Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å begynne å studere økologi, og lurer litt på hvordan hverdagen som økolog er. Kan det finnes noen økologer her inne som ønsker å dele?

Jeg vil bli økolog fordi jeg vil bidra med kunnskap og påvirkning ifht å ta vare på naturen vår. Jeg vil jobbe mye i felt og hands on med dyr og planter. 

Jeg må si jeg er litt bekymret for om det er mye realfag - under utdanning er en ting, men i arbeidshverdagen blir noe annet - for det er virkelig ikke mitt interessefelt og ikke min sterke side. Hvordan er det egentlig med det?

Setter stor pris på alt som deles! 

Anonymkode: 43922...063

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil og bli det🤗 henger meg på 

Anonymkode: 17396...691

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert naturforvaltning og økologi. Noe realfag, som matte og statistikk. Ellers mye interessant! 

Men for meg var det helt umulig å få jobb etterpå. Det er særdeles få jobber innen feltet, og mange av de jeg studerte med gjør nå andre ting, inkludert meg. 

Anonymkode: f021f...d46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har studert naturforvaltning og økologi. Noe realfag, som matte og statistikk. Ellers mye interessant! 

Men for meg var det helt umulig å få jobb etterpå. Det er særdeles få jobber innen feltet, og mange av de jeg studerte med gjør nå andre ting, inkludert meg. 

Tusen takk for svar! Så synd du ikke har fått deg jobb 😔 Håper du finner tilbake til økologien og får jobben du ønsket deg når du begynte på studiet!

Hva slags jobber er det de i klassen din som jobber innenfor økologi gjør da?

Vet du hvor mye realfag som hverdagen til en økolog preges av? Og om det er mye realfag, er det sånn at ting går av seg selv, eller er man faktisk avhengig av å være god i realfag? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk for svar! Så synd du ikke har fått deg jobb 😔 Håper du finner tilbake til økologien og får jobben du ønsket deg når du begynte på studiet!

Hva slags jobber er det de i klassen din som jobber innenfor økologi gjør da?

Vet du hvor mye realfag som hverdagen til en økolog preges av? Og om det er mye realfag, er det sånn at ting går av seg selv, eller er man faktisk avhengig av å være god i realfag? 

Du trenger ikke være spesielt god i realfag, så lenge du kommer deg gjennom matte/kjemi/statistikk og slike ting de første årene av studiet.

De som har fått relevante jobber f.eks rådgiver innen natur og miljø under fylkesmannen, ulike forsknings- eller assistentstillinger ved universiteter, saksbehandler for Bymiljøetaten, bl.a. Det er gjerne mye byråkrati, organisasjon, saksbehandling og møter, og ikke fullt så mye befaring og praktisk arbeid med natur som man egentlig kunne ønske... Men det er i hvert fall innen riktig fagfelt :)

Jeg er egentlig fornøyd med å jobbe i en helt annen sektor, jeg tjener mye mer nå enn jeg ville gjort i en økologistilling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...