Gå til innhold

Dere som drikker store mengder Pepsi Max/Cola uten sukker etc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Dette med at det er lettere å begrense seg med andre brustyper merker som nevnt jeg også, og jeg lurer på om det er fordi Cola har en litt mer udefinerbar smak som man kan drikke mer av eller at man bare er så vant til smaken, mens hvis man f.eks drikker en brus med f.eks appelsinsmak så oppleves den søtere og mer kraftig og man derfor fortere får "nok".

Anonymkode: f6b76...698

Cola smaker karamell, og for oss som ikke drikker det daglig smaker det definitivt veldig søtt.

Anonymkode: 4ebb8...c72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tamsi

Nei, ikke i det hele tatt. Er uansett litt obs på å drikke vann dersom jeg mistenker at jeg er tørst. Opplever ofte at tørst kan føles som søtsug.

Jeg synes kullsyre gjør vondt i munnen, så jeg klarer ikke å ta store slurker med brus. Så jeg drikker for smaken, har så å si alltid lyst på noe. Kan lett ha et glass i over en halv time. Når det er sagt så går det en del glass til dagen allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er selv en av dere, så dette er ikke for å dømme på noen måte :)

Men det jeg merker er at jeg ikke nyter brusen, den går mer ned som vann, selv om det smaker mye bedre enn vann (men mengdemessig går det ned som vann). Drikker før jeg er tørst, av ren vane og fordi jeg på en måte er avhengig av å ha noe å drikke på hvis jeg sitter i sofaen. Hvis jeg f.eks drikker annen sukkerfri brus så drikker jeg mye mindre og koser meg mer med hver slurk, så nå har jeg begynt å kjøpe litt annen sukkerfri brus for å bremse meg selv litt.

Er det flere av dere stordrikkere som kjenner dere igjen i dette?

Anonymkode: f6b76...698

Jeg drikker mye av slik brus. Jeg drikker aldri brus av noen art fordi jeg er tørst. Slikt har man vann til. Vannet vi har i Norge smaker egentlig utrolig godt, med ingen bi-smak etterpå, men det er man kanskje mer takknemlig for og bevisst over, når man har vært en del i andre land. Sist jeg var i London, for eksempel, la jeg merke til at jeg fikk en vond/ekkel/rar bi-smak etter at jeg hadde drukket vann fra springen der. 

Kanskje du nyter brusen mer hvis du har isbiter oppi? 

Og kanskje vann blir mer tiltalende hvis du har skiver av sitron/lime eventuelt isbiter oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det ødelegger sannsynligvis den gode bakteriekulturen i magen og gir økt tendens til overspising, slapphet, nedstemthet, samt sannsynligvis har du økt risiko for diverse sykdom når magen blir kjørt så hardt. 

Vet mange tenker at "uten sukker" betyr fritt frem for da går man ikke opp i vekt, men det går an å gjøre skade på kroppen selv når man ikke går opp i vekt. Ja, det er vanskelig å slutte, det er det med røyking også. Bare vær obs på at du sannsynligvis øker riskoen for å tukle med magen (økende andel mennesker får kroniske mageproblemer her til lands) og utvikle sykdom. Mage som ikke fungerer gir økende tendens til depresjon og angst. Samt kan gjøre deg sliten og slapp. Det kan også gi økt cravings og manglende metthetsfølelse når man spiser annen mat. 

Anonymkode: ed408...896

Kilde, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker primært Pepsi Max. Delvis fordi jeg synes det er digg og smaker godt, og delvis fordi jeg aldri klarer å få i meg nok hvis jeg kun drikker vann. Jeg går rundt og er konstant dehydrert når jeg kun drikker vann. Det har med at jeg ikke synes vann i seg selv er godt, og jeg glemmer ofte å drikke vann. 

Men, jeg ser ikke på det som et problem. Det har vært enorm hjelp for meg som har gått ned i vekt, det gjør at jeg kan nyte noe med god samvittighet uten å tenke på kalorier eller lignende. Det har jo åpenbart fungert, siden jeg har gått ned over 90 kg. ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nøt ikke lengre like mye da mengden økte. Greier som regel å holde meg til 1,5 liter i helgene nå. En sjelden gang 0,5 liter en ukedag. Nå gledes det til helgene for å drikke brus 😁

Anonymkode: 7c567...8a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Kjenner meg veldig igjen det hva TS skriver. Jeg drikker veldig mye lettbrus. Gikk over på Grans sin Cola X, fordi det rett og slett ble for dyrt med Pepsi Max når brusforbruket mitt er som det er. Jeg har forsøkt å slutte flere ganger men har fått kraftig hodepine pga koffein-abstinenser. Jeg liker hverken kaffe eller te, noe som gjør at alternativene jeg står igjen med er vann, melk, juice eller kakao (etc.)

Jeg har imidlertid klart meg uten brus et par ganger i noen uker, men det er gjerne etter sykdom hvor jeg har ligget rett ut. Da benytter jeg meg av muligheten for da vet jeg at jeg slipper abstinens-hodepinen, men så sklir jeg etterhvert inn igjen, enten fordi jeg er i bursdag og får det servert der, eller at jeg rett og slett blir dritt lei vann og savner den kosen brusen gir meg (kan nevne at jeg er en eks-røyker - vet jeg begynte å drikke mer brus etter at jeg sluttet med røyk for 10 år siden).

Dere som har klart å slutte.. har dere noe tips? Tar de gjerne i mot!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både og. Utover helgen blir det ofte litt «skylle ned med litt brus» og ikke mer enn det.

Men fredagskveld, 4 dager uten noen brus, da nyter jeg glasset etter middag 👌🏻

Anonymkode: 4bbec...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har samboer diabetes 1 så vi har alltid Cola Zero i hus. Jeg har nå lagt til meg en uvane med at jeg alltid må ha et glass zero mens jeg lager middag og et glass på kvelden når jeg ser på tv. Høres ikke mye ut, men for bare to år siden drakk vi brus kun i helgene. 
Hele familien er normalvektige, men jeg kjenner at jeg uansett vil bli kvitt denne uvanen som tydeligvis er så lett å få. 

Anonymkode: 1632e...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er jo helt vanvittig avhengig 🙈😅 ikke bare smaker det forferdelig (ihvertfall når man ikke er vant med det), men også himla usunt. Drikker aldri brus og lettbrus er noe av det vondeste jeg kan drikke. I helgen blir det heller vann med kullsyre til middag. Smaker mye bedre også. ☺️

Anonymkode: a4053...aee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/28/2021 at 7:58 PM, AnonymBruker said:

Min erfaring er at svært mange av de som har mageproblemer er folk som ikke drikker brus. De kutter også ut laktose og gluten og prøver mye helsekost. Det er en helt annen gruppe enn Pepsi Max-drikkeren.

ts, jeg drikker Pepsi Max hver dag. Ikke bra, men drikker nesten ikke kaffe og til mat alltid vann, ikke brus. Men som du drikker jeg den ganske fort. 

Anonymkode: 7fe6f...83c

De drikker ikke brus lenger, er mer riktig å si. De tåler ikke lenger brus, mange av de har drukket light produkter før

Anonymkode: ed408...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er jo helt vanvittig avhengig 🙈😅 ikke bare smaker det forferdelig (ihvertfall når man ikke er vant med det), men også himla usunt. Drikker aldri brus og lettbrus er noe av det vondeste jeg kan drikke. I helgen blir det heller vann med kullsyre til middag. Smaker mye bedre også. ☺️

Hva er det egentlig som gjør det fryktelig usunt? Foruten syren i lettbrusen, som jeg kan være ikke er bra (derfor drikker jeg primært med sugerør for å unngå for mye skade på tennene), er det ikke egentlig noe som er fryktelig usunt. Jeg vil si at sukkerfri brus verken er sunt eller usunt. Og det er ingen beviser på at der fryktelig usunt. 

Jeg har gått ned over 90 kg, og her har Pepsi Max hjulpet meg mye. Hvorfor? Fordi det har tatt vekk støvsuget. 

Og avhengig? Tja. Who cares egentlig? Jeg drikker ikke alkohol. Jeg snuser ikke. Jeg røyker ikke. Drikker aldri sukkerholdig drikke (verken juice, brus eller saft). Jeg drikker heller ikke kaffe eller te. Noen lyter må man få lov til å ha. Du har ingen lyter?

Og forøvrig: smaken er som baken, delt. Vann med kullsyre smaker vondt. Rett og slett. ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mrs. Random Nick skrev (På 29.3.2021 den 17.51):

Kilde, takk.

Trenger du kilde for dette? Tror du egentlig brus er sunt for kroppen? Er det ikke rart hva som skjer med en mynt i cola eller en mentos i cola, tror du ikke rare ting også vil skje i tarmen din? 

Anonymkode: a97d6...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
SPOCA skrev (14 minutter siden):

Hva er det egentlig som gjør det fryktelig usunt? Foruten syren i lettbrusen, som jeg kan være ikke er bra (derfor drikker jeg primært med sugerør for å unngå for mye skade på tennene), er det ikke egentlig noe som er fryktelig usunt. Jeg vil si at sukkerfri brus verken er sunt eller usunt. Og det er ingen beviser på at der fryktelig usunt. 

Jeg har gått ned over 90 kg, og her har Pepsi Max hjulpet meg mye. Hvorfor? Fordi det har tatt vekk støvsuget. 

Og avhengig? Tja. Who cares egentlig? Jeg drikker ikke alkohol. Jeg snuser ikke. Jeg røyker ikke. Drikker aldri sukkerholdig drikke (verken juice, brus eller saft). Jeg drikker heller ikke kaffe eller te. Noen lyter må man få lov til å ha. Du har ingen lyter?

Og forøvrig: smaken er som baken, delt. Vann med kullsyre smaker vondt. Rett og slett. ;)

Norge er på toppen av benskjørhet -og brusdrikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (På 2.4.2021 den 3.16):

Jeg drikker primært Pepsi Max. Delvis fordi jeg synes det er digg og smaker godt, og delvis fordi jeg aldri klarer å få i meg nok hvis jeg kun drikker vann. Jeg går rundt og er konstant dehydrert når jeg kun drikker vann. Det har med at jeg ikke synes vann i seg selv er godt, og jeg glemmer ofte å drikke vann. 

Men, jeg ser ikke på det som et problem. Det har vært enorm hjelp for meg som har gått ned i vekt, det gjør at jeg kan nyte noe med god samvittighet uten å tenke på kalorier eller lignende. Det har jo åpenbart fungert, siden jeg har gått ned over 90 kg. ;) 

Cola er jo full av koffein og kan ikke brukes til tørstedrikk. Det samme med kaffe, man kan ikke drikke kaffe for å unngå dehydrering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker ca 1 l pepsi max hver dag. Samtidig drikker jeg veldig mye vann som tørstedrikk (minst 3 l). Sliter veldig med munntørrhet (har sjekket for diabetes). Drikker fort tre store glass vann om morgenen, et lite glass juice til frokost, deretter flere flasker med vann i løpet av arbeidsdagen, pepsi max til lunsj og middag, så gjerne et glass til pepsi til "kos", og mer vann. Drikker ikke pepsi som tørstedrikk, men klarer åpenbart å helle nedpå mer en nok sammen med mat.

Anonymkode: e036c...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger du kilde for dette? Tror du egentlig brus er sunt for kroppen? Er det ikke rart hva som skjer med en mynt i cola eller en mentos i cola, tror du ikke rare ting også vil skje i tarmen din? 

Det samme skjer om du legger en mynt i sitronjuice. Det er syren i brusen som gjør det. Vil du ha mynten din blank ekstra raskt, putter du den i eddik. Det er syre i mange ting som er sunt for kroppen vår - frukt, bær, kjøtt. Forskjellen er bare at med lettbrus får du ikke i deg kalorier, noe som faktisk er bra for mange. Lettbrus inneholder mest vann, som er positivt for kroppen. Dette med koffein er jo noe å ta stilling til, men det er langt mindre koffein i pepsi max enn kaffe og energidrikk. 

Så her trenger du nok å vise til en kilde ja, siden din sunne fornuft har glemt ett og annet fra naturfagtimene på ungdomsskolen. 

Anonymkode: f1dd7...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (57 minutter siden):

😅 Du mener virkelig at drikke fremstilt i en fabrikk uten noe som helst naturlig ikke er usunt. Synes det er helt hårreisende hvordan folk forsvarer brus drikking. En ting er å være klar over det, en annen ting er å nekte for det. 

Hverken usunt eller sunt? Den må du forklare litt. Et glass i helgene vil jeg anse som innafor (kommer selvfølgelig litt ann på hva man ellers spiser). Flere liter i uka er usunt hvor enn du vrir på det. 

Søtsuget kan man få vekk uten å dytte seg i tull. Kjempe bra at du har gått ned 90 kilo👏👍 Men like viktig er det å gi kroppen den riktige næringen og ikke masse unødvendig. ☺️ Men selvfølgelig, ditt valg 😁

Selvfølgelig smaker det dritt når man er vant med kunstig drikke. Smakssansene endrer seg jo. 

Noen lyter? Nja, spiser litt kokesjokolade i helgene. En gang i året litt vin, en gang i uken noen brødskiver. Men er ikke avhengig av noe mat/godteri eller drikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
MaryL skrev (4 timer siden):

Dere som har klart å slutte.. har dere noe tips? Tar de gjerne i mot!!

Jeg kuttet ned veldig sakte. Da unngår du den hodepinen. Er ikke lenge siden jeg kuttet ut Pepsi Max helt, det er vanskelig og jeg tenker på Pepsi Max hele tiden. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

😅 Du mener virkelig at drikke fremstilt i en fabrikk uten noe som helst naturlig ikke er usunt. Synes det er helt hårreisende hvordan folk forsvarer brus drikking. En ting er å være klar over det, en annen ting er å nekte for det. 

Hverken usunt eller sunt? Den må du forklare litt. Et glass i helgene vil jeg anse som innafor (kommer selvfølgelig litt ann på hva man ellers spiser). Flere liter i uka er usunt hvor enn du vrir på det. 

Søtsuget kan man få vekk uten å dytte seg i tull. Kjempe bra at du har gått ned 90 kilo👏👍 Men like viktig er det å gi kroppen den riktige næringen og ikke masse unødvendig. ☺️ Men selvfølgelig, ditt valg 😁

Selvfølgelig smaker det dritt når man er vant med kunstig drikke. Smakssansene endrer seg jo. 

Noen lyter? Nja, spiser litt kokesjokolade i helgene. En gang i året litt vin, en gang i uken noen brødskiver. Men er ikke avhengig av noe mat/godteri eller drikke. 

Jeg skrev at det verken er usunt eller sunt. 

Du har fremdeles ikke skrevet hva som er så fryktelig usunt.

Tenker at alt med måte jeg da. I min verden er det egentlig ingenting som er usunt. Det handler om måtehold og mengder som alt annet. Så lenge man får i seg de næringsstoffer kroppen trenger er det ikke de glassene med Pepsi Max daglig som gjør deg usunn. Og litt skal man leve også.

Og jada, jeg klarer meg fint uten Pepsi Max jeg. Jeg bare ser ikke vitsen med å leve uten.

Noe av grunnen til at jeg nettopp har gått ned over 90 kg er at jeg ikke nekter meg noe som helst. Har jeg lyst på sjokolade spiser jeg det. Har jeg lyst på en burger spiser jeg det. Og ved å frigjøre seg fra tankene om at man har ja- og nei-mat, får man heller ikke en trang til f.eks å overspise. Jeg slipper skammen og de vonde følelsene som førte til at vekten til slutt ble 166 kg.

Poenget mitt er ikke at Pepsi Max er sunt. Det vil jeg aldri hevde. Det jeg derimot vil hevde er at jeg har det bedre og sunnere ved å befri meg fra tanken om å nekte meg alskens for å tekkes andre. Det er vel mitt poeng i dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...