Gå til innhold

Venninne sier barnet hennes er traumatisert etter å ha blitt dyttet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min særdeles påståelige og overbeskyttende venninne sier at hennes 2 år gamle datter er traumatisert. Jenta har vært i barnehagen hvor hun og flere jevnaldrende har løpt etter hverandre, frem og tilbake. Så kræsjer jenta med et annet barn og faller og slår seg. Hun faller så hun slår munnen/tennene, men alt så fint ut hos tannlegen. 
Nå sier moren at jenta er traumtisert etter dette, alle tegn på misnøye, klenging, oppvåkninger på natta, uhell med å tisse på seg er nå på grunn av denne ulykken. Det er nå 3-4 måneder siden det skjedde. 
Kan virkelig et barn bli traumatisert av fall i en lek? 

Anonymkode: 5bcd1...bb0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tvilsomt. Alle som har jobbet litt i barnehage vet at det skjer titt og ofte både krangling, dytting, fall, slag, biting og lugging. Småbarn er robuste, så sant dette ikke er noe som skjer jevnlig og ofte. 

Anonymkode: 0ef77...5aa

• Liker 5
Skrevet

Barnet er ikke traumatisert etter et krasj og fall i barnehagen. (Sender en liten varm tanke til de ansatte som må holde ut med denne moren her) 

Moren til dette barnet overreagerer, tolker signaler barnet gir som traume uten at det er det. For meg høres det ut som at hun trenger et kurs. Denne dama har sikkert lest seg opp på tilknytningsteori, men et kurs om barns utvikling/relasjon til voksne eller COS- kurs kan være positivt. Slik hun holder på nå så påfører hun traume på barnet. 

• Liker 22
Skrevet (endret)

Da hadde samtlige vært traumatisert. Hvem har ikke kræsjet i noen og falt som barn? 

Tror derimot ikke morens reaksjon er noe bra for barnet, da. Mor hauser jo opp en hendelse som burde vært lagt på is for lengst. 

Endret av Namine
  • Liker 10
Gjest BethD
Skrevet

Seriøst? Herregud!! 
isåfall burde samtlige på min avdeling være traumatiserte, mine egne barn også. 
Huff. Større sjangs for at barnet er påvirket av mors overbeskyttende vesen. 

AnonymBruker
Skrevet

🤣 Det er sånn man skaper en special snowflake-dramaguri. Impad.

Anonymkode: e8edc...1a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da vet jeg i allefall av uendelig mange barn dom er traumatisert. Inkludert mine egne barn. Ene kræsja sammen så det sang med en annen gutt. Satt å så på en kul i panna som væks og ble blå. Litt trøtt og avslapping, og vipps så var de i full lek igjen.

Men på hvordan mor møter barnet etter et uhell, av alle slag. Så kan barnet bli traumatisert av slike opplevelser, og tru at det er farlig å falle. Det er dette som kalles å pakke barn inn i bobleplast. Hun er kanskje en som kan finne på å trø hjelm på barnet når det klatrer også? Noe som kan være mye farligere, enn å klatre uten.

Denne moren trenger nok en del veiledning for å gjøre sin lille diamant tøff, og robust til å takle livet. Har vært borti en sånn forelder via jobb selv, og det er ikke alltid enkelt, og veldig lite kjekt å fortelle ved henting, eller måtte t en telefon for å fortelle at barnet har slått seg.

Anonymkode: b248f...1ff

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min særdeles påståelige og overbeskyttende venninne sier at hennes 2 år gamle datter er traumatisert. Jenta har vært i barnehagen hvor hun og flere jevnaldrende har løpt etter hverandre, frem og tilbake. Så kræsjer jenta med et annet barn og faller og slår seg. Hun faller så hun slår munnen/tennene, men alt så fint ut hos tannlegen. 
Nå sier moren at jenta er traumtisert etter dette, alle tegn på misnøye, klenging, oppvåkninger på natta, uhell med å tisse på seg er nå på grunn av denne ulykken. Det er nå 3-4 måneder siden det skjedde. 
Kan virkelig et barn bli traumatisert av fall i en lek? 

En 2 åring som har tisseuhell på natta?

Altså sover uten bleie?

Denne tråden må jo være tullball. 

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (4 minutter siden):

Altså sover uten bleie?

Rull inn, da. Begge mine barn har vært tørr dag og natt fra de var 2 år og 4 mnd, akkurat det er da ingen sensasjon. 

Anonymkode: f00c1...d79

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rull inn, da. Begge mine barn har vært tørr dag og natt fra de var 2 år og 4 mnd, akkurat det er da ingen sensasjon. 

Poenget var å reagere med at det må være traume om en toåring har tisseuhell om natta.

(bare ventet på en sånn «mine barn» kommentar :P )

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (Akkurat nå):

Poenget var å reagere med at det må være traume om en toåring har tisseuhell om natta.

(bare ventet på en sånn «mine barn» kommentar :P )

Da bør du ordlegge deg sånn, da :P 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo ikke uvanlig at et 2 år gammelt barn har tisseuhell om natten. Noen er tørr tidligere enn andre, men et uhell kan skje allikevel. Tull og tøys at det skjer pga et fall for flere mnd siden, det skjer fordi det er slikt som skjer når man er 2 år. 

Anonymkode: cab0e...286

• Liker 3
Skrevet

Dette har jeg vanskelig for å tro på. Isåfall, som andre sier så ville alle barn vært traumatisert. Alle barn har falt, blitt dyttet, slått osv i barnehagen. Flere ganger! 

Og det er jo ikke rart at en toåring tisser på seg om natta. Heller ikke at de er klengete og mammadalt til tider. Uansett hva ellers de har opplevd. 

Hvis ungen i det hele tatt husker denne episoden som skjedde for flere måneder siden, så er det kun fordi moren konstant minner barnet på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk hørt foreldre si lignende ting før. 'Barnet mitt ble slikket i ansiktet av en hund da hun var liten, så hun fikk traumer av det.' Om det er traumer på gang, er det foreldrene som påfører dem i slike tilfeller. Synes det er skikkelig stygt å si sånne ting og, all den tid det finnes folk med traumelidelser som er alvorlige.

Anonymkode: 2df1b...6b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En toåring er vel i verste separasjonsangst-perioden, og er gjerne skikkelig klengete og mammadalt. (Sånn helt uten å ha vært utsatt for noe traumatisk i det hele tatt. ) 

Tipper barnet er bekymret/redd fordi det forstå at mor er "på tuppa", men ikke hvorfor. 

Anonymkode: 501a1...b0d

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sjansen er større for å bli traumatisert av pårørendes (over)reaksjon i etterkant. 

Anonymkode: 2e8d1...0a8

Dette. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En toåring er vel i verste separasjonsangst-perioden, og er gjerne skikkelig klengete og mammadalt. (Sånn helt uten å ha vært utsatt for noe traumatisk i det hele tatt. ) 

Tipper barnet er bekymret/redd fordi det forstå at mor er "på tuppa", men ikke hvorfor. 

Anonymkode: 501a1...b0d

Og dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (På 29.3.2021 den 8.19):

Altså sover uten bleie?

solmåneogstjerner skrev (På 29.3.2021 den 10.02):

Dette har jeg vanskelig for å tro på. Isåfall, som andre sier så ville alle barn vært traumatisert. Alle barn har falt, blitt dyttet, slått osv i barnehagen. Flere ganger! 

Og det er jo ikke rart at en toåring tisser på seg om natta. Heller ikke at de er klengete og mammadalt til tider. Uansett hva ellers de har opplevd. 

Hvis ungen i det hele tatt husker denne episoden som skjedde for flere måneder siden, så er det kun fordi moren konstant minner barnet på det. 

Dessverre ikke tullball. Dette har vært et tema helt siden hendelsen, det kommer snapper midt på natta av barnet som må få sove med mor pga traumer, meldinger om hvor slitne de er av alle traumene hun har etter «ulykken». Mor får så mye oppmerksomhet og medhold fra de rundt seg at jeg blir litt sjokkert. 
Nå er jeg ikke så veldig populær etter at min respons på sist traume-melding var at barnet hennes kommer til å få det tøft i livet om hun blir traumatisert av en slik hendelse. Og at jeg håper hun blir mer robust så hun kan tåle en støyt. 

ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at morens eller andre voksnes reaksjon har om ikke traumatisert barnet, så ihvertfall fått henne til å huske dette som en svært ubehagelig episode. F.eks hvis de har ropt og skreket og det har vært blod. Voksne som ikke klarer å forholde seg rolige i slike situasjoner tror jeg absolutt kan påføre barnet et «traume». 

Anonymkode: b4605...e80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...