AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #41 Del Skrevet 20. mai 2021 Nei har ikke den samme følelsen, drikker det mest fordi uten brus drikker jeg minimalt, men høljer ikke nedpå brus. Skjenket meg et glass i 16-tiden det står fortsatt på bordet med 2/3 av innholdet igjen, drukket 500 ml bris før i dag, ikke noe annen drikke hittil. Anonymkode: ddc26...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #42 Del Skrevet 20. mai 2021 Chroma skrev (6 minutter siden): Jeg kuttet ned veldig sakte. Da unngår du den hodepinen. Er ikke lenge siden jeg kuttet ut Pepsi Max helt, det er vanskelig og jeg tenker på Pepsi Max hele tiden. 😛 Jeg gikk cold turkey og kuttet det helt ut. Hodepinen forsvinner heldigvis etter noen dager, men ja, lengselen etter Pepsi Max er der fremdeles 😢 Anonymkode: 118e0...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 20. mai 2021 #43 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gikk cold turkey og kuttet det helt ut. Hodepinen forsvinner heldigvis etter noen dager, men ja, lengselen etter Pepsi Max er der fremdeles 😢 Anonymkode: 118e0...c17 Det har jeg også prøvd, men jeg ble så utrolig dårlig. Kastet opp og fikk hodepine. Helt teit at man kan bli så avhengig av en så latterlig ting, føler meg helt dum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #44 Del Skrevet 20. mai 2021 Jeg drikker sånn ca 1-3 1,5 liter flasker med Cola Zero i uka. Er nok ikke så sunt, men samtidig så verken røyker eller snuser jeg, og drikker heller ikke noe alkohol eller kaffe, så regner med at jeg er sunnere enn folk flest uansett. Anonymkode: 77cdc...e67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #45 Del Skrevet 20. mai 2021 SPOCA skrev (20 minutter siden): Jeg skrev at det verken er usunt eller sunt. Du har fremdeles ikke skrevet hva som er så fryktelig usunt. Tenker at alt med måte jeg da. I min verden er det egentlig ingenting som er usunt. Det handler om måtehold og mengder som alt annet. Så lenge man får i seg de næringsstoffer kroppen trenger er det ikke de glassene med Pepsi Max daglig som gjør deg usunn. Og litt skal man leve også. Og jada, jeg klarer meg fint uten Pepsi Max jeg. Jeg bare ser ikke vitsen med å leve uten. Noe av grunnen til at jeg nettopp har gått ned over 90 kg er at jeg ikke nekter meg noe som helst. Har jeg lyst på sjokolade spiser jeg det. Har jeg lyst på en burger spiser jeg det. Og ved å frigjøre seg fra tankene om at man har ja- og nei-mat, får man heller ikke en trang til f.eks å overspise. Jeg slipper skammen og de vonde følelsene som førte til at vekten til slutt ble 166 kg. Poenget mitt er ikke at Pepsi Max er sunt. Det vil jeg aldri hevde. Det jeg derimot vil hevde er at jeg har det bedre og sunnere ved å befri meg fra tanken om å nekte meg alskens for å tekkes andre. Det er vel mitt poeng i dette. Jeg skjønner ikke at det må forklares hvorfor noe kjemisk fremstilt, som appåtil gjør deg avhengig er fryktelig usunt? Det øker risikoen for mange, sykdommer, blant annet hjerte og karsykdommer, kreft osv. Det sier sitt ☺️ Kjempe fint at du har funnet noe som fungerer for deg 😁 Jeg er sikker på at kostholdet du har i dag er langt bedre enn det du har hatt tidligere siden du har gått ned 90 kilo. Funker det for deg så er det jo bare å fortsette. 👍☺️ Jeg nekter ikke meg selv heller noe, men frister svært lite med mat og drikke som ikke er naturlig og næringsrikt. Smaker langt bedre med sunn mat og DA koser jeg meg også er livskvaliteten utrolig mye bedre 😁 Anonymkode: a4053...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mai 2021 #46 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg skjønner ikke at det må forklares hvorfor noe kjemisk fremstilt, som appåtil gjør deg avhengig er fryktelig usunt? Det øker risikoen for mange, sykdommer, blant annet hjerte og karsykdommer, kreft osv. Det sier sitt ☺️ Kjempe fint at du har funnet noe som fungerer for deg 😁 Jeg er sikker på at kostholdet du har i dag er langt bedre enn det du har hatt tidligere siden du har gått ned 90 kilo. Funker det for deg så er det jo bare å fortsette. 👍☺️ Jeg nekter ikke meg selv heller noe, men frister svært lite med mat og drikke som ikke er naturlig og næringsrikt. Smaker langt bedre med sunn mat og DA koser jeg meg også er livskvaliteten utrolig mye bedre 😁 Anonymkode: a4053...aee Du slenger om det med påstander, men du henviser ikke til kilder. Du sikter kanskje til aspartam, men det er ingen som har klart å bevise at det er kreftfremkallende eller farlig på en slik måte du hevder. Og aspartam består av to naturlige aminosyrer. Det at du hevder at noe er sant, betyr ikke at det er sant. Man skal drikke ekstreme mengder med brus før det får de konsekvensene du hevder de får. Jeg viser til FHI:https://nhi.no/kosthold/ernaring/aspartam-kunstig-sotningsmiddel/?page=2 Sitat Store nasjonale og internasjonale, offentlige ernæringsinstitutter og -organisasjoner har som oppgave å overvåke sammenhengen mellom matvarer og helse, samt å sette i gang forskning dersom det finnes tvil om sikkerheten ved et næringsmiddel. Den europeiske matvareorganisasjonen (European Scientific Committee on Food) avga i 1988 en rapport som konkluderte med at det ikke fantes skadelige effekter av aspartam. Den samme organisasjonen la i 2002 og 2006 frem nye rapporter, basert på over 500 underrapporter. Konklusjonen var at basert på biokjemisk, klinisk og atferdsmessig forskning var et daglig inntak på 40 mg/kg av aspartam helt trygt (med unntak av de ytterst få med tilstanden fenylketonuri). Og man kan lese videre: Sitat I 2013 utførte the European Food Safety Authority (EFSA) en omfattende gjennomgang og konkluderte at aspartam var trygt å bruke for mennesker, inkludert gravide og kvinner2. Man kan også lese at: Sitat Helsedirektoratet og Mattilsynet mener at mange forbrukere over tre år bør erstatte deler av sukkerinntaket sitt med kunstig søtstoff. Betyr dette at jeg anbefaler alle å bytte ut vann med Pepsi Max? Nei. Men, betyr dette at jeg ikke helt klarer å se problemet? Næh. Jeg ser synes bare ikke at skremselspropaganda skal styre livet så lenge jeg ellers lever et næringsrikt liv. Og forøvrig: det at du mener noe smaker bedre eller gir deg bedre livskvalitet er jo fint for deg, men det er altså kun dine personlige opplevelser. Det er ikke fasiten for oss alle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #47 Del Skrevet 20. mai 2021 SPOCA skrev (56 minutter siden): Du slenger om det med påstander, men du henviser ikke til kilder. Du sikter kanskje til aspartam, men det er ingen som har klart å bevise at det er kreftfremkallende eller farlig på en slik måte du hevder. Og aspartam består av to naturlige aminosyrer. Det at du hevder at noe er sant, betyr ikke at det er sant. Man skal drikke ekstreme mengder med brus før det får de konsekvensene du hevder de får. Jeg viser til FHI:https://nhi.no/kosthold/ernaring/aspartam-kunstig-sotningsmiddel/?page=2 Og man kan lese videre: Man kan også lese at: Betyr dette at jeg anbefaler alle å bytte ut vann med Pepsi Max? Nei. Men, betyr dette at jeg ikke helt klarer å se problemet? Næh. Jeg ser synes bare ikke at skremselspropaganda skal styre livet så lenge jeg ellers lever et næringsrikt liv. Og forøvrig: det at du mener noe smaker bedre eller gir deg bedre livskvalitet er jo fint for deg, men det er altså kun dine personlige opplevelser. Det er ikke fasiten for oss alle. Trenger man virkelig å linke til kilder for å forstå at dette er helseskadelig? 😳🤔 Og sukkerfri brus inneholder jo ikke kun aspartam. Ja, her har du noen kilder. Google science er også en fin ting. https://forskning.no/mat-sykdommer-tarm-og-fordoyelse/folk-som-drikker-brus--bade-sukkerfri-og-vanlig--lever-kortere/1573126 "Men brus innebærer inntak av enorme mengder sukker eller kunstige søtningsmidler på veldig kort tid. – Brus er ikke noe man skal drikke til daglig. Det er ikke bare på grunn av faren for overvekt folk bør holde seg unna brus. Det øker risikoen for hjerte/kar-sykdommer, tarmkreft og andre sykdommer i mage/tarm-kanalen. " https://forskning.no/bakterier/lettbrus-kan-gi-flere-antibiotika-resistente-bakterier-i-tarmen/1831217 Selvfølgelig vil livskvaliteten være bedre om man holder seg unna slikt. Både psykisk, fysisk og i fremtiden. Dog, det at du har byttet ut andre ting som er mer skadelig, med noe som er mindre skadelig er jo mye bedre enn ingenting 😅 Det virker som du prøver å forsvare inntaket ditt av sukkerfri brus. Vær heller fornøyd med hvor langt du har kommet og at endringen din har ført til noe positivt for deg. 😁 Anonymkode: a4053...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattekusken Skrevet 20. mai 2021 #48 Del Skrevet 20. mai 2021 En liten digresjon, men jeg drakk mye cola zero en periode, og selvom jeg ikke husker at søtsuget gikk opp eller vekten, så ble fordøyelsen helt grusom etter noen uker. Kuttet det derfor ut og gjorde ingen andre endringer med kostholdet, og fordøyelsen gikk tilbake til normalen etter en stund. Så er nok ikke bra for tarmfloraen det greiene der. Stevia og sukrin har jeg for øvrig aldri hatt noen problemer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #49 Del Skrevet 20. mai 2021 Kattekusken skrev (23 minutter siden): En liten digresjon, men jeg drakk mye cola zero en periode, og selvom jeg ikke husker at søtsuget gikk opp eller vekten, så ble fordøyelsen helt grusom etter noen uker. Kuttet det derfor ut og gjorde ingen andre endringer med kostholdet, og fordøyelsen gikk tilbake til normalen etter en stund. Så er nok ikke bra for tarmfloraen det greiene der. Stevia og sukrin har jeg for øvrig aldri hatt noen problemer med. Gode nyheter. Sukrin gold er jo så godt. Anonymkode: dec87...fba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #50 Del Skrevet 20. mai 2021 Upopulær erfaring, nå når vi hele tiden hører hvor usunt lettbrus er, men for meg så hjelper en daglig halvliter pepsi max meg å holde vekten. Har gått ned 12 kilo, og i de periodene jeg skal være flink og bare drikke vann, så får jeg sukkersug. Noen får økt appetitt av lettbrus, for meg så gir det meg det lille søte kicket jeg trenger, og da blir jeg ikke fristet til å spise godteri. Drikker det ikke som tørstedrikk, men som en avslutning på måltider. Et glass holder. Folk er forskjellige, da, andre blir sultnere av lettbrus. Ikke jeg. Anonymkode: 18f45...6aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #51 Del Skrevet 21. mai 2021 Jeg kjenner meg igjen i det Ts skriver. Det blir ikke så stas med all brus e etterhvert. Men jeg har fått meg en skikkelig uvane med å drikke mye Pepsi Max & jeg har egentlig ikke motivasjon til å bryte den. Drikker 1,5 liter pr dag, i tillegg til mye te og et par glass vann. Spiser mye grønnsaker og litt frukt, så jeg fåe i meg nok væske. Anonymkode: 769b9...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #52 Del Skrevet 21. mai 2021 Drikker bare Cola med sukker, og kun i helgene. Resten av uka drikker jeg Soda Stream vann med kullsyre og sånne dråper med smak som man kan ha oppi. Anbefales 🙂 Bruker bare en sprut kullsyre pr flaske, for kullsyre er ikke bra for emaljen på tennene. Kan også smakssette vannet med litt sukkerfri saft. Anonymkode: 0609a...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #53 Del Skrevet 23. mai 2021 Det stod nettopp en artikkel i Aftenposten tror jeg, om at forsøk gjort på mus viser at kunstig søtt/cola zero første til en endring i musenes tarmflora, endring i selve tarmen og at musene la på seg. Så det er mange eksperter innen ernæring som mener det er hårreisende at cola zero markedsføres som sunnere enn vanlig cola. Skal se om jeg finner artikkelen og linke til den. Anonymkode: 30873...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #54 Del Skrevet 23. mai 2021 https://forskning.no/diabetes-mat-og-helse-slanking/kunstig-sotstoff-endret-tarmbakteriene/540423 Det var ikke denne artikkelen jeg leste, men forskningen her omtaler mye det samme. Anonymkode: 30873...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #55 Del Skrevet 23. mai 2021 Jeg har forresten drukket mye cola zero selv de siste årene, og synes ikke det har hjulpet på vekten. Føler og som mange her skriver at jeg helt mister smaken og drikker det nesten som vann. Jeg har nå bestemt meg for å kutte ut cola zero og heller bare drikke et par glass vanlig cola i helgen, slik som vi gjorde i gamle dager. Ellers drikke vann eller vann med kullsyre, synes det er godt og. Anonymkode: 30873...365 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 23. mai 2021 #56 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 18.30): Jeg er selv en av dere, så dette er ikke for å dømme på noen måte Men det jeg merker er at jeg ikke nyter brusen, den går mer ned som vann, selv om det smaker mye bedre enn vann (men mengdemessig går det ned som vann). Drikker før jeg er tørst, av ren vane og fordi jeg på en måte er avhengig av å ha noe å drikke på hvis jeg sitter i sofaen. Hvis jeg f.eks drikker annen sukkerfri brus så drikker jeg mye mindre og koser meg mer med hver slurk, så nå har jeg begynt å kjøpe litt annen sukkerfri brus for å bremse meg selv litt. Er det flere av dere stordrikkere som kjenner dere igjen i dette? Anonymkode: f6b76...698 Drikker aldri sukkerfri brus, smaker ikke noe godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #57 Del Skrevet 23. mai 2021 Jeg er avhengig av Pepsi Max. Har vært det siden tidenes morgen. Nå kuttet jeg ut all Pepsi fra 17 Mai og det går veldig fint. Sparer meg opp en liten buffer i løpet av 2-3 mnd og det trenger jeg siden jeg skal ut i karensår. Nå går det i saft og kaffe. 2-3 kopper kaffe på morgenen, ellers saft. Bare økonomien er på plass igjen så skal jeg kjøpe Pepsi Max igjen og jeg gleder meg allerede. Anonymkode: f1119...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå