Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok blodprøver grunnet ufrivillig barnløshet (34 år, snart 35) ...

Her er verdiene:
AMH: 6,76 pmol/L
FSH: 4,8 IU/L
Østradiol: 841

Blodprøven ble tatt på syklusdag 2.

Dette er ganske "gresk" for meg, googler litt, men blir ikke klokere...

Vet altså hva de 3 tingene er, men ikke hva som er normale verdier ift. min alder..

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Caramello said:

Jeg tok blodprøver grunnet ufrivillig barnløshet (34 år, snart 35) ...

Her er verdiene:
AMH: 6,76 pmol/L
FSH: 4,8 IU/L
Østradiol: 841

Blodprøven ble tatt på syklusdag 2.

Dette er ganske "gresk" for meg, googler litt, men blir ikke klokere...

Vet altså hva de 3 tingene er, men ikke hva som er normale verdier ift. min alder..

Noen som vet?

Fikk du ikke referanse og forklaring fra legen? ❤️ Tok du flere? Progesteron osv?

Anonymkode: a88ab...169

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fikk du ikke referanse og forklaring fra legen? ❤️ Tok du flere? Progesteron osv?

Anonymkode: a88ab...169

Ja, tok en drøss forskjellige prøver :)

På mange av de står referanseområde, men på enkelte står ingenting 😕

Prolaktin er noe forhøyet ( 674 mOU/l), men endokronologen jeg har vært til mente at det ikke var holdepunkter for at det er årsaken til at jeg ikke blir gravid, da den bare er lett forhøyet.

LH : 9,4.
Progesteron: <1

Ellers er elektrolytter, hematologi, kardiovask, samt endel hormoner innenfor normalen (de av de det står referanseområde på): Glukose, HbA1c, TSH, Fritt T4, Fritt T3, kortisol, IGF-1, testosteron, fri androgen indeks og SHBG.

Har time hos gyn om 4 uker, men ba om å få tilsendt prøvesvarene på forhånd, av egen nysgjerrighet 😛 Men ble mer forvirret, enn hva de var til nytte.🙈

AnonymBruker
Skrevet

AMH på 6 er lavt for din alder. Pilotfruen hadde 6 i AMH. Men hun fikk fortsatt 2 barn etter det :) 

Din fsh er bra, så det er et godt tegn. Mest sannsynlig har du god kvalitet på eggene dine. 

Men har du akkurat begynt utredning? 

Anonymkode: 8740a...980

AnonymBruker
Skrevet

Syns 4 uker er lenge for å få time hos gyn. Når du sliter med ufrivillig barnløshet og en AMH på 6 har du ikke all verdens med tid. Du bør gå privat. AMH på 6 betyr at du har lav eggreserve altså ikke veldig mange egg igjen. Tror referanseområdet er fra 3 til 49 eller noe. 

Anonymkode: 8740a...980

AnonymBruker
Skrevet

AMH varierer ikke med syklusen. 6 i AMH betyr lave eggreserver, noe som er vanlig med alderen, riktignok ikke så lave verdier allerede som 35-åring. 

Ville gått privat for å få hjelp raskest mulig, og bedre samtaler. Har selv vært gjennom det offentlige, og det går tregt, samt at du knapt blir forklart hva som skjer. Men jeg var 29, så følte jeg hadde tid. 

Anonymkode: d1668...46f

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men fikk du målt alle disse verdiene hos fastlegen ? Og, beklager kan ingenting om dem..

Anonymkode: 6e9b6...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Som flere her sier er AMH lavt, og det er grunn til å tro at dette kan være årsaken hos deg. Ta kontakt med en privat gyn for å få fortgang i prosessen❤️

Anonymkode: 4cf04...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...