theamor Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 "With coronavirus mutations pitted against vaccinations in a global arms race, we may never go back to normal" https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-03-24/when-will-covid-end-we-must-start-planning-for-a-permanent-pandemic
Gjest Stjernetåka Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 Nei, nei, nei, det klarer jeg ikke 😕
Gamle Smukka Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Jepp, som forventet. Det er på tide myndighetene går ut og sier dette høyt, som et realistisk scenario. Vi kommer aldri tilbake til slik det var. 4
Silisium Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 (endret) Hverdagen vil nok preges av covid-19 i lang tid framover, om i en noe mer normalisert form. Vi vil få en «ny normal», men må nok leve med en viss smitte og jevning vaksinasjon. Ser for meg at avstand og hygiene, samt hurtigtesting inn i konsertarenaer, fotballstadioner etc vil forekomme. Vi vil nok få til et liv med dette viruset iblant oss, men likevel ser jeg ikke pessimistisk på framtida. Vi vil lære å omgås med den nye normalen. Endret 28. mars 2021 av Silisium Skrivefeil 6
Gamle Smukka Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Silisium skrev (1 minutt siden): Hverdagen vil nok preges av covid-19 i lang tid framover, om i en noe mer normalisert form. Vi vil få en «ny normal», men må nok leve med en viss smitte og jevning vaksinasjon. Ser for meg at avstand og hygiene, samt hurtigtesting inn i konsertarenaer, fotballstadioner etc vil forekomme. Vi vil nok få til et liv med dette viruset iblant oss, men likevel ser jeg ikke pessimistisk på framtida. Vi vil lære å omgås med den nye normalen. Jada, slik tror jeg det blir også. Om vi har kun 1 eller 2 dominante virus i befolkningen, vil vi få etterlengtede åpninger der alt er tilnærmet normalt en kort eller lang stund. Så kommer det en ny variant med sine variasjoner i alvorlighet og hvor lett den smitter. Så stenges det ned etter et system, vi venter på oppdatert vaksiner, tar de, og livet fortsetter. Det som kan gjøre dette mye lettere er hvis det fremstilles en medisin som tas etter at man er smittet. Man blir syk, men overlever fint. På denne måten kan alle smittes veldig raskt og man oppnår raskere flokkimmunitet uansett hvilke mutasjoner en hanskes med. Jeg tror de kommer til å sette inn mye på dette i fremtiden, og gå mer vekk fra vaksinene. Hverdagen vil da bestå i å selv ta en spyttprøve hjemme om morgenen, sjekke denne og om en da er smittet, ta medisin og bli hjemme i 2-3 dager med et mildt forløp. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 Det vil gå over, men det skjer ikke over natta...
Den Sagnomsuste Skrevet 29. mars 2021 #8 Skrevet 29. mars 2021 (endret) fusetufs skrev (20 minutter siden): ender i endemi As it always does. Det å tro at dette vil vare evig er kun depressivt tøyseprat. Jeg forstår at folk blir mørke til sinns i denne tiden, men la dere ikke skremme av slikt pissprat. Vi har flere koronavirus i sirkulasjon blant oss mennesker fra før. Tror dere de var så fredelig som nå da de først hoppet over artsgrensen en gang i svunnen tid? Altså, Covid19 er da tross alt bare et koronavirus. Det har mange fellestrekk med sine "brødre". Tiden vil svekke dette viruset på samme måte som den har svekket alle andre koronavirus. Apokalyptisk hysteri er nettopp det, hysteri. Endret 29. mars 2021 av Den Sagnsomsuste 5
rosemarin Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 Har ikke lest saken, men det at viruset alltid vil være blant oss på en eller annen måte betyr jo ikke at vi vil ha en permanent pandemi slik det er nå. Pandemi betyr jo at det er en epidemi der sykdom sprer seg raskt over hele verden. 5
Robert Koch Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 17 hours ago, Den Sagnsomsuste said: Tror dere de var så fredelig som nå da de først hoppet over artsgrensen en gang i svunnen tid? Det er 46 arter i denne virusfamillien, hvorav kun 7 kan skape sykdom hos mennesker. Coronaviridae ble etablert taksonomisk i 1968. Opprinnelsen vet vi strengt tatt ingen ting om, og det er umulig å mene noe om hvorvidt disse har vært mer virulente tidligere. Det er kun tre av de 7 som skaper alvorlig sykdom hos mennesker. De fire andre gir forkjølelse. 17 hours ago, Den Sagnsomsuste said: Covid19 er da tross alt bare et koronavirus. Det har mange fellestrekk med sine "brødre". Tiden vil svekke dette viruset på samme måte som den har svekket alle andre koronavirus. Covid-19 er sykdommen. Viruset heter SARS-CoV-2, og har også svært mange ulikheter med sine mindre virulente brødre. De to andre virusene i denne familien som gir alvorlig sykdom har strukturelle likheter, men også på helt sentrale områder, finnes det vesensforskjeller, f. eks. benytter MERS-CoV en helt annen strategi for å infisere vertsceller. Å si at dette vil bli en ufarlig mikroorganisme er en temmelig unyansert spekulasjon, og foreløpig går det i stikk motsatt retning. De to andre virusene er heller ike blitt mindre farlige, men de er ikke i sirkulasjon. Vi har ikke noen kunnskap om at "tiden har svekket" andre coronavirae. 6
mammahjarte Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Eg kan på ein måte for min eigen del slå fast at vi nå lever i pandemiens tidsalder. Verden blir aldri som før, men vi menneskjer er ein seigpint fasinerende rase som faktisk kjem til å tilpassa seg det som kjem og finna glede og meining slik verda blir og er framover. Eg er optimistisk, men dattera vår ser ikkje innsida av leos leikeland med det førsta. Eg håper at når fleire og fleire er fullvaksinerte at vi kan åpne opp meir, det store spørsmålet er om vaksiner tar muterte virus. Det vil uansett ha ein effekt. Det som er skremmande og diverre sant er at viruset har ikkje blitt mildare, difor er det slik eg ser det ein sjanse for at det muterer til endå ein meir dødelig variant. Det er ikkje tida til å ta lett på smittevern. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 Robert Koch skrev (45 minutter siden): Det er 46 arter i denne virusfamillien, hvorav kun 7 kan skape sykdom hos mennesker. Coronaviridae ble etablert taksonomisk i 1968. Opprinnelsen vet vi strengt tatt ingen ting om, og det er umulig å mene noe om hvorvidt disse har vært mer virulente tidligere. Det er kun tre av de 7 som skaper alvorlig sykdom hos mennesker. De fire andre gir forkjølelse. Covid-19 er sykdommen. Viruset heter SARS-CoV-2, og har også svært mange ulikheter med sine mindre virulente brødre. De to andre virusene i denne familien som gir alvorlig sykdom har strukturelle likheter, men også på helt sentrale områder, finnes det vesensforskjeller, f. eks. benytter MERS-CoV en helt annen strategi for å infisere vertsceller. Å si at dette vil bli en ufarlig mikroorganisme er en temmelig unyansert spekulasjon, og foreløpig går det i stikk motsatt retning. De to andre virusene er heller ike blitt mindre farlige, men de er ikke i sirkulasjon. Vi har ikke noen kunnskap om at "tiden har svekket" andre coronavirae. Så du misliker at jeg ønsker å stå litt kaldt vann i hysterikernes årer? Hva mener du da Dr. Koch? Er kollektivt hysteri tjenlig sett fra et helsefaglig ståsted? Hvordan påvirker panikkangst helsen? (Beklager de retoriske spørsmålene, men det later jo til at de trengs...) 4
Sylvelin Skrevet 29. mars 2021 #13 Skrevet 29. mars 2021 Jeg tror aldri verden blir sånn som før dessverre. 2
Beyblade Skrevet 29. mars 2021 #14 Skrevet 29. mars 2021 Sylvelin skrev (8 minutter siden): Jeg tror aldri verden blir sånn som før dessverre. Men det har heller aldri verden vært. Det endrer seg hele tiden. Den "verden" min bestemor vokste opp i, er ikke den samme verden jeg vokste opp i, og min verden som liten er ikke den verden min sønn nå vokser opp i.. 5
Sylvelin Skrevet 29. mars 2021 #15 Skrevet 29. mars 2021 Beyblade skrev (2 minutter siden): Men det har heller aldri verden vært. Det endrer seg hele tiden. Den "verden" min bestemor vokste opp i, er ikke den samme verden jeg vokste opp i, og min verden som liten er ikke den verden min sønn nå vokser opp i.. Ja det er sant. Jeg lurer på hvordan «verden» var før i gamle dager. 2
Robert Koch Skrevet 29. mars 2021 #16 Skrevet 29. mars 2021 2 hours ago, Den Sagnsomsuste said: Så du misliker at jeg ønsker å stå litt kaldt vann i hysterikernes årer? Hva mener du da Dr. Koch? Er kollektivt hysteri tjenlig sett fra et helsefaglig ståsted? Hvordan påvirker panikkangst helsen? (Beklager de retoriske spørsmålene, men det later jo til at de trengs...) Jeg tenker vi kan forholde oss til hva vi vet, og ikke spekulere i årsakssammenhenger vi ikke kjenner. Reproduserbare fakta og godt funderte prediksjoner er bunnlinjen. Det er pressen som driver eventuelt hysteri. Jeg kobler ikke følelser til hva du skriver. Derimot påpeker jeg bare at du ikke har holdepunkter for det du spekulerer om. 2
NorthernLight Skrevet 29. mars 2021 #17 Skrevet 29. mars 2021 Robert Koch skrev (3 minutter siden): Hei igjen Robert. Hva tenker du om Johnson & Johnson sin vaksine i forhold til Pfizer og Moderna? vil du si det er litt mer B vaksine som ikke beskytter like bra? hva er dine tanker om dette ?
Robert Koch Skrevet 30. mars 2021 #18 Skrevet 30. mars 2021 3 hours ago, NorthernLight said: Hei igjen Robert. Hva tenker du om Johnson & Johnson sin vaksine i forhold til Pfizer og Moderna? vil du si det er litt mer B vaksine som ikke beskytter like bra? hva er dine tanker om dette ? Jeg ser ingen grunn til å kategorisere dette som noen B-vaksine, når den kan vise til opp mot 85% effektivitet etter 28 dager, og 64% mot B.1.351 (sydafrika) etter samme periode. At den kun gis i én dose er en kjempefordel i forhold til rask immunisering av en befolkning. Bruken av et vektorvirus (ad26 - ikke det samme som i AZ-vaksinen) har tidligere vært utprøvd i ebolavaksinen. Bivirkningsprofilen ser tilforlatelig ut. Jeg har imidlertid ikke inngående detaljkunnskap om denne. 2
Anbefalte innlegg