Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #41 Del Skrevet 30. mars 2021 Vera skrev (3 minutter siden): Verden står ikke til påske! 🤪🤪 Endelig noen som har forstått at dersom en endring skal skje - må nesten de som tilhører etaten og ser hvilke behov det er daglig gjøre planleggingen. Og da snakker jeg ikke om økonomene (som kun har økonomi utdannelse, og ingen peiling på pleie) som sitter på topp og styrer med jernhånd - men på de som er «på gølvet». Er redd for å skuffe deg litt der,det må nok være med en økonom eller to også. Men selvfølgelig må det være representert de fra "gølvet" også Et bredt spekter av folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 30. mars 2021 #42 Del Skrevet 30. mars 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Er redd for å skuffe deg litt der,det må nok være med en økonom eller to også. Men selvfølgelig må det være representert de fra "gølvet" også Et bredt spekter av folk. Ja, men hovedtyngden må ikke være økonomer..da får vi samme opplegget som nå, og det ønsker du jo ikke? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #43 Del Skrevet 30. mars 2021 (endret) Vera skrev (4 minutter siden): Ja, men hovedtyngden må ikke være økonomer..da får vi samme opplegget som nå, og det ønsker du jo ikke? Akkurat fordelingen av medlemmene i denne komiteen har jeg ikke noe fasit på. Men slapp av, "gølvet" skal være godt representert 😉😉 Hvilken sammenstilling ville du hatt da? Endret 30. mars 2021 av Smeltemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apollonia Skrevet 30. mars 2021 #44 Del Skrevet 30. mars 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Jeg aner ikke hva som skjer ved andre sykehus, men i Bergen pågår opplæring i intensivbehandling av covid19 pasienter. Dette gjøres jo i Oslo også, men det er mye som ikke fungerer, og det meste handler om penger. De som er mest aktuelle for slik opplæring står ofte i stillinger som er svært krevende personlig, og som derfor har høy gjennomtrekk. Lønna er allerede lav i forhold til belastningen, og tilegget man får for å øke kompetansen sin står ikke i forhold til innsatsen. De som har et langtidspersepektiv på jobben vil gjerne velge det bort, fordi de ikke vil møte veggen. Og de mest ambisiøse slutter bruker dette som et springbrett for mer attraktive stillinger. Når en respirator-pasient da krever ganske mange ansatte, døgnet rundt, så går ikke regnestykket opp. Og når sykepleierne får et elendig lønnsoppgjør i år er det klart det frister lite med ett år til av dette, så folk fortsetter å søke seg bort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 30. mars 2021 #45 Del Skrevet 30. mars 2021 Over ett år etter corona så knekker helsevesenet sammen av 250 ekstra innlagte. Mangler ord. Latterlig dårlig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mars 2021 #46 Del Skrevet 30. mars 2021 Apollonia skrev (Akkurat nå): Dette gjøres jo i Oslo også, men det er mye som ikke fungerer, og det meste handler om penger. De som er mest aktuelle for slik opplæring står ofte i stillinger som er svært krevende personlig, og som derfor har høy gjennomtrekk. Lønna er allerede lav i forhold til belastningen, og tilegget man får for å øke kompetansen sin står ikke i forhold til innsatsen. De som har et langtidspersepektiv på jobben vil gjerne velge det bort, fordi de ikke vil møte veggen. Og de mest ambisiøse slutter bruker dette som et springbrett for mer attraktive stillinger. Når en respirator-pasient da krever ganske mange ansatte, døgnet rundt, så går ikke regnestykket opp. Og når sykepleierne får et elendig lønnsoppgjør i år er det klart det frister lite med ett år til av dette, så folk fortsetter å søke seg bort. Jeg påpeker bare at det gjøres NOE - sikkert ikke nok, men langt mer enn ingenting - enkelte steder i landet. Denne opplæringen som jeg viser til kommer i tillegg til at det også er laget en plan for hurtigoppretting av 20 intensivplasser. Dvs. at de har funnet lokale, maskiner, utstyr og personell og så har de trent på å få denne avdelingen opp og gå i løpet av timer. Jeg finner dessverre ikke igjen lenken til den artikkelen om dette. Det jeg imidlertid prøver å si er at selv om ikke nok blir gjort over alt så blir NOE gjort, kanskje flere steder enn i Helse Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 30. mars 2021 #47 Del Skrevet 30. mars 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Går en i samme "tralten" blir det plutselig værre om det blir mere å gjøre . Det skjønner jeg, men flere steder er det faktisk veldig travelt fra før. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #48 Del Skrevet 30. mars 2021 Klink skrev (2 minutter siden): Det skjønner jeg, men flere steder er det faktisk veldig travelt fra før. I utgangspunktet er det ikke travel på en intensiv avdeling. Mere på et eldresenter der det er nedbemanne pågrunn av kommuneøkonomi, der de gamle bare skal være til de slutter å spise selv og skal dø. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 30. mars 2021 #49 Del Skrevet 30. mars 2021 Smeltemann skrev (10 minutter siden): Akkurat fordelingen av medlemmene i denne komiteen har jeg ikke noe fasit på. Men slapp av, "gølvet" skal være godt representert 😉😉 Hvilken sammenstilling ville du hatt da? Tja, jeg ville hatt Spetalen som økonomiplanlegger 😁😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 30. mars 2021 #50 Del Skrevet 30. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): I utgangspunktet er det ikke travel på en intensiv avdeling. Mere på et eldresenter der det er nedbemanne pågrunn av kommuneøkonomi, der de gamle bare skal være til de slutter å spise selv og skal dø. Uff ja, eldreomsorgen er grusom. Alt for lite penger og alt for lite folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #51 Del Skrevet 30. mars 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Tja, jeg ville hatt Spetalen som økonomiplanlegger 😁😁 Pågrunn av hans kompetanse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #52 Del Skrevet 30. mars 2021 Justlooking skrev (1 minutt siden): Uff ja, eldreomsorgen er grusom. Alt for lite penger og alt for lite folk. Det er takken det for "lang og tro tjeneste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 30. mars 2021 #53 Del Skrevet 30. mars 2021 Smeltemann skrev (39 minutter siden): Pågrunn av hans kompetanse? Ja. Han virker å tenke smart økonomisk samtidig som det ikke går på bekostning av helse og liv. Han har vært fremme i media mange ganger og kritisert overforbruk av administrasjon, lange helsekøer, nedbemanning av viktig personell osv. Jeg tror han ville ha gjort en bedre jobb enn økonomene som styrer i dag. Sammen med andre fra etaten selvsagt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 30. mars 2021 #54 Del Skrevet 30. mars 2021 2 hours ago, Peonjenta said: Det som forundrer meg er hvorfor de ikke har brukt dette året på å lære opp sykepleiere til intensivbehandling rettet mot covidpasienter? Det kunne de fint greid på et år!! Å utdanne en intensivsykepleier fra scratch tar 7 år. For å ta videreutdanning, må en sykepleier ha minst to års praksis etter utdannelse, og da gjenstår ytterligere to år med spesialisering. Anestesileger er allerede mangelvare, og skal betjene både elektiv- og akuttkirurgi i tillegg til intensivposter. Å utdanne en anestesilege fra bunnen av, tar 12-13 år. Med forbehold om en del flaskehalser i systemet. Du får ikke en LIS-1-stilling lettere om du uttrykker at du vil spesialisere deg i anestesi, og ingen kan tvinge deg til en bestemt spesialisering. 2 hours ago, Peonjenta said: Hele utdannelsen ja! Men ikke å lære om kun behandling rundt covid. Se svaret fra @lisaleah under. Intensivbehandling krever en veldig innsikt i fysiologi og patologiske prosesser på avansert nivå. Dette er noe som også de færreste leger som ikke jobber med dette til daglig kan. Det krever omfattende teoretisk kunnskap, som også må kvalitetssikres gjennom erfaringskompetanse og kontinuerlig faglig oppdatering. Man blir ikke god uten lang erfaring. Å skille covidpasienter fra andre intensivpasienter kan man gjøre i studier og læreboktekster. I praksis forholder de seg til de samme patofysiologiske mekanismene som alle andre intensivpasienter. Og ofte krever de mer omfattende ressurser over lengre tid. Selv om det har vært gjort 6 måneders intensivkurs for 2.3000 sykepleiere, kan ikke disse jobbe selvstendig med intensivpasienter. 1 hour ago, lisaleah said: Man kan ikke lære «kun om covid». Det er et komplekst sykdomsbilde som krever grundig fysiologisk og patologisk forståelse innenfor multiorgansvikt, det være seg alvorlig sirkulasjon og respirasjonssvikt, alvorlig nyresvikt. For å nevne noe. Videre krever kunnskap om legemiddel og legemiddelhåndtering . Også har vi kunnskap og forståelse for bruk av avansert medisinsk teknisk utstyr - og hvordan man justerer disse apparatene i tråd med sykdomsbildet og endringer i sykdomsbildet. Altså kreves en enorm handlingsberedskap der du evner å vite, på sekunder, hvordan du skal handle/justere på apparat og medikament utifra hvordan sykdomsbildet endrer seg fra et minutt til et annet (visst du er kompentent nok til å mestre å «fange opp» disse endringene, da.....) det holder ikke å lese «dette heftet her om covid» hvertfall, visst det er det hvermannsen tror En person som «kun kan covid» er direkte ubrukelig på en intensivavdeling. Applaus! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallow Skrevet 30. mars 2021 #55 Del Skrevet 30. mars 2021 Smeltemann skrev (56 minutter siden): I utgangspunktet er det ikke travel på en intensiv avdeling. Mere på et eldresenter der det er nedbemanne pågrunn av kommuneøkonomi, der de gamle bare skal være til de slutter å spise selv og skal dø. I utgangspunktet er det ikke travelt på en intensivavdeling?! Har du statistikk som underbygger dette? Man kan normalt ikke planlegge pasientbelegget på en intensivavdeling, så ofte er det svært travelt, og andre ganger er det ledige senger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #56 Del Skrevet 30. mars 2021 Marshmallow skrev (1 time siden): I utgangspunktet er det ikke travelt på en intensivavdeling?! Har du statistikk som underbygger dette? Man kan normalt ikke planlegge pasientbelegget på en intensivavdeling, så ofte er det svært travelt, og andre ganger er det ledige senger. En intensiv avdeling har belegg etter senger. Og de som er der trenger mere "omsorg" da er det klart at de er flere på den avdelingen eller det er på f.eks en sengepost, der det plutselig ikke kommer inn veldig mange pasienter. Det med Covid 19 er at plutselig blir veldig mange innlagt på intensiven og mulig de ikke kjører med fullt belegg pleiere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 30. mars 2021 #57 Del Skrevet 30. mars 2021 Charlie Amberson skrev (9 timer siden): "– Vi står i et levende mareritt. Ingen visste at dette ville komme." Står det i VG. Ingen?! Virkelig ingen? Hvordan kan det da ha seg da at veldig mange forstod dette? For det var var vel kjent allerede rundt juletider at mutasjonen var mer smittsom og kanskje også ga alvorlig sykdom til flere. Inkludert yngre. Og når regjeringen/FHI/kommunene i februar slappet opp tiltakene istedenfor å stramme inn, så var det faktisk ganske lett å vite hva som kom. Reagerte også på den. Tenkte, virkelig!!!! Det har gått over et år!!! 😅 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 30. mars 2021 #58 Del Skrevet 30. mars 2021 Er det ikke slik å forstå at hver enkelt covidpasient som ligger på intensiven (eller de som er intubert var det vel?) trenger 3-4 sykepleiere rundt som seg må overvåkes, skifte stilling på de som ligger der så og så ofte (med overvektige pasienter som er typisk de som får hardere forløp blandt annet så kreves det jo sitt å kunne snu på disse menneskene) døgnet rundt, da krever det jo ganske mye ressursbruk som norske sykehus gjerne ikke dimensjonert for vil jeg tro. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 30. mars 2021 #59 Del Skrevet 30. mars 2021 (endret) Robert Koch skrev (7 timer siden): anestesilege fra bunnen av, tar 12-13 år Hvorfor tar en slik spesialisering så himla mange år? Jeg er klar over at det ikke bare kan være snakk om narkose, men still - er det ikke snakk om stort sett narkose det går i? Det trengs over 10 år for å bli god på dette? Opplys gjerne, for det fremstår som helt sprøtt lenge. Endret 30. mars 2021 av Hatsumomo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 30. mars 2021 #60 Del Skrevet 30. mars 2021 Vera skrev (8 timer siden): Tja, jeg ville hatt Spetalen som økonomiplanlegger 😁😁 han er ett must...helt klart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg