Gå til innhold

Sykemeldt 40%, og sm-dag faller på helligdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er det muntlig avtalt at du er sykemeldt de dagene? Eller skriftlig? Gradert kan jo være faste dager, kortere dager osv.

Jeg har alltid tenkt på gradert sm som x% av tiden som man jobber en uke. Så om jeg har 50% sm og det er 4 arbeidsdager = 32 timer den uken pga en fridag istedet for 40 så jobber jeg 16 timer istedet for 20 den uken. 

Sånn førte jeg timer sist jeg var sm iallfall og fikk ikke noe beskjed om at det var feil. 

Anonymkode: 61967...366

Skjønner nå at jeg kanskje misforsto da, gjorde ikke dette for å lure meg unna eller noe. Antok at arbeidsplassen sa i fra om jeg gjorde feil (min avtale med sjef og lege var å jobbe kortere dager da jeg var gradert sykemeldt så da gjorde jeg det, halve dager hver dag uavhengig av om det også var noen fridager samme uke)

Anonymkode: 61967...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En bedre metafor er vel å gå på gjenvinningsstasjonen, for å finne ut hvordan man best mulig kan utnytte fellesskapet goder til egen vinning 😄 

Anonymkode: 5d793...092

Var det så dumt spm? 

Er man sykemeldt i sin ferie , skal man ikke ta igjen ferie da? 

Er i samme gate dette spørsmålet vet du

Anonymkode: d1de7...fad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er sm gradert i forb med svangerskap, slik at jeg har fri hver mandag og torsdag. Så ja, da havner skjærtorsdag som er fri for alle på min jobb på min sm-dag. Har jeg rett til å «ta igjen» denne dagen da? Altså ta fri en annen dag i stedet ?

Nei, selvfølgelig ikke.

Skal du jobbe en ekstra fredag en annen gang også da, ettersom du jo får en fridag på fredag som du ikke har rett på?

Anonymkode: 41f79...e75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I motsetning til alle andre synes jeg ikke det var så dumt spørsmål. Du er sykemeldt 40% av din arbeidstid, går det ikke på antall timer per sykemeldingsperiode? 

Anonymkode: 21937...bc7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker jo bare litt sånn da..

Dessuten, det skal rimelig mye mer til for å få ut frustrasjonen over mennesker som skal utnytte fellesskapet (les: skattepenger) så mye som mulig, enn et par setninger som de jeg skrev tidligere. 

En brøkdel av en promille kanskje, så du er mulig inne på noe, men vi kan stadig møtes, så kan sikkert kanskje til og med en prosent eller to av frustrasjonen få utløp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I motsetning til alle andre synes jeg ikke det var så dumt spørsmål. Du er sykemeldt 40% av din arbeidstid, går det ikke på antall timer per sykemeldingsperiode? 

Yes! Endelig et menneske som ikke tenker med bitterheten sin!

Ja tenkte mtp NAV som har beregnet antall dager jeg skal jobbe, arb giver får tilbakebetalt refusjon etc.. rett skal være rett.. 

og igjen - er man sm i ferie så får man ferie igjen. (Men det er kanskje noe annet..)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dessuten, det skal rimelig mye mer til for å få ut frustrasjonen over mennesker som skal utnytte fellesskapet (les: skattepenger) så mye som mulig, enn et par setninger som de jeg skrev tidligere. 

En brøkdel av en promille kanskje, så du er mulig inne på noe, men vi kan stadig møtes, så kan sikkert kanskje til og med en prosent eller to av frustrasjonen få utløp!

Haha, møtes? Hva er det du snakker om?!?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men fra spøk til revolver, hvis du er sykemelding på en feriedag så har du krav på å få den igjen. Fordi du er jo syk, så du kan ikke nyte dagen.

Antar det gjelder helligdager/røde dager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, møtes? Hva er det du snakker om?!?

Du kan bare si nei, du trenger ikke ty til latterliggjøring 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En egen rase på kg asså:p hjelpes.....

Hva mener du?

Anonymkode: e768d...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Yes! Endelig et menneske som ikke tenker med bitterheten sin!

Ja tenkte mtp NAV som har beregnet antall dager jeg skal jobbe, arb giver får tilbakebetalt refusjon etc.. rett skal være rett.. 

og igjen - er man sm i ferie så får man ferie igjen. (Men det er kanskje noe annet..)

Hvis du er sykmeldt på en rød dag får du jo ikke ta igjen en ferie/rød/sykedag dag senere???

Og igjen, du får fri på langfredag, når tenkte du å ta igjen denne jobbdagen??

Er ikke sånn det funker, ikkesant, at folk må jobbe i ferien sin eller en helg etter å ha fått fri en ukedag pga rød dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men fra spøk til revolver, hvis du er sykemelding på en feriedag så har du krav på å få den igjen. Fordi du er jo syk, så du kan ikke nyte dagen.

Ja det var det som kunne være logisk i såfall.

Antar at noen har erfaring med dette - og avventer om det kommer svar fra noen som faktisk har noe å meddele. Ellers får jeg ta en tlf til NAV i morgen å høre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er sykemeldt 40%, det betyr at du skal jobbe 60% av uka. Om uka er 5 hele dager eller 2 dager så skal du jobbe 60% av det. Så nei, du skal ikke få igjen en fridag eller sykedag, men hvis uke skal beregnes ut ifra sykemeldingen, så i en uke som påskeuka skal du ta antall normale arbeidsdager og så jobbe 60% av den. 

Anonymkode: a2796...096

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenkte ikke noe spesielt egentlig ; hvis du insinuerte at jeg SPEKULERER i det for eksempel - som det virker som folk tror på responsen her! Djeez...

Spør kun fordi jeg har null erfaring mtp sm og en kollega som sa dette til meg. Så hvis det var min rettighet så ville jeg jo selvsagt fulgt rettigheten min:) thats all:) takk for svar

Hva mener du med rettighet? Vil du heller være sykmeldt enn å jobbe? Man er jo sykmeldt fordi man ikke er i stand til å gjennomføre arbeidsoppgavene sine. Det er ikke en «rettighet».. 

Anonymkode: 98e57...c76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, nei, selvfølgelig ikke!

Røde dager er ikke det samme som ferie!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er sykmeldt på en rød dag får du jo ikke ta igjen en ferie/rød/sykedag dag senere???

Er ikke sånn det funker, ikkesant, at folk må jobbe i ferien sin eller en helg etter å ha fått fri en ukedag pga rød dag.

Herregud🤪 poenget er jo at man er sykemeldt! Og ikke får tatt nytte av ferie / fridag .. hvilket ressonement bruker du egentlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja det var det som kunne være logisk i såfall.

Antar at noen har erfaring med dette - og avventer om det kommer svar fra noen som faktisk har noe å meddele. Ellers får jeg ta en tlf til NAV i morgen å høre.

Ooh, joda, bare hyggelig du.... biaaaa, nei, venta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber turnus, dvs jeg har fri midt i uken ganske ofte. Aldri har jeg opplevd at arbeidsgiver plasserte min sykemeldingsdag på min fridag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er sykemeldt 40%, det betyr at du skal jobbe 60% av uka. Om uka er 5 hele dager eller 2 dager så skal du jobbe 60% av det. Så nei, du skal ikke få igjen en fridag eller sykedag, men hvis uke skal beregnes ut ifra sykemeldingen, så i en uke som påskeuka skal du ta antall normale arbeidsdager og så jobbe 60% av den. 

Anonymkode: a2796...096

Nei, det skal man ikke.

Jeg jobber tilfeldigvis bare de røde dagene denne påsken, er 60% sykmeldt. Jeg har da fri i 2 uker og skal ikke på jobb 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så i følge ressonement til flere her , dersom man tilfeldigvis blir syk før sin sommerferie så trenger man ikke ta ut sykemelding for man skal jo uansett ikke jobbe😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...