Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følger du noen av dem? Hva synes du om dem?

Jeg digger "Berikelse", hun er morsom og har en nokså avslappet tilnærming til økonomi som jeg liker. Samme med "Gjeldsfri". Ellers følger jeg "Pengesnakk", som jeg synes gjør mye bra men som er på et nivå jeg synes det er litt vanskeligere å relatere meg til fordi jeg har inntrykk av at hun sitter i en mye mer gunstig økonomisk posisjon enn de andre. Har også begynt å følge "Latteeffekten", hun poster fine illustrasjoner også synes jeg det er gøy å følge noen som er litt mer i startfasen av sparingen sin og ikke har nådd det nivået som f.eks. "Pengesnakk". 

Anonymkode: e3679...d1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger en del forskjellige, men har avfulgt «pengesnakk» for noen uker siden. Kan ikke relatere meg til det hun skriver om. 
jeg liker bedre de som er litt på samme plass som meg, med ikke alt for høy lønn og som har «normale» utgifter og sparemål. 
jeg liker godt «hvordanblirikpåetår» «gjeldsfri» og noen flere som jeg ikke kommer på navnet i farten. Disse får meg til å få troen på at jeg skal få det til jeg også, gir motivasjon og viser dagligdags økonomi slik at jeg forstår den.

Anonymkode: 6575b...5ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 12.11):

Følger en del forskjellige, men har avfulgt «pengesnakk» for noen uker siden. Kan ikke relatere meg til det hun skriver om. 
jeg liker bedre de som er litt på samme plass som meg, med ikke alt for høy lønn og som har «normale» utgifter og sparemål. 
jeg liker godt «hvordanblirikpåetår» «gjeldsfri» og noen flere som jeg ikke kommer på navnet i farten. Disse får meg til å få troen på at jeg skal få det til jeg også, gir motivasjon og viser dagligdags økonomi slik at jeg forstår den.

Anonymkode: 6575b...5ad

Samme her, liker de med normal lønn og normale utgifter som viser at man kan få spart en del likevel. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen gode tips til folk å følge eller meninger om de som er nevnt? Jeg har begynt å følge noen nye siden sist: sparelivet, linda_sparer_penger, handlefrihet, sparelittmer, sparemor1 og firstpricebloggen.

Vet ikke hvorfor, men det er noe veldig tilfredsstillende med å følge folk som betaler ned dyr forbruksgjeld raskt! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger ganske mange av de samme, selv om det ikke er ofte jeg «følger med». Enkelte innlegg og storyer er inspirerende, men innimellom blir det litt mye.

Anonymkode: 1d22f...d3f

AnonymBruker
Skrevet

Latterlig mesteparten av det. Så bare tilfeldig nå en av de som en annen ramset opp her i tråden.

Måtte bare le når strømmen kom på litt over 600 kr og mat på kun 3.000 kr. Yeah, i år 2001, men ikke i år 2021. 

Betalte selv strøm på 1.400 kr, og det selv etter å ha prøvd å alltid spare så godt jeg kan. Strøm er ikke bare strøm, det er også utgifter og hele pakka med nettleie og moms. 

Kjenner folk som selv kunne skrudd av strømmen i leiligheten 1 måned (bare kjøleskapet som er på), og strømmen kommer fortsatt på 600 - 650 kr. Det er liksom omtrent laveste "starting point" - med kun kjøleskap på. 

Lol med 33 kr per måltid, altså tragiske 100 kr per dag. Er til å le av. Bare en liten lunsj (en grei salat) eller kaffe med et stykke hvetebakst med kollegaer koster fort mellom 80 - 100 kr. Da snakker vi liten snacks. Ja, det er sånn man bygger nettverk i Norge ellers. Nytter ikke å komme med svett-ost matpakke i den situasjonen.

Anonymkode: fa46e...735

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Latterlig mesteparten av det. Så bare tilfeldig nå en av de som en annen ramset opp her i tråden.

Måtte bare le når strømmen kom på litt over 600 kr og mat på kun 3.000 kr. Yeah, i år 2001, men ikke i år 2021. 

Betalte selv strøm på 1.400 kr, og det selv etter å ha prøvd å alltid spare så godt jeg kan. Strøm er ikke bare strøm, det er også utgifter og hele pakka med nettleie og moms. 

Kjenner folk som selv kunne skrudd av strømmen i leiligheten 1 måned (bare kjøleskapet som er på), og strømmen kommer fortsatt på 600 - 650 kr. Det er liksom omtrent laveste "starting point" - med kun kjøleskap på. 

Lol med 33 kr per måltid, altså tragiske 100 kr per dag. Er til å le av. Bare en liten lunsj (en grei salat) eller kaffe med et stykke hvetebakst med kollegaer koster fort mellom 80 - 100 kr. Da snakker vi liten snacks. Ja, det er sånn man bygger nettverk i Norge ellers. Nytter ikke å komme med svett-ost matpakke i den situasjonen.

Mine strømregninger pleier å ligge på under 300 kroner, inkludert fastledd og nettleie :) 

Anonymkode: 7dcc2...4f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mine strømregninger pleier å ligge på under 300 kroner, inkludert fastledd og nettleie :)

Anonymkode: 7dcc2...4f9

Jeg betaler bare nettleie, strømmen er gratis.

Anonymkode: 3e211...49e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Stømmen min er vanligvis 300-500 kroner. Budsjettet mitt for mat, kafé og uteliv er 2000 kroner. Det går fint for meg. Jeg synes maten jeg spiser er god. Det er lett nok til at det er sunt også, selv om jeg ikke kan skryte av det akkurat nå siden det har blitt mye brus og godis i tilegg til mat i koronatida. 

Det er forskjell på hva man handler. Jeg opplever at kritikken din er litt fjollete. Om det er kritikk da, og ikke bare frustrasjon over eget forbruk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er jo du tydeligvis i en annen situasjon er dem du følger. Min strøm er på 500-700 kr mnd, og jeg kunne ha vært strengere også.. Angående mat, så sier det seg selv at kaffe og mat på kafé, kantine og restaurant utgår om man ønsker å leve på lavbudsjett. Du er jo helt tydelig ikke en av dem, hvis du har behov for å spise ute jobbmøter eller hva enn. 

For oss andre derimot, er det absolutt mulig.

Anonymkode: 281a6...c80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Flere av dem går jo aktivt inn for prismatch på strøm osv., så de legger en del innsats inn i å spare de kronene. Jeg betaler ca. 300 kr i strøm i måneden inkludert nettleie (har vært oppe i 400 kr på det verste), og månedsbudsjettet mitt for mat og dagligvarer er på 2300 kr (i tillegg til "leve"-budsjett på 1200 kr som dekker f.eks. café og takeaway). Jeg brukte langt mer enn dette før, men var små grep som skulle til for å redusere kostnadene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takler ikke Pengesnakk, må være av ren misunnelse. 😂 Hennes beste sparetips må jo være det at hun ble sammen med en mann som er ti år eldre, og allerede hadde nedbetalt leilighet i Oslo - så hun fikk veldig lave bokostnader og kunne spare veldig mye av lønna. Neste bolig har hun bare kjøpt seg inn 30%, igjen, fordi HAN hadde så mye egenkapital, så igjen kunne hun spare massevis av penger. Det er for all del, god økonomisk sans, men som "tips" funker det dårlig for alle fleste.

Derimot, for to år siden, har de kjøpt seg 30-talls rønne i dyreste område av Bærum, som sogner til skole med mest merkepress, og hun samtidig sluttet i jobbe og tjener penger bare på blogging/podcast, så nå må jo økonomien skrante, og de må jo ha uendelige oppussingsutgifter til det huset der. Eller hvem vet, mannen tjener vel mye. 

uansett, synes hun er totalt feil front person for å reklamere sparing.

Det er som når Live Nelvik skal lære oss om stressfri familieliv, når hun selv har millioninntekt, bor i en av dyreste hageby, har tv-jobb med svært fleksible arbeidstider, og har aupair. Gi meg bare en av de tingene, så kunne jeg slutte å stresse, takk. 

Anonymkode: 805ab...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takler ikke Pengesnakk, må være av ren misunnelse. 😂 Hennes beste sparetips må jo være det at hun ble sammen med en mann som er ti år eldre, og allerede hadde nedbetalt leilighet i Oslo - så hun fikk veldig lave bokostnader og kunne spare veldig mye av lønna. Neste bolig har hun bare kjøpt seg inn 30%, igjen, fordi HAN hadde så mye egenkapital, så igjen kunne hun spare massevis av penger. Det er for all del, god økonomisk sans, men som "tips" funker det dårlig for alle fleste.

Derimot, for to år siden, har de kjøpt seg 30-talls rønne i dyreste område av Bærum, som sogner til skole med mest merkepress, og hun samtidig sluttet i jobbe og tjener penger bare på blogging/podcast, så nå må jo økonomien skrante, og de må jo ha uendelige oppussingsutgifter til det huset der. Eller hvem vet, mannen tjener vel mye. 

uansett, synes hun er totalt feil front person for å reklamere sparing.

Det er som når Live Nelvik skal lære oss om stressfri familieliv, når hun selv har millioninntekt, bor i en av dyreste hageby, har tv-jobb med svært fleksible arbeidstider, og har aupair. Gi meg bare en av de tingene, så kunne jeg slutte å stresse, takk. 

Anonymkode: 805ab...9dd

Enig! Hun er ekstremt privilegert, og gir råd til folk som ikke har like gode forutsetninger. Samtidig har hun en veldig moraliserende tone. 

Lever selv svært billig, men det er selvfølgelig mindre til overs til aksjer etc. når man er enslig og har boliglån. 

Anonymkode: 8197d...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser absolutt poenget deres med Pengesnakk! Om jeg husker riktig kjøpte hun sin første bolig i Oslo for typ 250 000 uten å måtte ta opp lån, og solgte med god gevinst, så det er jo et helt annet utgangspunkt enn de av oss som kjøper sin første leilighet i dagens boligmarked. Og ikke minst - hun snakker mye om å elske å jobbe og å jobbe mest mulig, men det er jo ikke alle som har forutsetningene for å kunne jobbe 24/7.

Angående det at hun fremstår moraliserende, det er en av storyene hennes jeg husker godt. Hun stilte følgerne et spørsmål om hvorfor de ikke sparte enda mer, eller noe lignende, også svarte en person noe om å ha sett flere familiemedlemmer som levde trangt for å spare masse til senere i livet dø i ung alder. Dette er veldig fritt fra hukommelsen, men poenget var vel at følgeren mente man må ha en balanse mellom å leve her og nå og å spare til fremtiden, fordi fremtiden ikke er gitt. Da svarte hun på story med et smil "Det var jo synd, men..." også argumenterte videre for sin sak, og jeg synes det fremsto som veldig lite medfølende.  

Hun har fått til mye bra da, det skal hun ha. Er likevel fint å ha de som "gjeldsfri" og "berikelse" som er lettere å relatere seg til da, og fremstår litt mer nyanserte og forståelsesfulle for folks ulike forutsetninger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser absolutt poenget deres med Pengesnakk! Om jeg husker riktig kjøpte hun sin første bolig i Oslo for typ 250 000 uten å måtte ta opp lån, og solgte med god gevinst, så det er jo et helt annet utgangspunkt enn de av oss som kjøper sin første leilighet i dagens boligmarked. Og ikke minst - hun snakker mye om å elske å jobbe og å jobbe mest mulig, men det er jo ikke alle som har forutsetningene for å kunne jobbe 24/7.

Angående det at hun fremstår moraliserende, det er en av storyene hennes jeg husker godt. Hun stilte følgerne et spørsmål om hvorfor de ikke sparte enda mer, eller noe lignende, også svarte en person noe om å ha sett flere familiemedlemmer som levde trangt for å spare masse til senere i livet dø i ung alder. Dette er veldig fritt fra hukommelsen, men poenget var vel at følgeren mente man må ha en balanse mellom å leve her og nå og å spare til fremtiden, fordi fremtiden ikke er gitt. Da svarte hun på story med et smil "Det var jo synd, men..." også argumenterte videre for sin sak, og jeg synes det fremsto som veldig lite medfølende.  

Hun har fått til mye bra da, det skal hun ha. Er likevel fint å ha de som "gjeldsfri" og "berikelse" som er lettere å relatere seg til da, og fremstår litt mer nyanserte og forståelsesfulle for folks ulike forutsetninger. 

Enig! 

Det som har irritert meg mest, er likevel at hun stort sett bare resirkulerer innhold fra utenlandske influensere. Det er ikke mye original tankevirksomhet der, bare en tilpassing av utenlandske idéer til norske forhold.

Anonymkode: 8197d...658

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...