Gå til innhold

Dere som drikker store mengder Pepsi Max/Cola uten sukker etc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er selv en av dere, så dette er ikke for å dømme på noen måte :)

Men det jeg merker er at jeg ikke nyter brusen, den går mer ned som vann, selv om det smaker mye bedre enn vann (men mengdemessig går det ned som vann). Drikker før jeg er tørst, av ren vane og fordi jeg på en måte er avhengig av å ha noe å drikke på hvis jeg sitter i sofaen. Hvis jeg f.eks drikker annen sukkerfri brus så drikker jeg mye mindre og koser meg mer med hver slurk, så nå har jeg begynt å kjøpe litt annen sukkerfri brus for å bremse meg selv litt.

Er det flere av dere stordrikkere som kjenner dere igjen i dette?

Anonymkode: f6b76...698

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det ødelegger sannsynligvis den gode bakteriekulturen i magen og gir økt tendens til overspising, slapphet, nedstemthet, samt sannsynligvis har du økt risiko for diverse sykdom når magen blir kjørt så hardt. 

Vet mange tenker at "uten sukker" betyr fritt frem for da går man ikke opp i vekt, men det går an å gjøre skade på kroppen selv når man ikke går opp i vekt. Ja, det er vanskelig å slutte, det er det med røyking også. Bare vær obs på at du sannsynligvis øker riskoen for å tukle med magen (økende andel mennesker får kroniske mageproblemer her til lands) og utvikle sykdom. Mage som ikke fungerer gir økende tendens til depresjon og angst. Samt kan gjøre deg sliten og slapp. Det kan også gi økt cravings og manglende metthetsfølelse når man spiser annen mat. 

Anonymkode: ed408...896

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det ødelegger sannsynligvis den gode bakteriekulturen i magen og gir økt tendens til overspising, slapphet, nedstemthet, samt sannsynligvis har du økt risiko for diverse sykdom når magen blir kjørt så hardt. 

Vet mange tenker at "uten sukker" betyr fritt frem for da går man ikke opp i vekt, men det går an å gjøre skade på kroppen selv når man ikke går opp i vekt. Ja, det er vanskelig å slutte, det er det med røyking også. Bare vær obs på at du sannsynligvis øker riskoen for å tukle med magen (økende andel mennesker får kroniske mageproblemer her til lands) og utvikle sykdom. Mage som ikke fungerer gir økende tendens til depresjon og angst. Samt kan gjøre deg sliten og slapp. Det kan også gi økt cravings og manglende metthetsfølelse når man spiser annen mat. 

Litt off topic, men takk for innspillet, doktor :)

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det før. Cola zero ble både kos, motivasjon, belønning, drikke til mat, drikke når jeg var tørst..  slutta når jeg ble gravid og har siden holdt meg unna. Drikker jeg noe brus nå "koser" jeg meg med små mengder på en helt annen måte

Anonymkode: 81b3a...788

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min erfaring er at svært mange av de som har mageproblemer er folk som ikke drikker brus. De kutter også ut laktose og gluten og prøver mye helsekost. Det er en helt annen gruppe enn Pepsi Max-drikkeren.

ts, jeg drikker Pepsi Max hver dag. Ikke bra, men drikker nesten ikke kaffe og til mat alltid vann, ikke brus. Men som du drikker jeg den ganske fort. 

Har du merket noen helsemessige effekter? 
Føler egt at det ikke er så bra for huden. 

Anonymkode: 7fe6f...83c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg fullstendig igjen i det du skriver TS. Av og til tar jeg noen uker pause, og den første boksen etter en pause smaker fantastisk vidunderlig. Men så er det på an å pøse av gammel vane.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg drikker kun Pepsi Max. Hver dag, hele dagen. Gikk tom i går, og det resulterte i at jeg har glemt å drikke i dag. 

Men ja, jeg drikker det som tørstedrikk, nyter det ikke. Er ikke glad i å drikke egentlig, men med Pepsi Max får jeg i hvertfall i meg væske. Drikker vel rundt 0,5-1 liter om dagen. 

Anonymkode: 61dc2...7fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Kjenner meg veldig igjen. Nå har jeg sluttet. Drikker annen brus innimellom og merker at jeg nyter den og fokuserer på å begrense meg. Kjøpte en halvannen liter cola zero da jeg hadde eksamen og selv om jeg hadde øvd måtehold med de andre ble det akkurat på samme måte som før: slukte det. 

Jeg fokuserer også på å utelukkende kjøpe halvlitere. Det å kjøpe MASSEVIS av 4- og 6-pakninger med cola zero har gjort noe med øyemålet mitt eller hva jeg skal si. En halvliter med brus er jo egentlig nok for meg. Prøver egentlig også å kjøpe sukkerbrus for å minne meg selv på å begrense meg. Etter hvert kan jeg vel prøve sukkerfritt også, men er for tidlig i sluttinga og ser for meg at jeg vil ta av med brusdrikkinga. 

Jeg må slutte pga skade på tenna hehe. Så ingen dømming herfra. Fått bedre søvn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sykepleierinnen skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner meg fullstendig igjen i det du skriver TS. Av og til tar jeg noen uker pause, og den første boksen etter en pause smaker fantastisk vidunderlig. Men så er det på an å pøse av gammel vane.

Ahh.. Hvis den er kald i tillegg og med isbiter i glasset 🤤

Når jeg har brusen stående ved siden av sofabordet så blir det til at jeg pøser på mer enn hvis jeg må hente brus på kjøkkenet hver gang jeg skal fylle glasset. Dette begynte jeg med for få timer siden 🤓 Pepsi Maxen står i kjøleskapet og nå gleder jeg meg faktisk til å hente meg et glass. Vanligvis rekker jeg ikke å glede meg, fordi jeg har begynt på et nytt glass før jeg har tenkt at jeg har lyst på brus, rekker ikke å savne noe som er i munnen konstant 😅😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rainstorm skrev (4 minutter siden):

Kjenner meg veldig igjen. Nå har jeg sluttet. Drikker annen brus innimellom og merker at jeg nyter den og fokuserer på å begrense meg. Kjøpte en halvannen liter cola zero da jeg hadde eksamen og selv om jeg hadde øvd måtehold med de andre ble det akkurat på samme måte som før: slukte det. 

Jeg fokuserer også på å utelukkende kjøpe halvlitere. Det å kjøpe MASSEVIS av 4- og 6-pakninger med cola zero har gjort noe med øyemålet mitt eller hva jeg skal si. En halvliter med brus er jo egentlig nok for meg. Prøver egentlig også å kjøpe sukkerbrus for å minne meg selv på å begrense meg. Etter hvert kan jeg vel prøve sukkerfritt også, men er for tidlig i sluttinga og ser for meg at jeg vil ta av med brusdrikkinga. 

Jeg må slutte pga skade på tenna hehe. Så ingen dømming herfra. Fått bedre søvn da. 

Dette med at det er lettere å begrense seg med andre brustyper merker som nevnt jeg også, og jeg lurer på om det er fordi Cola har en litt mer udefinerbar smak som man kan drikke mer av eller at man bare er så vant til smaken, mens hvis man f.eks drikker en brus med f.eks appelsinsmak så oppleves den søtere og mer kraftig og man derfor fortere får "nok".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min erfaring er at svært mange av de som har mageproblemer er folk som ikke drikker brus. De kutter også ut laktose og gluten og prøver mye helsekost. Det er en helt annen gruppe enn Pepsi Max-drikkeren.

ts, jeg drikker Pepsi Max hver dag. Ikke bra, men drikker nesten ikke kaffe og til mat alltid vann, ikke brus. Men som du drikker jeg den ganske fort. 

Har du merket noen helsemessige effekter? 
Føler egt at det ikke er så bra for huden. 

Anonymkode: 7fe6f...83c

Jeg merker ingen negative ting på helsa. Det eneste jeg ikke tåler så godt er mye sukker, som f.eks hvis jeg spiser for mye smågodt og lignende. Er vel egentlig kun da jeg får mageproblemer. Da er Biola redningen. Biola med colasmak hadde vært noe 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette med at det er lettere å begrense seg med andre brustyper merker som nevnt jeg også, og jeg lurer på om det er fordi Cola har en litt mer udefinerbar smak som man kan drikke mer av eller at man bare er så vant til smaken, mens hvis man f.eks drikker en brus med f.eks appelsinsmak så oppleves den søtere og mer kraftig og man derfor fortere får "nok".

Det er vel gjerne en kombinasjon? For jeg er jo definitivt mer vant med det. Samtidig så er det en grunn til at det er pepsimax og cola zero eller bare vanlig colabrus folk er avhengig av og ikke sprite-avhengig liksom. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg ikke igjen, men jeg tvinger meg selv til å drikke et glass vann mellom hvert glass cola zero. 

Anonymkode: bef80...15a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

All slags lightbrus forsvinner på et blunk her. Halvannen liter kan bli borte på en time. Kjøper jeg to kan de godt forsvinne de også. Så må slutte å kjøpe de rett og slett. Prøver å begrense det til lørdager. Pga økonomi, syreskader på tennene og fordi jeg får masse luft i magen av det og drikker for lite vann når jeg har brus. Forferdelig uvane, skulle ønske jeg kunne holde meg til et glass til maten men jeg er som en alkoholiker. Heldigvis er det ikke like destruktivt. Og når jeg er på diett og flink ellers unner jeg meg det noen ekstra dager. 

Anonymkode: 6f022...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutt brus som tørstedrikk.

Jeg kutta det ut i 2006. Kan drikke etpar glass i året ifb med bursdag eller noe annet styr.

Anonymkode: 647d1...91c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kutt brus som tørstedrikk.

Jeg kutta det ut i 2006. Kan drikke etpar glass i året ifb med bursdag eller noe annet styr.

Anonymkode: 647d1...91c

Yeah right 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg drikker det fordi det er godt, ikke for kos. Skal jeg kose meg, kan jeg tenne litt lys, høre på podcast og slappe av. Nyter ikke hver slurk, men drikker det heller ikke som vann. 

Anonymkode: 08e21...f71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også sånn! Sluker brusen uten å tenke over det bare fordi det er tilgjengelig. MEN jeg har begrenset inntaket mitt kraftig etter jeg kjøpte meg Sodastream og bruker den til vann. Føler meg mye bedre i formen også ☺️

Nå skal det sies at lettbrusen fremdeles går ned på høykant når vi har det i hus 😅

Anonymkode: c8058...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bare tull.

Så lenge man ikke drikker helt ekstreme mengder så er det ikke noe problem. Det du skriver her stemmer ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dårlig følelse i kjeften pga medisin (bare 1 type) og medium bruk av sigaretter. Det eneste som kan dempe følelsen er kullsyre og da fungerer cola zero bra. Vanlig cola hadde blitt for søt, samme med fanta og div. Solo er greit. Men kjøper en 4pk 1.5 l zero i uka, liksom.

Anonymkode: 8ca09...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...