AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Hei. Jeg jobber deltid, har 4 oppsparte feriedager. Har jobba der to år. Når får jeg flere? Kommer de gradevis eller alt sammen samtidig? Anonymkode: 2901b...0f7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet 🤔 Alle arbeidstakere, uansett stillingsprosent, har krav på 4 uker og 1 dag ferie i året. De aller fleste har 5 uker tariffestet ferie. Full ferie er altså ikke noe man «sparer opp», det er noe man har rett på såfremt man begynner i jobben senest 30. september i ferieåret. Feriepenger, derimot, er noe annet, og opparbeides året før. Feriepengene skal dekke lønnstapet ved ferie, og arbeidsgiver kan ikke pålegge arbeidstaker å avvikle mer ferie enn det feriepengene dekker. Dersom du jobbet i samme stillingsprosent i hele 2020 har du altså full feriepengeopptjening og skal avvikle full ferie. Anonymkode: 82172...8ed
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet 🤔 Alle arbeidstakere, uansett stillingsprosent, har krav på 4 uker og 1 dag ferie i året. De aller fleste har 5 uker tariffestet ferie. Full ferie er altså ikke noe man «sparer opp», det er noe man har rett på såfremt man begynner i jobben senest 30. september i ferieåret. Feriepenger, derimot, er noe annet, og opparbeides året før. Feriepengene skal dekke lønnstapet ved ferie, og arbeidsgiver kan ikke pålegge arbeidstaker å avvikle mer ferie enn det feriepengene dekker. Dersom du jobbet i samme stillingsprosent i hele 2020 har du altså full feriepengeopptjening og skal avvikle full ferie. Anonymkode: 82172...8ed Så er det sånn at jeg får fire uker ferie for 2022 i september 2021? Jeg lurer liksom på når jeg får fler feriedager enn de fire jeg har. Kan jo hende jeg har fått det også, men vil ikke spørre sjefen, er redd han skal tro jeg er lat. Anonymkode: 2901b...0f7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Når du begynte i jobben? Anonymkode: e6f2c...912
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så er det sånn at jeg får fire uker ferie for 2022 i september 2021? Jeg lurer liksom på når jeg får fler feriedager enn de fire jeg har. Kan jo hende jeg har fått det også, men vil ikke spørre sjefen, er redd han skal tro jeg er lat. Anonymkode: 2901b...0f7 Du har rett til full ferie uansett når du begynte i jobben. Ferie er aldri lønnet, feriepengene skal dekke inntektstapet. Hvis feriepengene ikke dekker kan du kreve å ta mindre enn full ferie. Men hvis du har jobbet i samme stillingsprosent i flere år vil de dekke det. Du må ikke regne dager men uker når du jobber deltid, så hvis du for eksempel jobber to dager i uken så vil fire ukers ferie tilsvare åtte fridager. Anonymkode: ac631...929
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så er det sånn at jeg får fire uker ferie for 2022 i september 2021? Jeg lurer liksom på når jeg får fler feriedager enn de fire jeg har. Kan jo hende jeg har fått det også, men vil ikke spørre sjefen, er redd han skal tro jeg er lat. Anonymkode: 2901b...0f7 Du har lov til å ta ut fire uker ferie hvert år. Men du har kun opptjent deg full lønn for fire dager. Så de andre dagene tar du ut ulønnet. For å få fire uker ferie lønnet per år må du jobbe 100% stilling Anonymkode: c239c...5d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå