AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Jeg er gravid og terminen nærmer seg. Jeg bor på bygda, og det er hele 4 timer med bil til nærmeste fødeavdeling og jeg kjenner jeg gruer meg veldig til om jeg kommer til å rekke sykehuset. Jeg er andregangsfødende men jeg bodde nær sykehuset forige gang jeg fødte og det var derfor ikke en bekymring da. Men jeg kjenner veldig på frykten denne gangen. Forrige gang ble det litt komplikasjoner under fødsel, noe som gjorde at dem måtte gi oksygen og diverse til babyen. Jeg blødde mye og morkaken ville ikke ut, så det ble operasjon. Har hørt om flere som har født i ambulanse pga lang vei til sykehus. Og jeg er kjempe bekymret denne gangen. Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, kanskje høre litt fra andres erfaringer med lang vei til fødested? Anonymkode: 1d7cf...1d3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 Forstår deg veldig godt!! Var i samme situasjon med morkake/blødning med min fødsel (slapp operasjon da). Aktiv fødsel var på 4 timer, men bor heldigvis bare en time unna sykehuset. Har fått sånn skrekk etter den hendelsen og redd for at andre fødsel skal gå enda fortere og det samme skal skje igjen etc at jeg ikke tørr prøve på nr 2 enda. Snakket med jordmor om dette, og hun mente jeg var kandidat til å få igangsettelse/planlagt ks eller få sove på sykehushotell når det nærmet seg termin. Har nok fått en ekstrem fødselsangst da. Du kan jo evt forklare og høre om det er mulighet for å overnatte når det nærmer seg? Iallefall begynne å kjøre med en gang du mistenker noe er på gang. Som regel går det veldig fint. Jordmor sa det ikke var veldig stor sjanse for blødning etc andre gangen, men at sykehuset legger frem medisiner osv klart på forhånd slik at det er klart om noe evt skulle skje igjen. Anonymkode: d347f...c85
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Har hatt 2t reisevei, og veldig kjappe fødsler. Ble satt i gang med de to minste. Med siste lå jeg på hotell noen dager før igangsetting. Anbefaler å få en sånn avtale med sykehuset. Enten at du får ligge på hotell litt før, evt bli satt igang - da har de litt mer kontroll på at du alt er på sykehuset. Og du kan slappe mer av. Anonymkode: 3df88...59e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #4 Skrevet 29. mars 2021 Du har krav på opphold i nærhet til fødestedet ved reisevei over 90 minutter de siste 10 dager før termin. Kan utvides ved behov. Du har I tillegg krav på følgetjeneste av kyndig fødselshjelper, altså jordmor eller lege med fødselskompetanse (dette er helseforetakets ansvar, så om det ikke finnes et tilbud i kommunen kan du spille på det som grunn til tidligere opphold i nærhet av fødested). Anonymkode: fb9fc...123
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #5 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har krav på opphold i nærhet til fødestedet ved reisevei over 90 minutter de siste 10 dager før termin. Kan utvides ved behov. Du har I tillegg krav på følgetjeneste av kyndig fødselshjelper, altså jordmor eller lege med fødselskompetanse (dette er helseforetakets ansvar, så om det ikke finnes et tilbud i kommunen kan du spille på det som grunn til tidligere opphold i nærhet av fødested). Anonymkode: fb9fc...123 Kilde til dette? Anonymkode: fbda8...3f0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #6 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kilde ? https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/245/Et-trygt-fodetilbud-kvalitetskrav-til-fodselsomsorgen-IS-1877.pdf Gjeldende fødselsveileder i Norge: "Følgetjeneste og beredskap er omtalt i kapittel fem. Tjenesten skal organiseres i et samarbeid mellom kommune– og spesialisthelsetjenesten, med den akuttmedisinske kjeden som legevakt, ambulanse og den kommunale jordmortjenesten. Det legges til grunn et behov for en døgnkontinuerlig vaktberedskap og følgetjeneste der det er mer enn halvannen times reisevei til fødestedet." Fra Finnmarkssykehuset.no. https://finnmarkssykehuset.no/Documents/Pasientbrosjyrer/Til deg som snart skal føde.pdf "I de nasjonale kravene til fødselsomsorgen er det anbefalt at gravide med lang reisevei, og andre som har spesiell grunn til det, bør være nær fødestedet i påvente av fødsel. Gravide har i disse tilfellene rett til å få dekket opphold på hotell eller pasienthotell på sykehuset." Anonymkode: fb9fc...123 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå