Gå til innhold

Synes du det er galt av meg å være missunelig på dem som har penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg lite penger og det går såvidt rundt. 

Skulle virkelig hatt mer å rute med, men ser ikke hvordan det skulle gjøres. 

Anonymkode: 59e8c...caf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke galt :) Skjønner situasjonen din.

Anonymkode: 23967...a46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du så lite? Er du frisk? Klarer du å jobbe? Dersom du er frisk så er jo løsningen for å ha mer penger begynne å jobbe mer. Det er mulig å ha flere jobber for å tjene nok. Det er også mulig å utdanne seg og dermed ha større mulighet til å tjene bedre. 

Ja, jeg synes det er feil av deg å være misunnelig. Gjør du noe med situasjonen din? Mannen og jeg har god økonomi men det har ikke kommet av seg selv, vi har jobbet veldig veldig hardt for å være her vi er i dag. 

Anonymkode: 830f0...99b

• Liker 9
Skrevet

Er fult lov å være misunnelig, er det selv. Det er grusomt å ikkje ha råda til dei vanlige tinga i et liv og slite med det. Men let ikkje misunnelsen ta over styr. Nyt og ta vare på det du har. Det rikeste vi har er tida med mennesker vi elsker og kjærlighet! Materialistiske ting har ingen værdt her på jorda. Ingen som sitt å ser på ka du etterlot deg på jorda den dagen du stikker. Dei vil huske personen du var🥰

Men ja, sug balle å hoppe over måltid, utsette tannlege, ikkje sove om natta for å lure på kor neste mnd skal gå. De som har peng er heldige

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

penger er bare papir, ikke bry deg om dem... barn og familie er langt viktigere

Anonymkode: 2080f...04e

• Liker 6
Skrevet

Hjelper det deg å være misunnelig så for all del.  Problemet ditt i dette tilfellet er jo at du ikke får bedre økonomi av å være misunnelig.

Det er bedre om du bruker energi på ting du kan gjøre noe med i stedet for å bruke energi på ting du ikke kan endre.

• Liker 10
Skrevet

Nei. Er selvsagt misunnelig på rike selv. Men noe rasjonelt ved det er det jo ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes du heller bør prøve å starte å spare selv. Har en veldig lav inntekt selv men klarer å spre noen tusenlapper i måneden ved å ha shoppestopp.

Anonymkode: 068d4...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Matdronningen skrev (8 timer siden):

Er fult lov å være misunnelig, er det selv. Det er grusomt å ikkje ha råda til dei vanlige tinga i et liv og slite med det. Men let ikkje misunnelsen ta over styr. Nyt og ta vare på det du har. Det rikeste vi har er tida med mennesker vi elsker og kjærlighet! Materialistiske ting har ingen værdt her på jorda. Ingen som sitt å ser på ka du etterlot deg på jorda den dagen du stikker. Dei vil huske personen du var🥰

Men ja, sug balle å hoppe over måltid, utsette tannlege, ikkje sove om natta for å lure på kor neste mnd skal gå. De som har peng er heldige

De aller fleste av oss som har penger har ikke det pga hell, men knallhard jobbing. Selv har jeg alltid jobbet og/eller studert minst 100% helt siden jeg flyttet hjemmefra som 17-åring. Nå har jeg jobbet 140-150% i snitt i 9 år.

Anonymkode: 445de...7f9

• Liker 6
Gjest Trude4
Skrevet

Misunnelse har aldrig hjulpet. Kun ført til negativt ladet tankekraft. Bruk heller energien på å bygge deg selv opp og tingene vill løssne. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen referer til god råd som "heldig". Jeg flyttet hjemmefra som 19-åring, uten annet enn studielån og en deltidsstilling. Kjempet meg gjennom tunge studier. Flyttet til utlandet for jobb. Byttet jobb da ting ble for krevende. Bodde i kollektiv for å spare til egenkapital. Kjøpte ikke bil før i 30-årene for å sikre at at sparekontoen var solid. Da jeg traff mannen og økonomien begynte å bli sammenfiltret sikret jeg at avtaler og eierandeler var på stell, og rettferdige. Når korona traff tok jeg umiddelbart grep om to-tre ting jeg visste var viktig for å stå sikrest mulig om jobben måtte permittere. Og mye, mye mer. 

Og selvfølgelig kan man være uheldig i livet, bli ufør, miste jobben, og mye annet. Men jeg skal love at jeg hadde kjempet likevel, og tatt grep, og sorter ting i boksen "ting jeg kan gjøre noe med". Flyttet til en annen kant av landet, bodd i kollektiv, banket på alle dører for å få jobb. 

Og det jeg ikke kan gjøre noe med, det lar jeg ligge. Misunnelse på de som har noe jeg ikke har - det fører bare til at jeg føler meg dårlig, og det bidrar ikke til noe som helst. 

Anonymkode: de9ae...43d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du være det, men ville ikke snakket så høyt om det.... kjenner to slike som er misunnelige på alt og alle, de fremstår mest bitre.....

Anonymkode: c5891...243

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er misunnelig for dette er det fordi du ikke vet hvor hardt livet kan være. 

Anonymkode: 748fb...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har relativt lav økonomi (45.000 på familie på 4), men vi har en god del på sparekontoen og buffer fordi vi ikke unner oss alt, alltid.

Det er som mange her nevner ofte snakk om prioriteringer og jeg har ingen sympati for folk som følger moter og trender og etterpå klager over dårlig råd.

Anonymkode: a0438...126

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har relativt lav økonomi (45.000 på familie på 4), men vi har en god del på sparekontoen og buffer fordi vi ikke unner oss alt, alltid.

Det er som mange her nevner ofte snakk om prioriteringer og jeg har ingen sympati for folk som følger moter og trender og etterpå klager over dårlig råd.

Anonymkode: a0438...126

Helt enig. Alt for mange tror de har dårlig råd fordi det er mange som har bedre råd enn dem selv. Typisk moderne menneske dette. Får aldri nok.

Anonymkode: a44e8...5c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv heller å fokusere på hva hva du har. Du har tak over hodet. Du har mat i magen.

Bare det faktum at du bor i Norge gjør at du lever et liv som er bedre enn 90% av verdens mennesker. De aller, aller fleste mennesker ville gitt en arm og et bein for å bytte plass med deg.

Anonymkode: 6d0d4...735

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er tøft nå ts. Skjønner deg godt. Høyere utdanning er ikke for alle. Så bare overse disse. 🙂

Jeg personlig er vel ikke sjalu, men jeg reagerer kraftig på dem som tror andre sitte med mindre fordi dem bidrar mindre. Ikke noe automatikk i det. Jeg har jobbet hardt i mange år, aldri fått fast stilling eller høy lønn. Så innså jeg at slik er det for veldig mange. Men jeg får stadig beskjed om at jeg ikke prøver hardt nok. Greia er at jeg må jobbe så mange flere timer med min lønn, at utdanning blir vanskelig. Og alt annet mer slitsomt fordi jeg har måttet være lenge på jobb. En arbeidsgiver nr 2 er heller ikke så enkelt å finne, for det er somregel arbeidsgiver som bestemmer arbeidstiden. 

Problemet med mange av de som har  godt med penger, er at de lever i et evig sløseri. Derfor føler de ikke selv at de har så mye, og vil gjerne kreve enda mer. Og de setter desverre standarden for andre også. Standard med oppussing, nye klær,  ferier og fester som er uoppnåelig for en person med lønn på 200 000. Men man føler jo på dette naturlig nok. Der du ikke kan ta fri, har naboen med lønn på 400 000 ei ekstra uke eller 2.

Det er umulig for dem å forstå at andre tjener mindre🙂 Spesielt de som er nedlatende, utdannede og som ikke har oppleve å måtte lete etter jobb. På seg selv kjenner man andre heter det. I sånne diskusjoner som dette kjøres det over folk med traktor (kjens det ut som) . 

Jeg syns det er naturlig å være litt sjalu. Det er slitsomt å ikke ha penger, og enkelte har hatt en flaks det kan se ut som dem kanskje ikke skulle fortjent, når dem ikke har forståelse for at det kan gå galt med andre. 🙂

Anonymkode: 5ce2a...9ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man bryter seg selv unødvendig ned ved å være misunnelig på andre. 

Fokuser på det du selv har. Finn gleden med det du har og får. 

Penger er heller ikke synonymt med lykke. Penger gir deg mer frihet, men utover det så finnes det også rike som misunner mennesker med andre liv. 

Det finnes alltids noe å være misunnelig på. Mot alt og mot alle. 

Anonymkode: e20c1...0a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å bli flink til sparing hvis inntekten er lav.

Anonymkode: 8c6fd...e6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi her var det mange bitre pengcels... Jobb med dere selv, ingen skylder dere hverken jobb eller penger.

Anonymkode: 3f7f3...0ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...