Gå til innhold

250 innlagte og helsevesenet er i ferd med å knekke sammen.

pinnelinn

Anbefalte innlegg

Illuminatum skrev (24 minutter siden):

Det tar vel tre år?

Hele utdannelsen ja!   Men ikke å lære om kun behandling rundt covid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"– Vi står i et levende mareritt. Ingen visste at dette ville komme."

Står det i VG. Ingen?! Virkelig ingen?

Hvordan kan det da ha seg da at jeg og veldig mange flere forstod dette? For det var kjent allerede rundt juletider at mutasjonen var mer smittsom og kanskje også ga alvorlig sykdom til flere. Inkludert hos yngre. Og når regjeringen/FHI/kommunene i februar slappet opp tiltakene istedenfor å stramme inn, så var det faktisk ganske lett å vite hva som kom.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (37 minutter siden):

Det som forundrer meg er hvorfor de ikke har brukt dette året på å lære opp sykepleiere til intensivbehandling rettet mot covidpasienter?    Det kunne de fint greid på et år!!

Uansett hjelper det lite når det ikke er fysisk plass på sykehusene 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Sylveon said:

Jeg vet. Det er skremmende at helsevesenet kan knekke sammen av så lave tall. 

Mange covid-syke er krevende parienter i mange dager, kanskje uker. Mens mange andre sykdommer og ulykker krever kun intensiv i noen timer eller 1-2 dager.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (7 minutter siden):

Det har blitt lært opp mange sykepleiere til å bistå intensivsykepleiere, samt til såkalte intermediæravdelinger som er en mellomting mellom sengepost og intensiv. Men dårlige covid-pasienter er svært komplekse, så det er ikke så lett å lære kun om behandling av covid uten å ha gode kunnskaper om kritisk syke pasienter på generelt grunnlag. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det diskuteres hele tida! Problemet er at Høyre og Ap i alle år har bygd helsevesenet ned, og ikke opp. Innvandrerbefolkningen øker drastisk, og behovet for hjelp går i taket. Det er en varslet katastrofe. Men å sende store summer til utlandet uten kontroll, det er aldri noe problem. Jonas gjør seg fin for muslimene, og Erna for EU og Kina. Det norske folk er ikke særlig viktig..

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (54 minutter siden):

Det som forundrer meg er hvorfor de ikke har brukt dette året på å lære opp sykepleiere til intensivbehandling rettet mot covidpasienter?    Det kunne de fint greid på et år!!

Nei..intensivsykepleie er en egen spesialisering.  
«For å bli intensivsykepleier må du først gå sykepleierutdanningen, jobbe to år som sykepleier og deretter spesialisere deg.»

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/intensivsykepleier

Det er ikke noe man læres opp til mellom øktene, men et eget fag man utdannes til. Man skal være veldig egnet for å drive intensivsykepleie - det er en beintøff og krevende jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (32 minutter siden):

Man kan ikke lære «kun om covid». Det er et komplekst sykdomsbilde som krever grundig fysiologisk og patologisk  forståelse innenfor multiorgansvikt, det være seg alvorlig sirkulasjon og respirasjonssvikt, alvorlig nyresvikt. For å nevne noe. Videre krever kunnskap om legemiddel og legemiddelhåndtering . Også har vi kunnskap og forståelse for bruk av avansert medisinsk teknisk utstyr - og hvordan man justerer disse apparatene i tråd med sykdomsbildet og endringer i sykdomsbildet. 
Altså kreves en enorm handlingsberedskap der du evner å vite, på sekunder, hvordan du skal handle/justere på apparat og medikament utifra hvordan sykdomsbildet endrer seg fra et minutt til et annet (visst du er kompentent nok til å mestre å «fange opp» disse endringene, da.....) det holder ikke å lese «dette heftet her om covid» hvertfall, visst det er det hvermannsen tror :) En person som «kun kan covid» er direkte ubrukelig på en intensivavdeling. 

Endret av lisaleah
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (38 minutter siden):

En Covid-syk har et like komplekst og forskjellig forløp av sykdommen, som en hvilken som helst annen sykdom..alle mennesker rammes ulikt. @lisaleah forklarer det veldig bra :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ytmnd skrev (1 time siden):

Til dere som fortsatt tror staten vil ditt beste; Det gjør de ikke. Det er kun kroner og øre som teller. Husk det, alltid.

Og du tror næringslivet er noe annerledes?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ytmnd skrev (1 time siden):

Til dere som fortsatt tror staten vil ditt beste; Det gjør de ikke. Det er kun kroner og øre som teller. Husk det, alltid.

kunne ikke vært sagt bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (1 time siden):

Med enkle grep kunne det vært oppbemannet helsevesenet,  tror ikke regjeringen har forstått alvoret.

Hvilke grep ville du ha brukt for å oppbemanne helsevesenet? 
Jeg er helt enig i at regjeringen (og regjeringene før dem) ikke har forstått alvoret. Og det betaler vi for nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rocka69 skrev (1 time siden):

Eller privatiser hele skitten, halver skatten og så kjøper vi helseforsikringer i stedet. Privatiser alt, og legg ned offentlig sektor - redusere alle skatter og avgifter til 0%. Så får vi klare oss så best vi klarer på egenhånd.

Fint for alle som har fått livene sine rasert økonomisk..og måtte også kjøpe helseforsikring..igjen hadde de rike hatt fordelen som de har allerede. Nei jeg er for det helseystemet vi har. Det gjør at alle har større mulighet for å få hjelp med sine problemer stort sett da. Men man ser jo der også stadig saker på tv 2 om barn som ikke får en dyr behandling fordi den koster 8 mill...da teller plutselig penger mye for staten. Det burde vært en selvfølge. Istedet for å sende milliarder ut av landet. At folk må hjelpe folk som ikke har råd til en dyr behandling fordi staten sier nei og så sitter vi på det feteste oljefondet ever og vi er bare 5 mill så burde ta godt vare på de som bor her og jobber og betaler sine skatter til staten. Uten folk som jobber hadde staten slitt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera said:

Jeg er helt enig i at regjeringen (og regjeringene før dem) ikke har forstått alvoret. Og det betaler vi for nå.

Her må betalt utdanning til, f eks 80% av minstelønn for sykepleiere som videreutdanner seg i intensivsykepleie. Det finnes noen slike ordninger, men langt i fra nok til alle. For noen, kanskje spesielt sykepleiere med gjeld og barn, finnes det ikke økonomi til å leve på studielån og stipend igjen.

Ettersom det ikke bare er mangel på intensivsykepleiere, må forholdene legges til rette slik at sykepleieyrket blir mer attraktivt også. Per nå er det alt for mange som ikke orker kjøret ombyttet beite etter kort tid i yrket. Forståelig nok. Men enkelt er det absolutt ikke! Dette vil ta tid, år...

Endret av anonymLala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vera skrev (4 minutter siden):

Oi oi første gang du er enig i noe som kommer fra meg😂😂😂

Det må settes ned en komité av de noen som jobber i helsevesenet og politikkere,der de går igjennom hvordan situasjonen er. Noe må effektiviseres og noe må oppbemannes.  Jeg er ikke i posisjon til å fortelle deg hvordan det i praksis skal gjøres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (6 minutter siden):

Det må settes ned en komité av de noen som jobber i helsevesenet og politikkere,der de går igjennom hvordan situasjonen er. Noe må effektiviseres og noe må oppbemannes.  Jeg er ikke i posisjon til å fortelle deg hvordan det i praksis skal gjøres.

Tror vi alle er enig om at sykehusplassene må justeres opp kraftig og øke kompentansen innad i landet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Verden står ikke til påske! 🤪🤪

Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Endelig noen som har forstått at dersom en endring skal skje - må nesten de som tilhører etaten og ser hvilke behov det er daglig gjøre planleggingen. Og da snakker jeg ikke om økonomene (som kun har økonomi utdannelse, og ingen peiling på pleie) som sitter på topp og styrer med jernhånd - men på de som er «på gølvet». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (23 minutter siden):

Og du tror næringslivet er noe annerledes?

? Det er litt av poenget med næringslivet. Staten er til for folket, ikke for å gjøre noen ytterst få rike. Staten skal fange opp og hjelpe de som faller utenfor. Næringslivet bidrar med penger til dette, men næringslivet er ikke der for å sørge for at godene fordeles. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...