Gå til innhold

Snakke med barn om barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 7år som lurer veldig på hva barnevernet gjør. Spesielt nå som vi er i samarbeid med de. 
jeg ønsker ikke å skremme barnet, men ønsker å være ærlig. Hva hadde dere sagt? 
forklare at de hjelper foreldre som krangler, lære mammaer og pappaer å bli flinke foreldre, passer på at barn har det bra, og  hvis foreldrene sliter med å være mamma/pappa noen ganger må barnevernet la barnet bo et annet sted frem til foreldrene klarer å ta til seg barnet igjen? Eller blir det for hardt? 
sønnen min er moden for alderen, om det har noe å si. 

han spør også om saken vi er meldt for. 
jeg har forklart at de er bekymret for at han ikke har det bra pga meg og fars konflikt (det er skyhøyt og vi trenger hjelp til å fikse det). 
og at vi er ikke enige om enkelte ting. 
barnet vil gjerne vite hva, men jeg har ikke sagt noe enda. Det er ting som f.eks at far ikke synes at barnet skal gå i rosa. At han ille skal få farge tuppene på Håret med sånn farge som går ut i vask osv. ikke alvorlige ting, men det hauses opp og blir konflikt. 

jeg er redd det kan gjøre barnet forvirret eller fortvilet. Burde jeg si noe? I og med han sier han vil vite det.. omformulere meg kanskje? 

hjelp. 

Anonymkode: 5b337...d90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du forteller sannheten, at barnevernet er der for å hjelpe familier men først og fremst barn.

Anonymkode: 14a23...e3b

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ikke vent hva konfliktene går ut på. Det er voksengreier. Ellers synes jeg forklaringen din var grei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du forteller sannheten, at barnevernet er der for å hjelpe familier men først og fremst barn.

Anonymkode: 14a23...e3b

Ja men hvor mye er spørsmålet. De har mange oppgaver. 

AnonymBruker
Skrevet
Lama_Drama skrev (Akkurat nå):

Ikke vent hva konfliktene går ut på. Det er voksengreier. Ellers synes jeg forklaringen din var grei.

Okei, takk. 
barnet lurer siden far har nevnt noe. Men jeg forsøker å glatte over det. Litt som å skulle branner føler jeg. 

-ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg ønsker ikke å skremme barnet, men ønsker å være ærlig.

Det er lett å være ærlig. Barnevernet er noe som tar seg av barn som ikke har det bra i hjemmene sine. Dessverre finnes det noen som behandler barn veldig dårlig, selv foreldre.

Mer er det egentlig ikke å si, til en syvåring.

Anonymkode: 5edd1...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lett å være ærlig. Barnevernet er noe som tar seg av barn som ikke har det bra i hjemmene sine. Dessverre finnes det noen som behandler barn veldig dårlig, selv foreldre.

Mer er det egentlig ikke å si, til en syvåring.

Anonymkode: 5edd1...e88

Okei, tenker å vinkle det sånn at noen foreldre har det ikke bra inne i seg, og trenger hjelp til å være mamma/pappa. Og noen ganger må barnet bo et annet sted mens forelderen får hjelp. Og når forelderen klarer å være en bedre mamma/pappa kommer barnet tilbake. 
altså la vær å nevne at ungen kan permanent bli flyttet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...