AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Må høre andres tanker om dette. Vi har ikke helt bestemt oss, men har egentlig lyst på et barn til. Jeg er 39, mannen i 40-åra. Vi har 3 barn fra før, de to yngste i barnehagen, så det er ikke en "veldig sen atpåklatt". Vi har egentlig alt tilrettelagt for 3 barn, og det er i grunnen det største hinderet - vi har to biler med 5 seter hver (men den ene må snart byttes ut uansett). Vi har hus med 4 soverom (planlegger å flytte om 4-5 år, og gjerne til noe større/mer arealeffektivt, men da har vi jo et ekstra handicap ift. boliglån hvis vi får flere barn). Vi har ok råd, ikke kjempegod men heller ikke dårlig. Vil ikke bruke det som argument mot å få flere barn, da vi kommer til å klare oss greit økonomisk uansett. De sterkeste argumentene mot, slik jeg ser det: - vår alder (men vi er ikke unormalt gamle foreldre i dagens Norge, føler jeg) - vanskelig og dyrt å reise på ferie, iallefall med fly. Vi har mye familie i utlandet, vanskelig å besøke dem både mtp. reisen og fordi ingen har plass til 5 (eller 6) gjester. Helt ærlig så ser jeg ikke at ett barn til velter lasset her, det er allerede en bortimot umulig kabal. - vi har endelig barn som sover hele natten, etter flere år med nattevåk. Hadde vi hatt tid til å vente 5 år hadde vi nok heller gått for en attpåklatt da, men det kan vi ikke. - vi har selvfølgelig begge forsikret både familie og arbeidsgivere om at NÅ blir det ikke flere. Tanter er lei av å få stadig flere unger å kjøpe gaver til, og arbeidsgivere er lei av å sette inn stadig nye vikarer... (Ellers har vi omtrent ingen sykedager eller sykt-barn-dager noen av oss, vi har hatt hjemmekontor og tatt igjen timene på kveld/helg også før korona, så det er kun permisjonstiden som har gått utover arbeidsgiver.) - eldstebarnet ønsker seg ikke flere småsøsken. - på grunn av alder har vi jo en økt sjanse for å få et barn som trenger spesialoppfølging. Fortell gjerne om hvordan det gikk med dere også, dere som fikk et ekstra barn i relativt høy alder Anonymkode: 14c96...8bf
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Alder og økonomi burde være det som stopper dere. Anonymkode: 88e8a...f1f 36
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 Har dere allerede 3 barn hvor 2 enda går i barnehagen hadde jeg personlig droppet det. Men det er vel bare noe dere må bestemme selv! Spørsmålet mitt er: HVORFOR ønsker dere flere når de to yngste er såpass små enda og dere er rundt 40? Anonymkode: 42f40...81f 42
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 Si dere fornøyde med de 3 barna dere alt har. Dersom dere absolutt må prøve på 4. mann så sørg for å øke boliglånet og skaff dere større bolig først, da et barn til reduserer lånerammen deres. Anonymkode: 468b5...f31 14
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 Det er jo et personlig valg. For meg er tre nok og ville kun fått en til om dere føler at dere MÅ. Alt du ramser opp blir vanskeligere, og det er en risiko. Samtidig går det helst bra, og det blir jo et nytt tilskudd til familien som dere blir glade i. Men med alt du beskriver tenker jeg dere allerede har en ideell situasjon med tre, så hvorfor risikere å ødelegge opplegget? Anonymkode: d52d5...1a1 7
Ulven Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 Når dere er såpass opp i årene hadde jeg droppet det var jeg dere. Hadde dere hatt et barn, hadde jeg nok tenkt annerledes, men dere har allerede tre. Da ville jeg tenkt at dere vet hva dere har, men ikke hva dere får. 14
Gjest Lunaris Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 De skal jo alle sammen følges opp også, så for meg ville tre ha vært nok. Er det en allerede på vei, ville jeg isåfall ha beholdt. Men å planlegg en til? Tja... Jeg ville ha tatg vare på de jeg allerede har.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): - eldstebarnet ønsker seg ikke flere småsøsken. Anonymkode: 14c96...8bf Anonymkode: 4d670...d5e 23
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 For min del, 3 er også mange. Men når dere først har fått 3, kan dere like godt få fire, forskjell er ikke så stor. I søskenflokk på 3 er det ofte uoverensstemmelser og 2 som teamer seg opp mot en. Det kan bli mer balanse med 4. Anonymkode: d5f77...d69 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 Folk rundt kommer til å synes at dere er gale, og dere trenger minst én syvseter. Søsken kan fint dele rom. Kanskje kan det ene soverommet bli lekerom eller tv-stue? Jeg ville gått for fjerdemann. Anonymkode: 60f02...4ac 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Synes ikke noe om folk som hamstrer unger på denne måten. Anonymkode: a332f...256 22
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 Jeg anser barn først og fremst som en gave/velsignelse, og synes det er rart å telle på knappene for å finne ut om barnet er "verdt det". Hvis dere er gode og trygge foreldre som har kapasitet og ressurser til å ivareta en barneflokk på 4 barn; kjør på. Hvert barn er en glede. Ikke bry dere om hva andre tenker, dere lar vel Ikke andre diktere livene deres? Gavekjøping osv kan vel begrenses, det er en ikke-sak. Barn er relativt billige og lite kravstore de første årene. Det er først når de når 10-års alderen at jeg tenker det er greit å ha på plass eget soverom til hvert barn. Det med reising osv avhenger dere foreldrene, hva dere gidder. Det er fullt mulig å dra på ferie med fire barn, gjerne bilferie. Vi kjører ned til sør-europa hver sommer, og storkoser oss der. Barna har stor glede av hverandre. Anonymkode: c6cb3...c99 15
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #13 Skrevet 29. mars 2021 Hvorfor ønsker ikke eldste flere søsken? Kanskje hn opplever at dere allerede har for liten tid/kapasitet til han med de to andre 🤔 Anonymkode: ec263...46b 26
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Skrevet 29. mars 2021 Er dere mye på besøk i utlandet? Langdistanse? Å reise med fire barn høres ikke mye gøy ut 😆 Jeg var utslitt etter å ha vært med søster og hennes to. Men der er jo folk forskjellig. Anonymkode: f2572...ff6 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #15 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Må høre andres tanker om dette. Vi har ikke helt bestemt oss, men har egentlig lyst på et barn til. Jeg er 39, mannen i 40-åra. Vi har 3 barn fra før, de to yngste i barnehagen, så det er ikke en "veldig sen atpåklatt". Vi har egentlig alt tilrettelagt for 3 barn, og det er i grunnen det største hinderet - vi har to biler med 5 seter hver (men den ene må snart byttes ut uansett). Vi har hus med 4 soverom (planlegger å flytte om 4-5 år, og gjerne til noe større/mer arealeffektivt, men da har vi jo et ekstra handicap ift. boliglån hvis vi får flere barn). Vi har ok råd, ikke kjempegod men heller ikke dårlig. Vil ikke bruke det som argument mot å få flere barn, da vi kommer til å klare oss greit økonomisk uansett. De sterkeste argumentene mot, slik jeg ser det: - vår alder (men vi er ikke unormalt gamle foreldre i dagens Norge, føler jeg) - vanskelig og dyrt å reise på ferie, iallefall med fly. Vi har mye familie i utlandet, vanskelig å besøke dem både mtp. reisen og fordi ingen har plass til 5 (eller 6) gjester. Helt ærlig så ser jeg ikke at ett barn til velter lasset her, det er allerede en bortimot umulig kabal. - vi har endelig barn som sover hele natten, etter flere år med nattevåk. Hadde vi hatt tid til å vente 5 år hadde vi nok heller gått for en attpåklatt da, men det kan vi ikke. - vi har selvfølgelig begge forsikret både familie og arbeidsgivere om at NÅ blir det ikke flere. Tanter er lei av å få stadig flere unger å kjøpe gaver til, og arbeidsgivere er lei av å sette inn stadig nye vikarer... (Ellers har vi omtrent ingen sykedager eller sykt-barn-dager noen av oss, vi har hatt hjemmekontor og tatt igjen timene på kveld/helg også før korona, så det er kun permisjonstiden som har gått utover arbeidsgiver.) - eldstebarnet ønsker seg ikke flere småsøsken. - på grunn av alder har vi jo en økt sjanse for å få et barn som trenger spesialoppfølging. Fortell gjerne om hvordan det gikk med dere også, dere som fikk et ekstra barn i relativt høy alder Anonymkode: 14c96...8bf Er tanter og arbeidsgivere virkelig noe som skal sette en stopper for dere? Dere bestemmer selv, økonomien kan ordnes, det finnes alltid noe man kan spare inn på 😊 finnes mange flotte syvsetere som ikke er så dyre, og man kan kanskje flytte litt utenfor byen med et soverom ekstra? Hvis tantene synes det er slitsomt å kjøpe gave, trenger de jo ikke det. Lær barna at folk er forskjellige og at man ikke trenger å kjøpe gave til noen for å vise at man er glad i hverandre.. Arbeidsgiveren har ingenting med deres familieforøkelse å gjøre. Man kan bli gravid på magisk vis, hull i kondomet, mottakelig livmor idk.. Eldre søsken skal ikke få bestemme dette heller. Det er selvsagt fint å ta hensyn, men heller pga barnas atferd og oppførsel rundt tidligere familieforøkelse, fremfor hva de sier nå. Barn liker stabilitet og vil vanligvis ikke ha forandring når de allerede har det fint. Men de er tilpasningsdyktige, og med mindre dere neglisjerer dem, så er det å få søsken noe av det mest naturlige i verden og ikke noe de kan bestemme. Men dere kan velge å la dem bestemme dette hvis det å få flere ikke er så viktig for dere 😊 Anonymkode: 659f6...b1d 7
Gjest Albbas Skrevet 29. mars 2021 #16 Skrevet 29. mars 2021 Ser ingen gode grunner til å la være. Dere må vurdere hvordan livet med 4 blir, med hus og bil og alt du nevner, og spørre om dere ønsker akkurat det. Alle jeg kjenner med 4 barn har fått fjerdemann når de er rundt 40 eller eldre. Så det er jo ikke noe uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #17 Skrevet 29. mars 2021 I listen din om motargumenter er det kun den første jeg personlig regner som betydelig. Jeg ville ikke hatt ett barn når jeg er så "gammel", men hvis ikke dette er et problem for deg, så ville jeg bare kjørt på. Resten av argumentene er ikke reelle problemer eller utfordringer i mine øyne. Anonymkode: d6a8e...603 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #18 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anonymkode: 4d670...d5e AnonymBruker skrev (2 timer siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ønsker ikke eldste flere søsken? Kanskje hn opplever at dere allerede har for liten tid/kapasitet til han med de to andre 🤔 Anonymkode: ec263...46b Jeg hadde sett på det som grunn nok til å stoppe Anonymkode: 582f4...945 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #19 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: 582f4...945 Seriøst? At ett barn skal få velge hvor mye barn foreldrene skal ha? Anonymkode: d6a8e...603 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #20 Skrevet 29. mars 2021 Alderen, kombinert med at dere allerede har tre barn, ville gjort at jeg hadde stoppet. Bruk heller den kapasiteten til å følge opp de barna dere nå har på best mulig måte. Anonymkode: c08f1...05c 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå