsning der han kan jobbe i vekteryrket og samtidig være mere sammen med familien sin.Hvis han går over på å jobbe dagtid finnes det ikke noen ledige stillinger som leder.Da går han glipp av sinnsykt mye lønn.

Jeg vil ikke være negativ, bare fortelle hvordan det er å ha en skiftarbeider som familiefar :-)

Vil ikke anbefale det om dere har barn ihvertfall.

Det eneste jeg ønsker meg akkurat nå er en mann å spise frokost med om morgenen :roll:

:-) La Guapa

Skrevet

Tusen takk for kjempefine og virkelig oppklarende svar! :)

g

• 3 år senere...
Gjest Fjasbukk
Skrevet
I firmaet jeg jobber i (Falck Norge) må man ha vekterkurs for å bli ansatt. Dette er et krav som er satt for å øke seriøsiteten hos vekterne som blir ansatt hos oss, og for å sikre kompetansen ut mot kunden.

Jeg vet at bl.a. Securitas opererer med at man må ta kurset innen 6 mnd etter ansettelse.

Helt ok. Kommer selvsagt veldig ann på hvor du havner, men jeg er iallefall fornøyd med jobben. Man har mulighet til å jobbe med masse forskjellig, eller en fast ting dersom man ønsker det. Det er altså store muligheter for å kunne jobbe ekstra.

Dette varierer ettersom hvor og når man jobber. Jobber man f.eks 1 uke på og 1 uke av med natt, og samtidig jobber dag den uka man har fri tjener man en god del mer enn om man jobber 8-16 mandag - fredag, bare pga tilleggene. Normal 8 - 16 turnus har vel ca 220 000 - 250 000 i året. Kommer ann på ansuinnitet og objekt (dvs hvor du jobber, noen steder har stort tillegg, andre ingen i det hele tatt).

Vil tippe det er snakk om mobilvekter-stilling? Er ikke dumt det, men man være obs på at uken man jobber (de har som regel 1 uke på og 1 uke av turnus) kan det bli lite tid til annet.

Forskjellige firmaer

Hvilke som har en stilling på landet er ikke godt å si. ;) Og det kommer veldig ann på typen din egentlig. Om han egner seg som vekter osv. Er ikke alle som gjør det.. ;)

Man kan få fri når man har fri i vekteryrket, eller man kan spørre om å få jobbe mer. Stor frihet på akkurat det området. Jeg har en ledende stilling og må/burde være tilgjengelig på telefon hele døgnet uansett om jeg har fri eller ikke.

Håper du fikk litt svar her!

Uansett, lykke til!

PS: Anbefaler at du tar en titt på Vekterskolen's hjemmesider.

Faen så negativ du er... Fordummende lesning. Blir seriøst syk av å lese det du skriver. Man får ikke mer ut av livet sitt enn det man gjør selv. Dere velger jo dette selv...

Må du brenne for evig og alltid!!

Skrevet

Hva i alle dager var negativt/fordummende med Superlammets innlegg?

• 2 måneder senere...
Skrevet

hei jeg har tatt vekterkurs trinn 1. Nå søker jeg jobb. kan Dere hjelpe meg med å finne et jobb?

• 5 måneder senere...
Gjest UnyQue
Skrevet
hei jeg har tatt vekterkurs trinn 1. Nå søker jeg jobb. kan Dere hjelpe meg med å finne et jobb?

Heisann

Jeg er en 19 år gammel mann.

Jeg var på jobbintervju hos securitas, men hadde ikke vekterkurs eller vekterutdanning. Så jeg fikk desverre ikke jobben. Men jeg ser at kvinner har det enklere med å få jobb som vekter selv om de ikke har vekterkurs.

Jeg vurdere å ta vekterkurset (introduksjonkurset for 6500kr)

Men vet ikke om jeg får jobb enklere som vekter da, selv om man har tatt introduksjonskurset. Jeg kan ikke være arbeidsløs hele året heller. Jeg har vel ikke lyst til å studere videre på høyskolen når jeg ikke har jobb heller.

Jeg har hatt jobberfaringer i barnehager osv. men bare som vikar.

Nå lurer jeg på om introduksjonkurset er bare en bedrageri for å ta penger fra andre. Jeg får lønn 15 mai fra vikarjobben og vurderer om jeg skal ta vekterkurset eller ikke.

Skrevet

Hei

plettfri vandel er ett krav.

mange steder sjekker de også om du er kredittverdig pga risiko.

vekterkurs er nok fordel, men kom deg inn som vikar. så får du fort nok å gjøre.

veldig mye sykemeldinger i yrket.

tariff lønn som de aller fleste operere etter.

når du begynner så har du

21333 kr i mnd.

131,29 kr timen ved 37,5 t/u

138,68 kr timen ved 35,5 t/u

146,53 kr timen ved 33,6 t/u

ca lønnsforhøyelse på kr 2 per time ved 1-3 år, 3-5 år osv.

22796 kr er maks lønn ved ansettelse i mere enn 9 år

fra 0 til 9 år er det forskjell på kr 1463 kr. det er ikke mye .

tillegg for fagbrev er 5 kr timen.

natt tillegg er 20 kr.

helgetillhelg er 40 kr.

samt man har forskjellige tillegg for forskjellige tjenester som er fra 150 kr til 1350 kr mnd.

jobbe som vekter er ikke verdt det pga lønna. jobber du på kiwi så har du en del mere i timen enn dette.

vet man har nesten 200 kr timen på kvelden i helgen

når jeg kjørte mobilt så klarte jeg å få en årslønn på 356 000 kr.

det var i securitas. å da hadde jeg 120 kr timen og 300 kr per rykk.

da kan du regne ut selv hvor mye rykk og overtid jeg hadde.

nå skal man også huske man får veldig mye ufrivillig ansvar med uniform. som man langt fra har kompetanse til . feks:

husbråk.

misshandling

passe på asylmotak.

gjøre jobben til politiet, pga de ikke har tid.

jeg hadde nok funnet noe annet. men skal du jobbe mye å synes det er greit. søk på mobil vekter.

Gjest Tricster
Skrevet
Hei

plettfri vandel er ett krav.

mange steder sjekker de også om du er kredittverdig pga risiko.

vekterkurs er nok fordel, men kom deg inn som vikar. så får du fort nok å gjøre.

veldig mye sykemeldinger i yrket.

tariff lønn som de aller fleste operere etter.

når du begynner så har du

21333 kr i mnd.

131,29 kr timen ved 37,5 t/u

138,68 kr timen ved 35,5 t/u

146,53 kr timen ved 33,6 t/u

ca lønnsforhøyelse på kr 2 per time ved 1-3 år, 3-5 år osv.

22796 kr er maks lønn ved ansettelse i mere enn 9 år

fra 0 til 9 år er det forskjell på kr 1463 kr. det er ikke mye .

tillegg for fagbrev er 5 kr timen.

natt tillegg er 20 kr.

helgetillhelg er 40 kr.

samt man har forskjellige tillegg for forskjellige tjenester som er fra 150 kr til 1350 kr mnd.

jobbe som vekter er ikke verdt det pga lønna. jobber du på kiwi så har du en del mere i timen enn dette.

vet man har nesten 200 kr timen på kvelden i helgen

når jeg kjørte mobilt så klarte jeg å få en årslønn på 356 000 kr.

det var i securitas. å da hadde jeg 120 kr timen og 300 kr per rykk.

da kan du regne ut selv hvor mye rykk og overtid jeg hadde.

nå skal man også huske man får veldig mye ufrivillig ansvar med uniform. som man langt fra har kompetanse til . feks:

husbråk.

misshandling

passe på asylmotak.

gjøre jobben til politiet, pga de ikke har tid.

jeg hadde nok funnet noe annet. men skal du jobbe mye å synes det er greit. søk på mobil vekter.

Hei der ser dere har en diskusjon

Vel jeg søkte også på securitas

De har så forbasket mange avdelinger og jeg husket ikke hvilken avdeling jeg søkte på. Jeg er en 21 år gammel mann arbeidsledig og fullført videregående også. Går ikke så bra for tiden.

For noen uker siden var jeg på jobbintervju på securitas. Jeg har ikke vekterkurs eller vekterutdanning og har plettfri vandel.

Han sjefen sa at grunnlønna min var på 156 kr hvis jeg skulle begynne der.

Jeg svarte tydelig på alle spørsmålene jeg fikk. Så gikk han ut og sa jeg skulle tenke ut nye spørsmål å spørre han mens han gikk og hentet vann. Hodet var forresten blank og jeg hadden ingen spørsmål å spørre han.

Men men jeg fikk ikke jobben da, og jeg får ikke jobb i en butikk heller. Så mange som søker og jeg er sikkert ikke kvalifisert til å jobbe i en butikk når jeg er utdannet som apotekniker. Klarer ikke å få jobb på deli de luca engang. La oss si at det er dritt å søke jobb i oslo for det er helt umulig å få jobb her.

Spiller ingen rolle hvor bra søknad og cv er. Det er bruk og kast av ansatte uansett og de har mange å velge mellom :D

Gjest Tricster
Skrevet

La oss bare innse at arbeidslivet og virkeligheten er dritt for noen.

Og for noen andre går det bra og alle lever lykkelig.

Skrevet (endret)
Er det fortsatt mulig å få jobb som vekter uten å ha gått vekterkurs først mot at man forplikter seg til å ta det innen en viss tid?

Hei. Så vidt jeg vet, var det en lovendring i 2005/06 der det er nå påbudt å ha fullført vekterkurset.

MEN: det finnes unntak. Er du allerede ansatt som vekter (uten fullført kurs), må kurset gjennomføres innen de første 6 mnd av din ansettelse.

Slik er det blitt forklart meg.

Jeg jobbet som vekter et par år siden (har det nye kurset), men det er utrolig dårlig betalt med stort gjennomtrekk av ansatte!

Endret av Queen B
Gjest Gjest_Kongen_*
Skrevet
Hei. Så vidt jeg vet, var det en lovendring i 2005/06 der det er nå påbudt å ha fullført vekterkurset.

MEN: det finnes unntak. Er du allerede ansatt som vekter (uten fullført kurs), må kurset gjennomføres innen de første 6 mnd av din ansettelse.

Slik er det blitt forklart meg.

Jeg jobbet som vekter et par år siden (har det nye kurset), men det er utrolig dårlig betalt med stort gjennomtrekk av ansatte!

DEt er bare securitas som gir deg gratis vekterkurs hvis du får jobb. De gratis vekterkurs.Du skriver en kontrakt på at du skal jobbe hos dem i 6 måneder.

Ingen andre vekterselskaper en securitas gir gratis vekterkurs hvis du får jobben ;D

Skrevet

Riktig det man sier. utrolig med utskiftning av vektere. eller faen så mange som slutter. enes plassen jeg jobber var det 43 stk som hadde sluttet i løpet av 9 mnd.

godt betalt. og bra ledelse:)

Gjest vektera
Skrevet
DEt er bare securitas som gir deg gratis vekterkurs hvis du får jobb. De gratis vekterkurs.Du skriver en kontrakt på at du skal jobbe hos dem i 6 måneder.

Ingen andre vekterselskaper en securitas gir gratis vekterkurs hvis du får jobben ;D

Det kan jeg avkrefte, de andre selskapene betaler også for vekterkurs hvis man er ansatt. Dette gjelder trinn 3, man må ofte betale for trinn 1 sjøl da dette er noe man skal ha før man begynner å jobbe.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

man må i teorien ha trinn 1 før man kan begynne å jobbe som vekter. Da kan man jobbe 6.mnd før man er pålagt å ta trinn 2+3.

Men jeg lurer på en annen ting. Noen som vet hva kriteriene er for at man jobber 33,6 t/u ???

Mall

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei jeg har tatt vekterkurs for 6500 kr. Nå angrer jeg :D

Har ikke fått jobb 6 måneder etter jeg har tatt kurset selv om jeg søkte som faen. redigert cven 100 ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...