AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Hvor kan jeg føre på hobby inntekt? Jeg er uføretrygdet og har mottat litt spons ifb med min blogg. Har fått beskjed om at jeg må føre opp beløpet for det men at om jeg OGSÅ førte opp beløpet jeg har brukt i samme hobby så regner de at jeg betaler null i skatt om beløpet jeg har brukt er like mye som i verdier jeg har fått. F.eks fått strikke utstyr til 35.000 tilsammen. Brukt 40.000 i strikking selv = null i skatt. Stemmer dette? Nav sa også til meg at jeg ikke trengte å føre i noe i min inntekt kalender å de trakk meg ikke selv om inntjening er iver 30.000 (som er det ca man kan tjene utenom uføretrygd ) HVIS skatteetaten regnet skatt som null. De forholdt jeg kun til skatteetaten sa de. Så da vil det si at jeg kan tjene så "mye" jeg vil så lenge jeg også bruker like mye ut? Da blir det null i skatt pluss går ikke utover min ufør? Spørsmålet er da HVOR fører jeg på dette i selvangivelsen? Beløp inn/ut i hobby virksomhet? Finner ingen steder. Livredd for å missforstå eller gjøre noe feil. Håper noen kan svare. Hilsen hobbyvimsa 40+ Anonymkode: 4ba84...1b3
stan Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Du har fått utstyr med verdi 35000 kr? Det skal skattes som gave, ikke inntekt. Og gaver er fritatt skatt siden 2014. Hvis du har inntekt på hobbyen, så er det inntekt etter at utgiftene er trukket fra som det eventuelt skal skattes av.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 Ta kontakt med skatteetaten, de vil rettlede deg. Anonymkode: e803c...10d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 stan skrev (45 minutter siden): Du har fått utstyr med verdi 35000 kr? Det skal skattes som gave, ikke inntekt. Og gaver er fritatt skatt siden 2014. Hvis du har inntekt på hobbyen, så er det inntekt etter at utgiftene er trukket fra som det eventuelt skal skattes av. Spons i reklame og penger i samarbeid via sosiale medier er vel ikke "gaver" og skattefritt? Anonymkode: 4ba84...1b3 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Spons i reklame og penger i samarbeid via sosiale medier er vel ikke "gaver" og skattefritt? Anonymkode: 4ba84...1b3 Enten er det fordel vunnet ved arbeid (skattepliktig) eller hobby (skattefritt). Anonymkode: e803c...10d
stan Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Spons i reklame og penger i samarbeid via sosiale medier er vel ikke "gaver" og skattefritt? Anonymkode: 4ba84...1b3 Derfor jeg spør. Hvis det skal regnes som inntekt, så er det samtidig føres regnskap, hvor utgifter trekkes fra. Hvordan er verdien anslått?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 stan skrev (39 minutter siden): Derfor jeg spør. Hvis det skal regnes som inntekt, så er det samtidig føres regnskap, hvor utgifter trekkes fra. Hvordan er verdien anslått? Jeg aner ikke hvordan de ser på det. Jeg har lest at all spons og inntekt ifb blogging skal skattes av uansett. Men jeg personlig anser det jo som hobby. Det er ER jo hobby. Hvordan blir det da? Anonymkode: 4ba84...1b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå