AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Hei I helgen hadde jeg vondt i det ene brystet og feber, babyen er 3 uker gammel i dag. Jeg regnet med det var brystbetennelse, og la babyen hyppig til brystet og tok en del paracet. Etter to dager gikk feberen over, men det er fortsatt en diger klump inni puppen som ikke går bort. Jeg ammer hele tiden, får ikke pumpet ut, masserer lett og aner ikke om det bare er tette melkeganger eller abscess (tror egentlig det er tette melkeganger pga den er så ujevn og oppstått plutselig, men ja..) Det gjør ikke vondt, det er bare litt ømt. Men det ligger altså helt inni brystet. Dette begynner å stresse meg litt. Jeg snakket med en ammehjelper idag, men ble ikke særlig klokere for rådene om ammestilling har ikke fungert. Jeg kommer nok til å ringe legen og be om resept på en sånn nesespray i morgen, men så er det jo selvsagt snart påske(stengt) og jeg er uten bil for øyeblikket og har hatt feber så får sikkert ikke dratt noe sted for undersøkelse heller 🙃 Hva hjelper for sånt? Anonymkode: ef8d5...45d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Jeg har altså fulgt alle rådene til ammehjelpen om riktig massering, hyppig amming, og ammestilling, utenom varm dusj og håndmelking fordi jeg ikke har mulighet med en fireåring og en baby som kun vil være inntil.. Anonymkode: ef8d5...45d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 Kan være fibroadenom, og da får du den ikke bort. De oppstår typisk når det dannes nytt brystvev. I så fall er det ikke farlig, men samtidig bør jo alle kuler i puppene sjekkes i tilfelle rottefelle. https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/bindevevsknute-i-brystet-fibroadenom/ Anonymkode: 383bd...b53
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 Gratulerer med baby💖høres ut som det kan være en tett melkegang, og da kan det hjelpe med en varm dusj og massere på brystet. Et annet råd kan være å legge babyen slik at haka til babyen masserer det du har en kul. Du kan prøve å amme liggende, med babyens kropp ligge med føttene opp mot ansiktet ditt. Siden du har hatt feber bør du kontakte lege i morgen hvis Kulen ikke har blitt bedre. Du bør få undersøkt om det er en brystbetennelse, du kan risikere å bli veldig syk hvis den ikke behandles. Ikke få en resept på spray, men en sjekk om du har betennelse. Lykke til😀 Anonymkode: 5a7c8...511
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har altså fulgt alle rådene til ammehjelpen om riktig massering, hyppig amming, og ammestilling, utenom varm dusj og håndmelking fordi jeg ikke har mulighet med en fireåring og en baby som kun vil være inntil.. Anonymkode: ef8d5...45d Legg babyen på stellematte på gulvet og ta en dusj og masser brystet. Babyen tåler å gråte mens du tar en dusj. Bedre enn at du blir syk. Hvis du fortsatt har feber ville jeg ringt legevakta for å høre hva du bør gjøre. Spes hvis du er alene med barna. De jeg kjenner som har hatt Bb ble ganske dårlige, så lurt å få startet behdndling så raskt som mulig . Anonymkode: 5a7c8...511
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei I helgen hadde jeg vondt i det ene brystet og feber, babyen er 3 uker gammel i dag. Jeg regnet med det var brystbetennelse, og la babyen hyppig til brystet og tok en del paracet. Etter to dager gikk feberen over, men det er fortsatt en diger klump inni puppen som ikke går bort. Jeg ammer hele tiden, får ikke pumpet ut, masserer lett og aner ikke om det bare er tette melkeganger eller abscess (tror egentlig det er tette melkeganger pga den er så ujevn og oppstått plutselig, men ja..) Det gjør ikke vondt, det er bare litt ømt. Men det ligger altså helt inni brystet. Dette begynner å stresse meg litt. Jeg snakket med en ammehjelper idag, men ble ikke særlig klokere for rådene om ammestilling har ikke fungert. Jeg kommer nok til å ringe legen og be om resept på en sånn nesespray i morgen, men så er det jo selvsagt snart påske(stengt) og jeg er uten bil for øyeblikket og har hatt feber så får sikkert ikke dratt noe sted for undersøkelse heller 🙃 Hva hjelper for sånt? Anonymkode: ef8d5...45d Da ville jeg lagt baby på den puppen og så stryker du hånda helt flat og stiv fra roten av brystet og ned mot areola. Det gjorde jeg ofte når brystet var sprengt eller klumpete. Det skjedde ofte det men jeg klarte å unngå at det ble problemer av det. Så i stedet for å gå i dusjen med varmt vann og stryke slik så hadde jeg baby på puppen i liggende amming og gjorde slikt med motsatt hånd. Fungerte veldig bra her ❤️ Bare test det ut og la meg høre hvordan det gikk. Husk at om du fryser så påvirker det også på at det kan snurpe seg sammen som på andre ting. Jeg passet på å ikke fryse samtidig som at babyer skal være behagelig varme og ikke hete men ikke kalde. Det hjelper også å kombinere det med naken hud fra baby mot magen din. Hvis det var skikkelig sykt tett så pleide jeg å bruke følgende teknikk med å tenke bevisst på mannen min og ting som gjør meg varm og da fossa melka med en gang haha.. Det skader jo ikke. Anonymkode: b5d88...c79
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gratulerer med baby💖høres ut som det kan være en tett melkegang, og da kan det hjelpe med en varm dusj og massere på brystet. Et annet råd kan være å legge babyen slik at haka til babyen masserer det du har en kul. Du kan prøve å amme liggende, med babyens kropp ligge med føttene opp mot ansiktet ditt. Siden du har hatt feber bør du kontakte lege i morgen hvis Kulen ikke har blitt bedre. Du bør få undersøkt om det er en brystbetennelse, du kan risikere å bli veldig syk hvis den ikke behandles. Ikke få en resept på spray, men en sjekk om du har betennelse. Lykke til😀 Anonymkode: 5a7c8...511 Takk for tips 😊 har ikke feber lenger, men må få sjekket det opp ja 😊 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legg babyen på stellematte på gulvet og ta en dusj og masser brystet. Babyen tåler å gråte mens du tar en dusj. Bedre enn at du blir syk. Hvis du fortsatt har feber ville jeg ringt legevakta for å høre hva du bør gjøre. Spes hvis du er alene med barna. De jeg kjenner som har hatt Bb ble ganske dårlige, så lurt å få startet behdndling så raskt som mulig . Anonymkode: 5a7c8...511 Jeg har ikke feber lenger, den gikk over i går morges, men er det innafor å kontakte legevakten for noe ammerelatert? Nå er det bare klumpen igjen egentlog som må bort 😊 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gratulerer med baby💖høres ut som det kan være en tett melkegang, og da kan det hjelpe med en varm dusj og massere på brystet. Et annet råd kan være å legge babyen slik at haka til babyen masserer det du har en kul. Du kan prøve å amme liggende, med babyens kropp ligge med føttene opp mot ansiktet ditt. Siden du har hatt feber bør du kontakte lege i morgen hvis Kulen ikke har blitt bedre. Du bør få undersøkt om det er en brystbetennelse, du kan risikere å bli veldig syk hvis den ikke behandles. Ikke få en resept på spray, men en sjekk om du har betennelse. Lykke til😀 Anonymkode: 5a7c8...511 Siterte denne to ganger, men ja takk for tips😊❤️ AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da ville jeg lagt baby på den puppen og så stryker du hånda helt flat og stiv fra roten av brystet og ned mot areola. Det gjorde jeg ofte når brystet var sprengt eller klumpete. Det skjedde ofte det men jeg klarte å unngå at det ble problemer av det. Så i stedet for å gå i dusjen med varmt vann og stryke slik så hadde jeg baby på puppen i liggende amming og gjorde slikt med motsatt hånd. Fungerte veldig bra her ❤️ Bare test det ut og la meg høre hvordan det gikk. Husk at om du fryser så påvirker det også på at det kan snurpe seg sammen som på andre ting. Jeg passet på å ikke fryse samtidig som at babyer skal være behagelig varme og ikke hete men ikke kalde. Det hjelper også å kombinere det med naken hud fra baby mot magen din. Hvis det var skikkelig sykt tett så pleide jeg å bruke følgende teknikk med å tenke bevisst på mannen min og ting som gjør meg varm og da fossa melka med en gang haha.. Det skader jo ikke. Anonymkode: b5d88...c79 Takk for fine tips, de skal jeg prøve.❤️ Jeg har hatt ganske lett utdrivning, så den har ikke vært noe problem å få i gang, men babyen suger ikke veldig effektivt om dagen så må nok håndmelke. Har prøvd å massere under ammingen (i forskjellige stillinger), men ikke på den måten du beskriver 😊 Jeg er en frysepinne, så må kanskje kle meg mer. Svetter en del disse to siste dagene, men det kan være feberen som er på vei ut eller fordi det er barsel idk 😂 varme omslag på puppen kan kanskje hjelpe og? Anonymkode: ef8d5...45d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan være fibroadenom, og da får du den ikke bort. De oppstår typisk når det dannes nytt brystvev. I så fall er det ikke farlig, men samtidig bør jo alle kuler i puppene sjekkes i tilfelle rottefelle. https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/bindevevsknute-i-brystet-fibroadenom/ Anonymkode: 383bd...b53 Jeg heller mot at det er ammerelatert egentlig.. Men takk for link 😊 Anonymkode: ef8d5...45d
DMS Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 Teknikken som hjalp meg var å ha handflata under kulen (om den er på undesida, mine var som regel det) og løfte puppen slik at det var jamnt trykk på kulen pga gravitasjon medan eg amma. Enklast å legge ungen til fyrst og så snike handa under 😅 eg amma som regel i tvillingstilling, kan vere det gjer det enklare å bruke den ledige arma på puppen... gratulerer med baby😃 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 Jeg fikk abscess og hadde ikke feber. Det begynte med en kul jeg antok var en tett melkegang. Barnet var 6 uker på dette tidspunktet. Det gikk så langt at abscessen sprakk dagen før jeg skulle inn på ultralyd. Dette endte med sykehusinnleggelse i en ukes tid, intravenøs antibiotika og et sår som brukte over 6 måneder på å heles. Om kulen ikke går bort, må du kontakte lege å få henvisning til brystsenteret eller andre kompetente på det området. Det kan være alvorlig selv om man ikke har feber. Blir kulen ømmere, eller at du kjenner den blir større så må du be om legehjelp, få tatt en CRP og bli henvist videre. Jeg skriver ikke for å skremme deg, men jeg unner ingen å oppleve det jeg gjorde. Lykke lykke til <3 Anonymkode: b1a5c...32b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 DMS skrev (22 minutter siden): Teknikken som hjalp meg var å ha handflata under kulen (om den er på undesida, mine var som regel det) og løfte puppen slik at det var jamnt trykk på kulen pga gravitasjon medan eg amma. Enklast å legge ungen til fyrst og så snike handa under 😅 eg amma som regel i tvillingstilling, kan vere det gjer det enklare å bruke den ledige arma på puppen... gratulerer med baby😃 Til TS: Den og fungerer hilsen hun med strykingen! Anonymkode: b5d88...c79
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 Du MÅ på legevakten. Kan være abscess. Jeg måtte tømme en gigantisk abscess og ble kjørt med ambulanse til sykehuset og ble innlagt. Trodde det var vanlig brystbetennelse. Anonymkode: 8018f...e83
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 Oppdatering. Etter hyppig amming og den nesesprayen, så gikk det over. Har ikke vondt lenger 😊 Anonymkode: ef8d5...45d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå