Gå til innhold

Konflikt mellom barna i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 4,5 år som stadig vekk kommer hjem med bitemerker, kloremerker og blåmerker. Han forteller alltid hva som har skjedd og hvem som har gjort det. Ikke alltid jeg får beskjed når jeg henter i barnehagen, men gutten min forteller feks i bilen eller hjemme. 

Pågått ganske lenge nå at gutten min har blitt utsatt for dette. Bedt at de følger ekstra godt med når de er sammen. De ansatte sier ofte at de ikke har fått med seg hva som har skjedd. 

Nå vurderer jeg å ta det videre til leder. Redd for at gutten min får en skikkelig skade en dag. Vært så ille til tider at han ser ikke ut i fjeset av kloremerker. Fått noen arr også. Jeg har blitt irritert og sint på de. Sagt at de må følge bedre med, men de sier at guttene er så travle. Gutten min har noen assistent timer i uken da han sliter litt. 

Hva skal jeg gjøre? Aner ikke om de har tatt det opp med ungens foreldre eller hvilke tiltak de har gjort. Hører jo aldri noe. 

Anonymkode: faa54...ec7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme gutt hver gang som har gjort det forteller gutten min. 
Skjer ikke med andre barn. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tar du det for gitt at det bare er den andre guttens skyld, å at din sønn er helt uskyldig?

Synes det er rart at ikke de ansatte tar en prat med deg når du kommer for å hente han, og han har masse kloremerker. 

Anonymkode: 0f2d4...0f1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar du det for gitt at det bare er den andre guttens skyld, å at din sønn er helt uskyldig?

Synes det er rart at ikke de ansatte tar en prat med deg når du kommer for å hente han, og han har masse kloremerker. 

Sier ikke at gutten min er helt uskyldig, men han går ikke så hardt til verks. Han kan dytte eller slå. Terger gjerne. Men å bite og klore gjør han aldri. 

Reagerer når han kommer hjem oppkloret og har bitemerker.. snakker med han om at han ikke skal slå tilbake eller terge andre. 
En dag kom den gutten å fortalte meg i gangen at han hadde vært i slosskamp. Det reagerte jeg på.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke hvem sin skyld det er som er poenget? Et barn skal ikke komme hjem med stadig nye kloremerker, bitemerker og blåmerker uansett. 

Jeg skjønner godt at du ikke liker det. Du kan si ifra til leder ja. GI også beskjed til de ansatte når du har oppdaget merker hjemme de ikke har sagt ifra om.  Ta det opp flere ganger, gjerne til alle de ansatte, også assistenter.  Lykke til, håper det går over. 

Anonymkode: 6fcf3...236

• Liker 5
Gjest Timeplan
Skrevet

Ser ingen grunn til at du ikke skal ta det videre, dette må barnehagen rydde opp i. Det spiller ingen rolle hvem som begynner eller hvem som er verst, det kan uansett ikke fortsette slik for noen av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er barn 1 eller barn 2 som begynner, er det barnehagen sitt ansvar å sikre en trygg hverdag i det man leverer barnet. 

Ta det med leder så tidlig som mulig og be om å få se hvilke tiltak de setter inn. 

Min eldste hadde lignende utfordringer. Løsningen ble at han og det andre barnet ikke fikk leke sammen på en stund. 

Anonymkode: 3f3aa...b08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier ikke at gutten min er helt uskyldig, men han går ikke så hardt til verks. Han kan dytte eller slå. Terger gjerne. Men å bite og klore gjør han aldri. 

Reagerer når han kommer hjem oppkloret og har bitemerker.. snakker med han om at han ikke skal slå tilbake eller terge andre. 
En dag kom den gutten å fortalte meg i gangen at han hadde vært i slosskamp. Det reagerte jeg på.. 

ts

Er dytting og slåing bedre enn biting og kloring? Synes din holdning er veldig dårlig her. Men uansett er dette ikke bra for barna, og det er barnehagen som ikke gjør jobben sin her. Jeg ville byttet barnehage.

Anonymkode: f5011...a74

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dytting og slåing bedre enn biting og kloring? Synes din holdning er veldig dårlig her. Men uansett er dette ikke bra for barna, og det er barnehagen som ikke gjør jobben sin her. Jeg ville byttet barnehage.

Hva med dine egne holdninger mot TS? Er det noe du har tenkt over?

Anonymkode: 5a19b...28a

• Liker 2
Skrevet

De to barna der bør jo holdes mer adskilt. Ta et møte med ledelsen og be om skriftlig referat etterpå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville også spurt mer generelt om hvordan barnehagen jobber for å forebygge mobbing og krenkelser i barnehagen. 

Anonymkode: f6cdf...be2

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp. Igjen og igjen til det bedrer seg. 

Vi hadde samme problem en periode og poden nektet til slutt å gå i barnehagen. Barnehagen tok det opp både internt og med foreldrene, og hadde fokus på vennskap og hvordan man skal behandle hverandre i barnehagen. Da ble det bedre. 

Anonymkode: c1fc2...37a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ta det opp. Igjen og igjen til det bedrer seg. 

Vi hadde samme problem en periode og poden nektet til slutt å gå i barnehagen. Barnehagen tok det opp både internt og med foreldrene, og hadde fokus på vennskap og hvordan man skal behandle hverandre i barnehagen. Da ble det bedre. 

Anonymkode: c1fc2...37a

Gutten min nekter også. Han har mareritt om nettene hvor han roper navnet til den gutten og sier nei nei. Blir da selvsagt bekymret for at han ikke trives i barnehagen. 

Tok opp med barnehagen under sist foreldremøte og de sa at gruppen i år var mye mer krevende enn de var vant med. Gutten min trekker seg tilbake og blir veldig usikker til tider. Så kan han utagere når han blir trengt opp i et hjørne. Vitnet noen episoder ved levering at den gutten går rett på min gutt helt uprovosert. Barnehagen tar det med engang, men jeg ser ikke at det blir noe bedring. 
Ser den samme gutten slår sin søster ved flere anledninger. Snakket til han en gang da foreldrene ikke var der da han slo søsteren sin (utenfor da foreldrene var å hentet, de var inne og barna hadde løpt ut). Så kom moren og jeg fortalte hva som skjedde. Hun kjeftet på datteren sin istedenfor å snakke til sønnen. Jeg reagerte å sa at jenta ikke hadde gjort noe (så hele hendelsen). Da svarte moren at jeg ikke skulle legge meg borti det. 

Hvor går liksom grensen her? Tror denne gutten trenger hjelp. Nå vet jeg ikke han får det, men blir litt bekymret siden gutten min får alt hele tiden.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Assistenten til gutten min har også fortalt meg at min gutt får mye skylda for ting som han ikke har startet. 

Blir det ikke bedring så vurderer jeg å ringe ppt fore å høre om gutten min får flere assistenttimer. For dette går ikke om han skal bli utsatt for mobbing i barnehagen og ikke de gjør noe. Skifte av barnehage har jeg også vurdert, men han sliter med forandringer i hverdagen så det ligger dypt inne.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en sønn på 4,5 år som stadig vekk kommer hjem med bitemerker, kloremerker og blåmerker. Han forteller alltid hva som har skjedd og hvem som har gjort det. Ikke alltid jeg får beskjed når jeg henter i barnehagen, men gutten min forteller feks i bilen eller hjemme. 

Pågått ganske lenge nå at gutten min har blitt utsatt for dette. Bedt at de følger ekstra godt med når de er sammen. De ansatte sier ofte at de ikke har fått med seg hva som har skjedd. 

Nå vurderer jeg å ta det videre til leder. Redd for at gutten min får en skikkelig skade en dag. Vært så ille til tider at han ser ikke ut i fjeset av kloremerker. Fått noen arr også. Jeg har blitt irritert og sint på de. Sagt at de må følge bedre med, men de sier at guttene er så travle. Gutten min har noen assistent timer i uken da han sliter litt. 

Hva skal jeg gjøre? Aner ikke om de har tatt det opp med ungens foreldre eller hvilke tiltak de har gjort. Hører jo aldri noe. 

Ta kontakt med lederen!

Anonymkode: 1b2fd...19d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Assistenten til gutten min har også fortalt meg at min gutt får mye skylda for ting som han ikke har startet. 

Blir det ikke bedring så vurderer jeg å ringe ppt fore å høre om gutten min får flere assistenttimer. For dette går ikke om han skal bli utsatt for mobbing i barnehagen og ikke de gjør noe. Skifte av barnehage har jeg også vurdert, men han sliter med forandringer i hverdagen så det ligger dypt inne.. 

ts

Skjønner at det kan virke vanskelig å bytte barnehage. Men er det sant at barnet ditt får mye skylda for ting han ikke har gjort så er det faktisk veldig skadelig for barnet. Barnehagen har da ikke en veldig vennlig og god holdning mot ham. Med ett barn med spesielle behov er dette veldig viktig. Om jeg var deg så ville jeg byttet barnehage før barnet blir enda mer skadet, og nå snakker jeg ikke om biting og kloring, men psykiske traumer av å ha blitt behandlet dårlig, den "slemme gutten" av barnehagen. Selv gjorde vi det dessverre for sent...

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva med å ta ut gutten i barnehagen, eller flytte han på en avdeling der det er yngre  barn. Han virker ikke så tøff.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (7 timer siden):

Hva med å ta ut gutten i barnehagen, eller flytte han på en avdeling der det er yngre  barn. Han virker ikke så tøff.

Virker ikke tøff? Hva slags svar er det? 
Er det bare fordi han er en gutt så må han tåle å bli slått, bitt og kloret? 

ts

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Virker ikke tøff? Hva slags svar er det? 
Er det bare fordi han er en gutt så må han tåle å bli slått, bitt og kloret? 

ts

Han må forsvare seg,barn er ikke hensynsfull. Hadde han tatt igjen hadde han fått  være i "fred" også.

De som jobber i barnehage følger ikke så nøye med hva barna holder på med. Det har jeg med sett selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...