AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Vi er begge 25 år, han har master og jobber i en bank. Jeg jobber turnus som lege og tjener 520 tNok. Han skiftet jobb nylig og tjener nå nesten dobbelt så mye som meg, det er litt frustrerende. Jeg jobber mere enn ham og allikevel tjener han flesteparten av pengene. Hvorfor er det så stor forskjell i lønn mellom kjønnene med stort sett likt utdannelsesnivå? Det er mye mere enn man tror. Anonymkode: 1524a...21e 3
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 Jeg syns han burde gi deg 1/4 av lønna hans sånn at begge tjener likt. I Norge har vi likestilling og det er menns oppgave å sørge for dette. Hvis han nekter har han trolig dårlig chakra og jeg ville anbefalt litt healing sånn at han får hode på rett plass
Gjest O.G. Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 RehabilitertIncel skrev (1 minutt siden): Jeg syns han burde gi deg 1/4 av lønna hans sånn at begge tjener likt. I Norge har vi likestilling og det er menns oppgave å sørge for dette. Hvis han nekter har han trolig dårlig chakra og jeg ville anbefalt litt healing sånn at han får hode på rett plass Huh?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi er begge 25 år, han har master og jobber i en bank. Jeg jobber turnus som lege og tjener 520 tNok. Han skiftet jobb nylig og tjener nå nesten dobbelt så mye som meg, det er litt frustrerende. Jeg jobber mere enn ham og allikevel tjener han flesteparten av pengene. Hvorfor er det så stor forskjell i lønn mellom kjønnene med stort sett likt utdannelsesnivå? Det er mye mere enn man tror. Anonymkode: 1524a...21e Avgjørende faktor her er yrke, ikke kjønn. Anonymkode: 7c8ce...857 42
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Ulike jobber gir ulik lønn. Sånn har det alltid vært, og slik vil det forbli. Hvis lønna er det viktigste må man velge jobber som gir høy lønn. Som regel er det en grunn til at lønna er høy da, så de fleste velger bort jobber med høy lønn. Og gjør noe mer avslappende og mindre krevende Anonymkode: d896e...0e3 6
Brunello Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi er begge 25 år, han har master og jobber i en bank. Jeg jobber turnus som lege og tjener 520 tNok. Han skiftet jobb nylig og tjener nå nesten dobbelt så mye som meg, det er litt frustrerende. Jeg jobber mere enn ham og allikevel tjener han flesteparten av pengene. Hvorfor er det så stor forskjell i lønn mellom kjønnene med stort sett likt utdannelsesnivå? Det er mye mere enn man tror. Anonymkode: 1524a...21e Her er yrke og ikke kjønn det avgjørende. 9
oyv12345 Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 TS: Lønna de vil nok stige betraktelig som lege! Du burde være happy for at både du og din mann har en fin inntekt sammen! 8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er begge 25 år, han har master og jobber i en bank. Jeg jobber turnus som lege og tjener 520 tNok. Han skiftet jobb nylig og tjener nå nesten dobbelt så mye som meg, det er litt frustrerende. Jeg jobber mere enn ham og allikevel tjener han flesteparten av pengene. Hvorfor er det så stor forskjell i lønn mellom kjønnene med stort sett likt utdannelsesnivå? Det er mye mere enn man tror. Anonymkode: 1524a...21e Det har ingenting med kjønn eller utdannelsesnivå å gjøre. Det handler om hvor mye verdier du kan skape. I Norge har vi sosialisert medisin, og leger har lav verdiskapning. Anonymkode: 78f97...475 6
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 9 minutter siden, O.G. said: Huh? chakrasteiner og krystallhealing
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Skrevet 28. mars 2021 Her er det motsatt. Vi har begge bachelor som høyeste fullførte utdanning. Jeg tjener 580K, og han 450K. Handler om valg av yrke, ikke lengde på utdanning eller kjønn. Kjenner også noen som har VGS som høyeste utdanning som tjener over 700K. Mye mer enn oss begge. Skal man snakke om likestilling, bør en vel heller snakke om lik lønn for likt arbeid, enn om utdanning. Lik lønn for likt arbeid har vi jo. Så kan man jo spørre seg hvorfor vi kvinner velger lavlønte yrker. Hvorfor valgte du ditt yrke, og ikke yrkesretninger som ville vært bedre betalt? Anonymkode: 1353c...40f 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det motsatt. Vi har begge bachelor som høyeste fullførte utdanning. Jeg tjener 580K, og han 450K. Handler om valg av yrke, ikke lengde på utdanning eller kjønn. Kjenner også noen som har VGS som høyeste utdanning som tjener over 700K. Mye mer enn oss begge. Skal man snakke om likestilling, bør en vel heller snakke om lik lønn for likt arbeid, enn om utdanning. Lik lønn for likt arbeid har vi jo. Så kan man jo spørre seg hvorfor vi kvinner velger lavlønte yrker. Hvorfor valgte du ditt yrke, og ikke yrkesretninger som ville vært bedre betalt? Anonymkode: 1353c...40f Kanskje Harald Eia fra 2010 kan hjelpe til med det? Selv synes jeg folk skal fokusere på hva de vil gjøre. Penger er ikke alt i livet, jeg tjener ca. det mannen din gjør selv om mann og jeg er statsansatt. Jeg ville fått minst 50k mer i det privatet (flere ganger at folk har forsøkt rekruttere meg ut) Anonymkode: 091a3...63e
Milky Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 RehabilitertIncel skrev (2 timer siden): Jeg syns han burde gi deg 1/4 av lønna hans sånn at begge tjener likt. I Norge har vi likestilling og det er menns oppgave å sørge for dette. Hvis han nekter har han trolig dårlig chakra og jeg ville anbefalt litt healing sånn at han får hode på rett plass Ehh? Og hvorfor det liksom? Er ikke hans problem at hun har valgt en jobb som har den lønna den har. Hva er egt problemet med at han tjener mer? da skulle du valgt en annen utdanning ts 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 Jeg kjenner en mann jeg synes er taper. Han har deltids sykepleier som samboer og hun tjener under halvparten av han, selv om han tjener passelig lite - like mye som meg. Det er fordi hun rett og slett ikke jobber, og det kan være mange grunner til det, det skal jeg ikke blande meg inn i... Men! De har felles økonomi (deler all lønn 50/50) og derfor er han "forsørger" for familien deres, og hhun jobber mye mindre totalt sett. Er det galt av meg å synes det er feil? Paradokset er at likestilling ikke er det samme som rettferdighet. Han må ikke føde, men må betale. Høres kjent ut? Hvis det var opp til meg så hadde det ikke blitt noe krav på lønna hans, og det samme om det hadde vært motsatt - at hun tjente mer enn han. Man kan ærlig talt bo godt med de summene det er snakk om - Jeg kommer fra dårlige kår og synes det er MYE penger, men kanskje ikke i Oslo sentrum Hvis han vil ha bedre bosted og dyrere hvitevarer etc fordi han har råd så kan han betale mellomlegget mot en dyrere leilighet og lignende kompromiss, det synes jeg er rettferdig. Anonymkode: 091a3...63e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er begge 25 år, han har master og jobber i en bank. Jeg jobber turnus som lege og tjener 520 tNok. Han skiftet jobb nylig og tjener nå nesten dobbelt så mye som meg, det er litt frustrerende. Jeg jobber mere enn ham og allikevel tjener han flesteparten av pengene. Hvorfor er det så stor forskjell i lønn mellom kjønnene med stort sett likt utdannelsesnivå? Det er mye mere enn man tror. Anonymkode: 1524a...21e Dette har da ikke noe med kjønn å gjøre. Like mange kvinner som tar master i økonomi (går ut fra at det er det han har), og på legeutdanningen er det vel også ganske likt. Anonymkode: 89782...914 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 TS du vil jo tjene mye mer når du er ferdig spesialisert. Plastikkirurgi på privatklinikk eller fastlege tjener godt! Du ka Anonymkode: 444d6...390
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi er begge 25 år, han har master og jobber i en bank. Jeg jobber turnus som lege og tjener 520 tNok. Han skiftet jobb nylig og tjener nå nesten dobbelt så mye som meg, det er litt frustrerende. Jeg jobber mere enn ham og allikevel tjener han flesteparten av pengene. Hvorfor er det så stor forskjell i lønn mellom kjønnene med stort sett likt utdannelsesnivå? Det er mye mere enn man tror. Anonymkode: 1524a...21e Du har såpass lang utdanning at du burde jo vite godt at det ikke er lengden/nivået som fastsetter lønnen. Selv om du har det som faktisk blir vesentlig lenger utdanning, gir ikke det nødvendigvis mer lønn. Det finnes mennesker som tjener flere millioner i året med en bachelorgrad, og det finnes legespesialister som ikke tjener millionen. Måtte du virkelig på KG for å finne ut at dette ikke har noe med kjønn å gjøre? Anonymkode: 6974a...bdd
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #17 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kjenner en mann jeg synes er taper. Han har deltids sykepleier som samboer og hun tjener under halvparten av han, selv om han tjener passelig lite - like mye som meg. Det er fordi hun rett og slett ikke jobber, og det kan være mange grunner til det, det skal jeg ikke blande meg inn i... Men! De har felles økonomi (deler all lønn 50/50) og derfor er han "forsørger" for familien deres, og hhun jobber mye mindre totalt sett. Er det galt av meg å synes det er feil? Paradokset er at likestilling ikke er det samme som rettferdighet. Han må ikke føde, men må betale. Høres kjent ut? Hvis det var opp til meg så hadde det ikke blitt noe krav på lønna hans, og det samme om det hadde vært motsatt - at hun tjente mer enn han. Man kan ærlig talt bo godt med de summene det er snakk om - Jeg kommer fra dårlige kår og synes det er MYE penger, men kanskje ikke i Oslo sentrum Hvis han vil ha bedre bosted og dyrere hvitevarer etc fordi han har råd så kan han betale mellomlegget mot en dyrere leilighet og lignende kompromiss, det synes jeg er rettferdig. Anonymkode: 091a3...63e Jeg syns at om mannen tjener dobbelt så mye så skal man ikke dele på boutgifter helt likt, daska han betale mer enn hun på dette. Anonymkode: a7f02...fa3 1
Gjest RehabilitertIncel Skrevet 28. mars 2021 #18 Skrevet 28. mars 2021 1 hour ago, Milky said: Ehh? Og hvorfor det liksom? Er ikke hans problem at hun har valgt en jobb som har den lønna den har. Hva er egt problemet med at han tjener mer? da skulle du valgt en annen utdanning ts All forskning har vist at utjevning øker trivsel. Han burde gi henne penger sånn at hun ikke føler seg ille. En ekte mann står for likestilling og jobber aktivt for å få partneren sin til å føle seg vel. Hvorfor ellers er han i et forhold med en dame. Utnytting av damer er bare såååå 1950.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #19 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg syns at om mannen tjener dobbelt så mye så skal man ikke dele på boutgifter helt likt, daska han betale mer enn hun på dette. Anonymkode: a7f02...fa3 Hvorfor det? Anonymkode: 20cfe...6ad
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #20 Skrevet 29. mars 2021 Helt ærlig ts, dette burde du ha lest deg opp på før du valgte utdanning (hvis lønn er en avgjørende faktor). Det er relativt allment kjent at leger faktisk tjener ganske dårlig i forhold til arbeidsmengde. Man velger ikke medisin pga. lønnen. Overlegene på sykehuset har vel rundt 800-900 000 kr i lønn. Overlegene. Du kan tjene bedre om du finner deg en spesialitet hvor du kan jobbe privat. Anonymkode: 7ccb3...5bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå