AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Ett par timer, en arbeidsdag? en helg? Anonymkode: 712d6...956
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 Kan og kan. Den dør jo ikke om du er vekk en liten stund, men det er jo ikke bra for den heller. Et døgn er vel en grei tommelfingerregel, men det holder jo at noen stikker innom og gir den mat og klapper den på hode. Er det en innekatt må selvsagt doen tømmes hver dag. Anonymkode: 28883...629 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Man har ikke lov å la en katt være alene for lenge. Noen skal se til katten en gang om dagen. Men siden du spør hvor lenge en katt kan være alene. Med nok mat og vann kan en katt fint være alene hjemme lenge, fysisk så vil katten få næring og vann. Men hvordan dette påvirker katten psykisk er ikke godt å si. Katter er ikke like verbale og tydelige på ting som hunder, men katter blir og ensomme. Så katter skal ha tilsyn en gang om dagen. Anonymkode: 6dc46...95c 1
Spell Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 Dyrevelferdsloven sier vel at en katt skal ha daglig tilsyn, så om man sier noe annet her på KG så bli man vel halshugd 😅 Jeg er helt enig i denne loven altså, alt for mange katter blir bare overlatt til seg selv når eier dra på ferie. Tenker at mange av de hjemløse kattene som finnes har forvillet seg når maten hjemme tok slutt eller ble spist av andre dyr... MEN jeg ville ikke sagt noe særlig på det at katten er alene hjemme en helg, altså fra fredag ettermiddag til søndag. Så lenge man kjenner katten sin godt nok til at den ikke ramponerer huset, eller har kjente sykdommer, eller fort blir veldig ensom, så mener jeg det er lite som kan skje på denne tiden. Kattene er jo ofte på tur lenger enn det noen ganger på sommeren. Om den holdes inne er det jo som regel mindre sannsynlighet for at den skader seg, enn om den er ute. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Jeg mener at tilsyn en gang om dagen er et absolutt minimum. Mye kan skje. vi har svigers som kommer innom to ganger om dagen hvis vi skal være borte. De vil da se om katten er syk eller skadet. Jeg ville aldri kunne tilgi meg selv om vi ikke hadde hatt pass og katten hadde ligget der syk eller skadet i to dager fordi «det går sikkert fint» Anonymkode: 2ecf1...c84 2
Macro Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Min katt har mer enn nok med at jeg er borte en arbeidsdag.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Maks et døgn. Pass på å sette fram flere vannskåler. Anonymkode: d8ac1...753 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 Min personlige mening er at katten kun skal væra alene en arbeidsdag til vanlig, og et par timer ekstra en sjelden gang om du har andre planer. Men om man bor alene og har 100% stilling og er en perspn som liker å feste/reise/ha aktiviteter etter jobb så bør man ikke skaffe seg katt.. Mange katter har faktisk seperasjonsangst og tror mange hadde fått seg et sjokk om de filmet katten hjemme alene. Det kommer også an på. Jeg synes det er verre å la en innekatt være hjemme alene enn en katt som har mulighet til å gå ut og inn da innekatter trenger DAGLIG aktivisering. Det er også verre om katten er alene katt vs om det er to. Er det to eller flere så har de vertfall muligheter til sosialisering og aktivisering i hverandre(såfremt de er gode venner og ikke bare aksepterer hverandre) Jeg synes ikke det er greit å la en katt være alene en helg uansett. Det kan gå tid nød men da skal det være en person innom flere ganger iløpet av dagen. Heller ikke om det er utekatt. Å være utekatt uten mulighet for å gå inn å få slappet av er ganske hardt da det er mange farer ute og de sover utrolig mange timer i døgnet så det tar på å være på vakt(de har forsket på stressnivåene til katter som går ute og det var skyhøyt) Alternativer til å la katten være alene: Kattepensjonat/kattehotell Få noen til å bo hos deg den perioden La katten overnatte hos andre Finn/ hjelpe sider på facebook kan brukes for å komme i kontakt med passere( men vær obs) Finnes forskjellige tjenester(husker ikke hva de heter) som kan komme hjem til deg så og så mange ganger for dagen for å sjekke pus og div Jeg har passet flere katter og hunder gjennom annonser på facebook grupper (hjelp til alt mulig blant annet) og aldri tatt betaling for det. Anonymkode: 8b9e5...6b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå