Gå til innhold

Normalvektig overspiser - tatt på alvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir man som normalvektig tatt på alvor som overspiser mon tro? Jeg sliter med en enorm appetitt. Appetitt på alt. Mat og godteri. Er lav, veier lite. Men det er fordi jeg sulter meg igjennom dagene. Jeg er nødt til å være på et skikkelig opplegg. Å spise på intuisjon fungerer ikke for meg. Jeg spiser fint et helt brød alene, eller halvannen Grandiosa etterfulgt av to kg smågodt liksom. Knekkebrød med ost? Gi meg 20stk liksom. Det fungerer bare ikke. 

Veier 52, 159 lav. Spiser dagsbehovet hver dag, så slanker meg ikke. 2000 kcals. 

Gikk ned 20kg for 10år siden. Nå er jeg slank. Men sliter hver dag med en enorm sultfølelse. Er det noe som kan fungere? Kan man få hjelp/medikamenter eller vil man ikke bli tatt alvorlig så lenge jeg er såppas slank? 

Anonymkode: 5bf98...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du vært utredet? Det kan være sykdom eller innvollssorm som gir apetitt. 

Anonymkode: dd753...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en spiseforstyrrelse, men tviler på at du får noe godt tilbud om hjelp. Det er stort sett de alvorlig undervektige som får, men det er jo lov å prøve. Kanskje får du tilbud om kostholdsveiledning, men det er jo ikke annet enn en person som forteller deg hva en normal posjon bør være og går gjennom Helsedirektoratets kostråd. Trenger du egentlig dette, eller er det kunnskap du har fra før?

Tror det er veldig vanlig å føle enorm sultfølelse etter et stort vekttap. Jeg gikk også ned 20 kilo for rundt 7 år siden. Hadde et spisemønster som deg i flere år etter vektnedgangen, altså spiste sjeldent og mye. Var mye sulten for å kunne tilfredstille det enorme spisebehovet en gang i blant. Det ble ikke bedre før jeg prøvde å kutte ut overspisingen og heller spise flere og mindre måltider gjennom dagen. Det har blitt mye bedre, men jeg føler ofte et behov for å spise mer etter måltidet er over. Sånn tror jeg det er for mange. Det handler om å velge fornuft over spiseforstyrrelsen/sulthetsfølelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes grupper for spiseforstyrrelser, anonyme overspisere blandt annet. Jeg fikk mye hjelp for min spiseforstyrrelse av å lese om andres erfaringer og innse at jeg ikke var alene om å ha det sånn. Det er mye bøker å få tak i også. Matens mysterium hjalp meg mye. Og bøker skrevet av spiseforstyrrede. Håper jo også at du får hjelp av profesjonelle men det vet jeg ikke så mye om. Jeg var også normalvektig, så det var ingen som slo alarm eller la meg inn noen gang. Jeg skammet meg jo også så mye og skjulte hvor ille det var. Men ser jo nå i ettertid at jeg kunne dødd. Overspise og kastet opp daglig over en lang periode. Tok sterke smertestillende for å sovne etterpå og trente kjempe hardt og sultet meg neste dag, for så å sprekke og overspise igjen.. Det var forferdelig og det styrte meg totalt, i flere år. Håper du får hjelp, flinke behandlere bør vite at det kan være veldig alvorlig selv om personen er normalvektig. 

Anonymkode: 3c8c3...ede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke helt dette. Det du beskriver er jo enorme mengder mat Halvannen grandiosa etterfulgt av 2 kg (!) smågodt er jo nærmere 8000 kcal enn 2000 kcal. Så dersom du sier at du holder en BMI på bare 20 så må du sulte deg enkelte dager? Du har en spiseforstyrrelse, da, og vil få hjelp. Ta kontakt med legen din.

Anonymkode: d4737...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Forstår ikke helt dette. Det du beskriver er jo enorme mengder mat Halvannen grandiosa etterfulgt av 2 kg (!) smågodt er jo nærmere 8000 kcal enn 2000 kcal. Så dersom du sier at du holder en BMI på bare 20 så må du sulte deg enkelte dager? Du har en spiseforstyrrelse, da, og vil få hjelp. Ta kontakt med legen din.

Anonymkode: d4737...d53

Ja, nettopp. Jeg kan jo ikke spise fritt. Jeg forklarer bare hvordan jeg aldri blir mett (slik føles det). Jeg kan spise i det evige. Og jeg er en liten dame. 30 sushibiter - ikke noe problem. Min venninne blir mett på 8 .... 🥲 

Så nei, du har rett. Jeg kan definitivt ikke spise slik hvis jeg skal holde meg slank. Så til tross for at jeg har x-antall sprekker igjennom året så henter jeg meg inn igjen ved å gå på diett en stund, også legge meg på vedlikehold. Mitt problem er bare at uansett hvor lenge jeg holder på, spiser riktig, næringsrik mat, vedlikehold kcalorimessig osv. så er jeg alltid EKSTREMT sulten. Og det tærer på. Det er veldig slitsomt. 

Anonymkode: 5bf98...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Normalvektige blir sjelden tatt på alvor. De medikamentene som finnes må man vel ha bmi over 35 eller 40 for å få, og de psykiske tilbudene for overspising er nesten ikke eksisterende selv for de store. Føler med deg, jeg kan også spise slike store mengder og er kun 150 cm og 57 kg. Min årsak er tabletter som øker appetitten (langtidsbivirkning) så grunnen til at jeg ikke er kjempestor er kun et veldig nøye planlagt kosthold hvor jeg har regnet ut hvor jeg må stoppe å spise. Slitsomt. 

Anonymkode: 72d80...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...