AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Jobber som assistent i barnehage. Har gjort det i snart 30 år. De på jobben maser om at jeg må ta bua. Sliter med rygg og armer og blir uvel bare ved tanken. Så hadde du gjort det når du er nærmere 60 enn 50? Føler liksom at det toget har gått. Anonymkode: a2ca4...89b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Ikke hvis jeg ikke hadde lyst til å fortsette å jobbe i samme yrke. Hvis du uansett skal fortsette å jobbe i barnehage så ser jeg bare positive sider ved det. Anonymkode: c707c...914
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 Nei synes ikke toget har gått! Lønna er bedre med fagbrev! Dessuten har du mange år i arbeidslivet igjen Anonymkode: 42045...0de 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 Det hadde jeg absolutt gjort, ja. Og du vil klare det helt fint, du har masse kunnskap! Anonymkode: cadcf...d69
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Du har jo nesten 10 år i arbeidslivet igjen (Og ennå lenger hvis du velger å jobbe etter 67), og jeg antar du kan ta fagbrev basert på yrkespraksis slik at du slipper å bruke 4 år? I så fall er det bare å kjøre på om du har lyst til å fortsette i yrket. Men har du ikke lyst til å fortsette, så er det jo ikke spesielt hensiktsmessig. Kommer an på hva du ønsker selv. Anonymkode: 2e915...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jobber som assistent i barnehage. Har gjort det i snart 30 år. De på jobben maser om at jeg må ta bua. Sliter med rygg og armer og blir uvel bare ved tanken. Så hadde du gjort det når du er nærmere 60 enn 50? Føler liksom at det toget har gått. Anonymkode: a2ca4...89b Hvor mange år vil du bruke på å ta fagbrev? Tenker at du ihvertfall har bikka 60 når du er ferdig. Du kan vel gå av med pensjon når du er 65? Du skriver at du sliter med armer og bein. Du blir hverken yngre eller bedre. Tenker du at du ikke lenger klarer å jobbe i barnehage, så vil du neppe få ny jobb et annet sted ,mtp alder, plager med armer og bein + manglende utdanning. Hva med å ta en tur til legen å høre der hvilke muligheter du har ang plagene dine? Hvis du har så store plager at du ikke klarer å jobbe, så kan man være sykemeldt i nesten 1 år. Er man ikke arbeidsfør etter det, så kan man gå på AAP i inntil 3 år. Å er man enda ikke frisk så kan man søke om uføretrygd. Men vær obs på at veien til ufør kan være tung og kronglete for veldig mange. Å mange må gå i flere år før de er ferdig avklart for ufør eller arbeid. Anonymkode: 4ae3b...32c
Gjest ti10 Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 Hvis du har lyst til det, har bruk for det eller kommer til å tjene økonomisk på det, så synes jeg du skal gjøre det. Hvis ikke, trenger du ikke å gjøre det bare fordi kollegene dine maser på deg.
Den Sagnomsuste Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 (endret) For gammel? Nei, det mener jeg definitivt ikke at du er spørsmålet blir vel om det er hensiktsmessig eller ikke. Hvis du utdanner deg bare for å gjøre de eksakt samme oppgavene blir det kanskje litt meningsløst? Altså dette kommer jo an på deg selv egentlig. Hva er det eventuelt du får ut av det? Lønn er jo et argument, men du nærmer deg jo oppløpet i arbeidsliv nå, årene med høyere lønn står muligens ikke i stil til slitet med omstilling osv. På en annen side så gir jo utdanning forhøyet selvtillit og selvtilfredshet. Det er jo alltids deilig å ha Orker du å ta fatt på dette ved siden av full jobb da? Endret 30. mars 2021 av Den Sagnsomsuste
Gjest Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #11 Skrevet 30. mars 2021 Nei, hadde ikke tatt fagbrev. Hadde jeg klart meg uten fagbrev i 30 år så hadde det vært greit. Selv om du sikkert kunne tatt eksamen til jul og praksis prøven etter jul.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #12 Skrevet 30. mars 2021 Dersom jeg var garantert å få fortsette i samme jobb, ja. Dersom jeg ville blitt tvunget ut i arbeidsmarkedet, nei. Uansett hvordan man vrir og vender på det - det er beinhardt å få seg ny jobb når du er i slutten av 50-åra. Det foregår utrolig mye aldersdiskriminering, og når du er 58 år gammel så er du i praksis snart klar for å pensjonere deg. Du vil være ferdig med utdanningen når du er 60, og mange arbeidsgivere vil automatisk tenke "Hm, denne personen går av med pensjon om x år" Anonymkode: 654c4...760
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #13 Skrevet 30. mars 2021 Hvis du beholder jobben, får høyere lønn, og kan ta det ved siden av jobb(om man kan det..?). Min erfaring er at man har stor fordel av å ha vært i arbeidslivet når man tar utdanning. Jeg tok ny utdanning etter 40, og det har ikke vært noe problem. Du nærmer deg 60 og må tenke over hvor lenge du kommer til å jobbe, om et fagbrev kanskje vil gi deg andre/flere muligheter (Sfo, barnevernet e.l) som kan gjøre at du vil stå lenger i jobb mtp plager. Sjekk ut hvordan det vil gi utslag på pensjonen din også. Og hvordan et utdanningsløp vil bli for deg når du har lang erfaring. Anonymkode: 72293...5bd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #14 Skrevet 30. mars 2021 Her jeg bor får man ta fagbrev gratis gjennom jobb, hvis dette gjelder deg ville jeg ikke tenkt meg om men bare tatt fagbrevet. Du bruker ikke lang tid på å ta det heller siden du har mer enn nok erfaring fra arbeidslivet. Om det ikke er annerledes enn da jeg tok fagbrevet så må du ta skriftlig eksamen og en praktisk prøve. Teorien kan du ta deltid på ett år eller lese deg til selv, avhengig av hva du får mulighet til gjennom jobben. Det er uansett mye du kan fra før siden du har vært i arbeidslivet så lenge, det er mer det å få teoriene bak det og få det ned på papiret om du skjønner. Fordelene med fagbrev er jo høyere lønn og mer teori bak praksisen din. Lykke til! Anonymkode: c40b7...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå