Gå til innhold

Deres liste over tidenes mannlige norske vintersportsutøvere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hva er deres liste over de beste mannlige norske vintersportsutøvere?

Her er min:

1. Ole Einar Bjørndalen
2. Bjørn Dæhlie
3. Kjetil Andre Aamodt
4. Johan Olav Koss
5. Aksel Lund Svindal

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen rangering, men er de jeg kommer på i farta. 

Aksel Lund Svindal, Granerud, Bjørndalen, Klæbo, Northug, Dæhlie, Alsgaard. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/28/2021 at 6:56 PM, Kjetil E said:

Ja hva er deres liste over de beste mannlige norske vintersportsutøvere?

Her er min:

1. Ole Einar Bjørndalen
2. Bjørn Dæhlie
3. Kjetil Andre Aamodt
4. Johan Olav Koss
5. Aksel Lund Svindal

Tror listen min er noe lignende. Vanskelig å måle idrettsutøvere i ulike idretter mot hverandre så er ikke nazi på ragneringen. I tillegg kunne man sikkert argumentert for at en slik liste også burde inneholde idrettsutøvere fra før 90-tallet.  Skøyteløperne Oscar Mathisen, Hjalmar Johan «Hjallis» Andersen og Knut «Kupper'n» Johannesen er på gamle lister over de største mannlige norske vinteridrettsuøverne, men jeg aner ikke hvordan man skal sammenligne dem med nåtidens idrettsutøvere. 

Anonymkode: 43b96...e14

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror listen min er noe lignende. Vanskelig å måle idrettsutøvere i ulike idretter mot hverandre så er ikke nazi på ragneringen. I tillegg kunne man sikkert argumentert for at en slik liste også burde inneholde idrettsutøvere fra før 90-tallet.  Skøyteløperne Oscar Mathisen, Hjalmar Johan «Hjallis» Andersen og Knut «Kupper'n» Johannesen er på gamle lister over de største mannlige norske vinteridrettsuøverne, men jeg aner ikke hvordan man skal sammenligne dem med nåtidens idrettsutøvere. 

Edit: Ser også at skøyteløperen Ivar Ballangrud har like mange OL-gullmedaljer som Johan Olav Koss, og flere OL-sølv og OL-bronse, VM-gull, VM-sølv og VM-bronse enn Koss. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_mestvinnende_vinterolympiere

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Edit: Ser også at skøyteløperen Ivar Ballangrud har like mange OL-gullmedaljer som Johan Olav Koss, og flere OL-sølv og OL-bronse, VM-gull, VM-sølv og VM-bronse enn Koss. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_mestvinnende_vinterolympiere

Ser den men har litt vannskelig å forholde meg til de som konkurerte lenge før jeg i det hele tatt ble påtenkt.

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Kjetil E said:

Ser den men har litt vannskelig å forholde meg til de som konkurerte lenge før jeg i det hele tatt ble påtenkt.

Det er jeg helt enig i. Men selv om det er vanskelig å sammenligne dagens idrettsutøvere med de som var aktive for 100 år siden så tenkte jeg det var verdt å nevne noen av dem når du etterspør en liste over tidenes mannlige norske vintersportsutøvere.  Min og din liste er jo kun forsøk på å liste opp de beste vinteridrettsutøverne de siste 30 årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...