Gå til innhold

Har noen erfaring med antihistaminer som sovemedisin?

Frk.floke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har slitt med søvn over en lengre periode(ca 6år). I denne perioden har jeg prøvd Seroquel/Quetiapin, Circadin, Remeron, Atarax, Vallergan og Zonat.

Den jeg har vært mest fornøyd med er Vallergan, men ettersom denne ble avskrevet har jeg nå fått Zonat 12,5mg. Jeg opplever sterk hangover av de og generell uvelhet. Legen min har sagt at jeg skal ta den 30min før leggetid, er dette for sent? Har noen erfaringer?

Vallergan tok jeg i starten 1t før leggetid, men da forsov jeg meg kraftig. Etter noen googlesøk anbefalte noen å ta den 3-4t før leggetid. Det hadde stor innvirkning på søvnen og også hangover dagen etter. Jeg kunne leve som normalt og var ikke sliten dagen etter, kun noe vondt å stå opp - men når jeg først hadde stått opp var jeg helt fin.

Jeg finner lite informasjon/erfaringer om Zonat på nett, håper noen har erfaringer de kan dele. Del gjerne erfaringer dere har med andre medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hortensiabusk

Ikke selv,men kjenner en som har god virkning av det. Man slipper bivirkningene og avhengigheten sovemedisiner gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Har du mulighet til å prøve 30 min før leggetid nå i påska, å se hvordan det påvirker deg når du står opp? Og heller justere inntaket dersom det blir helt kræsj? 

Jeg opplevde med vallergan (tabletter) at hvis jeg tok de f.eks 3 timer før leggetid så var det litt lotto om jeg ble trøtt etter 30 minutter eller 3 timer. En dag kunne der gå 30 minutter og jeg måtte akutt i seng, og da var det seriøst I SENG for jeg sovna! Kl 19! Mens en anna dag, bør jeg da venta og tok de kl 23, så sovna jeg ikke før 3 timer senere og hadde tidenes hangover 😂 fikk mixtur og ble enklere å dosere, og har nå alimemazin, og den er også enklere å dosere. 

Bruker dog mest hypnotika da det er det som får meg til å sove uten bivirkninger og hangover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kirsebæra skrev (3 timer siden):

Har du mulighet til å prøve 30 min før leggetid nå i påska, å se hvordan det påvirker deg når du står opp? Og heller justere inntaket dersom det blir helt kræsj? 

Jeg opplevde med vallergan (tabletter) at hvis jeg tok de f.eks 3 timer før leggetid så var det litt lotto om jeg ble trøtt etter 30 minutter eller 3 timer. En dag kunne der gå 30 minutter og jeg måtte akutt i seng, og da var det seriøst I SENG for jeg sovna! Kl 19! Mens en anna dag, bør jeg da venta og tok de kl 23, så sovna jeg ikke før 3 timer senere og hadde tidenes hangover 😂 fikk mixtur og ble enklere å dosere, og har nå alimemazin, og den er også enklere å dosere. 

Bruker dog mest hypnotika da det er det som får meg til å sove uten bivirkninger og hangover. 

Får ikke du hangover av alimemazin? Jeg blir døsen frem til kl 14 dagen etter🙈 ingenting på vallergan 

Anonymkode: 9ad61...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Får ikke du hangover av alimemazin? Jeg blir døsen frem til kl 14 dagen etter🙈 ingenting på vallergan 

Nei, men doseringen på den er tilsvarende dosen jeg hadde på vallergan. Er ca 15 dråper. Usikker på hvor mange 0.mg det blir. Er vanskelig å regne om den syns jeg. 

Men kan ikke ta den for sent, så tar den rundt 21. Og kun på helg om jeg trenger å sove uavbrutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsebæra skrev (På 30.3.2021 den 11.48):

Takk for info. 
Hun på apoteket nevnte også alimemazin, da skal jeg høre med fastlegen om det hvis Zonat ikke fungerer for meg. 
Får du Alimemazin i dråper? Hvordan synes du det er kontra tabletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kirsebæra
Frk.floke skrev (54 minutter siden):

Takk for info. 
Hun på apoteket nevnte også alimemazin, da skal jeg høre med fastlegen om det hvis Zonat ikke fungerer for meg. 
Får du Alimemazin i dråper? Hvordan synes du det er kontra tabletter?

Får dråper/mixtur ja. Er vel mer dråper ja. 

Aldri prøvd tablettene. 

Syns de er lett å dosere. Smaker faenskap, og ikke funnet noe som maskerer smaken, så har de 15 dråpene i juice/saft og bøtter nedpå så fort jeg kan. Smaken sitter en stund, så har ei skjei nugatti klar etterpå 😂🤷‍♀️ /4 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sverger til melatonin. Har tatt opptil to tabletter av de som legen har skrevet ut i perioder, nå trenger jeg ikke ta tablettene, har nok gått på de nok til å bygge opp mitt eget «lager». Aldri hatt bedre søvn, tar meg knapt 5 min. å sovne. Våkner jeg for å gå på do sovner jeg igjen umiddelbart når jeg legger meg. Hadde moderate/tidvis ganske plagsomme, søvnproblemer før dette. 

Anonymkode: 0f429...fac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sverger til melatonin. Har tatt opptil to tabletter av de som legen har skrevet ut i perioder, nå trenger jeg ikke ta tablettene, har nok gått på de nok til å bygge opp mitt eget «lager». Aldri hatt bedre søvn, tar meg knapt 5 min. å sovne. Våkner jeg for å gå på do sovner jeg igjen umiddelbart når jeg legger meg. Hadde moderate/tidvis ganske plagsomme, søvnproblemer før dette. 

Det er jo fantastisk at dette hjalp for deg :) Dessverre hjelper ikke dette for alle, og selv med streng søvnhygiene, som er det første legene ber deg prøve, så er det ikke alltid det går. 

Men Melatonin kan hjelpe mange, og når det gjør det er det jo fantastisk :)

det er jo både upraktisk, dyrt og slitsomt å måtte ta antihistaminer eller innsovning for noe så grunnleggende som søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Melatonin var noe av det første jeg prøvde, jeg har også gjort et forsøk på de nå i fjor. Jeg hadde og har absolutt null effekt av de, jeg blir ikke litt trøtt en gang. 

Det er veldig godt å høre at de fungerte for deg og at du ikke har søvnproblemer lenger. Det er både krevende og dyrt å ha problemer med søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsebæra skrev (46 minutter siden):

Får dråper/mixtur ja. Er vel mer dråper ja. 

Aldri prøvd tablettene. 

Syns de er lett å dosere. Smaker faenskap, og ikke funnet noe som maskerer smaken, så har de 15 dråpene i juice/saft og bøtter nedpå så fort jeg kan. Smaken sitter en stund, så har ei skjei nugatti klar etterpå 😂🤷‍♀️ /4 år

Er det dyrt for miksturen og hvor lenge varer den for deg?

Penger er jo et lite tema også. Zonat har 14stk i pakken og koster noe rundt hundrelappen. Det blir ei pakke i uka og unødvendig mange turer til apoteket - over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
Frk.floke skrev (5 minutter siden):

Er det dyrt for miksturen og hvor lenge varer den for deg?

Penger er jo et lite tema også. Zonat har 14stk i pakken og koster noe rundt hundrelappen. Det blir ei pakke i uka og unødvendig mange turer til apoteket - over tid. 

Den er dyr. Tror jeg betalte over 500 kroner for den 🙈 litt usikker, for jeg kjøpte noe annet samtidig. Men den er ikke på refusjon for voksne for søvnlidelser. Mulig de kan søke refusjon om man har allergi i og med at det er antihistamin, men der kan jeg ikke reglene. Legen sa bare at jeg ikke kan få alimemazin på blåresept enda selvom jeg fikk vallergan. 

Sønnen min får den dog på blåresept da, der er disgnosekodene hans godkjent 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Hmm, ser på vedtaket fra Helfo at de innvilget den på diagnosekode G47 i ICD-10, og det er insomnia. Så mulig man kan prøve det som voksen og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kirsebæra

Min har vart lenge. Hatt den siden januar. Bruker den såpass sjeldent. Jeg sovner såpass momentant av den, og tungt så bruker den kun når jeg er alene hjemme i trenger å få sove uavbrutt og sove ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kirsebæra skrev (51 minutter siden):

Den er dyr. Tror jeg betalte over 500 kroner for den 🙈 litt usikker, for jeg kjøpte noe annet samtidig. Men den er ikke på refusjon for voksne for søvnlidelser. Mulig de kan søke refusjon om man har allergi i og med at det er antihistamin, men der kan jeg ikke reglene. Legen sa bare at jeg ikke kan få alimemazin på blåresept enda selvom jeg fikk vallergan. 

Sønnen min får den dog på blåresept da, der er disgnosekodene hans godkjent 🤷‍♀️

Så rart. Jeg sto på vallergan og fikl alimemazin nå. Har utbrenthet som diagnose, vet ikke om det kan ha noe å si. Dyrt da, 713 kr for 100 tabletter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så rart. Jeg sto på vallergan og fikl alimemazin nå. Har utbrenthet som diagnose, vet ikke om det kan ha noe å si. Dyrt da, 713 kr for 100 tabletter. 

Ja, det er mulig jeg må innom legen igjen og si han må prøve med riktig diagnosekode. Må lese litt på legemiddelverket og helfo og hva de tillater av diagnoser:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse
Frk.floke skrev (På 29.3.2021 den 18.06):

Hei!

Jeg har slitt med søvn over en lengre periode(ca 6år). I denne perioden har jeg prøvd Seroquel/Quetiapin, Circadin, Remeron, Atarax, Vallergan og Zonat.

Den jeg har vært mest fornøyd med er Vallergan, men ettersom denne ble avskrevet har jeg nå fått Zonat 12,5mg. Jeg opplever sterk hangover av de og generell uvelhet. Legen min har sagt at jeg skal ta den 30min før leggetid, er dette for sent? Har noen erfaringer?

Vallergan tok jeg i starten 1t før leggetid, men da forsov jeg meg kraftig. Etter noen googlesøk anbefalte noen å ta den 3-4t før leggetid. Det hadde stor innvirkning på søvnen og også hangover dagen etter. Jeg kunne leve som normalt og var ikke sliten dagen etter, kun noe vondt å stå opp - men når jeg først hadde stått opp var jeg helt fin.

Jeg finner lite informasjon/erfaringer om Zonat på nett, håper noen har erfaringer de kan dele. Del gjerne erfaringer dere har med andre medikamenter.

Jeg har også slitt med dårlig søvn i flere år og fikk grina til meg Zonat etter å ha prøvd Seroquel. Begge har nada effekt på søvnen min og gir meg bare ett varmt hode dagen derpå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antihistaminer hjelper ingenting for min del. Derimot hjelper Mianserin. Det er egentlig et antidepressivum med bivirkning søvnighet. Eneste negative ved dem er at jeg blir voldsomt sulten og kan få litt "hangover" dagen etter at jeg har tatt dem. Jeg bruker dem av og til når jeg har vanskelig for å sove.

Anonymkode: d3d5a...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel gir meg ekstrem munntørrhet. Truxal gjør meg svimmel og tørr i munnen. 
Vallergan var fantastisk men er utgått. Alimemazin OG melatonin funker godt - men ikke hver for seg. 
Men Alimemazin er så dyrt, så nå skal jeg prøve Atarax og melatonin (Circadin). 

Anonymkode: 53713...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Phenergan med god effekt. 124 kroner for 100 tbl. 1 - 2 tbl hver kveld. 

Anonymkode: f815b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...