Gå til innhold

Regnskapsfører utbetaler lønn etter lønningsdato, er dette riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Arbeidsgiveren min har fått ny regnskapsfører som gjør ting annerledes enn forrige. Vi skal ha lønn den 1 hver mnd men slik som det blir nå i april så faller 1 på en helligdag/helg og regnskapsfører setter da utbetaling av lønn til første virkedag ETTER den første. I april blir jo dette da ikke før den 6. Har tatt det opp med arbeidsgiver men får beskjed om at regnskapskontoret sier de ikke kan utbetale før pga kluss med A mld da. Det har aldri blitt gjort slik før og jeg finner det rart at man får lønn såpass mange dager etter og at det ikke blir utbetalt siste virkedag før den 1, slik det alltid har blitt gjort. Hva er korrekt her og kan noen henvise til noe jeg kan sende dem? 

Anonymkode: 148b4...b40

• Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er feil, arbeidsgiver er pliktig å utbetale på eller før lønningsdato. Jeg får til dømes lønn i morgen eller onsdag pga påske. 

Anonymkode: b4539...cc8

• Liker 31
AnonymBruker

jeg er arbeidsgiver, og nettbanken har stengt mellom fra 1. t.om.5.april. jeg får ikke timelister før den siste datoen i mnd, så praktisk blir det vanskelig for meg å betale lønn før den 6.april, selv om jeg misliker dette🙃

Anonymkode: 335bd...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg er arbeidsgiver, og nettbanken har stengt mellom fra 1. t.om.5.april. jeg får ikke timelister før den siste datoen i mnd, så praktisk blir det vanskelig for meg å betale lønn før den 6.april, selv om jeg misliker dette🙃

jeg må sende timelister til regnskapsfører, som ikke er av de raskeste-så tviler sterkt på at lønn blir ordnet ila onsdags kveld🧐

AnonymBruker

Vår arbeidsgiver forskutterte de siste dagene fra den 25-26. 

Vi skal ha marslønnen siste dagen i mars. 

Blir det overtid etc etter timene er sendt, avregnes det på neste lønn. 

Men nå har de gått over til 25-25 som utbetales den siste istedet. 

Anonymkode: 8f19c...b76

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg må sende timelister til regnskapsfører, som ikke er av de raskeste-så tviler sterkt på at lønn blir ordnet ila onsdags kveld🧐

Onsdag etter kl 12 har nok de fleste regnskapsførere tatt påskeferie, da dette er dag før helligdag og tariffavtalene sier halvdag da. 

Anonymkode: a63ab...845

• Liker 2
AnonymBruker

Vi avregner også på neste lønn og kjører lønn ut før påske. Veldig merkelig av en regnskapsfører å stritte i mot på dette , lønnen skal kjøres på siste virkedag før helg el høytid når lønningsdato faller på det. 
De kunne i verste fall løst det med å betale ut et forskudd 

Anonymkode: ff2be...916

• Liker 9
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne tariffavtalen gjelder i staten. Siden TS får utbetalt lønn av en regnskapsfører den 1. i mnd jobber h*n neppe i staten.

Anonymkode: 476b1...11b

• Liker 2
AnonymBruker

Nei. 1 april får vi betalt for hele mars. Regnskapsleder ber alltid om timeslistene i god til før den 1, så det er ikke det som er problemet. Det blir sagt de ikke kan legge til utbetaling før den 1 for det da blir feil med A meldingen, slik at når de legger til den første blir det første virkedag etter dette og i april blir det da ikke utbetalt før 6 og jeg får det da gjerne ikke før 7. Jeg kan ikke skjønne at dette kan være lov når man skal ha lønnen sin den 1.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Arbeidsgiveren min har fått ny regnskapsfører som gjør ting annerledes enn forrige. Vi skal ha lønn den 1 hver mnd men slik som det blir nå i april så faller 1 på en helligdag/helg og regnskapsfører setter da utbetaling av lønn til første virkedag ETTER den første. I april blir jo dette da ikke før den 6. Har tatt det opp med arbeidsgiver men får beskjed om at regnskapskontoret sier de ikke kan utbetale før pga kluss med A mld da. Det har aldri blitt gjort slik før og jeg finner det rart at man får lønn såpass mange dager etter og at det ikke blir utbetalt siste virkedag før den 1, slik det alltid har blitt gjort. Hva er korrekt her og kan noen henvise til noe jeg kan sende dem? 

Det er lov, men det er ikke normalt

Hvilken nettbank bruker du? Har aldri hatt det problemet med nettbanken.

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. 1 april får vi betalt for hele mars. Regnskapsleder ber alltid om timeslistene i god til før den 1, så det er ikke det som er problemet. Det blir sagt de ikke kan legge til utbetaling før den 1 for det da blir feil med A meldingen, slik at når de legger til den første blir det første virkedag etter dette og i april blir det da ikke utbetalt før 6 og jeg får det da gjerne ikke før 7. Jeg kan ikke skjønne at dette kan være lov når man skal ha lønnen sin den 1.

Det vil uansett kunne bli feil.  Du vil ofte ende opp med to lønnsutbetalinger i en måned. Siden lønn innberettes og skattes ved utbetaling men kostnadsføres ved lønnskjøringen blir dette bare rot.

Anonymkode: bab17...446

• Liker 2
AnonymBruker

De stedene jeg har jobbet har timelistene gått fra 21. en måned til 20. neste måned, og dermed har timene vært ferdig beregnet til lønnsutbetaling ved månedsskiftet. Alltid sende timelister den 20. Det er en mye bedre løsning enn å ulovlig beholde lønnen. Eventuelt må man endre lønningsdato, virker veldig merkelig å ha frist på timelister siste datoen i måneden, og så lover man lønne på konto dagen etter. 

Send timeliste tidligere, dropp de siste dagene. Legg de siste dagene på neste timeliste. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det vil uansett kunne bli feil.  Du vil ofte ende opp med to lønnsutbetalinger i en måned. Siden lønn innberettes og skattes ved utbetaling men kostnadsføres ved lønnskjøringen blir dette bare rot.

Hvis man sørger for at lønn alltid betales ut siste virkedag før 1. så slipper man det problemet. 

Anonymkode: 168c3...4e0

• Liker 7
AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får andre det til da?

Anonymkode: 92960...654

• Liker 2
Annonse
Gjest Blondie65

Dette er ikke lov. Lønnen skal være tilgjengelig for den ansatte på lønningsdagen. Det betyr at hvis lønningsdagen havner på en lørdag, søndag eller helligdag så må lønnen utbetales før helgen eller helligdagen starter.

At arbeidsgiver og regnskapsfører ikke greier å ha rutiner, samt å kikke på kalenderen før påskeuken inntreffer skal ikke gå ut over arbeidstaker.

Er dere organisert? Har dere verneombud? Be deres tillitsvalgte sørge for at det blir orden i sakene.

Utfordringen her er nok at regnskapskontoret ikke får tallene/timelistene i tide - men de må jo være totalt uegnede når de ikke er i stand til å kreve dette i tide fra arbeidsgiver.

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 14.55):

Du kan betale før den 1 april,altså 31 mars. Hvorfor skal det være et problem? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lønnen innberettes på måneden den lønnskjøres, ikke ved utbetaling.

Skatt beregnes per år, så om to utbetalinger skjer samme mnd har ingenting å si for skatten så lenge det er innenfor inntektsåret.

Jeg syns det er rart at man setter lønningsdag til den 1. i mnd når det skal leveres timelister som skal sjekkes, summeres og bokføres etter utløpet av kalendermåneden og rekke utbetaling den 1. i mnd.

Anonymkode: 476b1...11b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...