Gå til innhold

12-åringen vil ikke bli med familien på hytta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dete som skulle bli en fin og normal påske, har utviklet seg til å bli en lei situasjon. Vi har en 12-åring (jente) som i disse siste månedene har vært en vanskelig person å ha med å gjøre. Nå, rett før vi skal dra til hytta, nekter hun. Vi er fem i familien, med to småsøsken, som gleder seg til å dra, og har pakket ski og brettspill, sjokolade osv. Men tolvåringen nekter å bli med.

Vi har prøvd å prate med henne, men det låser seg helt. Hun "hater" å gå tur, "hater" å gå på ski, vil ikke at vi skal bestemme hvor hun skal være. Vi tvinger ingen til å være med på tur, men hun sier hun føler at hun bør være med på tur selv om vi ikke tvinger. Hun ser for seg å ligge på senga på rommet sitt med ipaden, og spise godteri og være i byen, sier hun. Jeg har forklart henne at butikkene er stengt, hun har uansett ikke penger (hun har nektet å gjøre ukelønn-oppgavene sine de siste ukene), og er rett og slett sur hele tiden. Både jeg og mannen min må puste dypt inn for å ikke la det bli til en stor krangel, og prøve å være diplomatiske. Alle vennene hennes er på hyttene sine, hun har til og med fått tilbud om å være med en av dem men sier nei, og hun har godt nett på hytta vår (vi har nettopp oppgradert). Det nytter ikke å si at vi blir lei oss, at vi gjerne vil ha henne med, eller at hun ødelegger for hele familien når vi ikke får være sammen alle sammen. Alt er prøvd.

Nå blir det slik at mannen min tar med småsøsknene på hytta, og jeg blir hjemme den første delen av påska, og så bytter vi midt uti påskeuka, slik at jeg også får noen dager med påske og avbrekk fra huset med hjemmekontor som jeg er i 24 timer i døgnet ellers. Hytta er et par timer unna. (vi bor i en stor kommune ganske langt nord, og hytta ligger i samme fylke)

Jeg kjenner at jeg bare gleder meg til påska er over og hun må på skole igjen, slik at hun kommer seg ut av huset. Kjenner ikke igjen jenta vår fra tidligere år, der vi har kost oss på hytta alle sammen. Lurer litt på hva jeg skal gjøre hjemme, med henne, rett og slett. Har ikke lyst til å belønne henne med å lage en koselig påske hjemme, men skulle gjerne hatt innspill utenfra, slik at jeg kan tenke litt klarere. Denne pre-teen-fasen hennes tar knekken på meg snart. 😞

Anonymkode: 0b04a...7bb

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor til 13 åring her, I feel your pain for å si det sånn!

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Oi, ts, nå vil du få masse kjeft fordi du lar tolvåringen bestemme. Jeg vet imidlertid at det er veldig lett å stå på utsida og være bedreviter!

Her tror jeg faktisk at jeg ville reist på hytta, alle fire, uten henne. Jeg vil tro at dere får en melding utpå kvelden/natta om å hente...

Tenker at det IKKE er farlig, men at hun trolig blir betenkt av å være alene hjemme over natta....

Anonymkode: 77c68...842

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (Akkurat nå):

Jeg ville nok tatt fra henne Ipaden dersom den betydde så mye for henne at det overgår familielivet. Hadde uansett aldri latt en 12 åring bestemme over familien. Det er derfor 12 åringer har foreldre, fordi det er foreldrene som skal bestemme. Har dere ikke internett på hytta?

Og så var det den med å lese hele hovedinnlegget... :)

• Liker 43
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så var det den med å lese hele hovedinnlegget... :)

Ser det nå! Da får hun vel ta med seg Ipaden 🙂. Hadde uansett aldri latt henne bestemme.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med akkurat det samme i flere år. Det er sosiale medier og gaming som er problemet, sammen med at skolen har lært at en 12-åring bestemmer selv. Lykke til med framtiden. Foreldre har fått en ny rolle i livet hos barn.

Anonymkode: cd2f9...0c1

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får gjøre kjekke ting UTEN henne! Hun ødelegger, så da får hun ha det drirkjedelig! Ingen snop, ingen ekstra god middag, absolutt ingenting ekstra! Jeg hadde også vurdert å bytte passord på wifien slik at bare du har tilgang!

Anonymkode: e2398...162

• Liker 47
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å la henne være alene hjemme? Sørge for at det er enkel mat i hus som hun kan tilbrede. Pølser, suppeposer, osv. Krev at hun sender melding morgen og kveld, så dere vet at hun har det bra. Og så koser dere dere på hytta. For det høres ut som om både hun og dere kan ha godt av en pause fra hverandre.

• Liker 35
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Nei da synes jeg alle bør være hjemme altså, tross alt synes jeg 12 åringen bør få bestemme ferier og det meste andre dere planlegger😂😂

Har hatt en sånn 12 åring jeg også, det er ikke bare å ta de under armen lenger og det er nok snakk om «trass» som er utover det som er normalt her. Det er pyton, vi har også endt med å bytte på i ferier pga dette. Eneste rådet jeg kan gi er å ta med seg noe,  en venn,  det kanskje ikke er helt greit i disse dager men om det er noen i samme kohort i klassen som kan være med? Jeg har svelget masse kameler om hvordan jeg syntes våre ungdommer skal oppdrag fordi det skaper mer konflikter for hele familien og alle har hatt det «dritt», så da har ungdommen fått viljen sin så alle er mer fornøyd. Men det går seg til etterhvert gjerne. Noen begynner tidligere en andre med dette her. 

Anonymkode: 6fa5f...1ba

AnonymBruker
Skrevet

La jentungen være alene hjemme. Skru av nettet, tilgang til tv, ikke internett på tlf osv. Forbud om å gå til byen. Rett og slett la henne kjede seg hjemme alene. Siden dere har hytte relativt nærme hjemme, dukk opp igjen på uanmeldt besøk. Da finner hun ut at det er bedre å bli med, enn å gjøre "ingenting" hjemme alene. 

Anonymkode: fbf95...328

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har slitt med akkurat det samme i flere år. Det er sosiale medier og gaming som er problemet, sammen med at skolen har lært at en 12-åring bestemmer selv. Lykke til med framtiden. Foreldre har fått en ny rolle i livet hos barn.

Anonymkode: cd2f9...0c1

Skolen lærer vel ikke at barna bestemmer over familien? Trodde de lærte dem at de bestemmer over sin egen kropp, den er jo grei 🤣

• Liker 16
Skrevet

Her hadde hun ikke hatt noe valg. Latt henne furte, men ikke latt henne splitte familien. 

Lykke til nå som hun har lært at det bare er å sette seg på bakbeina hvis hun vil noe annet enn resten.

• Liker 35
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Hva med å la henne være alene hjemme? Sørge for at det er enkel mat i hus som hun kan tilbrede. Pølser, suppeposer, osv. Krev at hun sender melding morgen og kveld, så dere vet at hun har det bra. Og så koser dere dere på hytta. For det høres ut som om både hun og dere kan ha godt av en pause fra hverandre.

En 12 åring alene hjemme?👏

• Liker 24
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, ts, nå vil du få masse kjeft fordi du lar tolvåringen bestemme. Jeg vet imidlertid at det er veldig lett å stå på utsida og være bedreviter!

Her tror jeg faktisk at jeg ville reist på hytta, alle fire, uten henne. Jeg vil tro at dere får en melding utpå kvelden/natta om å hente...

Tenker at det IKKE er farlig, men at hun trolig blir betenkt av å være alene hjemme over natta....

Veldig dårlig ide. 

Dere skal på hytta og hun må bli med. Sånn er det. Med mindre hun kan være hos en ansvarlig voksen slektning eller venn. Hun skal ikke være uten tilsyn i flere dager og det er ikke riktig at du skal bli hjemme fordi hun vil være hjemme. Da er det jo sånn at hun bestemmer over hvor du skal være. Tenåringer vil ingenting, men når de først kommer seg avsted så vil de ofte noe alikevel. Godteri og ipad kan jo også gjøres på hytta. 

Skrevet

La jentungen være alene hjemme. Skru av nettet, tilgang til tv, ikke internett på tlf osv. Forbud om å gå til byen. Rett og slett la henne kjede seg hjemme alene. Siden dere har hytte relativt nærme hjemme, dukk opp igjen på uanmeldt besøk. Da finner hun ut at det er bedre å bli med, enn å gjøre "ingenting" hjemme alene. 

Anonymkode: fbf95...328

Tror jeg hadde gjort det samme men kanskje lettere sagt enn gjort. Hadde nok dratt på hytta uten henne om annet ikke lar seg gjøre ja. Går nok ikke mange timene før det tikker inn en melding 😆

• Liker 3
Skrevet

Har hatt en sånn 12 åring jeg også, det er ikke bare å ta de under armen lenger og det er nok snakk om «trass» som er utover det som er normalt her. Det er pyton, vi har også endt med å bytte på i ferier pga dette. Eneste rådet jeg kan gi er å ta med seg noe,  en venn,  det kanskje ikke er helt greit i disse dager men om det er noen i samme kohort i klassen som kan være med? Jeg har svelget masse kameler om hvordan jeg syntes våre ungdommer skal oppdrag fordi det skaper mer konflikter for hele familien og alle har hatt det «dritt», så da har ungdommen fått viljen sin så alle er mer fornøyd. Men det går seg til etterhvert gjerne. Noen begynner tidligere en andre med dette her. 

Anonymkode: 6fa5f...1ba

Det har vel allerede gått alt for langt når en 12 åring tror han/hun har noe som helst en skulle sagt i disse spørsmålene

• Liker 44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...