Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ta én sobril i forbindelse med tannlegebehandling. Fastlege sier det er helt greit å ta selv om jeg ammer. Synes likevel det er guffent, da jeg leser andre steder at det frarådes. Noen her som vet noe om det?? 

Anonymkode: c2c52...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg må ta én sobril i forbindelse med tannlegebehandling. Fastlege sier det er helt greit å ta selv om jeg ammer. Synes likevel det er guffent, da jeg leser andre steder at det frarådes. Noen her som vet noe om det?? 

En tablett én enkelt gang gjør overhodet ingen skade.

• Liker 1
Skrevet

Dette står i Felleskatalogen under amming (Oksazepam er Sobril): 
Oksazepam går over i morsmelk slik at konsentrasjonen i morsmelk er ca. 10% av plasmakonsentrasjonen. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Så nei, helt trygt er det ikke. Du kan jo vurdere om du klarer tannlegebesøket uten Sobril.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du usikker så dropper du sobril. 

Anonymkode: 10dbf...806

AnonymBruker
Skrevet
MiaHI skrev (5 minutter siden):

Dette står i Felleskatalogen under amming (Oksazepam er Sobril): 
Oksazepam går over i morsmelk slik at konsentrasjonen i morsmelk er ca. 10% av plasmakonsentrasjonen. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Så nei, helt trygt er det ikke. Du kan jo vurdere om du klarer tannlegebesøket uten Sobril.

Er du klar over hvor lite 10% av plasmakonsentrasjonen er? Én lavdose, slik ts skal ta, er faktisk helt trygt. 

Anonymkode: c76d7...e58

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du klar over hvor lite 10% av plasmakonsentrasjonen er? Én lavdose, slik ts skal ta, er faktisk helt trygt. 

Klar over at det er lite baby får i seg når plasmakonsentrasjonen er 10%. Likevel er anbefalingen at man ikke skal kombinere det med amming, så det er det jeg forholder meg til.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk tryggmammamedisin.no

Anonymkode: 86372...644

AnonymBruker
Skrevet
MiaHI skrev (4 minutter siden):

Klar over at det er lite baby får i seg når plasmakonsentrasjonen er 10%. Likevel er anbefalingen at man ikke skal kombinere det med amming, så det er det jeg forholder meg til.

Har du en link til det? Jeg har nemlig lært motsatt, at en enkeltdose med f.eks. sobril er helt greit.

Anonymkode: 91619...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MiaHI skrev (4 minutter siden):

Oksazepam er det beste benzodiazepin til ammende. Flere leger, deriblant ts sin, sier at dette er uproblematisk. Så hvilke anbefalinger du snakker om, skjønner jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde pumpet til den er ute av kroppen, omtrent ett døgn etter.

Sobril sitter en stund selv om virkningen er gått ut.

Vet Åssen 10 mg funker på meg som voksen, hadde personlig aldri ammet med det innabords. 

Men jeg hadde ikke ammet etter alkoholinntak heller selv om noen gjør det. 

Anonymkode: 6d0ad...71e

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du en link til det? Jeg har nemlig lært motsatt, at en enkeltdose med f.eks. sobril er helt greit.

Anonymkode: 91619...d02

Som jeg skriver fant jeg det i Felleskatalogen. Et offentlig register med info om farmasøytiske preparater tilgjengelig i Norge. Anbefaler å slå opp i dette hvis du lurer på noe ang. medisiner.

Link til det du spurte om: https://www.felleskatalogen.no/medisin/sobril-pfizer-563995

AnonymBruker
Skrevet
MiaHI skrev (6 minutter siden):

Som jeg skriver fant jeg det i Felleskatalogen. Et offentlig register med info om farmasøytiske preparater tilgjengelig i Norge. Anbefaler å slå opp i dette hvis du lurer på noe ang. medisiner.

Link til det du spurte om: https://www.felleskatalogen.no/medisin/sobril-pfizer-563995

Man skal lytte til lege eller farmasøyt, aldri til Felleskatalogen. Da jeg gikk gravid og ammet (med inntak av mye medisiner), fikk jeg beskjed om å lese på Relis aldri på Felleskatalogen. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man skal lytte til lege eller farmasøyt, aldri til Felleskatalogen. Da jeg gikk gravid og ammet (med inntak av mye medisiner), fikk jeg beskjed om å lese på Relis aldri på Felleskatalogen. 

Felleskatalogen inneholder det samme som pakningsvedlegget som kommer med medisinene, så det er bare fint å følge anbefalingene fra felleskatalogen - da de er veldig strenge. At det finnes retningslinjer andre steder som er mindre strenge stemmer. Og det kan godt være at det TS har fått beskjed om av legen sin stemmer. Likevel går Sobril over i brystmelken, som betyr at baby får i seg litt av legmidlet. Anbefalninger rundt legemidler endres hele tiden pga nyere forskning. Plutselig finner de ut at det er trygt, eller at det ikke er trygt likevel. Men det de VET er at det går over i morsmelken. Sobril er ikke en livsnødvendig medisin, så jeg hadde ikke tatt risikoen, uansett hvor liten den er. 

Før noen kaller meg "mammapolitiet" så vil jeg tilføye at her har TS stilt et spørsmål, til tross for hva hun har fått beskjed om av sin lege. Da får hun vanlige folks vurdering.

Endret av MiaHI
AnonymBruker
Skrevet
MiaHI skrev (1 minutt siden):

Felleskatalogen inneholder det samme som pakningsvedlegget som kommer med medisinene, så det er bare fint å følge anbefalingene fra felleskatalogen - da de er veldig strenge. At det finnes retningslinjer andre steder som er mindre strenge stemmer. Og det kan godt være at det TS har fått beskjed om av legen sin stemmer. Likevel går Sobril over i brystmelken, som betyr at baby får i seg litt av legmidlet. Anbefalninger rundt legemidler endres hele tiden pga nyere forskning. Plutselig finner de ut at det er trygt, eller at det ikke er trygt likevel. Men det de VET er at det går over i morsmelken. Sobril er ikke en livsnødvendig medisin, så jeg hadde ikke tatt risikoen, uansett hvor liten den er. 

Tenker at du ikke skal uttale deg mer, dette blir bare synsing fra din side. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at du ikke skal uttale deg mer, dette blir bare synsing fra din side. 

Før noen kaller meg "mammapolitiet" så vil jeg tilføye at her har TS stilt et spørsmål, til tross for hva hun har fått beskjed om av sin lege. Da får hun vanlige folks vurdering.

AnonymBruker
Skrevet

Felleskatalogen er ikke "et offentlig register" som er bruker over her skriver. Det er produktinformasjon skrevet av legemiddelprodusenten selv, og utgitt av Legemiddelindustrien. Derfor "safer" de seg ofte når de skriver avsnittene om graviditet og amming, fordi de ikke har tilstrekkelig sikkerhetsdata til å hevde at det er helt trygt å innta legemidlene ved amming/graviditet. Oppsummert: oppsøk eller dobbetsjekk andre kildre enn felleskatalogen.

Til TS: Hør på fastlegen din! Forøvrig gjorde jeg et raskt søk på Relis.no (et statlig, produsentuavhengig informasjonssenter om legemidler). Også de skriver at det er trygt å innta én dose sobril, selv om du ammer. Det er vedvarende bruk som er problematisk.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-6733?source=relisdb

https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-11872?source=relisdb

Anonymkode: 0563d...678

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...