Nooni Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Det er godt at mange av disse kjendisene tør å gå foran og bringe litt fornuft inn i "praten om barn". Live har rukket å bli voksen, hun har en karriere, hun ser en helhet og hun forstår at å være opptatt av barna sine er å være opptatt av mer enn barna, mer enn hvilke tøfler de går i, mer enn om de spiser nugatti. Klippet fra denne artikkelen: - Hun satt og skrollet på mammaforum da det slo henne hvor komplisert alt er blitt. En mamma hadde skrevet et innlegg om tøfler. Hvilke tøfler egner seg best til barnehagestart. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvilket forum dette er snakk om. Men det som er trist her er at det sitter hundrevis/tusenvis av kvinner her på kvinneguiden som bruker tiden sin på å tråkke denne kvinnen og andre med andre problemstillinger fremfor å være i jobb. Fremfor å bruke tid på ungen sin. Fremfor å bidra til noe med samfunnsnytte. Fremfor å skape bro, fellesskap og støtte. Gudene vet når, men på et punkt så har akkurat dette blitt mer viktig for mange kvinner på forum enn å bidra til det som er den egentlige kampen; Kampen mot utenforskap. Kampen mot mobbing. Kampen mot usynlighet. Kampen mot ensomhet. Kamp for å få flere kvinner i utdanning og jobb. Har dere virkelig ikke bedre ting å ta dere til enn å kritisere andre mødre passivt aggressivt? - Før fikk vi barn. Nå får vi BARN i caps lock og skal dyrke dem fra morgen til kveld. Spør du meg, er det ikke rart at mange ikke har kapasitet til å dyrke flere barn. Det forstår jeg godt at hun sier. Jeg har nå to voksne barn som har flyttet ut, har klart seg selv i flere år, har utdannelse og nå i forhold. Da jeg ble skilt fra min alkoholiserte mann som aldri, verken før eller etter skilsmissen bidro økonomisk eller emosjonelt, så startet livet mitt. Da startet jeg også å utdanne meg. Hvis jeg hadde vært så uheldig at jeg hadde funnet kvinneguiden på den tiden så ville jeg aldri sittet her, svært godt utdannet, med god inntekt og med velfungerende barn som jeg elsker og som jeg ser ofte. Hva har vært viktig for meg i min barneoppdragelse er å formidle dette: - Dere (barna) er en del av et fellesskap. Vi er en familie. Dette skal vi få til sammen. - Selv om du ikke føler deg elsket, så er du det. - Sett ord på følelsene dine, jeg vil alltid lytte til deg. Jeg kan endre meg hvis det er viktig for deg (og meg). Du kan også endre deg hvis du føler det er viktig for deg. - Hva jeg ønsker for deg (barna)? God helse selvsagt og at du har det bra, men jeg tror at sjansen øker om du skaffer deg en utdannelse og blir selvforsørget. - Når du har det vanskelig og du tenker at det er viktig at du klarer deg selv, så skal du huske at du har en familie og du har venner som du kan snakke med. Aldri glem at du er elsket. Alle gjør feil. Mye kan tilgis, men vi må mote oss opp til å tørre å snakke. Jeg har glemt å vaske parkdresser. Jeg har kjøpt feil bursdagsgave. Jeg hadde en lengre periode ikke råd å kjøpe nye gymsko. Barnehagen var helt sikkert irritert over manglende regntøy (glemt), nugatti på brødskiva (det viktigste er at hun spiser), hull i støvlene (ikke oppdaget) - jeg var utilstrekkelig på så mange måter. Men samtidig var jeg ikke det. Det forstår jeg først nå. Jeg baket ikke de vidunderligste kaker - jeg var helt utslitt på kveldene. Jeg kjøpte ikke de fineste pakkene fordi jeg hadde ikke penger. Vi reiste aldri på flotte ferier. Vi gikk på turer. Vi besøkte familie. Vi gjorde bare noe annet. Det jeg vil formidle med dette er at det kan gå bra likevel. Jeg og mine barn er åpne og snakker med hverandre. De har en utdannelse. De kan forsørge seg selv. De forstår verdien av å kjempe. De forstår verdien av å foreta valg. De forstår hva uforbeholden kjærlighet er. De har aldri sagt at jeg er perfekt, men de sier ofte at jeg er et forbilde. De har ingen erindring om hvilke tøfler de hadde i barnehagen. Ha en god påske. 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Ikke for å kvele poenget til Nelvik, men hun som jeg bor i Oslo. Og her har mange bydeler egne lister med hva man skal, og ikke skal ha av klær. Altså spesifikt på type og materiale. Selv fikk jeg åpenbart korreks for å sende med «vafler», kom en felles mail til alle foreldre. Det foreldrene sendte med var jo egg/grovt mel/melk/grønnsaker lagd i vaffeljern - men siden det var vaffelFORMET ble det debatt Andre foreldre jeg kjente fikk tilsnakk om ditt og datt. Og da lurer nok mange på hva som er innafor? 🤷♀️ Forventningene til foreldre ER langt større i dag selv om jeg jo er enig med deg. Du gir jo pekefinger selv? Og forteller hvordan ting skal være? Anonymkode: cec95...ca6 4
Nooni Skrevet 29. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke for å kvele poenget til Nelvik, men hun som jeg bor i Oslo. Og her har mange bydeler egne lister med hva man skal, og ikke skal ha av klær. Altså spesifikt på type og materiale. Selv fikk jeg åpenbart korreks for å sende med «vafler», kom en felles mail til alle foreldre. Anonymkode: cec95...ca6 Stå i det. Ta kampen. Send med vafler og skriv at du/vi/samfunnet har viktigere kamper å ta oss av. Dårlig kosthold og overvektige barn er viktig å få bukt med, men sliter ikke ditt barn med dette så regner jeg med at dere har andre utfordringer dere føler er viktigere? Hilsen en nugatti-mamma. 3
Nooni Skrevet 29. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du gir jo pekefinger selv? Og forteller hvordan ting skal være? Anonymkode: cec95...ca6 Da syns jeg du skal lese innlegget mitt en gang til. Jeg forteller hva jeg syns, hva jeg tenker og hva jeg har gjort. Jeg har ikke ment noe om hva du bør gjøre. Gjør hva du vil. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 Har sett serien og synes den er veldig bra. Og den setter fingeren på noe jeg har tenkt på lenge, nemlig hva som virkelig er årsaken til at fødselsraten er gått ned. Barn er blitt et altoppslukende prosjekt, og alt som er gøy eller givende skal være ferdig før du får barn, og alt skal være på plass. Venter du på det perfekte tidspunktet, får du aldri barn. Tidligere (og fortsatt i mange land), så var barn noe du bare fikk, og de ble med videre. Og det ble folk av dem også. Hun er flink formidler, og jeg synes det er veldig bra at de har laget denne serien. Anonymkode: ba695...5ee 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 Litt enig og litt uenig. Det er jo lettest å google hvilke tøfler som fungerer, bestille de på nett, og så er problemet på magisk vis løst? Det samme gjelder det meste av utstyr. Og er enig i det foreldre og barn-journalisten sa om at en heller bør bruke internett som oppslagsverk enn å lese alt som ikke er relevant for ens situasjon. Det er jo så mange geniale tips som kan løse den rareste situasjon! Googler du «hvordan få empatiske barn» er det kanskje en grunn til det..? De hadde problemer på 80-tallet også, men langt færre løsninger. Personlig hadde jeg ikke fått til noe så grunnleggende viktig som amming hadde det ikke vært for gode råd på internett. Og det til tross for 3 «ammehjelpstimer» på helsestasjon og 2 på ammepoliklinikk på sykehuset. Internett er rett og slett bare bedre enn gamle inngrodde damer som tror de kan alt, uten å ha åpnet en bok (eller nettside) på 30-50 år. Anonymkode: 59393...52f 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Litt enig og litt uenig. Det er jo lettest å google hvilke tøfler som fungerer, bestille de på nett, og så er problemet på magisk vis løst? Det samme gjelder det meste av utstyr. Og er enig i det foreldre og barn-journalisten sa om at en heller bør bruke internett som oppslagsverk enn å lese alt som ikke er relevant for ens situasjon. Det er jo så mange geniale tips som kan løse den rareste situasjon! Googler du «hvordan få empatiske barn» er det kanskje en grunn til det..? De hadde problemer på 80-tallet også, men langt færre løsninger. Personlig hadde jeg ikke fått til noe så grunnleggende viktig som amming hadde det ikke vært for gode råd på internett. Og det til tross for 3 «ammehjelpstimer» på helsestasjon og 2 på ammepoliklinikk på sykehuset. Internett er rett og slett bare bedre enn gamle inngrodde damer som tror de kan alt, uten å ha åpnet en bok (eller nettside) på 30-50 år. Anonymkode: 59393...52f Dette er en sannhet med modifikasjoner - jeg var så engstelig etter fødsel at jeg googlet ALT som finnes kan om problemene jeg trodde jeg hadde. Så langt gikk det at søkeresultatene til slutt var merket lilla - som i at "du har allerede vært inne på dette". Jeg skulle aldri hatt tilgang på internett denne tiden. Det gjorde meg mer engstelig og mer syk. Jeg er en fornuftig dame og sykepleier av utdannelse - ingen hjelp i dette der og da. Blir veldig emosjonell av å tenke på denne vonde tiden. Anonymkode: e7972...a8b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er en sannhet med modifikasjoner - jeg var så engstelig etter fødsel at jeg googlet ALT som finnes kan om problemene jeg trodde jeg hadde. Så langt gikk det at søkeresultatene til slutt var merket lilla - som i at "du har allerede vært inne på dette". Jeg skulle aldri hatt tilgang på internett denne tiden. Det gjorde meg mer engstelig og mer syk. Jeg er en fornuftig dame og sykepleier av utdannelse - ingen hjelp i dette der og da. Blir veldig emosjonell av å tenke på denne vonde tiden. Anonymkode: e7972...a8b Det er absolutt sant at det kan bli en besettelse, og ikke bra om en overengster seg. Men da er det overtenkingen/bekymringen som faktisk er problemet, ikke internett. Men ja, det er absolutt vanskeligere å unngå nå enn før, da en evt måtte gå og kjøpe en bok. Men samtidig kan du pga googlingen din utrolig mye, og har god oppdatert kunnskap! I svangerskapsboken min mor hadde da hun gikk gravid med meg står det at en ved flyreiser bør begrense seg til ett glass alkoholholdig drikke pga flyhøyden... Anonymkode: 59393...52f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå