Gå til innhold

Regnskapsfører utbetaler lønn etter lønningsdato, er dette riktig?

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvilken grunn skulle de ha for å ikke gjøre det da? Det koster ikke dem noe å endre utbetalingsdag fra første dag etter påske til 31.mars, det er uansett ingen som jobber i mellomtiden.

En del nav ytelser baserer seg på a-meldinger. Da ønsker man ikke å ha en måned uten inntekt slik man ville få i mai hvis de betaler i måneden før ved helligdag den 1.

Anonymkode: bab17...446

NAV pleier å varsle utbetalingsdatoene sine i god tid.

I denne saken lå det an til at de ansatte, som forventet lønn 1. april -  da lønningsdag er den første i måneden - ikke ville få den før påsken var over, uten noen som helst form for varsel og kun begrunnet med at den nye regnskapsføreren synes det var vanskelig med A-meldingen.

Lønnen til folk er hellig - den tuller man ikke med.

Fortsetter under...

AnonymBruker
Blondie65 skrev (46 minutter siden):

NAV pleier å varsle utbetalingsdatoene sine i god tid.

I denne saken lå det an til at de ansatte, som forventet lønn 1. april -  da lønningsdag er den første i måneden - ikke ville få den før påsken var over, uten noen som helst form for varsel og kun begrunnet med at den nye regnskapsføreren synes det var vanskelig med A-meldingen.

Lønnen til folk er hellig - den tuller man ikke med.

Jeg mener ikke utbetalingsdatoer. Men for eksempel sykepenger er beregnet ut fra a-meldinger siste måneder. Hvis en av dem da var 0 har man et problem.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg mener ikke utbetalingsdatoer. Men for eksempel sykepenger er beregnet ut fra a-meldinger siste måneder. Hvis en av dem da var 0 har man et problem.

Nei det gjør de ikke. De baserer sykepenger på inntekstmeldingen  som arbeidsgiver sender inn etter at arbeidsgiverperioden er over. Det er ikke noe problem om to utbetalinger havner på samme måned, og en annen uten. 

Anonymkode: 6f947...96a

• Liker 2
AnonymBruker
NysgjerrigeNilsi skrev (På 31.3.2021 den 15.05):

Forventer du at regnskapsfører har mulighet til å kjøre lønn samme dag som du sender over lønnsgrunnlaget? 😉 Hva står i oppdragsavtalen din vedrørende levering av lønnsbilag?

Det er en ting å forvente dette i en vanlig uke, men bankkjøringene stanset uansett i går ettermiddag, så alt sendt i bank etter kl 15 i går kommer ikke på konto til ansatte før på tirsdag uansett. 

Anonymkode: a63ab...845

Blondie65 skrev (17 timer siden):

Nei det står ikke i lovverket. Men alle steder jeg har arbeidet har vi som ansatte klaget på og fått medhold i at lønn utbetalt etter den datoen som står i arbeidskontrakten er ulovlig. Lovverket som du henviser til viser til at lønn utbetales to ganger i måneden og man skal huske at det tidligere var slik at man hentet lønnen kontant i en konvolutt på lønningskontoret på lønningsdag. 

Tidspunkt og utbetalingsmetode for lønn skal stå i arbeidskontrakten - ref. §14.6 i AML. 

Har i mine kontrakter at den utbetales på en gitt dato, mao så er det innafor at den kan komme neste virkedag (selv om jeg til nå har utbetalt siste virkedag om lønningsdag kommer i helg eller i helligaften/helligdag periode.) Eneste jeg gir beng i på lønn er og forblir meg selv, samme med alt annet (f.eks reiseregninger)

Gjest Blondie65
Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Har i mine kontrakter at den utbetales på en gitt dato, mao så er det innafor at den kan komme neste virkedag (selv om jeg til nå har utbetalt siste virkedag om lønningsdag kommer i helg eller i helligaften/helligdag periode.) Eneste jeg gir beng i på lønn er og forblir meg selv, samme med alt annet (f.eks reiseregninger)

Hos oss står det at lønnen skal være TILGJENGELIG for den ansatte på lønningsdag.

Annonse

Blondie65 skrev (17 timer siden):

Hos oss står det at lønnen skal være TILGJENGELIG for den ansatte på lønningsdag.

Da må en jo utbetale den 1-3dg før lønningsdag men ok. 

Forskjellige løsninger bare. Nå har de fleste lønnen på konto samme dag eller før helg men ser jo på min egen at den av og til er treig. Har ikke fått klager enda,men om jeg får det vil jeg naturligvis se på saken (en ansatt = viktigste arbeidsredskapet en har)

Gjest Blondie65
Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Da må en jo utbetale den 1-3dg før lønningsdag men ok. 

Forskjellige løsninger bare. Nå har de fleste lønnen på konto samme dag eller før helg men ser jo på min egen at den av og til er treig. Har ikke fått klager enda,men om jeg får det vil jeg naturligvis se på saken (en ansatt = viktigste arbeidsredskapet en har)

Min arbeidsgiver klarer helt utmerket å få lønnen inn på min konto kl 7 om morgenen ved å kjøre lønnen på ettermiddag / kveld dagen før. Selv om de skulle være sen og ikke få godkjent lønnen før første kjøring lønningsdag vil de få den inn på lønningsdag ved å godkjenne den i bank på lønningsdag. 

Selvsagt dukker det opp en helligdag på lønningsdag må de kjøre den før - men fordelen med å ha lønningsdag ca midt i måneden er at det er sjelden. Det eneste er at lørdag eller søndag og av og til påsken kan dukke opp på lønningsdag. Da må de kjøre lønnen tidligere.

Min nåværende arbeidsgiver er heldigvis svært profesjonelle på dette og det har vært lite tull. Sånn har ikke alle tidligere arbeidsgivere vært og jeg har måttet krangle med dem om dette.

Jeg har imidlertid aldri hørt om en arbeidsgiver som mener at lønningsdag ikke er det samme som utbetalingsdag.

AnonymBruker
NysgjerrigeNilsi skrev (På 31.3.2021 den 15.05):

Forventer du at regnskapsfører har mulighet til å kjøre lønn samme dag som du sender over lønnsgrunnlaget? 😉 Hva står i oppdragsavtalen din vedrørende levering av lønnsbilag?

Det er en ting å forvente dette i en vanlig uke, men bankkjøringene stanset uansett i går ettermiddag, så alt sendt i bank etter kl 15 i går kommer ikke på konto til ansatte før på tirsdag uansett. 

Jeg kjører lønn for flere små selskap og lønnen skal være på konto i løpet av lønningsdagen i hht våre tariffavtaler. Og lønnen tuller man ikke med. Vi legger den til ut betaling på lønningsdag, men det kan vi gjøre flere dager i forveien. Hvis utbetaling hadde falt på helligdag så ville jeg lagt det til dagen før. De samme gjelder min samboer. De får alltid lønnen dagen før, om det faller på helg 

Anonymkode: a63ab...845

• Liker 3
Blondie65 skrev (På 3.4.2021 den 10.44):

Min arbeidsgiver klarer helt utmerket å få lønnen inn på min konto kl 7 om morgenen ved å kjøre lønnen på ettermiddag / kveld dagen før. Selv om de skulle være sen og ikke få godkjent lønnen før første kjøring lønningsdag vil de få den inn på lønningsdag ved å godkjenne den i bank på lønningsdag. 

Selvsagt dukker det opp en helligdag på lønningsdag må de kjøre den før - men fordelen med å ha lønningsdag ca midt i måneden er at det er sjelden. Det eneste er at lørdag eller søndag og av og til påsken kan dukke opp på lønningsdag. Da må de kjøre lønnen tidligere.

Min nåværende arbeidsgiver er heldigvis svært profesjonelle på dette og det har vært lite tull. Sånn har ikke alle tidligere arbeidsgivere vært og jeg har måttet krangle med dem om dette.

Jeg har imidlertid aldri hørt om en arbeidsgiver som mener at lønningsdag ikke er det samme som utbetalingsdag.

Jeg har som sagt aldri fått klager fra noen ansatte i alle de år jeg har vært arbeidsgiver, men selvfølgelig om jeg får tilbakemeldinger som sier at de ønsker endringer så vil jeg naturligvis gjøre det.

Alt blir satt opp til trekk på lønningsdag/siste virkedag før, i gamle dager satt jeg alt opp til trekk fra bank minst 3 dager før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...