Gå til innhold

Sykemeldt 40%, og sm-dag faller på helligdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med rettighet? Vil du heller være sykmeldt enn å jobbe? Man er jo sykmeldt fordi man ikke er i stand til å gjennomføre arbeidsoppgavene sine. Det er ikke en «rettighet».. 

Anonymkode: 98e57...c76

Du vet hva en rettighet er?

Rettigheter følger selvsagt med gradert sm:) ble det for provoserende for deg?

Anonymkode: d1de7...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så i følge ressonement til flere her , dersom man tilfeldigvis blir syk før sin sommerferie så trenger man ikke ta ut sykemelding for man skal jo uansett ikke jobbe😝 

Røde dag er ikke det samme som feriedager! 

Trodde du det? At hvis man blir sykmeldt skjærtorsdag og friskmeldt 2.påskedag så får man 3 feriedager???

Anonymkode: 41f79...e75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg full kontroll på. Men du er gravid, jobber gradert.. I mitt naive hode så er du sykmeldt 40% fordi du kun er i stand til å gjennomføre arbeidsoppgavene dine 60%, men nå fremstiller du det som at du må få mest mulig fri ut av de 40% du er sykmeldt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gleder meg til å ta igjen fri for 1. mai, siden den er på en lørdag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vet hva en rettighet er?

Rettigheter følger selvsagt med gradert sm:) ble det for provoserende for deg?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg full kontroll på. Men du er gravid, jobber gradert.. I mitt naive hode så er du sykmeldt 40% fordi du kun er i stand til å gjennomføre arbeidsoppgavene dine 60%, men nå fremstiller du det som at du må få mest mulig fri ut av de 40% du er sykmeldt. 

Glemte sitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror du blander fridag med sykemelding. Skremmende i seg selv, men det er en annen diskusjon.

Anonymkode: 5d793...092

Er det skremmende å kalle en sykemeldingsdag for fridag? Man har jo fri den dagen, siden man ikke må møte på jobb. Man er "fri" til å slappe av og bli frisk, istedet for å måtte møte syk/dårlig på jobb. En dag man ikke er på jobb er en fridag uansett grunn.

Snakker om å pirke på ord og lese mye ut av et såpass tøyelig begrep som "fridag".
Grunnen til at TS spør er nok fordi hun har hørt noe om at dersom man blir sykemeldt i ferien sin, har man rett til å ta igjen de aktuelle feriedagene senere. Det må da uansett være lov å spørre når man er usikker.

Anonymkode: 16a20...265

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det skremmende å kalle en sykemeldingsdag for fridag? Man har jo fri den dagen, siden man ikke må møte på jobb. Man er "fri" til å slappe av og bli frisk, istedet for å måtte møte syk/dårlig på jobb. En dag man ikke er på jobb er en fridag uansett grunn.

Snakker om å pirke på ord og lese mye ut av et såpass tøyelig begrep som "fridag".
Grunnen til at TS spør er nok fordi hun har hørt noe om at dersom man blir sykemeldt i ferien sin, har man rett til å ta igjen de aktuelle feriedagene senere. Det må da uansett være lov å spørre når man er usikker.

Anonymkode: 16a20...265

My bad å spørre her inne og forvente et svar:-) 

I beste fall er det trolling:) 

Ellers må jeg si retorikken og ressonement vitner om at jeg antagelig og mest sannsynlig har vært den som har bidratt med en del skattepenger for noen..;) 

Jeg spør NAV eller arb.giver i morgen - mye lettere det. :)

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud🤪 poenget er jo at man er sykemeldt! Og ikke får tatt nytte av ferie / fridag .. hvilket ressonement bruker du egentlig? 

Er man sykemeldt, får man heller ikke «tatt nytte» av lørdager og søndager heller?

Anonymkode: 3f6b1...270

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ellers må jeg si retorikken og ressonement vitner om at jeg antagelig og mest sannsynlig har vært den som har bidratt med en del skattepenger for noen..;) 

ts

Enig, mye grums her. Hør med NAV i morgen ☺️

Anonymkode: 21937...bc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts

Er du ute etter å klare å utføre jobben din, eller å ha mest mulig «fri»? For hvis du ikke er i stand til å stå i 60% jobb må du jo gå til legen å høre om du burde ha høyere sykmeldingsprosent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Jeg var i en periode sykemeldt 40%. Helligdager som falt på dager jeg normalt skulle være borte fra arbeid, «fikk jeg ikke igjen», noe jeg syntes var helt greit.

Jeg er fylkeskommunalt ansatt, og på min arbeidsplass er de nøye på å følge riktig praksis mht slikt, så jeg tviler ikke et sekund på at dette ble praktisert helt korrekt.

Anonymkode: 3f6b1...270

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært delvis sykemeldt og hatt faste jobbdager, har jeg holdt meg til de dagene uavhengig av når det har vært røde dager. Noen ganger har det falt ut til min fordel, andre ikke - det har aldri falt meg inn at jeg skulle bytte dager. Det argumentet kan jo like gjerne brukes andre veien - at når en rød dag har falt på en dag jeg egentlig skulle jobbet burde jeg kommet på jobb en annen dag i stedet for å ikke jobbe mindre enn friskmeldingsprosenten.

For øvrig har jeg være veldig bevisst på å ikke omtale sykemeldingsdagene mine som fridager - jeg har ikke fri, jeg er syk og ikke i stand til å jobbe. Forskjellen er faktisk ganske stor, og jeg har ved et par anledninger glefset når noen har kommentert at det er jo deilig med så mye fri...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok litt opp til din arbeidsgiver 🙂 sjekk med dem! Mye oppgulp her på kg som vanlig. Jeg jobber på personalavdeling og får dette spørsmålet inni mellom. Hos oss har vi våre regler, men er også litt opp til leder for å se hva som er til det beste for den sykemeldte!

Anonymkode: 9ef1a...896

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det har du ikke. Men du får betalt helligdagstillegg selv om du ikke er tilstede på vakten din. 

Anonymkode: 0b139...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Yes! Endelig et menneske som ikke tenker med bitterheten sin!

Ja tenkte mtp NAV som har beregnet antall dager jeg skal jobbe, arb giver får tilbakebetalt refusjon etc.. rett skal være rett.. 

og igjen - er man sm i ferie så får man ferie igjen. (Men det er kanskje noe annet..)

Rett på å få ta igjen ferie er hvis man blir syk i ferien, og det gjelder ikke deg da du allerede er sykmeldt. Forøvrig går ikke helligdager/røde dager under feriebestemmelsen, og hvis du er sykmeldt eller f.eks hadde jobbet deltid og hatt fri hver mandag og torsdag så har du ikke rett til å ta igjen fridagen ved å ta fri/være sykemeldt på en annen dag.

Anonymkode: cf356...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rett på å få ta igjen ferie er hvis man blir syk i ferien

Anonymkode: cf356...35c

Så hvorfor fikk jeg igjen all ferien min mens jeg var sykemeldt?

Anonymkode: 21937...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 18.16):

Er det muntlig avtalt at du er sykemeldt de dagene? Eller skriftlig? Gradert kan jo være faste dager, kortere dager osv.

Jeg har alltid tenkt på gradert sm som x% av tiden som man jobber en uke. Så om jeg har 50% sm og det er 4 arbeidsdager = 32 timer den uken pga en fridag istedet for 40 så jobber jeg 16 timer istedet for 20 den uken. 

Sånn førte jeg timer sist jeg var sm iallfall og fikk ikke noe beskjed om at det var feil. 

Anonymkode: 61967...366

Sånn førte jeg timene også, men jeg hadde ikke faste dager, men kortet ned hver dag noe/jobbet for lavere maskin alt ettersom dagsform. Styrte det selv og fikk ingen kommentarer fra sjefen, men tar forbehold om at jeg kan ha tatt feil.

Men hvis man har hele faste dager blir det på en måte litt anderledes siden man da får holde på rytmen og ikke får mer belastning enn ellers. 

Anonymkode: b2830...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså herregud for en holdning... Du tuller ikkesant? 

Anonymkode: bacbf...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gradert sykmelding i påsken

For ansatte som er gradert sykmeldt med avtale om å jobbe på bestemte tidspunkter hver uke, så går denne avtalen videre som vanlig også i påsken. Det betyr at en gradert sykmeldt som til vanlig jobber mandager, onsdager og fredager vil måtte jobbe mandag og onsdag i påskeuken; og har fri langfredag og 2. påskedag dersom virksomheten holder stengt. Disse «ekstra» fridagene skal ikke jobbes opp senere.

Dersom det ikke foreligger noen avtale, så må det gjøres en avtale for påsken. Her kan ikke arbeidstaker ensidig kreve å få ta ut sykedager bare på arbeidsdagene. Både arbeidstaker og arbeidsgiver må huske på at legen vanligvis har vurdert arbeidsbelastningen i en normal arbeidsuke ved utstedelse av sykmeldingen, og at dette også bør gjenspeiles i påsken

Anonymkode: 5880c...5be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare sånn til neste gang så bør TS ta en titt på kalenderen før hun avtaler arbeidsdager med lederen sin. Sørg for at sykmeldingsdagene ikke havner på røde dager. Er du sykmeldt i mai i år, f. eks, så avtal at du ikke skal jobbe på mandager eller torsdager («Det er hektisk med barna hjemme i helgen, så på mandag behøver jeg en sykedag. Jeg kan jobbe tirsdag, onsdag og fredag, så har jeg mandag og torsdag til å hente meg inn på») 

De fleste ledere er ikke oppegående nok til å sjekke kalenderen før de godkjenner verken fravær eller oppsigelser. Dessverre.

Anonymkode: c0851...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...