Regning1 Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Har under hele korona lagt merke til at det flere steder(artikler, forum og kommentarfelt) er normalt å forsvare sik mening med at «Det er lov å tenke selv». Men jeg skjønner det ikke? Folk skriver jo det for å forsvare sin mening, men det virker jo som definisjonen på å tenke selv er å være enig med den som skriver. Og at man skriver til folk at det er lov å tenke selv, så fort noen uttrykker en annen mening enn deres egen
Gjest Lawyam Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 (endret) Det er fint utrykk, men det er helt avhengig av hvem som tenker og hva tanken er. Det er mye brukt av meg som er for regler og tiltak, og som ville ha oppført meg etter det uansett hva regjeringen ville funnet på - og det er brukt av de som ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp. Det verste utrykket jeg hører er imidlertid 'jeg har min egen sannhet, du har din'. Det er umulig å diskutere noe med dem. Endret 28. mars 2021 av Lawyam
FrkHumle Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Det handler vel ikke om å forsvare sin mening, men å oppfordre folk til å tenke gjennom ting, og ta et eget standpunkt, selv om det er motsatte av ens eget. 1
Tabris Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 For meg blir det ironisk når det å "tenke selv" betyr å svelge rått hva en eller annen fyr sier på YouTube. 2
Gjest Smeltemann Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Det er ikke mange som tenker selv lengre,går rundt som noen zombier .
Gjest Lawyam Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Tabris skrev (1 minutt siden): For meg blir det ironisk når det å "tenke selv" betyr å svelge rått hva en eller annen fyr sier på YouTube. Ja, det blir jo helst å følge andres tankegang og ikke tenke selv.
Katten.2.0 Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 'Gjør din egen research' kommer gjerne med, tett oppfulgt av 'Nei, du må gjøre research på xxxx, ikke peer reviewed tidsskrifter'. 2
Hedy Lamarr Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 I utgangspunktet er det jo fint å tenke selv. Dessverre er uttrykket nå så ofte brukt av de med utdanning på «livets harde skole» at det har mistet sin verdi fullstendig. For dem er det å tenke selv å overse absolutt all seriøs forskning og heller finne sin «alternative sannhet». Antagelig med foliehatten godt trykket ned over skallen. 1
Anbefalte innlegg