Gå til innhold

Hva er sunnest? Steke smør eller olje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg driver å slanker meg. Prøver å bruke så lite som mulig med smør og olje under steking. Jeg vil helst ikke bruke dette, for jeg føler det blir så vanskelig å beregne hvor mye fett jeg skal ha i meg, ifølge planen min. Men jeg MÅ jo bruke det! 

Nå har jeg disse to foran meg: 

Vita hjertego raps og solsikke smør. Det står jo på den at det er 78% olje. Så ikke så mye smør i den egentlig da? 🤔 men står også på den at den er laget av sunne plante oljer. Næringsinnhold pr 100 g: 

Energi: 720 kcal

Fett: 80 g

Ekstra jomfru olivenolje canino d.o.p (fra Coop Smak). Jeg har alltid lest at ekstra jomfru olivenolje er sunnest. Men er det det? Og er det sunt i det hele tatt for folk på lavkarbo? Næringsinnhold pr 100 g:

Energi: 900 kcal

Fett: 100 g

Hvordan klarer dere beregne dette inn i kosthold planen? Hvem er best å bruke til daglig? Spiller det noe rolle hvem av de jeg bruker? 

Anonymkode: 6ccd5...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har regnet på det og funnet ut av at jeg sprenger hele matplanten bare ved å bruke litt olje til steking av mat 😅 det tar opp ca halvparten av alle kalorier jeg skal ha i meg ila en dag 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hva du definerer som sunt. Som du ser har olje flere kalorier per 100 gram enn det smør har. Smør på sin side har en del salt som olje ikke har. Kalorimessig er altså smør best, næringsmessig er olje best. Uansett burde det ikke sprenge kaloribudsjettet ditt. Om du bruker 10 gram olje til steking er det 90 kalorier. Du trenger ikke en hel desiliter med olje for å steke mat.

Anonymkode: 9d363...4f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs også helt på hvor hardt du skal steke maten.

Brent smør er ikke bra for kroppen, visse olje tåler å stekes på høy temperatur, som rapsolje.

Anonymkode: 00801...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har regnet på det og funnet ut av at jeg sprenger hele matplanten bare ved å bruke litt olje til steking av mat 😅 det tar opp ca halvparten av alle kalorier jeg skal ha i meg ila en dag 🙁

Da lurer jeg på hva du definerer som «litt»?😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker vann. Bare helt enkelt rent vann. Funker det. Så slipper man alle disse "skjulte" kaloriene. Gått ned 5 kg bare på å kutte ut smør og/eller olje

Anonymkode: d2e00...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, uglejenta said:

Da lurer jeg på hva du definerer som «litt»?😅

Eller hvor lavt kaloriforbruk det faktisk er snakk om her..

Anonymkode: befe3...1a7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser du smøret eller oljen som er igjen i stekepannen etter steking?, det er veldig lite av det du bruker til steking som faktisk blir med maten.

Anonymkode: 3f122...465

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ingen av delene. Steker maten i matens egen væske. Evt litt vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig merkelig innstilling til mat. Man trenger fett i kosten for å bli mett og tilfreds. Dessuten, som en påpekte over her, så er det jo ikke sånn at alt fettet man har i panna trekker inn i maten.

Men bare for å svare på spørsmålet: Blant det fettet man kan kjøpe, er meierismør og kaldpresset olivenolje det sunneste.

Jeg er 50+ og har hatt en BMI på 21-22 hele livet. Og litt av grunnen til det, er at jeg aldri har vært redd for fett. Fettet på skinnet på kyllingen eller anda, på entrecôten, smøret, olivenoljen, gjør jo til at man blir glad og mett og ikke trenger å spise på mange timer.

Jeg tror det er mye viktigere å skygge unna tilsatt sukker, og da ikke minst i form av godterier, ulike drikker. osv.

Spis MAT, og unngå helt all drikke utenom vann og svart kaffe/te, Det er så enkelt som det.

Anonymkode: b50b1...a0e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Utrolig merkelig innstilling til mat. Man trenger fett i kosten for å bli mett og tilfreds. Dessuten, som en påpekte over her, så er det jo ikke sånn at alt fettet man har i panna trekker inn i maten.

Men bare for å svare på spørsmålet: Blant det fettet man kan kjøpe, er meierismør og kaldpresset olivenolje det sunneste.

Jeg er 50+ og har hatt en BMI på 21-22 hele livet. Og litt av grunnen til det, er at jeg aldri har vært redd for fett. Fettet på skinnet på kyllingen eller anda, på entrecôten, smøret, olivenoljen, gjør jo til at man blir glad og mett og ikke trenger å spise på mange timer.

Jeg tror det er mye viktigere å skygge unna tilsatt sukker, og da ikke minst i form av godterier, ulike drikker. osv.

Spis MAT, og unngå helt all drikke utenom vann og svart kaffe/te, Det er så enkelt som det.

For deg er det så enkelt. For alle andre er det ikke det.

For meg er det enkelt å drikke vann på byen, en alkoholiker vil slite og mest sannsynlig sprekke og drikke seg full.

Anonymkode: 00801...1ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig med deg, bortsett fra at man må ha et glass rødvin eller en utepils innomimellom også ☺️

Og så kan man gjerne lage ghee av meierismøret, det tåler høyere varme ved steking siden melkeproteinene, som svir seg, er fjernet.

Anonymkode: 745a5...5e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, miss summers said:

Bruker ingen av delene. Steker maten i matens egen væske. Evt litt vann. 

Bruker du vann blir maten kokt, ikke stekt.

Anonymkode: 875ad...2a2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, har tilgode å prøve å steke pannekaker i vann. Men skal prøve🤗

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Neida. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
13 minutter siden, miss summers said:

Neida. 

Vann blir ikke varmere enn 100 grader, så du får ikke noen stekeskorpe. Eventuelt får du det etterpå, når vannet har fordampet, men da er maten du steker sannsynligvis blitt tørr.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Endelig noen med kunnskap om ernæring og hva som faktisk er sunt 🙌 Så trist å lese at mange fortsatt tror at sunt fett er farlig. 

Kan nevne at kokosolje også er bra, kjøp gjerne smaksnøytral om du ikke liker kokossmaken.

Anonymkode: 13c7d...6e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge er jo olje basert..

Om du så steiker i en t-skje meierismør kan du fint ha kaloriunderskudd.

Dette blir hysterisk..

Du trenger noe fett i maten for å ta opp fettløselige vitaminer.

Anonymkode: e9b7f...d52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror nok jeg feil beregna HVOR mye olje jeg faktisk bruker til steking.... jeg tenkte kanskje 50 gram? 😅 og da sprengte det matplanen min... men man bruker kanskje ikke 50 g? 

La oss si jeg bruker 2 ss olje. Hvor mye kalorier og fett får jeg i meg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...