Gå til innhold

Tenåring leggetid mm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har en gutt på snart 15 og en jente på 12 jeg er alene med. Som mange andre blir vi hjemme i påsken. Jeg jobber også fram til onsdag, men på hjemmekontor.

Mine barn, særlig eldste, mener at når det er ferie så gjelder ingen regler.

Jeg er uenig og siden jeg er den voksne blir det jo da mine regler.

Han må legge seg (ha vært på badet og ps4 må være av) kl 24. Jeg vekker han i 10 tiden og felles frokost med oppmøteplikt er 10.30.

At han er lengre oppe er unødvendig og han forstyrrer søvnen til søsteren og meg når han soser rundt på badet. Ikke synes jeg han skal sove bort hele dagen heller.

Han gjør som jeg sier, er vant med rutiner og synes søndagsfrokoster midt i uka er topp, men han synes nok jeg er i overkant streng.

Hvordan er feriedagene hos dere andre med tenåringer?

Anonymkode: ef345...787

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har trettenåring her og er alene. Har alltid vært veldig streng på leggetid, og synes mange legger tenåringene for seint. Her er det på badet 21.30 og natta 22. Nå som det er ferie er det på badet 22.30. Å stå opp gjør hun selv, tidlig, rundt halv åtte-åtte, derfor er jeg også streng på at hun skal komme seg i seng. 
Jeg ser mobilen hennes lyser opp fra venner frem til jeg legger meg rundt halv ett, og synes det er helt hårreisende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I ferier er leggetid kl 1, står opp når hen selv vil. Dette er jo det deiligste med ferier 

Anonymkode: 8db36...466

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunga skrev (20 minutter siden):

Har trettenåring her og er alene. Har alltid vært veldig streng på leggetid, og synes mange legger tenåringene for seint. Her er det på badet 21.30 og natta 22. Nå som det er ferie er det på badet 22.30. Å stå opp gjør hun selv, tidlig, rundt halv åtte-åtte, derfor er jeg også streng på at hun skal komme seg i seng. 
Jeg ser mobilen hennes lyser opp fra venner frem til jeg legger meg rundt halv ett, og synes det er helt hårreisende. 

Å jeg synes du legger tenåringen tidlig og synes det er helt hårreisende 🙄

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jaggu er dere strenge! Har en på 17, ei på 14 og ei på 10. 17-åringen gjør som han vil så lenge han ikke forstyrrer oss andre. 14-åringen går uoppfordret på badet og er i seng til midnatt. Det varierer når hun står opp, men sjeldent etter kl. 11. 10-åringen legger seg rund 22-22.30. Hun står opp rundt kl. 08-09.

Jeg syns du virker skikkelig kjip som vekker sønnen din kl. 10 med oppmøteplikt ved frokostbordet? Greit nok at det ikke er helt frie tøyler, men dette syns jeg egentlig var i kjipeste laget.

Anonymkode: f4ecf...67e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei, 

Jeg har en gutt på snart 15 og en jente på 12 jeg er alene med. Som mange andre blir vi hjemme i påsken. Jeg jobber også fram til onsdag, men på hjemmekontor.

Mine barn, særlig eldste, mener at når det er ferie så gjelder ingen regler.

Jeg er uenig og siden jeg er den voksne blir det jo da mine regler.

Han må legge seg (ha vært på badet og ps4 må være av) kl 24. Jeg vekker han i 10 tiden og felles frokost med oppmøteplikt er 10.30.

At han er lengre oppe er unødvendig og han forstyrrer søvnen til søsteren og meg når han soser rundt på badet. Ikke synes jeg han skal sove bort hele dagen heller.

Han gjør som jeg sier, er vant med rutiner og synes søndagsfrokoster midt i uka er topp, men han synes nok jeg er i overkant streng.

Hvordan er feriedagene hos dere andre med tenåringer?

Anonymkode: ef345...787

Syns ikke dette var for strengt i det hele tatt. Barna/gutten er heldig som har deg som mor som setter grenser og har regler. Jeg hadde ingen regler som barn/ungdom og ingen sa jeg måtte legge meg. Det endte jo med at jeg satt oppe hele natta og sov langt utpå dagen. Jeg skulle ønske noen hadde satt regler for meg

Anonymkode: 949a4...c6e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jaggu er dere strenge! Har en på 17, ei på 14 og ei på 10. 17-åringen gjør som han vil så lenge han ikke forstyrrer oss andre. 14-åringen går uoppfordret på badet og er i seng til midnatt. Det varierer når hun står opp, men sjeldent etter kl. 11. 10-åringen legger seg rund 22-22.30. Hun står opp rundt kl. 08-09.

Jeg syns du virker skikkelig kjip som vekker sønnen din kl. 10 med oppmøteplikt ved frokostbordet? Greit nok at det ikke er helt frie tøyler, men dette syns jeg egentlig var i kjipeste laget.

Anonymkode: f4ecf...67e

Jeg syns de barna til TS er heldig som har en mor som i det hele tatt gidder å lage frokost og ha denne fine rutinen :( Det er ikke alle som er like heldig å få spise frokost sammen eller kommet til dekket på bord med mat så du vet det :( 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å jeg synes du legger tenåringen tidlig og synes det er helt hårreisende 🙄

Hun er 13 år Og du synes leggetid 22 er hårreisende ? Det er en veldig god rutine og legge seg 22 og stå opp 08.00.. skjerp deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (4 minutter siden):

Hun er 13 år Og du synes leggetid 22 er hårreisende ? Det er en veldig god rutine og legge seg 22 og stå opp 08.00.. skjerp deg. 

Skjerp deg selv du

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg syns de barna til TS er heldig som har en mor som i det hele tatt gidder å lage frokost og ha denne fine rutinen :( Det er ikke alle som er like heldig å få spise frokost sammen eller kommet til dekket på bord med mat så du vet det :( 

Vel jeg synes ikke jeg var spesielt heldig som alltid måtte stille til frokost jeg da. Her har vi heller felles brunch for da er alle oppe , mye koseligere enn å tvinge folk opp

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjerp deg selv du

Hvorfor skal jeg skjerpe meg ? Fordi jeg synes det er flott at 13 åringer har en fin og sunn rutine ? Det er viktig både for humør, blodsukker og læring. veldig skadelig at tenåringer er våkne til 01.00 og står

opp 12.00 neste dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 13, får legge seg når han selv vil. Blir vel rundt kl 1. styrer ser selv og tar hensyn. Sover lenge om morgenen. Elsket det selv i ungdomsskolealder i feriene. Slappe av, lese, spille, høre musik k, radio..være fri! Er ellers strenge utenom ferie. Leggetid 21.30 da. 11-åring legger seg 22-23 tida i ferien.

Anonymkode: 27d3a...2a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal jeg skjerpe meg ? Fordi jeg synes det er flott at 13 åringer har en fin og sunn rutine ? Det er viktig både for humør, blodsukker og læring. veldig skadelig at tenåringer er våkne til 01.00 og står

opp 12.00 neste dag. 

Nei det er virkelig ikke skadelig , herlighet ta deg sammen. Det er ferie liksom 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her får ungdommene ganske frie tøyler når det er helg og ferie. 
16-åringen legger seg som oftest kl 2, men det hendte også at det blir senere en sjelden gang. 
15-åringen er i seng rundt 1, og det samme med 13-åringen (snart 14)

De vekkes kl 12, og vi spiser felles brunch kl 12.30. 

I ukedagene er sengetid 21.30, 22.00 og 22.15

Anonymkode: d075a...f7c

• Liker 2
Skrevet

Det syns jeg var strengt. Min mor var streng på mye. Men selv jeg fikk jeg sove så lenge jeg ville i helger og ferie. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vel jeg synes ikke jeg var spesielt heldig som alltid måtte stille til frokost jeg da. Her har vi heller felles brunch for da er alle oppe , mye koseligere enn å tvinge folk opp

Nei du har jo lov til å ikke syns det er så veldig heldig.  

Jeg hadde iallfall gitt alt for å ha en sånn mor eller far. Jeg skal love deg at du heller hadde satt pris på DET enn å ha foreldre som driter i alt og kun bryr seg om seg selv og ruser seg på alkohol og andre stoffer i tillegg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (1 time siden):

Må du virkelig be folk skjerpe seg bare fordi de har en annen mening enn deg? 

Dårlig hersketeknikk, eller hva er grunnen? 

Anonymkode: a16c8...2d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Må du virkelig be folk skjerpe seg bare fordi de har en annen mening enn deg? 

Dårlig hersketeknikk, eller hva er grunnen? 

Anonymkode: a16c8...2d4

Når man bruker ord som hårreisende for at et barn legger seg 22.00 så synes jeg det var nødvendig, ja. 

Skrevet
indigob skrev (5 timer siden):

Når man bruker ord som hårreisende for at et barn legger seg 22.00 så synes jeg det var nødvendig, ja. 

Les det jeg skrev en gang til, du. Skrev ikke at det var hårreisende å legge seg 22.00. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei du har jo lov til å ikke syns det er så veldig heldig.  

Jeg hadde iallfall gitt alt for å ha en sånn mor eller far. Jeg skal love deg at du heller hadde satt pris på DET enn å ha foreldre som driter i alt og kun bryr seg om seg selv og ruser seg på alkohol og andre stoffer i tillegg. 

Du vet det finnes en mellomting eller? Man kan bry seg selv om man ikke tvinger barna opp til felles frokost kl 10??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...