Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre gammel kredittgjeld fra 2018. Jeg hadde planer om å bruke etterbetalingen min fra nav på dette ifjor høst, men de trakk meg 50% skatt, noe jeg jo får igjen iløpet av noen måneder nå da. Men jeg har ca 47.000kr i gjeld fra kreditorer, og jeg får 10.500kr i aap, hvorav 600 av de går til strøm, og 5500kr til husleie. Samboer er i risiko for å stå uten jobb, og han har sin egen gjeld å tenke på. Vi har vurdert å flytte til billigere sted, men er ingenting billigere å finne i områdene her. Og vi har heller ikke mulighet til å flytte langt. Jeg har nå en bil som snart er skrapklar, så derfor kan det hende jeg må spare de skattepengene til jeg er kvitt gjelden, for så å kjøpe bil for dem til vinteren. Vi er avhengig av bil, mest meg. Frister ikke å bruke skattepengene på under halve gjelden, og så ikke få mulighet til å fortsette å betale noe videre heller.. Da var det omtrent for gjeves pga renter osv.

Jeg har ingenting av verdi å selge, så det gjør det vanskelig.

Noen råd for hvordan tjene meg opp fort? Vanskeligere situasjon enn man kan forestille seg, for jeg kan jo ikke jobbe. Var ung og dum når jeg tok opp «senere betaling» av ting, var bare 18. Nå er jeg 22 og gjelden står større såklart 😕

Anonymkode: fb281...577

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får høre med dine foreldre om dem kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 7bd3a...e92

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på aap, ble jeg «venner» igjen med et par rike ekser som gav meg penger til mat mot noen tjenester ved behov... du overlever hverken på trygd eller aap med gjeld.

Anonymkode: ec8a4...284

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du får skaff deg jobb da vet du. Ingen MÅ ha bil når de ikke har råd til det, du har ikke råd til det, så du får droppe bilen. 

Anonymkode: b9a09...d02

Jeg kjøper da ikke ny bil før jeg er kvitt gjelden, forsikring på bilen vi har nå betaler samboer for, samme med bensinen. Men å bruke 18.000kr på gjelda mi, for så å ikke ha noe å betale ned med i videre måneder, da er jeg på kort tid tilbake på scratch. Takk for idiotisk råd. Jeg er psykisk ikke i stand til å jobbe, derfor aap, makan.

- ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da jeg var på aap, ble jeg «venner» igjen med et par rike ekser som gav meg penger til mat mot noen tjenester ved behov... du overlever hverken på trygd eller aap med gjeld.

Anonymkode: ec8a4...284

Kjenner dessverre ingen med rikdom rundt heller. Har heller ikke mulighet til å låne fra far eller mor, så det er vanskelig. Nei aap er virkelig kun minstetrygd🤣Samboer tjener bra, men han har nok med sin egen gjeld, som han har vært flink å bli kvitt.

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er en kjip situasjon.

Råder deg til å kvitte deg med bilen, den kan ihvertfall ikke stå på deg. Må ha gode grunner, feks transport til arbeid for å beholde en bil når man ikke kan betjene gjeld. 

Når det har gått langt nok i prosessen ber de om utleggsbegjæring og da er det sjans for at bilen ryker allikevel. 

En venn hadde ikke inntekt de kunne ta og de kom å henta en gammel moped han hadde stående ,ikke var den kjørbar heller. 

En bil kan skaffes på nytt når situasjonen har bedret seg.

Du må hvertfall ikke tenke på å bruke kreditt til å betjene gjelden selvom du får strenge brev. 

Anonymkode: 0425c...686

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis gjelden er mye renter som har påløpt, så kan du ringe rundt og forklare situasjonen din og høre om de er interessert i et kontantoppgjør og bli ferdig. 

Har det gått til inkasso så er det viktig å si at del innbetalingene du gjør, skal dekke hovedkravet først, sånn at rentegrunnlaget hvertfall blir mindre fremover.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Frister ikke å bruke skattepengene på under halve gjelden, og så ikke få mulighet til å fortsette å betale noe videre heller.. Da var det omtrent for gjeves pga renter osv.

Er ikke dette en veldig merkelig tankegang?

Tror ikke det frister noen å betale ned gjeld. Forgjeves pga renter? Tror kanskje et økonomikurs og rådgivning kan være lurt, ta kontakt med NAV og hør om de kan hjelpe med akkurat det.

Anonymkode: 1dd7e...794

• Liker 9
Gjest Smeltemann
Skrevet

Synes du skal ta kontakt med kreditorene å forhandle renten. Selg bilen,betal alt du får inn av penger,la samboeren din ta husleien noen måneder. Legg frem planen din til kreditorene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dessverre gammel kredittgjeld fra 2018. Jeg hadde planer om å bruke etterbetalingen min fra nav på dette ifjor høst, men de trakk meg 50% skatt, noe jeg jo får igjen iløpet av noen måneder nå da. Men jeg har ca 47.000kr i gjeld fra kreditorer, og jeg får 10.500kr i aap, hvorav 600 av de går til strøm, og 5500kr til husleie. Samboer er i risiko for å stå uten jobb, og han har sin egen gjeld å tenke på. Vi har vurdert å flytte til billigere sted, men er ingenting billigere å finne i områdene her. Og vi har heller ikke mulighet til å flytte langt. Jeg har nå en bil som snart er skrapklar, så derfor kan det hende jeg må spare de skattepengene til jeg er kvitt gjelden, for så å kjøpe bil for dem til vinteren. Vi er avhengig av bil, mest meg. Frister ikke å bruke skattepengene på under halve gjelden, og så ikke få mulighet til å fortsette å betale noe videre heller.. Da var det omtrent for gjeves pga renter osv.

Noen råd for hvordan tjene meg opp fort? Vanskeligere situasjon enn man kan forestille seg, for jeg kan jo ikke jobbe. Var ung og dum når jeg tok opp «senere betaling» av ting, var bare 18. Nå er jeg 22 og gjelden står større såklart 😕

10.500 kr i aap.. Hvorfor har du så lite? Betaler du veldig mye skatt? Eller er du under 25 år? 

Anonymkode: 7da60...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ikke dette en veldig merkelig tankegang?

Tror ikke det frister noen å betale ned gjeld. Forgjeves pga renter? Tror kanskje et økonomikurs og rådgivning kan være lurt, ta kontakt med NAV og hør om de kan hjelpe med akkurat det.

Anonymkode: 1dd7e...794

Det er en ganske normal tankegang når man står i en slik situasjon hvor man ikke ser lys i tunellen. 

Økonomikurs er jeg enig i er lurt, og rådgivning. TS kan og ringe nav på 800 gjeld og få råd der. Sette opp budsjett,hjelp med å sende brev om betalingsutsettelse til situasjonen har bedret seg osv.  

Gjest Råååsa
Skrevet

Søk NAV om drosjekort frem og tilbake til tiltak o.l. Det er fastlege som skriver attesten som må følge med. 

NAV kan også dekke buss. 

Slik kan du kvitte deg med bilen. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (8 timer siden):

Synes du skal ta kontakt med kreditorene å forhandle renten. Selg bilen,betal alt du får inn av penger,la samboeren din ta husleien noen måneder. Legg frem planen din til kreditorene. 

Bilen er verdt 3000 i skrappant, og samboer trenger denne til jobb, den ryker innen sommeren pga dårlig automatkasse og motor. Bilen betaler han alt for, så hvis de plutselig dukker opp for å ta den så hiver jeg den bare på skrapa, for der havner den iløpet av sommeren uansett.

Takk for råd, prøver å spare det jeg kan! Jeg har fått til en avtale med den største kreditoren, slik at jeg skal betale 1500kr i mnd i 4 mnd, for så å signere gjeldsbrev der. Så det er under kontroll. Jeg har dessverre mye småtteri som legekontroller/dps osv, som ikke har vært betalt i tide, så det har hopet seg opp.. 😕

- ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

10.500 kr i aap.. Hvorfor har du så lite? Betaler du veldig mye skatt? Eller er du under 25 år? 

Anonymkode: 7da60...c32

Jeg er 22, og har kun jobbet deltid før, så jeg får bare 10.500kr i aap. Jeg fikk faktisk mer å rutte med når jeg fikk livsopphold av nav! Derfor får jeg ca 700kr ekstra i sosial stønad, selvom det ikke hjelper stort, for mat skal betales for, og husleien er jo på 5500. Samboer har som sagt gjeld så det å la han betale husleien i noen måneder går dessverre ikke. 

- ts

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Dps ga meg opp av en grunn. Jeg sier ikke jeg ikke kan jobbe med noe som helst, men det er ekstremt begrenset. Om de ikke ønsker å ha en med angstanfall hvert kvarter på jobb da. Jeg har angst med derealisasjon, så jeg går inn i psykoselignende tilstand.

-ts

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (6 timer siden):

Søk NAV om drosjekort frem og tilbake til tiltak o.l. Det er fastlege som skriver attesten som må følge med. 

NAV kan også dekke buss. 

Slik kan du kvitte deg med bilen. 

Samboer bruker og betaler for bilen, og bilen er verdt 3000kr i skrappant, da mye med den snart ryker. Den har gått i 20 år, så den er sliten nå😝

-ts

Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dps ga meg opp av en grunn. Jeg sier ikke jeg ikke kan jobbe med noe som helst, men det er ekstremt begrenset. Om de ikke ønsker å ha en med angstanfall hvert kvarter på jobb da. Jeg har angst med derealisasjon, så jeg går inn i psykoselignende tilstand.

-ts

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Hvorfor gir DPS deg opp? Om du er så syk?

Endret av Perelandra
Gjest Laffatus
Skrevet

Selg bilen og mobilen data og tv   Lev på nudler og slutt med brus og godteri  inkasso er dyrt så prøv og betall

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du bør virkelig bruke skattepengene på å betale gjelden din. Renten på dette er nok et sted mellom 15-20%. Ved å betale ned på gjelden, sparer du deg for framtidlige renteutgifter.

Det dere begge bør gjør for en kort periode, er å leve så billig som overhodet mulig. Ikke noe godteri, brus, biff osv. Kun det aller mest nødvendige. Ingen drikkende kalorier. Fryste grønnsaker, frist price og eldrorado og disse billigmerkene er like godt som de dyre (med untak av coop sitt).

På den måten spare penger for å betale ned på gjelden.

5500 i husleie, er det tilsammen eller hver for dere?

Også bør dere sette opp budsjett. Skaff dere en skikkelig og fullstendig oversikt over inntekter og utgifter og gjeld. Så oversikt over rente på gjelden, den med høyest rente betales først ned uansett beløp. De andre betales det kun minimumsbeløpet.

Og ikke kjøp noe som helst framover av klær, sko osv osv. Kun mat som er nødvendig. Også må dere absolutt vurdere om det er mulighet for kollektiv for en periode til dere får spart opp penger til en ny bil. Om det tar litt mer tid, javel. Det får da bare være. Om jeg forstår det rett, så er det ikke barn i bildet. Da gjør det ikke noe om samboeren din må bruke mer tid på reise til og fra jobb.

Anonymkode: 39405...0d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (6 timer siden):

Hvorfor gir DPS deg opp? Om du er så syk?

Fordi jeg ikke håndterte kognitiv terapi, og ble da bedt om å søke rådgiver/litt støtte i hverdagen hos kommunen. Jeg har gitt opp troen på behandlere. Bare idioti det de driver med. Jeg ble mye verre av behandling og ble ikke bedre igjen.

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...