AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Hei folkens! Jeg har fått meg enebolig som har hage, men det ene bedet er tomt og det er ellers bare gress. Ønsker å få en skikkelig fin hage, som blir lagt merke til☺️ mye farger og fine lys. Noen tips? Kan jeg kjøpe frø og så i bedet, eller må jeg kjøpe ferdige planter? Jeg er helt blank på dette. Tips til fine, fargerike busker? Jeg bor i nord så det må tåle litt kulde. Tar ellers imot alt av tips til stilige løsninger og fine hagegreier ☺️ Anonymkode: 764d2...b67
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 Det er jo forskjellig estetikk, men jeg syntes det er fint med steinbedd hvis beddet er stort. Da får en og en plante virkelig vise seg frem. Hvis du ikke skal bruke hele sommeren på å luke deg i hjel så ville jeg gått for et tett planter bedd (som ser litt rotete ut) eller etcsteinbedd med en og en plante med god avstand. Da har du også gode muligheter til å finne akkurat de få fine plantene som passer ditt klima. Anonymkode: 01bfa...2be 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Oh lord så masse skrivefeil🤦🏼♀️ Beklager. Skjønner du hva jeg mente? Anonymkode: 01bfa...2be
absinthia Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 (endret) Først bør du finne ut av hvor du vil oppholde deg i hagen, hva du vil gjøre og hvor de gode sittestedene er, så kan du eventuelt lage plattinger og sånt der du vil sitte, plante leplanter om du trenger litt ly for vinden enkelte steder og då fylle på med det som skal være til pynt. Det er lurt å lage hagen slik at en har gode steder til å oppholde seg på, slik at en bruker den mest mulig. Spørsmål du kan stille deg selv: Hvor vil jeg sitte? Skal jeg tilrettelegge noe der, feks en veranda eller en platting? Vil jeg ha en bålplass eller lignende? Hvor? Hvor mye tid vil jeg bruke på å jobbe i hagen, eller vil jeg helst bruke tid på å nyte hagen? Hvor god adkomst er det til huset, bør jeg gjøre noe med det? Kan en stor busk gjøre innkjørselen for lite oversiktlig? Ellers er det lurt å tenke at en skal ha noe som blomstrer eller ser pent ut på annen måte ( f.eks fint bladverk) i løpet av hele sesongen, for det er nemlig litt kjedelig om alle plantene er på sitt beste midt i fellesferien om en pleier å reise bort da. Det tar tid å bygge opp en fin hage, kanskje kan du plante en del ting i krukker og kar som kan være til pryd, mens du venter på at busker og stauder skal vokse seg til? Dersom du vil ha en fin busk, som passer i Nord-Norge, vil jeg anbefale snøballbusk, som ha lang blomstringstid her, - hos meg blomstrer den fra slutten av juni/ tidlig juli , frem til slutten av august. Plant gjerne flere av samme ting, slik at ting henger litt sammen ellers ser det gjerne rotete ut. Dersom du vil ha en fin og iøynefallende staude som passer og trives godt i Nord-Norge, vil jeg anbefale blå valmuesøster eller stor valmuesøster. Det er ofte greit å så litt selv, men for de fleste er det greit å starte med å så noen få sorter. Start gjerne med å så ting som ringblomst og stemorsblomst om du skal så noe direkte i bed. For en nybegynner er det nemlig ikke så lett å se forskjell på hva som er planten du vil ha og hva som er ugress. Endret 28. mars 2021 av absinthia 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå