Gå til innhold

Er det normalt å ikke være helt som alle andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en tråd her inne hvor det ble rakket ned på hva noen tente på. Samtidig ser jeg at vi tenner på det ene og andre og at vi har våre særegenheter. 

Tenker at det er normalt å ha noen tanker og følelser som går litt på tvers av mainstream.

Har derfor lyst til å utfordre for å vise mangfold.

Hva er det særeste du tenner på og føler du at dette er tabu å snakke om?

Anonymkode: 46edb...225

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde sjekke ut hva ordet "normalt" betyr.

Anonymkode: 3036a...bfc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er for sært til å skrive på forum 😉

Anonymkode: e12ae...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke være som alle andre er jo unormalt 🤷‍♀️ Dummeste overskrifta jeg har lest som har null med det du skriver å gjøre! 

Anonymkode: 5bdc3...098

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ikke være som alle andre er jo unormalt 🤷‍♀️ Dummeste overskrifta jeg har lest som har null med det du skriver å gjøre! 

La vær å skriv da, eller svar på spørsmålet 🤷‍♂️

Jeg tenner på at partner har sex med andre.

Anonymkode: b1f5b...ed7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er for sært til å skrive på forum 😉

Anonymkode: e12ae...0cf

Samme her. Tror jeg har en ganske uvanlig fantasi. Helt uskyldig, men unormal. Søker til utenlandske fora som skriver om disse fantasiene. 

Anonymkode: ab380...c07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La vær å skriv da, eller svar på spørsmålet 🤷‍♂️

Jeg tenner på at partner har sex med andre.

Svarte jo på det. At det er nettopp det å ikke være som alle andre som er å være unormal. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt å ikke være helt som alle andre?

Har du hørt om oxymoron?

Anonymkode: c22fa...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Svarte jo på det. At det er nettopp det å ikke være som alle andre som er å være unormal. 

Da har du ikke lest innlegget. Spørsmålet er:

14 minutter siden, AnonymBruker said:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når man lager en tråd, og stiller et spørsmål i tittelen, så er det det første vi ser.

Spørsmålet er om det er normalt å ikke være helt som alle andre.

Oppfølgingsspørsmålet er hva du kommer med her.

Nei, hvis du ikke gjør som alle andre, er du heller ikke normal.

Det særeste jeg tenner på er så unormalt at jeg ikke kan skrive det her, men det er veldig, veldig sært.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg , men er stilt spørsmål i overskriften også😊 Så da svarte jeg på det jeg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av de sære tingene (altså, ikke normalt) jeg tenner på er gråt. Jeg tror det er relativt unormalt i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenner på angora gensere. Syntes de er så flotte ,feminine og behagelige å bruke.
Holder det for meg selv da jeg vet hvordan de blir laget 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg leste en tråd her inne hvor det ble rakket ned på hva noen tente på. Samtidig ser jeg at vi tenner på det ene og andre og at vi har våre særegenheter. 

Tenker at det er normalt å ha noen tanker og følelser som går litt på tvers av mainstream.

Har derfor lyst til å utfordre for å vise mangfold.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke starter med deg selv?

Anonymkode: 842a5...b31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man lager en tråd, og stiller et spørsmål i tittelen, så er det det første vi ser.

Spørsmålet er om det er normalt å ikke være helt som alle andre.

Oppfølgingsspørsmålet er hva du kommer med her.

Nei, hvis du ikke gjør som alle andre, er du heller ikke normal.

Det særeste jeg tenner på er så unormalt at jeg ikke kan skrive det her, men det er veldig, veldig sært.

Hva betyr egentlig normalt?

En enkel måte å nærme seg denne termen er gjennom det motsatte av det normale, som ville være “patologisk”. Forståelse av unormale prosesser og atferd hjelper oss med å få den sanne definisjonen av dette ordet.

Når det kommer til å definere en patologi eller en abnormitet, følger vi vanligvis fire kriterier. Et svært viktig faktum å vurdere er at det ikke er nødvendig å oppfylle alle kriteriene for å vurdere noe som er unormalt. Det skal imidlertid forstås som fire dimensjoner som skiller seg ut kvalitativt.

• Statistisk tilnærming: Det er basert på ideen om at normalitet er det som er mest vanlig. Det er et matematisk kriterium basert på tall. Behandlinger som gjentas ofte, er normale, mens de som knapt forekommer, er unormale eller patologiske. Dette gir stor innflytelse siden den bruker en objektiv metode for å måle normalitet. Det mister imidlertid effektivitet når det er mange variabler. Det er også spørsmålet om å definere prosentgrensen som innebærer endringen fra unormal til normal.
  • Biologisk tilnærming: I denne tilnærmingen bestemmer biologiske prosesser og lover normalitet. Disse adferdene eller prosessene som følger biologisk normalitet, vil ikke bli betraktet som patologiske. Problemet med dette kriteriet er at biologiske lover kan være feil eller ufullstendige. Et nytt faktum kan tolkes som en patologi i stedet for en del av en normal prosess.
  • Sosial tilnærming: Det er basert på ideen om at normalitet er hva samfunnet ser som normalt, hva folk aksepterer. Samfunnet, gjennom intersubjektivitet og sosialkunnskap, etablerer egenskapene til det som er “normalt”. Historien kan påvirke dette kriteriet. Konseptet av dette vil variere avhengig av tid og kultur.
  • Subjektiv tilnærming: Ifølge dette kriteriet, hvis en person anser at de oppfører seg patologisk, er det nok å betrakte dem som sådan. Bias og subjektivitet gjør denne tilnærmingen svært mangelfull. Folk pleier å vurdere all sin oppførsel som normal.

https://utforsksinnet.no/hva-betyr-egentlig-normalt/?amp=1

Anonymkode: 2002d...da7

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et paradoks. 

Anonymkode: 0ed6a...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En enkel måte å nærme seg denne termen er gjennom det motsatte av det normale, som ville være “patologisk”. Forståelse av unormale prosesser og atferd hjelper oss med å få den sanne definisjonen av dette ordet.

Når det kommer til å definere en patologi eller en abnormitet, følger vi vanligvis fire kriterier. Et svært viktig faktum å vurdere er at det ikke er nødvendig å oppfylle alle kriteriene for å vurdere noe som er unormalt. Det skal imidlertid forstås som fire dimensjoner som skiller seg ut kvalitativt.

• Statistisk tilnærming: Det er basert på ideen om at normalitet er det som er mest vanlig. Det er et matematisk kriterium basert på tall. Behandlinger som gjentas ofte, er normale, mens de som knapt forekommer, er unormale eller patologiske. Dette gir stor innflytelse siden den bruker en objektiv metode for å måle normalitet. Det mister imidlertid effektivitet når det er mange variabler. Det er også spørsmålet om å definere prosentgrensen som innebærer endringen fra unormal til normal.
  • Biologisk tilnærming: I denne tilnærmingen bestemmer biologiske prosesser og lover normalitet. Disse adferdene eller prosessene som følger biologisk normalitet, vil ikke bli betraktet som patologiske. Problemet med dette kriteriet er at biologiske lover kan være feil eller ufullstendige. Et nytt faktum kan tolkes som en patologi i stedet for en del av en normal prosess.
  • Sosial tilnærming: Det er basert på ideen om at normalitet er hva samfunnet ser som normalt, hva folk aksepterer. Samfunnet, gjennom intersubjektivitet og sosialkunnskap, etablerer egenskapene til det som er “normalt”. Historien kan påvirke dette kriteriet. Konseptet av dette vil variere avhengig av tid og kultur.
  • Subjektiv tilnærming: Ifølge dette kriteriet, hvis en person anser at de oppfører seg patologisk, er det nok å betrakte dem som sådan. Bias og subjektivitet gjør denne tilnærmingen svært mangelfull. Folk pleier å vurdere all sin oppførsel som normal.

Det er normalt å ha en annen type seksualitet  og seksuelle fantasier enn det som er ansett som vanlig. Men dersom fantasiene/seksualiteten er slik at den skader andre eller deg selv på en eller annen måte, eller senker livskvaliteten, er  den «unormal» da er den patologisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det holdt med 1 kommentar til det, voldsomt så opphengt dere er i det. 

Første kommentaren var gøy, resten er bare mas og vi skjønner poenget. 

Anonymkode: 707a5...cfb

Skrevet

Ja, jeg vil absolutt påstå at det normalt å ikke være som andre

Vær stolt av den du er og ikke tenk så mye på hva andre er, tenker eller mener.

Hva jeg tenner på har jeg lagt ut en tråd om tidligere. Jeg trodde lenge at jeg var alene om dette, men har etterhvert som jeg har diskutert og pratet om det funnet ut det faktisk er mange som tenner på det samme.

Det som derimot er rart, er det behovet mange har, for å erklære alle som tenner på noe annet enn dem selv, for alt mulig negativt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (9 timer siden):

Ja, jeg vil absolutt påstå at det normalt å ikke være som andre

Vær stolt av den du er og ikke tenk så mye på hva andre er, tenker eller mener.

Hva jeg tenner på har jeg lagt ut en tråd om tidligere. Jeg trodde lenge at jeg var alene om dette, men har etterhvert som jeg har diskutert og pratet om det funnet ut det faktisk er mange som tenner på det samme.

Det som derimot er rart, er det behovet mange har, for å erklære alle som tenner på noe annet enn dem selv, for alt mulig negativt.

det siste du skrev er nok for at det noen tenner på kanskje byr dem i mot og klarer bare ikke å forstå at noen kan tenne på deg. Men istedet tenke at vi er alle forskjellige og det er normalt og tenkte at det der var ikke normalt for meg... og motsatt om sikkert ting jeg har gjort. 

Anonymkode: ddaf3...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...