AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg er så lei meg og oppgitt over meg selv at jeg spyr. Hvorfor skal jeg ikke klare dette? I fjor så gikk jeg på knekkebrød dietten og gikk ned 13 kg. Så sa en venn av meg flere ganger at det var ikke bra for magen å spise knekkebrød, og på høsten kom en venn hjem til meg i helgene med mye godteri, sjokolader, vaniljesaus og sjokoladepudding, og jeg knakk og spiste det. frem til julen og i julen spiste jeg mye jule godterier. La selvfølgelig på meg de kg igjen som jeg hadde tatt av. Jeg har prøvd nå igjen med knekkebrød men knekker stadig med å kjøpe sjokolade. Jeg er så sliten og lei meg, får ingen støtte eller oppmuntring fra noen. Han vennen som hadde med seg mye godteri til meg, sa jeg til at han hadde ødelagt for slankingen min, og han unnskyldte seg og skulle ikke gjøre det igjen. Men skaden er ødelagt og jeg sliter mye psykisk i tillegg. Har angst og depresjoner og er ufør. Jeg får så sterkt sug i meg at jeg klarer ikke holde ut. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Måtte få dette ut her. Noen som har råd til meg? Kvinne 41. Anonymkode: 52ca4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Del Skrevet 28. mars 2021 Hva er BMIen din? Jeg har hatt samme problem så lenge jeg kan huske og har drevet med jojoslanking i over 10 år. Søtsuget gikk ikke over før jeg gikk til fastlegen med det og ble medisinert. Så, kanskje en tur til legen kan hjelpe? Anonymkode: 873aa...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest questioner Skrevet 28. mars 2021 #3 Del Skrevet 28. mars 2021 Lag en porsjon middag og hold deg til det. Du kan fint legge inn en planlagt dessert etter middag for å være "føre var". Ha et sunt alternativ tilgjengelig som feks varme bær eller fersk frukt med mager vaniljekesam. Når du er ferdig med måltidet kan du pusse tennene slik at ingenting frister og smaker vondt. Ikke gå til innkjøp som kan ligge i skapet "i tilfelle". Hold deg til å skeie ut en dag i uka og da kjøper du en sjokolade, en iskrem, en lite pose potegull etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Del Skrevet 28. mars 2021 Det høres ut som om du lett faller til ekstremer. Enten leve på knekkebrøddiett eller spise en haug med søtsaker. Hva med en mellomting? Spis vanlig mat og vanlige måltid, men vær bevisst mengden. Hvis du nå er vant med å spise godteri hver dag, start da gjerne med annenhver dag. Det er lettere å holde ut søtsuget om du vet at du "har lov" til å spise godteri dagen etter. (Og selvsagt ikke ha det i hus utenom). Når du har blitt vant med å spise godteri annenhver dag, gå ned til tredjehver dag osv. Helt til du kan holde til bare 1-2 dager i uka. Anonymkode: 9b816...f4b 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er BMIen din? Jeg har hatt samme problem så lenge jeg kan huske og har drevet med jojoslanking i over 10 år. Søtsuget gikk ikke over før jeg gikk til fastlegen med det og ble medisinert. Så, kanskje en tur til legen kan hjelpe? Anonymkode: 873aa...2d3 37 har jeg i bmi, legen har søkt om å få dekket et legemiddel som skal dempe matsug og blir fortere mett til meg. Er bare 4 uker siden han søkte og kunne gå opp til 8 uker før svar fra Helfo. Jojo slanking har jeg drevet med i mange år og. TS Anonymkode: 52ca4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som om du lett faller til ekstremer. Enten leve på knekkebrøddiett eller spise en haug med søtsaker. Hva med en mellomting? Spis vanlig mat og vanlige måltid, men vær bevisst mengden. Hvis du nå er vant med å spise godteri hver dag, start da gjerne med annenhver dag. Det er lettere å holde ut søtsuget om du vet at du "har lov" til å spise godteri dagen etter. (Og selvsagt ikke ha det i hus utenom). Når du har blitt vant med å spise godteri annenhver dag, gå ned til tredjehver dag osv. Helt til du kan holde til bare 1-2 dager i uka. Anonymkode: 9b816...f4b Ja det høres ikke dumt ut dette. TS Anonymkode: 52ca4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #7 Del Skrevet 29. mars 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: 37 har jeg i bmi, legen har søkt om å få dekket et legemiddel som skal dempe matsug og blir fortere mett til meg. Er bare 4 uker siden han søkte og kunne gå opp til 8 uker før svar fra Helfo. Jojo slanking har jeg drevet med i mange år og. TS Anonymkode: 52ca4...13a Jeg fikk det ikke dekket, så jeg betaler selv. Koster litt over tusenlappen i måneden for den jeg har, men tenker at det er verd det. Godteri er jo ikke gratis det heller. Anonymkode: 873aa...2d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #8 Del Skrevet 29. mars 2021 Når du står i butikken med sjokoladen: spør om du vil la psykisk sykdom bestemme hva du skal spise. Dette er psykisk og du må finne en måte å endre hvordan du tenker om dette på. Hva tenker du når du står med sjokoladen i hånden? For det du tenker hindrer deg ikke i å kjøpe den, så du må tenke noe annet som faktisk fungerer. Anonymkode: e258d...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Del Skrevet 29. mars 2021 Ikke ha godsaker liggende i huset. Da blir de spist. Spis deg ordentlig mett når du spiser, så du ikke blir fristet til å ha noe godt etterpå. Ikke stappmett, men stopp når du ikke er sulten lenger. Begynn å gå tur. Som ufør har du tid til det, hvis du klarer. Trenger ikke være en lang tur, men frisk luft letter på humøret, og du får tankene over på andre ting enn mat. Ikke spis foran tv eller andre skjermer. Du spiser fortere da, og legger ikke merke til hvor mye su egentlig har spist. Anonymkode: e0cb3...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Del Skrevet 29. mars 2021 Jeg tror du bør øve litt på balanse. Du kan faktisk spise litt godteri, men hold det til små mengder og bare enten i helgen, eller maks to ganger i uka. I starten var min regel to ganger i uka, for da var det åpent for å forsyne seg litt om jeg var på besøk hos noen. Det fungerer dårlig å gjøre noe så ekstremt som f.eks å skulle holde seg til denne knekkebrøddietten. Du høres også litt lett påvirkelig ut siden du tester den, og hører på folk som sier at knekkebrød ikke er bra for magen. Knekkebrød er helt fint det, men ingenting er bra om du kun spiser det Variasjon i kostholdet er viktig. Prøv å heller legge opp til et sunt og variert kosthold som inneholder grove produkter (ja brød), mye grønnsaker, gode proteinkilder osv. Du kan faktisk spise mye mat så lenge den er sunn. Og så kan du spise litt godteri i helgene. Men å gjøre noe på den ekstreme måten, slik du har forsøkt, det fungerer jo bare ikke. Du sulter kroppen til du ikke klarer å stoppe cravings lengre. Det er bedre å lære seg å ta en brødskive eller lage en eggerøre når du MÅ ha noe. Du må gjøre noe annerledes, og jeg foreslår faktisk næringsrik mat. Anonymkode: cae81...9c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #11 Del Skrevet 29. mars 2021 Dette er psykologisk, altså veldig enkelt å fikse Anonymkode: 9d891...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Del Skrevet 29. mars 2021 Dropp knekkebrød, dropp sjokolade. Spis havregrøt med bær til frokost. En fritatta med mye grønnsaker til lunsj. Kylling eller laks, gjerne med potetmos med litt smør og fløte, eller smørdampet brokkoli, til middag. Da spiser du stabilt sunt, kroppen og magen vil være fornøyd, man får i seg litt sukker og fett som gjør at man ikke faller helt av med en gang. Jeg måtte droppe sjokolade helt, mange må det. Fordi jeg lett bikker over og suget etter mer blir enormt. Så anbefaler deg ikke "hver fredag" eller "annenhver dag" eller "nedtrapping", som anbefalt over. Spiser jeg som skissert her, med litt kalorier og variasjon i måltidene, så tenker jeg aldri på søtsaker og snop. Anonymkode: 56455...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #13 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 37 har jeg i bmi, legen har søkt om å få dekket et legemiddel som skal dempe matsug og blir fortere mett til meg. Er bare 4 uker siden han søkte og kunne gå opp til 8 uker før svar fra Helfo. Jojo slanking har jeg drevet med i mange år og. TS Anonymkode: 52ca4...13a 😵 Det er rart at du ikke automatisk stopper når du føler deg så uvell av det, og det har gått så langt... Selv har jeg bmi på ca. 20. Jeg spiser sunt, men kan også spise så mye usunt jeg vil uten å gå skikkelig mye opp i vekt... Anonymkode: 1cafd...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 37 har jeg i bmi, legen har søkt om å få dekket et legemiddel som skal dempe matsug og blir fortere mett til meg. Er bare 4 uker siden han søkte og kunne gå opp til 8 uker før svar fra Helfo. Jojo slanking har jeg drevet med i mange år og. TS Anonymkode: 52ca4...13a Hva heter denne medisinen? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du står i butikken med sjokoladen: spør om du vil la psykisk sykdom bestemme hva du skal spise. Dette er psykisk og du må finne en måte å endre hvordan du tenker om dette på. Hva tenker du når du står med sjokoladen i hånden? For det du tenker hindrer deg ikke i å kjøpe den, så du må tenke noe annet som faktisk fungerer. Anonymkode: e258d...dd4 Folk som trøstespiser p.g.a. andre ting i livet som de er veldig triste over da? Ensomhet f.eks. Er man helt alene uten utsikter til bedring, så er det spiselige ting som blir ens evige venn. Ikke sunt, men ofte sant. Da er det ikke bare-bare å kutte ut alt. Man må ha noe istedenfor. Når dette ikke eksisterer (man kan ikke bestemme over andre mennesker) er det vanskelig å la være å kjøpe de tingene i butikken. Anonymkode: b0233...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #15 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er så lei meg og oppgitt over meg selv at jeg spyr. Hvorfor skal jeg ikke klare dette? I fjor så gikk jeg på knekkebrød dietten og gikk ned 13 kg. Så sa en venn av meg flere ganger at det var ikke bra for magen å spise knekkebrød, og på høsten kom en venn hjem til meg i helgene med mye godteri, sjokolader, vaniljesaus og sjokoladepudding, og jeg knakk og spiste det. frem til julen og i julen spiste jeg mye jule godterier. La selvfølgelig på meg de kg igjen som jeg hadde tatt av. Jeg har prøvd nå igjen med knekkebrød men knekker stadig med å kjøpe sjokolade. Jeg er så sliten og lei meg, får ingen støtte eller oppmuntring fra noen. Han vennen som hadde med seg mye godteri til meg, sa jeg til at han hadde ødelagt for slankingen min, og han unnskyldte seg og skulle ikke gjøre det igjen. Men skaden er ødelagt og jeg sliter mye psykisk i tillegg. Har angst og depresjoner og er ufør. Jeg får så sterkt sug i meg at jeg klarer ikke holde ut. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Måtte få dette ut her. Noen som har råd til meg? Kvinne 41. Anonymkode: 52ca4...13a Hei, jeg er en 26 år gammel kvinne med akkurat samme problem som deg. Godteri, sjokolade og chips er som en avhengighet for meg. Jeg har alltid vært glad i søte ting som kaker og godteri, og spesielt sjokolade. Har vært det helt siden jeg var et lite barn, og helt siden da har jeg hyppig spist sjokolade. Det lengste jeg har gått uten sjokolade, snacks og annet søtt er bare noen få uker i løpet av årene jeg har levd. Dette er helt sant og jeg overdriver ikke. Men, i perioder kan jeg spise mindre, altså jeg kan ha en 200 g sjokoladeplate i et par dager og jeg spiser ikke ekstreme mengder. Hadde det vært slik så hadde jeg vært ganske så overvektig. Jeg er sykelig overvektig nå, men ikke i grad alvorlig fedme, og er sakte men sikkert på vei ned i vekt. Min BMI per nå er 33,2. Drit i den knekkebrøddietten. Det hjelper ikke, og jeg mener at du er på feil spor. Problemet ditt er at du er avhengig av godfølelsen som sjokolade og godteri gir deg. Det er iallfall det som er mitt problem, og jeg går ut ifra at det er noe lignende du også sliter med. Jeg regner også med at du har problemer med å begrense deg, for det problemet har jeg også. Jeg er selv deprimert og finner ikke glede i noe som helst her i livet, det eneste som kan gi meg litt glede i det minste, er sjokolade og potetgull. Det høres vanvittig tragisk ut men det er en form for trøstespising. Jeg slet med overspising tidligere, det problemet har jeg ikke nå, men jeg tyr ofte til sjokolade og søtsaker når ting er vanskelig. Jeg kan også spise det selv om ting er greit, fordi da vil jeg bare ha "kosen" og "unne meg" noe godt. I perioder kan jeg trene og spise sunt, lage middag fra bunnen av og ha det bra med meg selv, men det går bare et par uker og så sprekker jeg, og da er jeg tilbake på kjøret med sjokolade, potetgull og kjappe middager. Jeg spiser sjokolade som om det var mat, og ikke kos. Jeg får også et slikt sug og et drag mot denne typen mat/godteri, og det gjør meg gal noen ganger. Det finnes dessverre ingen magiske ord som vil lette dette suget og som vil gjøre ting bedre. Man må bare slutte å kjøpte det inn og spise det. Men du burde nok gå litt i deg selv og finne ut hvorfor du spiser så mye av det som du gjør og om du eventuelt bruker det som trøst. Kanskje du sliter med overspising. Jeg ville snakket med en psykolog om disse tingene, slik at dere sammen får lagt en plan. Det er overhodet ikke bra for helsa å innta så mye sukker og fett, og jeg syns det er like ille som å røyke og drikke alkohol daglig. Det er min personlige mening, men sett ifra et helseperspektiv så er det nok ikke langt ifra like ille, ettersom fedme i stor grad øker risikoen for mange ulike sykdommer og kreft. Nå ser jeg at du til og med har spurt legen om slankepiller, og jeg kjenner jeg blir oppgitt, for det er helt feil vei å gå! Du har åpenbart et dårlig forhold til mat, og disse pillene det er snakk om vil ikke gjøre noe for deg når problemet sitter i hodet. Snakk med en psykolog og ernæringsfysiolog. De færreste leger har god kompetanse når det kommer til fedmeproblematikk og kosthold, jeg har hørt så mange skrekkhistorier om folk som går til legen for å få bukt med vekta. Det er viktig å henvende seg til folk som faktisk vet hva de snakker om. Vi lever i en tid hvor vi har tilgang på mye kunnskap om mat og kropp, men man må være kritisk til hvem man hører på og være sikker på at kildene er reelle. Og i alle tilfeller så er ting som høres for godt ut til å være sant, også akkurat det - det stemmer ikke. For eksempel at sitronvann øker forbrenningen nok til at du går ned i vekt, at man brenner fett på magisk vis med lavkarbo og at om du erstatter sjokolade med frukt så vil vekta rase ned. Det fungerer ikke sånn. For å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd over tid, og det oppnås ved å spise mindre kalorier enn du forbrenner. Og en kalori er faktisk en kalori, uansett hvilken mat du spiser. Spiser du 5000 kalorier med sunn mat og 5000 kalorier med usunn mat så legger du på deg uansett. I teorien er slanking helt absurd enkelt, men det er kjempe vanskelig i praksis fordi man må være beintøff og dedikert. Motivasjon kommer og går uansett, det er dedikasjon som vil gi resultater. Igjen så sliter jeg med maten selv, og har nå etter 2-3 uker med kaloriunderskudd klart å sprekke og har spist i overskudd med sjokolade og potetgull i 3-4 dager. Det er helt jævlig. AnonymBruker skrev (2 timer siden): 😵 Det er rart at du ikke automatisk stopper når du føler deg så uvell av det, og det har gått så langt... Selv har jeg bmi på ca. 20. Jeg spiser sunt, men kan også spise så mye usunt jeg vil uten å gå skikkelig mye opp i vekt... Anonymkode: 1cafd...13a Det er fordi du ikke spiser nok til å gå opp i vekt, det. Ikke fordi du har en magisk forbrenning og er sunn. Så lenge du ikke spiser i kalorioverskudd over tid så vil du ikke gå opp i vekt, akkurat som man ikke går ned i vekt om man ikke ligger i kaloriunderskudd over tid. Anonymkode: 78d07...1f8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #16 Del Skrevet 29. mars 2021 Dette får meg bare til å føle meg ennå verre. Jeg har mange utfordringer nå med angst for korona og vaksinen i tillegg. Jeg har angst når jeg går på butikken for det er så mye folk som ikke holder avstand. Jeg har en konstant kamp inni meg psykisk. Og da er det ikke rart at det bikker over for meg når det gjelder mat. Jeg kan spise meg stappmett men i hodet vil jeg fremdeles ha mat. Jeg kan spise sjokolade og godteri til jeg blir kvalm ja, gjør det mange ganger og tenker aldri mer. Jeg føler meg fortapt for det er ikke enkelt å gå ned i vekt når en sliter psykisk i samme slengen. Jeg kan finne på å kjøre til butikken eller bensinstasjonen på kvelden fordi jeg får lyst på sjokolade osv. Havregrøt er faktisk godt så skal lage det i kveld. Hvor ofte kan jeg spise det da? 2 ganger daglig? TS Anonymkode: 52ca4...13a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #17 Del Skrevet 29. mars 2021 spisdegfri.no Anonymkode: f1bcb...5a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #18 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette får meg bare til å føle meg ennå verre. Jeg har mange utfordringer nå med angst for korona og vaksinen i tillegg. Jeg har angst når jeg går på butikken for det er så mye folk som ikke holder avstand. Jeg har en konstant kamp inni meg psykisk. Og da er det ikke rart at det bikker over for meg når det gjelder mat. Jeg kan spise meg stappmett men i hodet vil jeg fremdeles ha mat. Jeg kan spise sjokolade og godteri til jeg blir kvalm ja, gjør det mange ganger og tenker aldri mer. Jeg føler meg fortapt for det er ikke enkelt å gå ned i vekt når en sliter psykisk i samme slengen. Jeg kan finne på å kjøre til butikken eller bensinstasjonen på kvelden fordi jeg får lyst på sjokolade osv. Havregrøt er faktisk godt så skal lage det i kveld. Hvor ofte kan jeg spise det da? 2 ganger daglig? TS Anonymkode: 52ca4...13a Høres veldig kjent ut. Hvorfor går du ikke til psykolog? Hvorfor tror du at alle problemene vil løses med å spise havregrøt to ganger daglig? Anonymkode: 78d07...1f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #19 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk det ikke dekket, så jeg betaler selv. Koster litt over tusenlappen i måneden for den jeg har, men tenker at det er verd det. Godteri er jo ikke gratis det heller. Anonymkode: 873aa...2d3 Hva heter denne medisinen?? Anonymkode: e6716...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #20 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres veldig kjent ut. Hvorfor går du ikke til psykolog? Hvorfor tror du at alle problemene vil løses med å spise havregrøt to ganger daglig? Anonymkode: 78d07...1f8 Fordi jeg har gått til psykolog i flere år uten å bli bedre, så dps har gitt meg opp. Har psykriatisk sykepleier ukentlig, har spurt om å få støtte der i fra til å gå ned i vekt, men føler ikke jeg får noe støtte eller noe. Anonymkode: 52ca4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå