AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Hva synes dere om å la en nesten 15 åring være alene hjemme mens resten av gjengen drar på hytta en helg? Hun er selvsagt fullt ut i stand til å lage seg mat og er normalt oppegående og selvstendig. Har ikke begynt med festing/drikking (så vidt jeg vet). Hun kommer nok til å ha en til to venninner på overnatting og så er de oppe hele natten. Når er det greit/trygt? Vi vil være ca to timer unna med bil, men vi har noen vi kunne bedt om å stikke innom hvis det var nødvendig. Anonymkode: c4660...de1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Jeg hadde ikke blandet meg, men jeg hadde "tenkt mitt" hvis jeg hadde hørt noen som hadde gjort det. Samme måte som jeg "tenker mitt" når barn og ungdom er ute sent på kvelden, foreldrene drar på fest og lar ungdommen være hjemme alene osv. Men mange tenker det er innafor. Jeg tenker det er LANGT fra innafor. Anonymkode: d8254...2ac 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 (endret) Om hun er normal og oppegående og du er sikker på at huset ikke blir en festbule, kjør på. Dere er bare 2 timer unna og dere har noen som kan stikke innom(helst rundt 20.00) Endret 29. mars 2021 av WhisperingWind
Nabokjerringen Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 Hvis dere er rimelig trygg på henne og de hun evt skal ha med seg og har backup med naboer som har et øye med dem, samt at dere har plan for å komme hjem på direkten, uansett når på døgnet hvis noe skjer så tenker jeg at det bør gå fint.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva synes dere om å la en nesten 15 åring være alene hjemme mens resten av gjengen drar på hytta en helg? Hun er selvsagt fullt ut i stand til å lage seg mat og er normalt oppegående og selvstendig. Har ikke begynt med festing/drikking (så vidt jeg vet). Hun kommer nok til å ha en til to venninner på overnatting og så er de oppe hele natten. Når er det greit/trygt? Vi vil være ca to timer unna med bil, men vi har noen vi kunne bedt om å stikke innom hvis det var nødvendig. Anonymkode: c4660...de1 Min 15 åring kan fint være hjemme alene. Fornuftig, flink og til å stole på. Derimot har jeg en 17 åring, som jeg ikke lar være hjemme alene 🤪 ikke fordi han ikke klarer å ordne ting selv, men fordi da hadde nok huset blitt fullt av kompiser hele døgnet. Ikke en eller to, men 7-8. Så her har vi sagt at det ikke går. Ungdommer er veldig forskjellige, så her må man ta hensyn til hvilken ungdom det er snakk om. Anonymkode: 5e9ee...354 11
H2021 Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 Kommer helt an på 15-åringen.. Ikke alle som kunne vært alene en hel helg. Jeg har ei på 14 1/2 som jeg fint kunne latt være alene en helg.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 Du sier selv at du er trygg på at hun oppfører seg. Jeg tenker at en 15 åring klarer seg veldig fint alene hjemme ei helg, men du kjenner ditt eget barn best. Selv var jeg alene hjemme fra jeg var 12 år, 2-3 dager på det meste. Jeg klarte meg veldig fint de gangene. Jeg har også en eldre bror som ikke fikk være alene før han flytta ut, fordi han IKKE klarte å forholde seg til reglene. Det som er viktig, er å ha noen regler. De må ikke være for strenge, kanskje til og med litt romsligere enn vanlig, så hun kan kose seg uten å føle at "ingenting er lov" og få lyst til å tøye grensene som er satt. Så blir det overkommelig for henne å holde seg til reglene. To venninner på overnatting? Ja, flott! Være oppe hele natta? Det er selvsagt ok - for det kommer til å skje uansett, men hun trenger ikke føle at hun gjør noe galt om dere sier det er greit. Anonymkode: 6fe75...260 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 Synes det er innafor, men fint om noen kan komme innom og sjekke at alt er ok. Anonymkode: b8db3...138
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde ikke blandet meg, men jeg hadde "tenkt mitt" hvis jeg hadde hørt noen som hadde gjort det. Samme måte som jeg "tenker mitt" når barn og ungdom er ute sent på kvelden, foreldrene drar på fest og lar ungdommen være hjemme alene osv. Men mange tenker det er innafor. Jeg tenker det er LANGT fra innafor. Anonymkode: d8254...2ac Enig her. Jeg jobber med ungdom, og overhører samtalene deres om slike ting. Som politiet også stadig gjentar, det er overraskende hvor naive mange foreldre er når det gjelder barna sine. Anonymkode: 974b9...35a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig her. Jeg jobber med ungdom, og overhører samtalene deres om slike ting. Som politiet også stadig gjentar, det er overraskende hvor naive mange foreldre er når det gjelder barna sine. Anonymkode: 974b9...35a Og det har nesten blitt litt opplest og vedtatt at det er innafor med sånt, mens vi som prøver å si at det kanskje ikke er helt greit, får beskjed om at vi ikke skal blande oss, og at ungdommen må jo få lov til ditt og datt. Anonymkode: d8254...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Hei, ts her Altså tingen er den at jeg ikke er heeelt trygg på at hun ikke skulle benytte sjansen til å f eks drikke. Selv om hun ikke har gjort det før (som jeg har fått med meg ihvertfall). Og så er jeg litt redd for at andre skal vite at hun er alene og møter opp uinvitert eller at hun blir presset av andre. Jeg tror ikke det er det mest sannsynlige, men er litt usikker. Er også litt redd for brann og slike ting. Men føler på en måte at jeg er litt overnervøs. Anonymkode: c4660...de1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 Synes det er helt innafor hvis du stoler på henne og hun synes det er greit selv! Jeg er nå 25 år, og flyttet for meg selv da jeg var 17. Å være hjemme alene en helg som 15 åring var da vikelig ikke noe å tenke på! Det skjedde ofte. Begynte vel å ha alene hjemme helger med min 1 år eldre søster da jeg var 11 kanskje? Hadde selvsagt familie i nærheten som vi kunne ringe. Men vi var ikke fest personer da, og veldig modne for alderen. Søsteren min var mer sosial en meg, så hun kunne reiste vekk og overnattet hos andre så jeg ble alene. Som 10 åring var vi alene med to slektninger (11 og 15) i 2 uker, ene uken med familie 200 meter unna, og den andre uken helt alene med en hel gård å ta vare på. Gikk bra det og. Bare gi henne nr til en nabo som kan hjelpe hvis det er trengs. Anonymkode: dad61...eea
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #13 Skrevet 29. mars 2021 Overhørte en gruppe 14-15åringer hvor den ene blir alene hjemme i påsken og de hadde fått tak i weed som de skulle røyke opp. Fortalte dette til moren til en av de guttene og jeg fikk kjeft for å anklage sønnen hennes for noe slikt. Ungdommene virker ordentlig utad og høflige overfor voksne. Anonymkode: 1cf8d...e38 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, ts her Altså tingen er den at jeg ikke er heeelt trygg på at hun ikke skulle benytte sjansen til å f eks drikke. Selv om hun ikke har gjort det før (som jeg har fått med meg ihvertfall). Og så er jeg litt redd for at andre skal vite at hun er alene og møter opp uinvitert eller at hun blir presset av andre. Jeg tror ikke det er det mest sannsynlige, men er litt usikker. Er også litt redd for brann og slike ting. Men føler på en måte at jeg er litt overnervøs. Anonymkode: c4660...de1 Pga tiden vi er i nå, er det meget stort behov for å feste og slå seg løs. Unge og voksne. Så om noen får nyss om et hus uten foreldre, er det nok mange som benytter muligheten for å dra. Din datter vil kanskje ikke si det til noen, men så har man andre venninner som ikke tenker over konsekvensen. På SoMe spres info ila kort tid. Anonymkode: 1cf8d...e38
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #15 Skrevet 29. mars 2021 Hun er altså ikke fylt femten enda. Går i 9. klasse. Jeg flyttet også ut tidlig, før jeg hadde fylt 17. Og mange hundre km fra foreldre. Var også selv hjemme alene over flere dager da jeg var på hennes alder. Men da gjorde jeg ting jeg ikke burde!!! Men jeg og henne er veldig forskjellige som tenåringer. Og vi har vokst opp på forskjellig måte. Ts Anonymkode: c4660...de1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #16 Skrevet 29. mars 2021 Jeg kunne glatt vært hjemme alene en helg da jeg var 15, hadde syntes det var magisk. Gjorde aldri noe tull. Søstra mi hadde hjemme-alene-fester så fort mamma og pappa var borte, og var helt over styr. Så opp til hver enkelt ungdom... Anonymkode: 36932...556
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #18 Skrevet 29. mars 2021 En normal 15-åring kan da fint bo alene en liten stund. Ville bare vært skeptisk om hun var veldig engstelig eller typen til å ha hjemmefest. Ærlig talt, mange 15-åringer flytter jo hjemmefra for å gå på videregående. Anonymkode: 096a4...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #19 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En normal 15-åring kan da fint bo alene en liten stund. Ville bare vært skeptisk om hun var veldig engstelig eller typen til å ha hjemmefest. Ærlig talt, mange 15-åringer flytter jo hjemmefra for å gå på videregående. Anonymkode: 096a4...9b6 Jeg vet jo ikke om hun er typen til å ha hjemmefest. Og det er 1 1/2 år til hun begynner på videregående... Hun har hatt en natt hjemme alene før, da var hun 13, men det var ikke planlagt. Hun hadde samvær med far og jeg var bortreist (langt borte). Hun og far falt helt ut, og hun ba på sine knær om å være hjemme hos meg. Det gikk fint. Jeg ser at det er mye forskjellige svar her. Må tenke litt men heller nok mot at vi venter litt. Kanskje til sommeren. Da har hun fylt 15. Takk for svar alle sammen. Anonymkode: c4660...de1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #20 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En normal 15-åring kan da fint bo alene en liten stund. Ville bare vært skeptisk om hun var veldig engstelig eller typen til å ha hjemmefest. Ærlig talt, mange 15-åringer flytter jo hjemmefra for å gå på videregående. Anonymkode: 096a4...9b6 Nei mange 15 åringer gjør ikke det Anonymkode: 650d1...ec9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå