AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Dere som har gått på medisiner for å bli gravid, hvordan fungerer dette? Kan man feks få hormoner for å få eggløsning, eller er det bare i forbindelse med IVF at man får medisiner? Er det noen aldersgrense? Jeg blir 40 ila en evt graviditet nå. Har prøvd i et halvt år. Ikke vært hos legen enda. Har fått positive EL tester, men vet ikke om jeg har hatt EL (har ikke tempa). Noen som kan dele erfaringer? Anonymkode: b368f...5c3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Hvis du er i slutten av 30-årene så anbefales det vel å kontakte lege når man har prøvd 6 mnd. Så ville absolutt ha fått meg en legetime så fort som mulig for å få satt igang prosessen Anonymkode: 21abc...e1a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er i slutten av 30-årene så anbefales det vel å kontakte lege når man har prøvd 6 mnd. Så ville absolutt ha fått meg en legetime så fort som mulig for å få satt igang prosessen Anonymkode: 21abc...e1a Ja, tenker jeg skal det😊 Men lurer bare på hva slags hjelp jeg i så fall får, hva består prosessen i liksom? Har ikke barn fra før, og vet så lite om dette.🤗 Anonymkode: b368f...5c3
Amatariel Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Det finnes medisinhjelp man kan få før IVF er et spørsmål. Som oftest er dette knyttet til eggløsningsproblematikk. Da jeg var 25 år slet jeg med uregelmessig syklus og fant ut etter en sjekk hos gynekolog at jeg hadde en mild grad av PCOS. Eggløsning kom sjeldent, så da fikk jeg medisinen metformin. Jeg kom raskt i syklus med den og ble gravid. Etter dette har jeg gått på metformin hver gang jeg har blitt prøver på nytt. En annen medisin som ofte brukes er letrozol. Den stimulerer til eggløsning. Dette er en medisin jeg fikk i høst, fordi mine eggløsninger kom litt sent og min biologiske klokke tikker. Så nå går jeg både på metformin og letrozol, og eggløsning kommer på et normal tidspunkt. Flere får også ovitrelle, som er en eggløsningssprøyte. For å få denne må man følges opp med ultralyd hos gynekolog for å se på egg i forkant. Hvis det ser modent nok ut, kan man få sprøyten for å være sikker på at egget klarer å slippe. I følge min gynekolog er det ikke sikkert dette skjer av seg selv alltid. Og hvis man har problemer med lutealfasen (dagene mellom EL og mensen), at den f.eks er kort kort så går det an å få progresteron. Flere forskjellige medisiner som inneholder dette. På grunn av din alder vil jeg sterkt anbefale deg å ta kontakt med fagfolk nå straks. Hør med fastlegen om hen vil henvise deg, hvis ikke ta kontakt med gynekolog privat. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Amatariel skrev (4 timer siden): Det finnes medisinhjelp man kan få før IVF er et spørsmål. Som oftest er dette knyttet til eggløsningsproblematikk. Da jeg var 25 år slet jeg med uregelmessig syklus og fant ut etter en sjekk hos gynekolog at jeg hadde en mild grad av PCOS. Eggløsning kom sjeldent, så da fikk jeg medisinen metformin. Jeg kom raskt i syklus med den og ble gravid. Etter dette har jeg gått på metformin hver gang jeg har blitt prøver på nytt. En annen medisin som ofte brukes er letrozol. Den stimulerer til eggløsning. Dette er en medisin jeg fikk i høst, fordi mine eggløsninger kom litt sent og min biologiske klokke tikker. Så nå går jeg både på metformin og letrozol, og eggløsning kommer på et normal tidspunkt. Flere får også ovitrelle, som er en eggløsningssprøyte. For å få denne må man følges opp med ultralyd hos gynekolog for å se på egg i forkant. Hvis det ser modent nok ut, kan man få sprøyten for å være sikker på at egget klarer å slippe. I følge min gynekolog er det ikke sikkert dette skjer av seg selv alltid. Og hvis man har problemer med lutealfasen (dagene mellom EL og mensen), at den f.eks er kort kort så går det an å få progresteron. Flere forskjellige medisiner som inneholder dette. På grunn av din alder vil jeg sterkt anbefale deg å ta kontakt med fagfolk nå straks. Hør med fastlegen om hen vil henvise deg, hvis ikke ta kontakt med gynekolog privat. Lykke til! Tusen takk for fyldig svar!!😊 Nå fikk jeg svar på masse. Jeg var hos gyn i fjor og da var alt normalt. Ikke pcos eller andre ting som skal gjøre det vanskelig. Men har gått på piller i mange år, så er vel kanskje ikke kommet i ordentlig syklus enda. Skal kontakte legen over påske og høre hva jeg burde gjøre.😇 Anonymkode: b368f...5c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå