AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Vi skal få en megler for å ta en verdivurdering på boligen vår, siden vi skal selge. Vi har pusset opp en del og regner derfor med at verdien på boligen har steget med noen hundre tusen. Så har jeg forstår det slik at det beløpet som er mellom boligens nåværende verdi og resterende lån blir brukt til å regne ut egenkapital til ny bolig når vi skal få nytt finansieringsbevis. Jeg trodde en takstmann var en dyr affære, men denne megleren gjør det gratis. Og banken har sagt de trenger e-taksten fra megler for å lage finansieringsbevis. Jeg trodde takst var en objektiv vurdering av boligens verdi, men at en verdivurdering kanskje settes litt høyere fordi megleren vil tjene på det? Isåfall, kan megleren sette en noe høyere verdi på boligen og dermed hjelpe oss til å få mer egenkapital? At det dermed er lurt å velge den megleren som gir høyest verdivurdering når vi skal søke om finansieringsbevis? Er prisantydning og verdivurdering det samme? Jeg er forvirra!! Dette ble rotete formulert, men jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med å forstå dette 😊 Anonymkode: 397e5...5e1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 https://www.meglersmart.no/guide/verdivurdering-vs-takst Anonymkode: a3374...929
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 Hvor mye koster takstmann per time? Anonymkode: 9617e...355
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 Vi har hatt tre forskjellige takstmenn inne forhold til boligsalg men verdivurdering etter oppussing og bukke sak. Koster fra 1800-4000 for ett besøk er min erfaring Anonymkode: bb3e6...2c5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 Det er lurest å velge den mekleren som dere tror kan sørge for høyest pris for boligen. Et finansieringsbevis kan trekkes om dere feks ikke får solgt til den prisen megleren mente det var. Om dere feks velger den som setter høyest takst, men så selges under dette som gir dere mindre egenkapital, kan banken si nei til finansiering av neste bolig om ønsker. Anonymkode: 9be73...dd7
ErGlad Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er lurest å velge den mekleren som dere tror kan sørge for høyest pris for boligen. Et finansieringsbevis kan trekkes om dere feks ikke får solgt til den prisen megleren mente det var. Om dere feks velger den som setter høyest takst, men så selges under dette som gir dere mindre egenkapital, kan banken si nei til finansiering av neste bolig om ønsker. Anonymkode: 9be73...dd7 Hvordan finner vi ut av dette?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har hatt tre forskjellige takstmenn inne forhold til boligsalg men verdivurdering etter oppussing og bukke sak. Koster fra 1800-4000 for ett besøk er min erfaring Anonymkode: bb3e6...2c5 Og hva får du igjen for denne vanvittige prisen? Anonymkode: 9617e...355
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er lurest å velge den mekleren som dere tror kan sørge for høyest pris for boligen. Et finansieringsbevis kan trekkes om dere feks ikke får solgt til den prisen megleren mente det var. Om dere feks velger den som setter høyest takst, men så selges under dette som gir dere mindre egenkapital, kan banken si nei til finansiering av neste bolig om ønsker. Anonymkode: 9be73...dd7 Ok. Men vi har jo tenkt å kjøpe noe for vi selger. Så da kan de jo ikke trekke finansieringsbeviset? Eller hvordan blir det da? Ts Anonymkode: 397e5...5e1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 Egenkapitalen er det dere sitter igjen med etter solgt bolig. Får dere 7 mill har dere naturlig nok 500.000 mer enn om boligen blir solgt for 6,5 mill. Hva som står i verdivurderingen er som navnet sier en vurdering som gir en pekepinn om hva boligen kan bli solgt for. Hva dere sitter igjen med etter salget, kan ingen vite sikkert før boligen er solgt. Anonymkode: ef3aa...737
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 Etter vår erfaring så trekker bankene fra 10% i tilfelle boligen blir solgt for mindre enn takst. Ergo vil høyere verdivurdering gjøre at TS får mellomfinansiering for en høyere sum. Hvordan banken stiller seg dersom TS ikke får solgt til takst vet jeg ikke. Dette er årsaken til at vi kommer til å selge før vi kjøper (kan bo hos familie dersom vi blir bostedsløse en stund) siden megleren vi fikk takst fra taksterte vår bolig til 750 000,- mindre enn en tilsvarende bolig som ble solgt 1 år tidligere, for å sikre et raskt salg. 🤦♀️ Anonymkode: 693e7...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Banken trekker fra på verdivurderingen, eller krever minst 20% egenkapital, pluss omkostninger, nettopp for å ta høyde for at verdivurderingen kan være satt høyere enn salgssummen viser seg å bli. Anonymkode: 7c703...4ad
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #12 Skrevet 30. mars 2021 Hvis banken krever etakst så blir også denne lagret i 6 mnd i ett system, dette for å unngå at folk «fisker» etter høyere takst. etakst er ikke det samme som hva megler tror dere kommer til å få for boligen, det kan være forskjellig beløp. Anonymkode: a02b7...7ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå