Gå til innhold

Fått tilbudt vaksine, men skjønner ikke hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk telefon fra legekontoret i dag, da de ville tilby meg vaksina 1.april og andre dose 6 uker etterpå. Jeg takket ja, men i og med jeg er gravid spurte jeg hvordan det var i forhold til dette. Hun var usikker, og måtte ringe meg opp. Hun ringte faktisk opp noen minutter senere og sa de hadde for lite forskning på gravide og denne vaksina (som jeg trodde) og kunne derfor ikke tilby meg den likevel. Og det er jo greit det 😊

Men så begynte jeg å tenke litt. Her jeg bor har nettopp de over 65 år fått. Så jeg synes det er rart at jeg, på 30 år, skulle få den NÅ. Da må jeg vel være i en eller annen form for risikogruppe? Men jeg har bare leddgikt (som jeg vet om), så begynte å lure her 😅 har de kommet så langt at de har begynt med oss "yngre"? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Tutte
Skrevet

Du får ringe legekontoret igjen å spørre.

Skrevet
iligoz skrev (26 minutter siden):

Jeg fikk telefon fra legekontoret i dag, da de ville tilby meg vaksina 1.april og andre dose 6 uker etterpå. Jeg takket ja, men i og med jeg er gravid spurte jeg hvordan det var i forhold til dette. Hun var usikker, og måtte ringe meg opp. Hun ringte faktisk opp noen minutter senere og sa de hadde for lite forskning på gravide og denne vaksina (som jeg trodde) og kunne derfor ikke tilby meg den likevel. Og det er jo greit det 😊

Men så begynte jeg å tenke litt. Her jeg bor har nettopp de over 65 år fått. Så jeg synes det er rart at jeg, på 30 år, skulle få den NÅ. Da må jeg vel være i en eller annen form for risikogruppe? Men jeg har bare leddgikt (som jeg vet om), så begynte å lure her 😅 har de kommet så langt at de har begynt med oss "yngre"? 

Leddgikt er nok en "risikogruppe".

Gjest byråkrati
Skrevet

Går du på medisiner?  Noen medisiner mot leddgikt reduserer immunforsvarets (er jo immunforsvaret som angriper kroppen ved leddgikt og man vil ha mindre av det) og corona er da potensielt mer farlig for deg enn andre

Skrevet

Dette sier Helsedirektoratet:

På grunn av manglande erfaringar med koronavaksine til gravide, tilrådast ikkje friske gravide å ta vaksinen. Er du gravid og i risikogruppen på grunn av anna sjukdom, bør du vurdere vaksinen, i samråd med legen din.

Jeg ville sjekka ut erfaringer fra andre land på det med graviditet og vaksine. 

• Opprett ny...