AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 En bekjent av meg. som er sosiolog. sier at det skal man ikke gjøre, fordi man da dehumaniserer barna pga. at slike uttrykk vanligvis brukes på hunder og andre dyr. Er det noe i det? Anonymkode: 0679c...7fd
Blålilla Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Sier ikke det nei, det er litt gammeldags. Bruker sjelden ordet flink. Når de hjelper til med husarbeid f eks, sier jeg gjerne :Takk, så grei du er. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #3 Skrevet 29. mars 2021 Jeg sier alltid: «Så flink du er, dette klarer du» o.l. Har aldri tenkt tanken om å dra inn kjønn i dette. Anonymkode: ae3dd...ca7 8
Gjest BethD Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg sier alltid: «Så flink du er, dette klarer du» o.l. Har aldri tenkt tanken om å dra inn kjønn i dette. Anonymkode: ae3dd...ca7 Samme her. Sier «fliiink» eller «så flink du er navnethennes»...
Tanuki Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 ja sier det, men det er jo mye annet jeg sier og. - flink gutt - bra jobba - super innsatts - nå ble mamma glad for hjelpen din - dette var du flink til - så kreativ du er - fine farger du har valgt etc etc 10
Whistler Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 Selvfølgelig gjør man det. At sosiologen din har menneskeliggjort hunden sin ved å bruke slike begreper betyr ikke at den opprinnelige meningen er "dehumanifiserende". 21
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En bekjent av meg. som er sosiolog. sier at det skal man ikke gjøre, fordi man da dehumaniserer barna pga. at slike uttrykk vanligvis brukes på hunder og andre dyr. Er det noe i det? Anonymkode: 0679c...7fd Lol, nei. Anonymkode: 505ec...95d 1
cattleya Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 (endret) Innvendingen mit «flink» er ikke dehumanisring, men at barnet tenker at det viktige er å være flink/å gå til. Man bør rose prosessen heller enn resultatet, fordi det viktige r at man øver og prøver, man får ikke til og er flink på enhver ny ferdighet med en gang og det bør ikke være et nederlag. Det sagt går jeg i «flinkfella» hver dag🤪 Endret 29. mars 2021 av cattleya 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 Liker bedre "bra jobba!" eller "det klarte du bra!". Foreldrepodden har forresten en fin episode om ordet flink. Er selv altfor opptatt av å være flink, vil unngå at mine barn blir det. Vil heller at de blir opptatt av å øve, prøve igjen. Anonymkode: 3ef19...de9 3
Viki6 Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 Har lest det samme som TS skriver. Jeg brukte "flink" hvis han f.eks klarte noe nytt, hadde gjort noe bra i forb. med skole, klarte noe nytt osv. Brukte ikke "flink" hvis han gikk med søppel, ryddet rommet osv. Det var jo ting han kunne. Da brukte jeg "takk for hjelpa", "bra jobba" el.l. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Viki6 skrev (Akkurat nå): Har lest det samme som TS skriver. Jeg brukte "flink" hvis han f.eks klarte noe nytt, hadde gjort noe bra i forb. med skole, klarte noe nytt osv. Brukte ikke "flink" hvis han gikk med søppel, ryddet rommet osv. Det var jo ting han kunne. Da brukte jeg "takk for hjelpa", "bra jobba" el.l. Ble litt dobbelt der, sorry 🙂 Anonymkode: 86334...10d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 Akkurat de uttrykkene hadde jeg heller brukt til en hund ja. Men jeg kan si til ungene at de er flinke. Anonymkode: a49cf...6ea 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #13 Skrevet 29. mars 2021 Det hender ja, blir nok folk av dem også. Anonymkode: 34c73...b97 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Skrevet 29. mars 2021 Ja, og de setter veldig stor pris på det! Men jeg spesifiserer alltid hva/hvorfor de er flinke Anonymkode: 4f13b...cba 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #15 Skrevet 29. mars 2021 Liker ikke ordet flink. Lenge siden jeg har brukt det. Anonymkode: 8c297...f3c 1
solmåneogstjerner Skrevet 29. mars 2021 #16 Skrevet 29. mars 2021 Jeg sier ikke det. Synes det høres så teit ut. Sier heller 'så bra at du gjorde det/fikk det til', 'så fin tegning', 'nå jobbet du bra med leksene' og slike ting. Det er slike komplimenter jeg helst ville hatt selv. Ikke 'flink jente/kvinne'..... 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #17 Skrevet 29. mars 2021 Akkurat uttrykkene "Flink jente" og "Flink gutt" har jeg nok aldri brukt til barna. (Men jeg har brukt det til hund.) Jeg kan nok ha sagt "nå var du flink!" i en situasjon der både jeg og barnet underforstått forstår hva jeg roser. Men ellers håper jeg jeg har vært flink til å si hva jeg roser barna for. Jeg synes selv ros av typen "Du er flink" uten at det akkurat har blitt gjort noe som fortjener spesiell ros, eller uten beskrivelse av hva jeg egentlig er flink til, er "tom" ros. Det gir meg ingenting å få vite at jeg er "flink" uten at det faktisk knyttes til noe jeg kan eller gjør. Anonymkode: 34d1f...344
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #18 Skrevet 29. mars 2021 Jeg pleier å si "bra" til hunden vår, og må innrømme at det har hendt at jeg har sagt det i akkurat samme tonefall til ettåringen og treåringen også. Sånn ellers tenker at det viktige er å reflektere over hvordan man roser. "Flink jente/gutt" faller det seg ikke naturlig for meg å si, det måtte evt. vært litt sånn i betydningen "sånn ja, det var rett". Jeg prøver å vise interesse for det barna gjør i stedet for å bare rose, enten det er ved bruk av flink eller andre ord. Men jeg er ikke opptatt av å unngå ord. Anonymkode: e40e3...955
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #19 Skrevet 29. mars 2021 Jeg har sagt det så mye til hunder at det ville blitt rart for meg å si det til et barn. Anonymkode: 7bb96...2f9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #20 Skrevet 29. mars 2021 Har faktisk ikke tenkt over det før. Har nok sagt "for en flink gutt du er" e.l noen ganger! Tror ikke barnet har tatt noen skade av det heller. Han er liten og klapper bare med hendene fordi han blir stolt av seg selv når jeg skryter av han og han får til ting! Skryter selvfølgelig på andre måter også, men har kalt han flink gutt uten at jeg har dårlig samvittighet for det Anonymkode: 6f336...b2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå