Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åkei, jeg har fått nye naboer... De introduserte seg selv ved å henge opp en lapp hvor de skrev at de skulle pusse opp litt, men at de skulle være hensynsfulle. Deretter satt de igang med totalrenovering. Husordensreglene her er nokså strenge, det skal være ro frem til 08, mellom 17 og 19 på hverdager og etter 21. På lørdager skal det være ro etter 17. De satt stort sett igang oppussing før 06 og holdt gjerne på til 01. Under pålagt hjemmekontor var det også en utfordring med null informasjon om når det skulle pigges, f.eks., så det var flere som holdt på å bli koko her.

Jeg tok kontakt og spurte om de kunne være så snille å henge opp et nabovarsel, sånn at man slapp å f.eks. legge et videomøte midt i pigging, og jeg har jobbet sånn at jeg kan tilpasse meg. Etter mas fra andre naboer, hang de til slutt opp et (som de sjelden fulgte). De skulle så være ferdig i februar, men det var de ikke, og de pusset opp når det passet dem, på natt, på søndager, altså tider som heller ikke er lov i vanlige borettslag.

Det var jo heller ikke sjokkerende at når de flyttet inn, begynte de å parkere på snuplassen (hvilket jeg ikke fikk med meg, men som jeg vet andre har klaget på), de kaster søppel ned på terrassen under, og de våkner før 06 og har et barn som løper og hyler. Dette med barn kan jeg leve med, jeg har forståelse, men de har en vaskemaskin... Jeg har aldri registrert vaskemaskinen til noen før dette, selv om det er et lytt bygg, men denne brummer helt voldsomt i tre timer i strekk, og de liker å vaske klær til rundt 01 på natten. Og jeg? Jeg vil sove. Det har blitt hengt opp lapp om støy av vaskemaskin på oppslagstavle, og de har holdt opp en ukes tid nå, men i natt er det jaggu pån igjen.

Jeg har ikke klaget til styret ennå, og jeg har aldri klagd på naboer før. Jeg har alltid tenkt at de gangene jeg blir plaget av de andre naboene i ny og ne, er det en grunn til det, og det er jo ikke et gjentagende problem. Hadde de vasket klær på natten en gang i blant, hadde jeg slått meg til ro med det, men jeg holder på å bli koko av ikke å få sove nå. Det er altså hver natt (med da unntak av den lille pausen etter natten).

Finnes det noen gode råd her? Og, ja, har snakket med dem om at det er lytt, de er veldig smilende og sier de skal slutte, men fortsetter med det de gjør.

Anonymkode: 6cf58...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å ta opp lyden som kommer fra vaskemaskinen på natta? Dokumentere at det skjer. Dette er jo noe som bare gjelder deg kanskje. Ikke andre beboere.

Det andre må dere gå sammen om og melde inn til styret, det er vel bare de som kan stille krav til de slik at de evt må flytte dersom de ikke bedrer seg. Start dette så fort som mulig, om ikke så dras dette bare lenger ut i tid. Det har allerede gått mye utover deg, og de hører ikke på klager. 

Om styret ikke gjør noe må dere prøve å velge nytt styre....

Vanskelig å bo i borettslag når slike ting skjer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare ta det med styret, skriftlig klage hver gang de bryter reglene. Slike naboer må ha streng beskjed og trusler om tvangssalg før de kanskje kan oppføre seg, eller flytter. 

Anonymkode: b6869...d19

• Liker 13
Skrevet

Du må bare mase på styret, de må jo ta det opp med de og gi de formelle advarsler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Uff, dere har rett. Synes bare det er så ubehagelig å klage på dem. Styret tok faktisk kontakt med meg ved en anledning og spurte om jeg ble plaget av dem, så virker som om andre har klaget og, men vil tro at vaskemaskinen plager meg mest, med tanke på hvordan jeg bor i forhold til dem.

Sender nok en formell klage til styret i morgen, og jeg tror de tar det videre med dem, men vil tippe at de bare smiler og sier ja og fortsetter som før. Har vurdert å få en desibelmåling på soverommet mitt, det kan kanskje fungere? Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, men kan kanskje kontakte støyforeningen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart at de setter på maskin så sent?! Er det ikke en uskreven regel i alle leiligheter at maskiner skal være ferdige til senest 21 og starte tidligst 08??

Anonymkode: 820d6...7de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Veldig rart at de setter på maskin så sent?! Er det ikke en uskreven regel i alle leiligheter at maskiner skal være ferdige til senest 21 og starte tidligst 08??

Det har alltid vært sånn her før de flyttet inn, og jeg har alltid gjort det sånn. Den ene gangen i året man hører en maskin på natta, er det vel en eller annen krise, barn som har kastet opp eller rødvinssøl eller så. Jeg hadde tålt det iblant. Men altså: hver natt?? Jeg ville ha sovet nå om maskinen deres ikke gikk. Sukk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss så skal det være stille mellom 23 og 07, er vel det som er normen aldri hørt at folk ikke skal kunne sette på en maskin kl 21 . Men her er det godt isolert, hører aldri naboene jeg. At folk vasker klær og andre "normale" lyder mener nå jeg at man skal tåle, spesielt før kl. 23 uansett hva slags isolasjon man har.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Hos oss så skal det være stille mellom 23 og 07, er vel det som er normen aldri hørt at folk ikke skal kunne sette på en maskin kl 21 . Men her er det godt isolert, hører aldri naboene jeg. At folk vasker klær og andre "normale" lyder mener nå jeg at man skal tåle, spesielt før kl. 23 uansett hva slags isolasjon man har.

Ja, vet at det er nokså strenge husordensregler her jeg bor. Skal være ro etter 21, det står eksplisitt, og det har også vært skrevet saker om vaskemaskinbruk av styret i skrivet de deler ut i borettslaget. Men disse holder da altså fremdeles på, og jeg regner med de vil holde på en times tid til. De pleier å gi seg rundt 01. Som jo er senere enn både 21 og 23. Jeg blir ikke grinete om de holder på til over ni, altså, men 01 hver natt synes jeg er slitsomt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kl 21, synes jeg er for strengt. Det er normale er som @FrøkenMånestråle sier kl 23.

Anonymkode: 0c904...210

• Liker 2
Skrevet

De har et barn som står opp klokken seks, men de pusser opp  og bruker bråkete vaskemaskin til klokken ett på natten? Hvordan i all verdens land får de det til?? 

Men, klag til styret. Skriv logg over støy. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kl 21, synes jeg er for strengt. Det er normale er som @FrøkenMånestråle sier kl 23.

Anonymkode: 0c904...210

Det er husordensreglene her, men som jeg nå har poengtert flere ganger: hadde ikke klaget om de holdt på over klokken ni. Det jeg synes er vanskelig, er at de holder på til 01. Hver dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner said:

De har et barn som står opp klokken seks, men de pusser opp  og bruker bråkete vaskemaskin til klokken ett på natten? Hvordan i all verdens land får de det til?? 

Men, klag til styret. Skriv logg over støy. 

Vet, du, jeg har lurt på det samme. Noen dager har de stått opp så tidlig som 05:15. Jeg forstår ikke at _de_ klarer seg med så lite søvn selv! Jeg holder på å gå på felgen her, men de smiler og går tur og ser velfungerende ut! Leste litt om støy og søvn og barn, og det stod på støyforeningen sine sider at barn kunne sove gjennom høyere desibel enn voksne, men denne maskinen er helt vilt støyende, så de må jo ha verdens mest robuste barn. Haha!

Og, ja. Blir vel en klage til styret i morgen. Sukk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, vet at det er nokså strenge husordensregler her jeg bor. Skal være ro etter 21, det står eksplisitt, og det har også vært skrevet saker om vaskemaskinbruk av styret i skrivet de deler ut i borettslaget. Men disse holder da altså fremdeles på, og jeg regner med de vil holde på en times tid til. De pleier å gi seg rundt 01. Som jo er senere enn både 21 og 23. Jeg blir ikke grinete om de holder på til over ni, altså, men 01 hver natt synes jeg er slitsomt.

Det forstår jeg ,iallfall hvis dere har såpass dårlig isolasjon at dere hører det godt mellom etasjene. Eneste som funker er klaging. :P 

Jeg kunne nok ha sovet oppå vaskemaskinen og ikke registrert den, men lager guttungen en knøttliten lyd som ingen andre hører så spretter jeg opp. 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Du må for all del involvere styret, de bryter jo ALLE ordensreglene hver dag. Har de ikke satt seg inn reglemanget? Utrolig irriterende og provoserende at de bare tar seg til rette.

Anonymkode: 2e87c...d63

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Reglene rundt når det skal være stille er helt på tryne, har bodd slik selv og det er jo helt umulig å få fullført noe da. Er ikke tilfeldigvis i Bergen dette?

Men bortsett fra det er det bare å banke på døra hver gang de pigger eller bråker utenom tiden de har lov.

Anonymkode: 8743b...efa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Det forstår jeg ,iallfall hvis dere har såpass dårlig isolasjon at dere hører det godt mellom etasjene. Eneste som funker er klaging. :P 

Jeg kunne nok ha sovet oppå vaskemaskinen og ikke registrert den, men lager guttungen en knøttliten lyd som ingen andre hører så spretter jeg opp. 😄 

Jeg har faktisk aldri lagt merke til vaskemaskiner her før. Har muligens registrert en og annen sentrifuge, men ikke noe jeg har tenkt over. Heller ikke de som bodde i denne leiligheten før disse flyttet inn. De nye naboene sin hører jeg derimot veldig godt uansett tid på døgnet. Må jo være noe med maskinen eller en veldig uheldig plassering? Er skikkelig lytt her, så barn som løper og hyler høres flere etasjer unna, men tåler jeg helt fint. Er morsomt å snakke med barna som bor her og, de er skikkelig søte.

Og, ja, er vel noe med mødre og lyd fra barna deres ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må for all del involvere styret, de bryter jo ALLE ordensreglene hver dag. Har de ikke satt seg inn reglemanget? Utrolig irriterende og provoserende at de bare tar seg til rette.

Anonymkode: 2e87c...d63

Ja, det er litt det, altså. Man tåler jo mye fra naboer og strekker seg langt for en hyggelig tone, og alle bryter sikkert noen regler, men når det kommer noen som rett og slett driter i alt blir det litt i meste laget. Hvorfor tror de naboens terasse er søppelkasse, for eksempel? Det hadde ikke jeg trengt noen regel for å forstå at ikke var så hyggelig.. Og vet styret har fått klager på dem for andre ting. De har blitt gjort oppmerksomme på reglene flere ganger, smiler og sier de skal følge dem, og så gjør de som de vil.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Reglene rundt når det skal være stille er helt på tryne, har bodd slik selv og det er jo helt umulig å få fullført noe da. Er ikke tilfeldigvis i Bergen dette?

Men bortsett fra det er det bare å banke på døra hver gang de pigger eller bråker utenom tiden de har lov.

Anonymkode: 8743b...efa

Nei, er ikke i Bergen. Og jeg har pusset opp selv her, og vet det er utfordrende, men jeg fikk det til å gå rundt, og alle andre også. Og jeg tenker at dersom man ikke får det til, så sier man ifra til de andre naboene, så de hvertfall vet om det.

Jeg var skikkelig sliten en natt de hamret og boret, jeg banket på døra klokka tolv og spurte om jeg kunne få sove snart, og da spurte han: "Hva er det du hører, egentlig, er det hamringen eller boringen?" Jeg svarte at jeg hørte begge deler, og at det var så lytt at jeg også hørte at de ropte til hverandre, men problemet var altså oppussingen, selvfølgelig ikke at de beveget seg, men at det var så lytt det var. De gav seg ikke, selv om han sa han skulle det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri lagt merke til vaskemaskiner her før. Har muligens registrert en og annen sentrifuge, men ikke noe jeg har tenkt over. Heller ikke de som bodde i denne leiligheten før disse flyttet inn. De nye naboene sin hører jeg derimot veldig godt uansett tid på døgnet. Må jo være noe med maskinen eller en veldig uheldig plassering? Er skikkelig lytt her, så barn som løper og hyler høres flere etasjer unna, men tåler jeg helt fint. Er morsomt å snakke med barna som bor her og, de er skikkelig søte.

Og, ja, er vel noe med mødre og lyd fra barna deres ❤️

Uheldig plassering og/eller en utrolig billig maskin... :P 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Uheldig plassering og/eller en utrolig billig maskin... :P 

Kanskje jeg skal kjøpe dem en ny vaskemaskin :fnise: Hadde vært verdt det, altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...