AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Jeg står ved et veiskille i livet. Ble utbrent og havna i kjelleren av lærerjobben for 1 1/2 år siden. Under denne perioden har jeg kommet fram til at det var helt feil jobb for meg og at jeg trenger å leve litt friere, ha tid og rom til å legge opp dagen mer selv, tenke, lese osv. Jeg har visst det hele tiden, men denne perioden har jeg tatt det på alvor: jeg elsker å skrive. Jeg er god på det og elsker det, og nå tenker jeg at jeg ideelt sett skulle hatt det som jobb. Jeg skriver både skjønnlitterære tekster og mer saklige. NAV vil at jeg skal bestemme meg for mål videre og muligens gi meg AAP mens jeg studerer noe som fører meg ut i jobb. Derfor lurer jeg på hva dere som på en eller annen måte lever av å skrive har tatt av utdanning..? Anonymkode: 1d13d...a30
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Jeg jobber som forsker og har tatt en doktorgrad tilhørende SV-fakultetet. Vi har litt møter her og der, men jeg kan helt fint jobbe i helgen og ta meg fri på onsdag og torsdag, komme inn sent på jobb og jobbe inn på kvelden o.l. Jobben innebærer at jeg hele tiden lærer nye ting, leser og skriver. Trives veldig godt med det. Anonymkode: 31c92...00f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som forsker og har tatt en doktorgrad tilhørende SV-fakultetet. Vi har litt møter her og der, men jeg kan helt fint jobbe i helgen og ta meg fri på onsdag og torsdag, komme inn sent på jobb og jobbe inn på kvelden o.l. Jobben innebærer at jeg hele tiden lærer nye ting, leser og skriver. Trives veldig godt med det. Anonymkode: 31c92...00f Takk for svar! Jeg søkte faktisk en stipendiatstilling i fjor, men fikk den ikke. Det hadde vært drømmen på mange måter å kunne jobbe som deg. TS Anonymkode: 1d13d...a30
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 Jobber som saksbehandler innen byggesaker. All utdanning med master innen bygg, eiendom, areal, geografi, arkitektur, juss o.l kan fungere i en slik jobb. Anonymkode: 8f98a...c7f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 Hva du skal utdanne deg som kommer vel mest an på hva du ønsker å skrive, så jeg tror du burde tenke nøyere over hva du egentlig vil. Er det reklametekster vil markedsføring kanskje være riktig steg, dersom du vil bli forfatter finnes det også egne fag for dette, vil du bli saksbehandler finnes det utallige felt å fordype seg i som fører ut i jobb, også har du jo selvsagt journalistikk. Egentlig mener jeg at de fleste fag innenfor samfunnsfag og humaniora gir ganske god skrivetrening, men det har du jo allerede i kraft av å være lærer. Jeg jobber litt som freelancer med å skrive artikler og blogginnlegg for ulike firmaer, og det som kanskje har gitt meg et lite fortrinn er at jeg har en bachelor i anvendt språkvitenskap. Utover det har jeg en master i samfunnsvitenskapelige fag, men jeg tror ikke den har noe å si når alt kommer til alt. Har altså ingen formell skrivekompetanse utover det at jeg er høyt utdannet. Uansett mener jeg at "jobbe med skriving" blir for lite spesifikt. Hva har du lyst til å skrive? Anonymkode: 4553b...148
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 Synes ærlig talt ikke NAV burde sponse noe slikt. Det finnes ingen «skriveutdanninger» som gir deg jobb fordi du har den. Det er mange som elsker å skrive, og lite å tjene på det. Faste jobber finnes omtrent ikke. Vet om et årskull på journalistutdanninga der to prosent hadde relevant og fast jobb ett år etter fullført utdanning... Vet ikke om du blir så mye lykkeligere med mer utdanning og ingen inntekt, men lykke til! Anonymkode: 2f580...602 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 Kommer nok veldig an på hva du liker å skrive? Jeg har stort sett jobbet med skriving, men opplever ikke at de jobbene jeg har hatt er veldig fleksible. Derimot har alle jobbene krevd leveranser av ganske faglig komplekse tekster, med kort frist. Men jeg er statsviter av utdanning, har jobbet mest med diverse analyser/skrive høringsuttalelser. På litt ulike fagfelt. Det som preger jobben mest er nok dette med korte frister på ganske store mengder arbeid. Teksten kan avogtil være kort, men man har gjerne brukt mest av tiden på å sjekke ut at alt bakgrunnsmateriale. Altså at man ikke har gått glipp av potensielle utfordringer/muligheter for den virksomheten man jobber for. Det kan bli mye debatt rundt noe tekstarbeid, så man bør være faglig stødig og kunne forklare og noen ganger forsvare innholdet. Om du sliter med utbrenthet i læreryrket hadde jeg kanskje ikke gått for stipendiat? De færreste får den type goder som forskeren her beskriver, men noen kan jo styre hverdagene selv. I offentlig sektor er ofte ting ganske «styrt» selv om man i teorien har fleksitid. Utfra ønsket ditt om stor fleksibilitet fra tidlig av i ansettelse tror jeg freelancing er det eneste som vil kunne funke? Styr unna offentlig sektor, iallefall. Der kuttes det ofte først på innleide - og det er mye satte frister/tildelingsbrev/politiske vedtak å svare på osv. Eller saksbehandlingsfrister. Om du elsker å «kna» tekster med nokså egenstyrt arbeidstid er kanskje en annen bransje bedre?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 De fleste som skriver er enten a) selvlærte + med litt diverse fag og skriveutdanninger, jobber frilans og med dårlige betingelser, eller b) har ett fag og jobber med det, der skriving er en del av hverdagen. Ett. c) jobber ikke som skribent, men med tekst - korrektur, redaktør osv. Kategori a får man naturlig nok ikke støtte til av NAV. Jeg jobber i forlag og her har vi mange ulike. Innen faglitteratur og sakprosa har de fleste naturlig nok faget de skriver faglitteratur om. De som jobber i redaksjonen (eksempelvis redaktør, redaksjonskonsulent) har mange litteraturvitenskap, norsk eller ulike humanistiske fag. Selv har jeg økonomi og statsvitenskap, men har vært i forlaget en stund. Å bytte stilling internt er ofte enklere enn å komme utenfra og inn. Da kjenner man "forlagsbransjen". Du må nesten finne ut av ha du liker ved å skrive, hva du vil skrive om, og hvor ditt talent faktisk ligger. Anonymkode: 31f06...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 3 minutter siden, Fnuggolina said: Utfra ønsket ditt om stor fleksibilitet fra tidlig av i ansettelse tror jeg freelancing er det eneste som vil kunne funke? Veldig bra innlegg, ville bare bygge litt videre på denne: Jeg jobber som feelancer, og selv om jeg har stor fleksibilitet har jeg også mye stress. Når får jeg neste jobb? Hvordan finner jeg neste oppdragsgiver? Har jeg lagt av nok penger til forskuddsskatt? Hvordan forhandler jeg meg til høyere lønn? Skal jeg prioritere å bruke tid på en (ubetalt) skriveprøve? Legger jeg av nok penger til pensjon? Hva om jeg blir sykemeldt? Freelancing er sånt som høres supert ut når man er lei av å jobbe 8 - 16 og vil styre dagen sin selv. Man ser for seg å stå opp seint på dagen og chille i sofaen mens man skriver. Men det koster litt også, og du har fortsatt deadlines (hvis du i det hele tatt får oppdrag). Personlig synes jeg denne usikkerheten til tider er vanskelig å håndtere, og jeg vet ikke om det er dette jeg ville satset på om jeg ble utbrent av en vanlig jobb. Anonymkode: 4553b...148
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 Jeg har en bachelor i sykepleie, men lever av å skrive (skjønnlitterært). Anonymkode: 090e0...60f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Journalist i en større avis. Ingen utdanning. Anonymkode: 0ea75...b64
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veldig bra innlegg, ville bare bygge litt videre på denne: Jeg jobber som feelancer, og selv om jeg har stor fleksibilitet har jeg også mye stress. Når får jeg neste jobb? Hvordan finner jeg neste oppdragsgiver? Har jeg lagt av nok penger til forskuddsskatt? Hvordan forhandler jeg meg til høyere lønn? Skal jeg prioritere å bruke tid på en (ubetalt) skriveprøve? Legger jeg av nok penger til pensjon? Hva om jeg blir sykemeldt? Freelancing er sånt som høres supert ut når man er lei av å jobbe 8 - 16 og vil styre dagen sin selv. Man ser for seg å stå opp seint på dagen og chille i sofaen mens man skriver. Men det koster litt også, og du har fortsatt deadlines (hvis du i det hele tatt får oppdrag). Personlig synes jeg denne usikkerheten til tider er vanskelig å håndtere, og jeg vet ikke om det er dette jeg ville satset på om jeg ble utbrent av en vanlig jobb. Anonymkode: 4553b...148 Ja, jeg skulle egentlig nevne det - men man vil jo ikke ta piffen ut av ballongen heller De jeg kjenner som freelancer bruker mye tid på å skaffe oppdrag, og jobber mye (ubetalt til tider, spesielt i starten). Om man er utbrent er jo som regel nedtrapping av arbeidsmengde løsninga en periode (med mindre det kommer av elendige arbeidsforhold og kjip sjef osv). I helsesektoren feks er det mer realistisk å få deltid uten all den gratisjobbinga.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #13 Skrevet 29. mars 2021 Takk for mange svar! Jeg tar dem til meg. Forstår at det var lite spesifikt i hovedinnlegget, og det var litt med vilje, for jeg ville egentlig høre om litt forskjellige typer «skrivejobber» og hva de som har dem faktisk har av utdanning. Jeg vet at det ikke er noen direkte vei inn i noe sånt, så var mest for inspirasjon at jeg stilte spørsmålet. Så er det jo også spørsmål om hva nav faktisk vil stille opp på når det gjelder å sponse utdanninga. Jeg forstår jo at det er bedre sjanse for å få til det hvis det er snakk om en utdanning som ganske sikkert leder ut i jobb. Å si til nav at jeg vil bli forfatter er liksom litt på linje med å si jeg vil bli youtuber eller rockestjerne. Jeg er også klar over at freelance jobbing innebærer å stå ut med masse usikkerhet og at det er utrolig mye jobb med det også. Jeg er sammen med en som jobber slik, så jeg ser det på nært hold hvor mye som kreves. Det jeg imidlertid også ser på nært hold, er hvordan det å jobbe med noe man brenner for gir en annen form for energi enn hva jeg får av å jobbe i et kvelende skolesystem. Man blir jo ikke bare utbrent av arbeidsmengde, men også av å jobbe hardt innenfor systemer der verdiene er i strid med egne verdier f.eks. og det å ha lite innvirkning på egen arbeidssituasjon osv. Hører gjerne om flere som jobber med å skrive! TS Anonymkode: 1d13d...a30
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig bra innlegg, ville bare bygge litt videre på denne: Jeg jobber som feelancer, og selv om jeg har stor fleksibilitet har jeg også mye stress. Når får jeg neste jobb? Hvordan finner jeg neste oppdragsgiver? Har jeg lagt av nok penger til forskuddsskatt? Hvordan forhandler jeg meg til høyere lønn? Skal jeg prioritere å bruke tid på en (ubetalt) skriveprøve? Legger jeg av nok penger til pensjon? Hva om jeg blir sykemeldt? Freelancing er sånt som høres supert ut når man er lei av å jobbe 8 - 16 og vil styre dagen sin selv. Man ser for seg å stå opp seint på dagen og chille i sofaen mens man skriver. Men det koster litt også, og du har fortsatt deadlines (hvis du i det hele tatt får oppdrag). Personlig synes jeg denne usikkerheten til tider er vanskelig å håndtere, og jeg vet ikke om det er dette jeg ville satset på om jeg ble utbrent av en vanlig jobb. Anonymkode: 4553b...148 Signerer denne. Har vært frilanser litt av og på i 10 år nå og lengter etter en fast jobb med forutsigbar lønn. Anonymkode: 74467...126 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #15 Skrevet 29. mars 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for mange svar! Jeg tar dem til meg. Forstår at det var lite spesifikt i hovedinnlegget, og det var litt med vilje, for jeg ville egentlig høre om litt forskjellige typer «skrivejobber» og hva de som har dem faktisk har av utdanning. Jeg vet at det ikke er noen direkte vei inn i noe sånt, så var mest for inspirasjon at jeg stilte spørsmålet. Så er det jo også spørsmål om hva nav faktisk vil stille opp på når det gjelder å sponse utdanninga. Jeg forstår jo at det er bedre sjanse for å få til det hvis det er snakk om en utdanning som ganske sikkert leder ut i jobb. Å si til nav at jeg vil bli forfatter er liksom litt på linje med å si jeg vil bli youtuber eller rockestjerne. Jeg er også klar over at freelance jobbing innebærer å stå ut med masse usikkerhet og at det er utrolig mye jobb med det også. Jeg er sammen med en som jobber slik, så jeg ser det på nært hold hvor mye som kreves. Det jeg imidlertid også ser på nært hold, er hvordan det å jobbe med noe man brenner for gir en annen form for energi enn hva jeg får av å jobbe i et kvelende skolesystem. Man blir jo ikke bare utbrent av arbeidsmengde, men også av å jobbe hardt innenfor systemer der verdiene er i strid med egne verdier f.eks. og det å ha lite innvirkning på egen arbeidssituasjon osv. Hører gjerne om flere som jobber med å skrive! TS Anonymkode: 1d13d...a30 Hva jobber han med? Det er MANGE om beinet innenfor tekstproduksjon. Det er en jobb som bare krever tre ting: pc, internett og evnen til å uttrykke seg skriftlig. Norske universiteter produserer slike skribenter på samlebånd gjennom utallige mer eller mindre nyttige bachelor- og mastergrader. Jeg føler meg sykt negativ nå, så jeg skal rulle inn puppen, men tenk deg godt om Jeg skjønner jo hva du mener. Den beste dagen i livet mitt var da jeg sa opp den faste jobben min og satset på firmaet hundre prosent. Jeg har lært utrolig mye, blitt trygg på veldig mye og for all del, kost meg masse! ...men jeg er på vei ut i vanlig jobb igjen, jeg savner tryggheten mer og mer jo eldre jeg blir 😛 Anonymkode: 4553b...148
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #16 Skrevet 29. mars 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Jeg søkte faktisk en stipendiatstilling i fjor, men fikk den ikke. Det hadde vært drømmen på mange måter å kunne jobbe som deg. TS Anonymkode: 1d13d...a30 Det er jo litt avhengig av hvor i landet du bor og om du er villig til å flytte på deg, men en stipendiatstilling burde ikke være umulig. Det finnes jo mange steder hvor slikt utlyses, også noen spesifikke for lærere. Selve doktorgraden var ganske tøff, synes jeg, men også veldig gøy, og da får man jo virkelig skrevet også! (Bare ikke gi opp i tunge perioder, for de kommer for de fleste. Fint med steder hvor det er flere stipendiater, så kan man bli litt obs på ting som imposter syndrome og sånt, hehe.) Det viktigste er relativt gode karakterer fra master, men mye kan også veies opp av en god prosjektskisse, og det er mange steder det finnes folk du kan sende en mail. Ser du f.eks. noen som jobber på et sted hvor de utlyser stipendiatstillinger som har skrevet om noe du er opptatt av: ta kontakt! Mange vil bli glade for det! (Det var mine tips, vet ikke om du ville ha dem eller om det var hjelpsomt, men, ja.) Anonymkode: 31c92...00f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #17 Skrevet 29. mars 2021 Jeg har fire års utdannelse fra et universitet, to av dem med journalistikk. Jobber frilans med tekst, i tillegg har jeg skrevet to bøker og arbeider med nummer tre. Å skrive er ikke noe jeg blir rik av, men friheten det gir meg, både i tid og sted, er verd mye mer enn de kronene jeg taper på å ikke sitte fastlåst på et kontor fra 8 til 4. Anonymkode: 714c0...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #18 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva jobber han med? Det er MANGE om beinet innenfor tekstproduksjon. Det er en jobb som bare krever tre ting: pc, internett og evnen til å uttrykke seg skriftlig. Norske universiteter produserer slike skribenter på samlebånd gjennom utallige mer eller mindre nyttige bachelor- og mastergrader. Jeg føler meg sykt negativ nå, så jeg skal rulle inn puppen, men tenk deg godt om Jeg skjønner jo hva du mener. Den beste dagen i livet mitt var da jeg sa opp den faste jobben min og satset på firmaet hundre prosent. Jeg har lært utrolig mye, blitt trygg på veldig mye og for all del, kost meg masse! ...men jeg er på vei ut i vanlig jobb igjen, jeg savner tryggheten mer og mer jo eldre jeg blir 😛 Anonymkode: 4553b...148 Han er dramatiker og litt diverse, gjør litt ulike kunstneriske greier. Syns ikke du er negativ altså, mer realistisk. Jeg vet at det jeg drømmer om er nesten uoppnåelig. Jeg drømmer jo mest om å være forfatter, skrive bøker, og jeg vet jo at det kommer an på om et forlag vil ha det jeg skriver, og at det ikke akkurat er en lett vei inn. Sikkerheten i min faste jobb i kommunen er sikkert også en slags drøm for folk som har jobba i mer usikre yrker lenge. Jeg bare kjenner at jeg dør innvendig og ikke kan komme tilbake til skolen. Stipendiatstilling er vel kanskje en vei å gå. Jeg har master innenfor kulturfaglig didaktikk, så kan sånn sett søke meg til stipendiatstillinger innenfor litteratur og mer pedagogiske greier. TS Anonymkode: 1d13d...a30
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #19 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er jo litt avhengig av hvor i landet du bor og om du er villig til å flytte på deg, men en stipendiatstilling burde ikke være umulig. Det finnes jo mange steder hvor slikt utlyses, også noen spesifikke for lærere. Selve doktorgraden var ganske tøff, synes jeg, men også veldig gøy, og da får man jo virkelig skrevet også! (Bare ikke gi opp i tunge perioder, for de kommer for de fleste. Fint med steder hvor det er flere stipendiater, så kan man bli litt obs på ting som imposter syndrome og sånt, hehe.) Det viktigste er relativt gode karakterer fra master, men mye kan også veies opp av en god prosjektskisse, og det er mange steder det finnes folk du kan sende en mail. Ser du f.eks. noen som jobber på et sted hvor de utlyser stipendiatstillinger som har skrevet om noe du er opptatt av: ta kontakt! Mange vil bli glade for det! (Det var mine tips, vet ikke om du ville ha dem eller om det var hjelpsomt, men, ja.) Anonymkode: 31c92...00f Klart jeg vil ha tips! Tusen takk! Jeg har gode karakterer fra masteren og en litt sånn potetutdanning i bunnen som gjør at en eventuell stipendiatstilling kan være innenfor flere felt. TS Anonymkode: 1d13d...a30
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #20 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har fire års utdannelse fra et universitet, to av dem med journalistikk. Jobber frilans med tekst, i tillegg har jeg skrevet to bøker og arbeider med nummer tre. Å skrive er ikke noe jeg blir rik av, men friheten det gir meg, både i tid og sted, er verd mye mer enn de kronene jeg taper på å ikke sitte fastlåst på et kontor fra 8 til 4. Anonymkode: 714c0...fc3 Det er nettopp den fastlåst-følelsen jeg vil vekk fra. Jeg trenger ikke bli rik, men jeg trenger jo som andre å kunne leve greit med leilighet og mat på bordet. Så fint det høres ut å leve så fritt! TS Anonymkode: 1d13d...a30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå