Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når jeg leser i denne tråden blir jeg litt forvirret. Er det så «enkelt» å få en aspergerdiagnose? Symptomene dere nevner er jo ikke kun typiske for de med aspergers, men også haugevis med psykiske lidelser. Er det ikke mer til det liksom? Beklager om noen føler seg mistenkeliggjort, ble bare nysgjerrig.

Anonymkode: 21d10...a44

Det har jeg faktisk tenkt over selv også. Syns det er veldig snodig at noen som klarer å ta master og bli lærer, har kjæreste, barn og venner liksom skal ha Asperger. Da kan du jo ikke ha særlige problemer. 

Er nok mye feildiagnostisering. 

Anonymkode: 433fd...8c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg faktisk tenkt over selv også. Syns det er veldig snodig at noen som klarer å ta master og bli lærer, har kjæreste, barn og venner liksom skal ha Asperger. Da kan du jo ikke ha særlige problemer. 

Asperger syndrom er ikke en sykdom. Det har negative, men også postive sider. Det er sånn den diagnosen er. Litt på samme måte som adhd. Jeg anbefaler deg å la profesjonelle ta seg av diagnostisering. Dessuten er det vanskelig (les: umulig) å diagnostisere aspergers over noen setninger på et forum.

Mange med aspergerdiagnose er svært resurssterke. Det følger derimot med en del felles problemer. Å sette diagnose kan hjelpe til å forstå hvordan tilpasse hverdagen og forklare til folk rundt seg. For min egen del har jeg greid livet "bedre" enn andre en god stund, venner, familie, skole, jobb, men jeg har hatt to perioder hvor problemene tok overhånd. Da var det nyttig å se på problemene som relatert til diagnosen min og få passende hjelp. Min opplevelse er at aspergers syndrom er en diagnose som kan slå forskjellig ut. Jeg har sett mange greier seg enten veldig "bra", eller veldig "dårlig". Da snakker jeg både om bra og dårlig i forstand av lykke og vellykkethet. For eksempel er det å komme gjennom videregående forferdelig vanskelig for mange med aspergers, men man kan så gå videre til å få snitt på A på universitetet. Opplever at de som finner ut av å kunne drive med sitt felt gjør det generelt veldig bra i det. Familie og venner er generelt vanskeligere for de med aspergers, men det betyr ikke at det er sånn for alle. Og at noe er vanskelig betyr heller ikke at det er umulig.

Anonymkode: c0ce1...41e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fast jobb med god lønn, gift, barn, bil, bikkje, hus og alt det der. 

Anonymkode: 1cfad...e42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når det gjelder jobb så ville jeg kanskje prøvd meg som lærervikar eller lærer på en eller annen måte før jeg var ferdig med en femårig master. Det er mange ting man oppdager når man kommer ut i jobb. Jeg kjenner en fyr med aspergers som trives i jobben som lærer/spesialpedagog, men jeg ville virkelig ikke greid det. Tror mange med asperger kunne slitt seg ut med alt det sosiale og uforitsigbare som skjer. Om man får det til, tror jeg det kan være fantastisk, men dumt å ta fem års utdanning og så oppdage at det ikke går, kanskje? 

Hei! 

Jeg er tilkallingsvikar på flere barneskoler i byen her, så det er allerede i boks. Enda ikke sikker på om dette er noe jeg greier å holde på med, men tiden vil vise :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jo, vi kan ha store problemer. 😁 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fast jobb med god lønn, gift, barn, bil, bikkje, hus og alt det der. 

Hvorfor ha diagnosen Asperger når du får til alt ?

Anonymkode: 92c04...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, sandweather said:

Hei! 

Jeg er tilkallingsvikar på flere barneskoler i byen her, så det er allerede i boks. Enda ikke sikker på om dette er noe jeg greier å holde på med, men tiden vil vise :)

Så bra! Jeg tror alt for mange (nebrotypiske også) tar en utdannelse uten å ha noen tanke på hva slags jobb eller hverdag det leder til. Så utrolig bra du allerede er tilkallingsvikar. Om du får til det med å være lærer, så tror jeg det med å ha aspergers kan gi en innsikt i problemer mange lærere ikke har, og også kanskje en litt annen måte å tilnærme seg ting på. Jeg heier på deg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er store forskjeller innen asperger. Jeg kjenner en fyr med asperger som jobber som farmasøyt, og han merker du det på med en gang fordi han er sånn klassisk bok eksempel på en med høytfungerende asperger. Han er utrolig flink innen jobben sin, men fullstendig grønn på alt som har med andre ting som ikke interesserer han. Han har også dame, bil og eier egen bolig, men sliter med vennskap og forhold til familie og svigerfamilie da han ikke klarer å å prate noe særlig om andre ting en særinteressene sine. Han har også lite mimikk og forstår overhode ikke en spøk eller sarkasme, me til tross for dette har ha enda altså klart å få dame og en høyt og godt betalt yrke :)

Anonymkode: 7861d...149

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 10.51):

Jeg får virkelig ikke til alt, men har etter å ha blitt godt voksen gjort meg noen erfaringer og tatt lærdom av det. Jeg har noen få venner som jeg har fått gjennom jobben, ingen barndomsvenner. Jeg er gift nå, men var jomfru til jeg var 25 år, og ukysset til jeg var 20, fordi jeg ikke skjønte/skjønner sjekking og samspillet mellom mann og kvinne. Jeg har få, men smale interesser, og kan henge meg opp i de merkeligste detaljer. Heldigvis har jeg klart å få meg en jobb der jeg får benyttet meg av evnen til å huske tall og løse matematiske problemstillinger.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fikk lyst til å legge ved en liten liste med kjente folk med Aspergers:

Bill Gross - successful investment manager (C): his video about his diagnosis is here

Dan Aykroyd – Comedic Actor (C)

Hans Christian Andersen – Children’s Author

Benjamin Banneker – African American almanac author, surveyor, naturalist, and farmer

Susan Boyle – Singer (C)

Tim Burton – Movie Director (C)

Lewis Carroll – Author of “Alice in Wonderland”

Henry Cavendish – Scientist Charles Darwin – Naturalist, Geologist, and Biologist

Emily Dickinson – Poet

Paul Dirac – Physicist Albert Einstein – Scientist & Mathematician

Bobby Fischer – Chess Grandmaster

Bill Gates – Co-founder of the Microsoft Corporation

Temple Grandin – Animal Scientist (C)

Daryl Hannah – Actress & Environmental Activist (C)

Thomas Jefferson – Early American Politician

Steve Jobs – Former CEO of Apple

James Joyce – Author of “Ulysses”

Alfred Kinsey – Sexologist & Biologist

Stanley Kubrick – Film Director

Barbara McClintock – Scientist and Cytogeneticist

Michelangelo – Sculptor, Painter, Architect, Poet

Chris Packham - naturalist, TV presenter (C)

Gary Numan - singer and songwriter

Michael Burry - USA physician, investor and hedge fund manager: Movie the Big Short based on him (C)

Dawn Prince-Hughes - PhD, primate anthropologist, ethologist, and author of Songs for the Gorilla Nation

Jerry Newport - American author and mathematical savant, basis of the film Mozart and the Whale

John Elder Robison - author of Look Me in the Eye

Judy Singer - Australian disability rights activist, sociologist who coined term neurodiversity

Liane Holliday Willey - author of Pretending to be Normal, Asperger Syndrome in the Family; Asperger syndrome advocate; education professor; and adult diagnosed with Asperger syndrome at age 35

Travis Meeks - lead singer, guitarist and song writer for acoustic rock band Days of the New

Lizzy Clark - actress and campaigner

Wolfgang Amadeus Mozart – Classical Composer

Sir Isaac Newton – Mathematician, Astronomer, & Physicist

Jerry Seinfeld – Comedian

Satoshi Tajiri – Creator of Nintendo’s Pokémon (C)

Nikola Tesla – Inventor Andy Warhol – Artist

Ludwig Wittgenstein – Philosopher William Butler Yeats – Poet

Donna Williams - autism advocate, author, speaker, change maker and more (C)

Alix Generous - professional speaker, neuroscientist, author, artist, consultant, comedian, and media producer (C)

Carly Fulgham - technology project lead for national bank and is President of Autism Society of America Ventura (C)

Marie-Curie - scientist who pioneered research on radioactivity

Barbara McClintock – Scientist and Cytogeneticist

Francis Galton - scientist, mathematician and discovered fingerprints

Sir Isaac Newton

Stephen Fry – actor (C)

Courtney Love - actor, musician and was the wife of Kurt Cobain (C)

James Durbin - musician

Paddy Considine - actor (C)

Clay Marzo - professional surfer (C)

Daniel Tammet - savant

Gary Numan - British singer and songwriter

Sir Anthony Hopkins – actor (C)

Barry Humphries – actor (C)

Alan Turing - father of modern computing, mathematician and logician, code breaker in WW2

Henry Ford - maker of Ford

Dan Harmon - Comedy fans will recognize Dan Harmon as the writer and creator of the hit show Community (C)

Heather Zumich- top model (C)

Dr. Vernon Smith - Professor of Economics, Chapman University, practically invented the field of experimental economics — an achievement for which he won the Nobel Prize in 2002. Credits Aspergers for his success. (C)

Alexis Wineman - first Miss America and model (C)

Adam Young - the singer and songwriter behind Owl City, is a successful musician with Aspergers

Anonymkode: ff9e0...5b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 4.07):

Verken jobber eller studerer. Sliter med å finne jobb, har ingen venner. Er utrolig vanskelig å etablere og vedlikeholde vennskap. Har heller ikke kjæreste. Bor på en liten hybel, sliter med å finne meg leilighet. Har lite kontakt med familien, er bare jeg som må ta initiativ. Ingen skjønner at jeg sliter og er der for meg. Hadde jeg hatt en traumelidelse eller psykisk utviklingshemning, hadde jeg hatt folk rundt meg og fått hjelp. Får ikke hjelp i helsevesenet. Detter lett på utsiden, ingen «holder» i meg og folk ignorerer meg i evig tid etter jeg har hatt en dag eller dager der jeg må være isolert og ikke orker kontakt. Det er utrolig frustrerende og sårendes. Lidelsen går fysisk på meg også og plager meg såpass ille og funksjonsnivået er lavt, får ikke til noen ting og får ikke hjelp og støtte rundt meg. Er ofte sinna og lei meg, frustrert og føler for et utbrudd fordi alt og alle går imot meg pga lidelsen, ønsker ofte å ta livet mitt. Jeg har uspesifisert utviklingsforstyrrelse og personlighetsforstyrrelse. Alt gjør vondt psykisk og fysisk. Har tarmproblemer og masse utslett på kroppen. Går ikke til psykologen lenger. Er på aap og lever ganske uforutsett nå. Må ut i utprøving ila et par måneder og det er vanskelig pga coronaen, funksjonsnivået mitt, bosituasjonen og at arbeidsgivere ikke svarer. Er mye sint på samfunnet og andre som ikke forstår, er der og har gjort livet mitt surere. 

har hatt en del kjærester oppigjennom, hadde et langvarig samboerskap som tok slutt, det var utrolig vondt. Har ingen barn eller mann per dags dato. Gjør utrolig vondt å lese om og høre om gravide og folk som skal gifte seg og kjøpe bolig. Føler meg utrolig lite verdt fordi jeg ikke får god hjelp, er etterlatt og ignorert fordi det ikke er synlig. Når man ikke har økonomi, et trygt sted å bo eller noen rundt seg, er det utrolig vanskelig. 

fyller 29 snart, fikk diagnosene ifjor.

Anonymkode: 6b61e...cf1

Hvis du har aspergers, hvorfor får du ingen oppfølging om du sliter så mye? Hvorfor får du ingen trygd? 

Anonymkode: 053cd...cbd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har Asperger, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline type), tilbakevendende depressiv lidelse, lett spiseforstyrrelse, rusavhengighet og en bidiagnose innenfor det bipolare spekteret. 

Jeg fungerer ganske dårlig. Har barn, men til slutt ble jeg så dårlig at jeg klarer kun å være samværsforelder. Har ikke vært i jobb på over fire år. Før den tid har jeg alltid slitt veldig med det å være i jobb, men har liksom bitt tennene sammen fordi det er jo noe man skal gjøre. Jeg håper på å komme ut i litt jobb etter hvert, men frykter det ikke vil gå. 

Er for det meste alene i hverdagen. Har en venn i denne byen og han ser jeg ca en gang i måneden. Har tre andre venninner, men de bor ikke her lenger. Så ser de bare noen ganger i året. De er de eneste som har blitt værende opp gjennom årene. Mange venner har kommet og gått. Jeg er vel for rar for dem. I tillegg til at jeg blir så sliten av det sosiale, så har slitt med å følge opp vennskapene. 

Jeg har empati, men sliter med å trigge den på en måte. Jeg kan slite med å sette meg inn i noe ut fra deres forutsetninger, men hvis jeg klarer det så føler jeg empati. Sympati er litt enklere å få trigget. 

Jeg dagdrømmer mye og levet ofte i en eller annen fantasi. Jeg sliter med small talk og jeg kan slite med å interessere meg i ting andre snakker om, men har lært meg til å late som. 

Sliter med nye situasjoner, sliter med endring, trenger forutsigbarhet, vil gjøre ting på min måte. 

Er nok mye mer, men vanskelig å komme på alt. Jeg har veldig tett oppfølging av psykiatri og kommune. 

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig interessant å lese om alle tilfellene her og hvor forskjellig man fungerer som voksen med aspergers. Har en gutt på 8 år som utredes for aspergers nå, og for eventuelle tileggssdiagnoser. Både jeg og barnehage /skole har hatt sterk mistanke om Aspergers i flere år nå og endelig er han under utredning hos BUP. Han sliter utrolig mye sosialt og det er så vondt å se 💔 han kan bli svært aggressiv av små "bagateller" i sosiale settinger som på skole eller i store grupper. Han blir veldig sliten av å være sosial og forstår ikke sosiale koder og samspill. Han fungerer mye bedre hjemme og blir sjeldent veldig sint der. Jeg så bekymret for han og for spesielt for videre skolegang 😣 Han skiller seg ut fra medelevene og er også blitt mobbet. Skolen ønsker å snakke med alle elevene i fellesskap når han eventuelt får en diagnose. Er det noe dere som selv har Asperger tenker er lurt? Han føler allerede på at han er annerledes og er redd det vil gjøre det verre for han. Og så lurer jeg på hva det viktigste jeg som mamma kan gjøre for å hjelpe han i forhold til de utfordringene aspergers fører med seg? Sikkert ikke så lett å svare på siden mennesker med aspergers er like forskjellige fra hverandre som folk ellers. Han klarer ikke formidle egen ønsker og behov vedrørende det, og han er ikke lett å prate med han når det kommer til noe utenom hans eget interessefelt. Lurer også på om dere hadde et støtteapparat på skolen i form av assistent eller lignende? Uten diagnose har sønnen min til nå ikke fått noen ekstra ressurser på skolen 😞 og det går ikke lenger og jeg vurderer å bytte skole dersom han ikke får et bedre tilbud etterhvert. 

Anonymkode: 42467...a88

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg sliter med å kjøpe at alle på den listen der har aspergers... Blir litt rart. 

Kan hende jeg er litt provoserende nå, men liker ikke når folk bare gir seg selv Aspergers uten utredning.

Anonymkode: f164e...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg sliter med å kjøpe at alle på den listen der har aspergers... Blir litt rart. 

Kan hende jeg er litt provoserende nå, men liker ikke når folk bare gir seg selv Aspergers uten utredning.

Har noen på den lista gitt seg selv diagnosen?

Anonymkode: 7861d...149

AnonymBruker
Skrevet

De med (C) er bekreftet. (Confirmed)

Anonymkode: ff9e0...5b2

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva du liker eller ikke liker i denne sammenhengen har ingen som helst betydning.

Autisme, og herunder Asperger, er noe som alle har hørt om, som mange har tildels sterke meninger om, men som svært få har faktisk kunnskap om! Dessverre.

Og det er fryktelig mye fordommer ute og går.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på AAP. Mange tror at det er for å trene seg i jobb, men det står på nav sine sider at det er enten for dem som sliter med å komme i jobb ELLER av andre årsaker ikke har vært i jobb de siste årene. Sistnevnte hos meg. Jeg har ikke krav på sosialstønad/dagpenger pga ikke hatt tilstrekkelig inntekt siste årene, og jeg går ikke inn på hvorfor. 

Jeg hadde nok fungert bedre om jeg beholdt det trygge livet jeg sa opp i 2016. Kanskje til og med eid leilighet i Oslo. 
Mitt problem med aspergers er svart-hvit tenking. Jeg tåler ikke å lese statistikk eller høre påstander for da blir det eneste sannhet. Jeg har litt manglende evne til å tenke abstrakt. Det er tilstede noen ganger og det er befriende, men stort sett er jeg veldig konkret. Jeg må alltid ha en forklaring på hvorfor ting er som det er. Jeg stuper rett opp i detaljene. 
Et eksempel er en gang jeg bodde i bokollektiv og vi delte på hvem som skulle vaske hver uke. I stedet for å faktisk bare vaske, så stupte jeg rett på hva slags produkter som var kjøpt inn. 
Når jeg har vært på jobb så har jeg såklart klart å jobbe og ikke brydd meg om alt slik, men så fort jeg ikke har dårlig tid har jeg lett for å gå rett på detlajene. 
Jeg liker heller ikke å ha mye ting. Blir litt "gal" når jeg går inn  i eldre mennesker sine hus, de umatchende fargene, forstyrrende detaljer og ekstremt mye ting. De er vant med å ha det slik, men selv foretrekker jeg det ganske sterilt og nøytrale farger. Samme når det kommer til klær. 
Noen ganger liker jeg ikke å bruke en sjampo som lukter en ting, for så å bruke en bodylotion som lukter noe annet og så en parfyme som lukter noe annet igjen. Dette er bare i perdioder. 
Noen ganger kan det være prisen på ting som jeg henger meg opp i, kjøpe sjampo? Kjøpte Soft Style hos Rema 1 gang.
Helt til man ser at alle andre har Joico, Elvital osv og sier at billigsjampo ikke virker, så går jeg plutselig for noe dyrere neste gang. og blir forstyrret av at jeg har jo en parfyme/bodymist jeg elsker, kanskje best å kjøpe en parfymefri sjampo da så ikke luktene forstyrrer hverandre. Rett og slett vanskelig for å bestemme meg.

Har ofte følt meg mer barnslig til sinns enn jevnaldrende, men dette varierer veldig i perioder og hvor jeg er.
Jeg sliter med å lære om jeg ikke ser målet med læringen eller det ikke er interessant.

Jeg sliter med å avslutte en samtale. Om jeg blir stoppet eller stopper og slår av en prat med noen, eller presenterer meg fordi jeg har startet i ny jobb eller hva som helst så snakker vi, men så går det mot avslutning og jeg vet ikke hvordan jeg skal gå. Når den andre personen begynner å si "..ja" eller det blir stille og vi bare ser på hverandre, så kan jeg liksom "jeg må gå og ....... jeg, hade" og så begynner jeg kanskje å gå før jeg har snakket helt ferdig..haha. 
Og så hater jeg ord som "hyggelig" når vi hilser på nye folk. "Hei, Kristoffer heter jeg, hyggelig" og så sier jeg bare mitt navn og smiler. noen reagerer ikke, andre ser jeg kanskje stusser litt over at jeg ikke bruker slike "fine ord" tilbake. 
Jeg bare kjenner blodtrykket stige når jeg skal bruke de ordene. Det er ingenting slik høffelig som kommer naturlig hos meg, derfor er det så irriterende når jeg enten blir for høffelig eller uhøffelig. For ikke alle er så opptatt av høffelighetsfraser. 
Har også slitt ekstremt med å skjule virkelig irritasjon. aldri til kunder, men medelever og faktisk areidsgiver når jeg har kjent vedkommende lenge nok. 

Sliter med å stole på ukjente, føler meg som et bytte. Sikkert ettervirkning av dårlige opplevelser tidligere, men jeg må være på et sted jeg kjenner og lett kan vite veien hjem. Jeg hater når jeg liksom skal være kul og blir med folk jeg nettopp har kommet i miljø med, så skal vi bare ut, så finner de ut at vi skal reise litt lenger bort og jeg føler jeg mister totalt kontrollen. Kjenner jeg området gjør det ikke noe, men det er hvis jeg ikke er kjent.
Skjedd 2 ganger i utlandet og var helt jævlig. Vi drakk, gikk på nattklubb i Budapest (klassetur) og jeg gikk på do. Da jeg kom ut igjen var ingen av de andre der. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle komme meg på hotellet, mobilen slo seg av(typisk) og jeg ble sint for at jeg var så ubetydelig. Ble taxi, beskrev området rundt hotellet, jeg husket ikke engang navnet. 
Samme skjedde i Krakow.  

Jeg er ikke særlig engasjert heller. Skulle hatt flere interesser, så hadde nettverket vært større. Synes folk i flokk er idioter. Ingenting fungerer med folk i flokk. Ta miljøfokuset. Alle skal liksom bry seg så om miljøet, men det hjelper ikke når flere og flere starter egen bedrift hvor de konkurrerer om mest mulig miljøvennelige produkter. 

Anonymkode: 49c2a...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Betty Boops skrev (47 minutter siden):

Hva du liker eller ikke liker i denne sammenhengen har ingen som helst betydning.

Autisme, og herunder Asperger, er noe som alle har hørt om, som mange har tildels sterke meninger om, men som svært få har faktisk kunnskap om! Dessverre.

Og det er fryktelig mye fordommer ute og går.

Ja, takk det har jeg merket! Har Asperger selv, og mange ser rart på meg pga det. Måtte gjennom flere utredninger før jeg fikk det når jeg var 10 år. Flere som fikk vite det på ungdomsskolen begynte å skygge enda mer unna meg. Farmoren min mener diagnosen stort sett er noe tull som liksom skal være fancy og ber meg slutte å snakke om den. Føler litt at hun har rett siden flere dårlige ting enn gode kommer av det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har noen på den lista gitt seg selv diagnosen?

Ikke som jeg vet, men har hørt om andre som sier det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...