Gå til innhold

Beltestol tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe beltestol til vår 4-åring og trenger sårt tips til hva vi skal velge. Jeg har googla meg gærn de siste 24 timene og sikkerhetsvurderingene jeg finner virker som oftest å være flere år gamle.

Jeg vet at de burde sitte bakovervendt så lenge som mulig men vi har virkelig drøyd det så lenge vi kan nå.
Hun er 4 år og 4 måneder, 112 cm høy og selene går nå ned bak skuldrene hennes og hun får skuldrene opp i nakkebeskytteren. Det er veldig vanskelig å stramme til ordentlig og umulig uten at hun synes det blir vondt/ubehagelig. 
Vi har en bilstol som skal vare opp til 116 cm men det virker til at hun er rett og slett blitt for lang i overkroppen nå.

Vil veldig gjerne ha tips til en god beltestol som både er behagelig for barnet og brukervennlig for foreldre, samt scorer høyt når det kommer til sikkerhet.

Anonymkode: ca171...eb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Samme som over; liker godt at hele midtpartiet følger med stolen opp, og ikke at det er bare nakkestøtten som dras opp.

Anonymkode: 4e7d9...e35

AnonymBruker
Skrevet

Hun har flere år igjen bakovervendt, må ikke tenke på å snu. Er hun for liten til stolen dere har, anbefaler jeg at dere kjøper Klippan opti. 

Anonymkode: c48d3...637

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få beltestoler som passer så små barn, tror faktisk det bare er en eller to stk, og jeg husker ikke hva de het for vi gikk for ny bakovervendt i stedet. Tester og anbefaling fra butikk og randoms på KG er fullstendig urelevant, da beltestol er den viktigste stolen å prøve barnet i. 

Anonymkode: df0ec...aca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Britax Kidfix 2s til vår snart 5åring. Sitter veldig bra i stolen😊

Anonymkode: 8caee...6fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er veldig få beltestoler som passer så små barn, tror faktisk det bare er en eller to stk, og jeg husker ikke hva de het for vi gikk for ny bakovervendt i stedet. Tester og anbefaling fra butikk og randoms på KG er fullstendig urelevant, da beltestol er den viktigste stolen å prøve barnet i. 

Anonymkode: df0ec...aca

???

112 cm høy - Etter en kjapp titt ser det ut som alle beltestoler i hele universet passer. Men du har kanskje en egen studie som motstrider produsentenes dataark?

Evt så er mål og vektenheter også bare et synspunkt man kan ha forskjellig mening om på Kvinneguiden? 😂

Anonymkode: 48173...0b8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eneste beltestolen som passer et så lite barn er Britax Kidfix 2.  Det viktigste med beltestol er at det passer i bil og til barn, at selen legger seg riktig. Det er derfor litt unødvendig å kun se etter best i test. Dra til en forhandler med barnet og prøv :) 

Når det er sagt finnes det bakovervendte stoler du kan bruke i 2-3 år til. Min 7 åring på 125 cm og 22 kg sitter enda i Britax Max Way plus og det gjør 4 åringen også. 
Det gjør ingenting at selene går ned bak skuldrene, er kun når de sitter forovervendt med 5 punktssele at det ikke er bra. 

Anonymkode: b8f5b...f84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

???

112 cm høy - Etter en kjapp titt ser det ut som alle beltestoler i hele universet passer. Men du har kanskje en egen studie som motstrider produsentenes dataark?

Evt så er mål og vektenheter også bare et synspunkt man kan ha forskjellig mening om på Kvinneguiden? 😂

Bare fordi det står fra 100cm på de fleste betyr ikke det at barnet sitter bra. Det er kun godkjenningsklassen.

Til et så lite barn ville jeg prøvd kidfix 2. Du må prøve i bil for å finne rett stol, viktig at knærne går utenfor setet på stolen. Dog er det mange bakovervendte stoler som passer lenge enda🙂 5åringen min er i axkid minikid, 119cm og 23kg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

???

De mener at beltestol passer ift lengde på ryggen, det betyr ikke at det er trygt. Det er veldig få beltestoler som gir riktig belteføring til et så lite barn. 
Ikke alltid lurt å stole blindt på produsentene. 
trygg trafikk anbefaler at en 4 åring på 112 cm sitter bakovervendt. Men du vet kanskje bedre enn trygg trafikk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men bil hoftebelte legge seg riktig til et så lite barn med denne? Etter litt googling ser det ut som om dette gir riktig belteføring først ved litt større barn og også at den er for bred.

Gjest Albbas
Skrevet

Må signere de som sier at kidfix 2 passer de mindre barna. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De mener at beltestol passer ift lengde på ryggen, det betyr ikke at det er trygt. Det er veldig få beltestoler som gir riktig belteføring til et så lite barn. 
Ikke alltid lurt å stole blindt på produsentene. 
trygg trafikk anbefaler at en 4 åring på 112 cm sitter bakovervendt. Men du vet kanskje bedre enn trygg trafikk?

"Alle" vet at bakovervendt er tryggere, og at man skal beholde barn bakovervendt så lenge som mulig. Takk for nok et ubrukelig bidrag i en ganske ukomplisert tråd.

Skulle tro dere er en gjeng som sitter med poengskjema for hvor mye dere kan skrive på kvinneguiden uten å bidra med noe fornuftig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

"Alle" vet at bakovervendt er tryggere, og at man skal beholde barn bakovervendt så lenge som mulig. Takk for nok et ubrukelig bidrag i en ganske ukomplisert tråd.

Skulle tro dere er en gjeng som sitter med poengskjema for hvor mye dere kan skrive på kvinneguiden uten å bidra med noe fornuftig.

Unnskyld meg? Det var en som skrev at «alle» beltestoler passer ift til lengden på barnet det er snakk om, jeg poengterte at dette ikke var tilfellet. Og at det er belteføringen som er viktigst ved kjøp av beltestol.

Du er tydeligvis en av de sure foreldrene som skal få andre til å føle seg dårlig fordi du snudde barnet ditt tidlig. 

Nå er det slik at Trygg Trafikk anbefaler at et barn på den størrelsen og alderen sitter bakovervendt. Utifra innlegget til TS så skulle barnet snus fordi stolen var for liten, da er det greit å vite at det finnes en god del større stoler også. 

Hold munn du, om du ikke har et godt råd å komme med. Ubrukelige dritt menneske som tydeligvis heller vil at barn blir alvorlig skadet eller dør i kollisjoner. Du gjør meg kvalm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har beltestol til vår 4 åring på 105 skyt meg). Den har en sånn ekstra hempe som drar beltet på plass Axkid | BigKid 2 Premium. Vi er veldig fornøyde. Selene sitter fint😊 vil anbefale beltestol med isofix, så sitter setet fast selv når barnet ikke sitter i stolen. 

Anonymkode: 82066...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...